Hjulbolt
Moderator: Styremedlemmer
Hjulbolt
Skulle skifte om til sommerdekk i dag, da jeg fant ut at den ene bolten som går ut fra skivene hadde ødelagte gjenger... Noen som vet om det er vanskelig & dyrt å få byttet ut denne? Er det mulig å bare få bytta denne bolten, eller må du bytte hele rukkelet m/ bremseskiver og det som er der?
- Vidar
- Moderator
- Posts: 5500
- Joined: 08 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 249
- Location: Drammen
- Status: Offline
Re: Hjulbolt
er det ikke bare å bruke to muttre da ?
Skru de inn på, låse de. og skru ut.. ??
Så er det vel å bestille bolter i fra Mazda, evt lage selv av gjengestål.
Skru de inn på, låse de. og skru ut.. ??
Så er det vel å bestille bolter i fra Mazda, evt lage selv av gjengestål.
Duppsko wrote:Skulle skifte om til sommerdekk i dag, da jeg fant ut at den ene bolten som går ut fra skivene hadde ødelagte gjenger... Noen som vet om det er vanskelig & dyrt å få byttet ut denne? Er det mulig å bare få bytta denne bolten, eller må du bytte hele rukkelet m/ bremseskiver og det som er der?
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
-
- Status: Offline
er fullt mulig å bytte bare bolten..
jeg har bytta mine bolter bak.
men her kommer haken. det krever at du tar navet av bilen dvs skal du bytte en bolt bak må du løsne senterbolten på akslingen. presse ut navet, presse ut den gamle bolten, sette inn ny, presse navet igjennom lageret igjen(helst uten å herpe dette), osv..
jeg mener dette er en fin jobb å overlate til verksted...
ta gjerne av hele spindeln og lever den, det gjorde jeg...
bolten kan ikke "skrus" ut, da den er presset igjennom navet fra baksiden, med spline på og sånt. går ikke ann å vri rundt, og kan kun taes ut bakover(innover i bilen)
jeg har bytta mine bolter bak.
men her kommer haken. det krever at du tar navet av bilen dvs skal du bytte en bolt bak må du løsne senterbolten på akslingen. presse ut navet, presse ut den gamle bolten, sette inn ny, presse navet igjennom lageret igjen(helst uten å herpe dette), osv..
jeg mener dette er en fin jobb å overlate til verksted...
ta gjerne av hele spindeln og lever den, det gjorde jeg...
bolten kan ikke "skrus" ut, da den er presset igjennom navet fra baksiden, med spline på og sånt. går ikke ann å vri rundt, og kan kun taes ut bakover(innover i bilen)
- Vidar
- Moderator
- Posts: 5500
- Joined: 08 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 249
- Location: Drammen
- Status: Offline
Så den sitter som en kon plugg ?
HF-mx5T wrote:er fullt mulig å bytte bare bolten..
jeg har bytta mine bolter bak.
men her kommer haken. det krever at du tar navet av bilen dvs skal du bytte en bolt bak må du løsne senterbolten på akslingen. presse ut navet, presse ut den gamle bolten, sette inn ny, presse navet igjennom lageret igjen(helst uten å herpe dette), osv..
jeg mener dette er en fin jobb å overlate til verksted...
ta gjerne av hele spindeln og lever den, det gjorde jeg...
bolten kan ikke "skrus" ut, da den er presset igjennom navet fra baksiden, med spline på og sånt. går ikke ann å vri rundt, og kan kun taes ut bakover(innover i bilen)
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive