Tips ved kjøp av MX5?

Generelt Prat, Tips om hjemmesider, tester o.l.

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
User avatar
Kjakan
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 761
Joined: 10 Mar 2007, 01:00
Location: Østlandet
Status: Offline

Tips ved kjøp av MX5?

Post by Kjakan »

Morn!
Nytt medlem her. Sitter og sikler på mx5, og da jeg ikke har så mye kunnskaper om disse hadde det vært kjekt med noen råd og tips.
Budsjett er bil under 100 000kr.
Dette vil bli en helårsbil som vil bli brukt mye både i jobb/fritid.

Hvor er rustproblemene på disse? Støtdempertårn, hjulbuer, kanaler etc...
Hva er forskjell på 1.6 90- og 116hk-utgavene?
Og hvor mye bedre er 1.8 rent fartsmessig? Forsto det også slik at 1.8 har sterkere bremser og diff. Vil helst ha noe som er minst like rask som min nåværende Toyota 4AGE-maskin på 124hk.

Hvilken biler er levert uten servo? Er det kun på årsmodellene 90-93? Vil helst ikke ha servo, men har dog lyst på 1.8-motoren.
Hvor mye mer veier usa-biler enn eurobiler?

Hvordan er delepriser generellt?
Er motoren til popup-lyktene ofte sliten/dyr å bytte?

Takker for innspill.
User avatar
TraCkinG
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1119
Joined: 02 Apr 2006, 02:00
Medlemsnummer: 587
Location: Sandefjord
Contact:
Status: Offline

Post by TraCkinG »

Hei, og velkommen...

Forskjellen på de to 1.6 utgavene er jeg egentlig ikke sikker på, mener det stort sett er samme motoren, bare noe elektronikk som er byttet ut, men BaktusBror her inne prøver iallfall å få tilbake de 25/26 hestene han har mistet, men jeg vet ikke helt hva han har funnet ut av hvordan ting fungerer... du kan jo sjekke denne tråden og se om det hjelper deg noe:
http://www.mx5-miata.no/modules.php?nam ... ght=hester

Det finnes en hel del sånne greie lister her på forumet som viser forskjell i akselrasjon og toppfart på de forskjellige motoralternativene, men jeg husker ikke nå hvor jeg finner disse, men tror iallfall en 1,8 liter vil gå like godt som din nåværende Toyota! :)

Det er få biler som er levert uten servo, eneste jeg vet om her inne, er min egen! Den er en sen -91 modell! Men, mulig et par av de andre også er uten servo, er jo ikke det folk snakker mest om liksom!

Delepriser hos mazda varierer veldig, men ligger som oftest høyt. Derimot har du http://www.mx5parts.co.uk i england som selger det meste for en mye billigere penge! Kan være greit å bestille mer enn en ting om gangen, for frakta koster jo litt fra utlandet til Norge!

Mx5 og Miata (dvs. euro vs US-bilene) er akkurat den samme bilen, og ingenting er forskjellig, så vektforskjellene er ikke tilstede. Enkelte US modeller kan ha noe mer "luksus", dvs. elektriske speil/vinduer/AC osv. på tidlige modeller, avhengig av hva første kjøper har hatt råd til, og vekta kan jo svinge et par kilo pga. dette! Men, i bunn og grunn veier begge "modellene" akkurat det samme..
PS: om noen på mazda prøver å si til deg at deleene til miata er dyrere, er det bare bull. Bilen er som jeg har sagt, akkurat den samme bilen, og da kan du heller kjøpe delene som var til mx5'en å sette på din miata (om det er miata du ender opp med til slutt da!)

Motoren på lyktene går vel ikke i stykker sånn med det første. Når du kjører på vinteren så er det bare å ha lyktene oppe hele tiden, og da er nok sjansen minimal for at den motoren skal ryke, men, er uhellet ute, så koster denne motoren litt å bytte. Skulle gjerne gitt deg pris, men kommer meg ikke inn på sidene til mx5parts nå!

Håper dette ga deg svar på et par av dine spm.
Medlem nr: 587
'91 Miata Silverstone, 1,6
m/ diverse chrome styling
Miata Silverstone, 1:18
www.miata.no
User avatar
Kjakan
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 761
Joined: 10 Mar 2007, 01:00
Location: Østlandet
Status: Offline

Post by Kjakan »

Takker...
Er litt spent på rust o.l. Eksemplaret som Wheeler Dealers kjøpte på Discovery Channel hadde jo en god del kjeks i a-stolpen og rundt frontvinduet. Og det har jeg nok av i dag, så håper jeg slipper store rustproblemer...En av grunnene til at jeg bytter bil :wink:
User avatar
Vidar
Moderator
Moderator
Posts: 5500
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 249
Location: Drammen
Status: Offline

Post by Vidar »

Kjakan wrote:Takker...
Er litt spent på rust o.l. Eksemplaret som Wheeler Dealers kjøpte på Discovery Channel hadde jo en god del kjeks i a-stolpen og rundt frontvinduet. Og det har jeg nok av i dag, så håper jeg slipper store rustproblemer...En av grunnene til at jeg bytter bil :wink:
Kjeks i A-stolpen er ikke svakhet i fra Mazda sin side...

Det kommer nok av en dårlig utført frontrute jobb..
Og en eier som ikke har tatt rustproblemet tidlig nok..

Mest normale plassen det kan komme rust, er kanalene bak..
Men det er lite rust på MX5 . en 1990 modell er ikke nybil lengre heller :)

Hvilken Toyota hadde du tidligere ? Etter motoren, så har du kanskje hatt en MR2 ?
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
User avatar
Kjakan
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 761
Joined: 10 Mar 2007, 01:00
Location: Østlandet
Status: Offline

Post by Kjakan »

Vidar wrote: Kjeks i A-stolpen er ikke svakhet i fra Mazda sin side...

Det kommer nok av en dårlig utført frontrute jobb..
Og en eier som ikke har tatt rustproblemet tidlig nok..

Mest normale plassen det kan komme rust, er kanalene bak..
Men det er lite rust på MX5 . en 1990 modell er ikke nybil lengre heller :)

Hvilken Toyota hadde du tidligere ? Etter motoren, så har du kanskje hatt en MR2 ?
Ok.
Har i dag en Corolla GT som jeg har hatt i hele 3 år, noe som er litt for lenge. Begynner å bli utrolig mye kjeks på den, eneste stedet uten rust er kanalene...Hovedgrunnen til at jeg har den er veigrepet og motoren. Turtallssperre på 7600rpm :wink: Dog har den blitt veldig dyr i drift det siste året, blant annet pga kjøring på Rudskogen. Så nå går jeg for Mazda....
Post Reply