Seriøs godkjenning av turbo.

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
User avatar
Magnum1985
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 387
Joined: 13 Oct 2005, 02:00
Location: Trondheim
Status: Offline

Seriøs godkjenning av turbo.

Post by Magnum1985 »

Nå ringte jeg Mazda Norge angående godkjenning av MX-5 NA med turbo.
Dette kunne de ikke da sende papirer på for dette måtte godkjennes, og
deretter hørte jeg med biltilsynet som igjen henviste til Mazda Norge for at de måtte fikse med papirer til hva som må gjøres.

Så derfor så vil jeg da vurdere STERKT det ansvarlig på Mazda sa til meg,
"gå sammen en gjeng, spleise å dra til tyskland å få dette typegodkjent, enten for hver enkelt bil eller for hele driten"

Noen som er med?? =p

Vi MÅ virkelig få gjort noe med denne godkjenningen til MX-5 altså.
Nå har jeg en kamerat som har en original Saab 93, han holder på å bygger om denne til Saab 93 med større turbo og mye annet stæsj, alt han måtte gjøre var å ringe til Saab en kveld han satt å drakk, så fikk han papirer tilsendt på at dette var godkjent å han kunne utføre dette uten problemer, deretter dra ned til biltilsynet, vise papiret å få stemplet.

SÅ enkelt var det for, EN SAAB!!!!

Kom igjen da karer og eventuelle damer, nå MÅ vi seriøst få gjort noe med dette.....


Mvh Mats
93 MX-5 Brilliant Black
01 Subaru Impreza WRX
x 91 VW Golf Cabriolet
x 91 VW Corrado G60
x 86 Mazda 323
x 94 Opel Corsa GSi
x 89 Honda CRX
User avatar
Vidar
Moderator
Moderator
Posts: 5500
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 249
Location: Drammen
Status: Offline

Post by Vidar »

Du trenger papirer på at bilen tilfredstiller kravene i EU direktiv 91/441-EØS.
Noe som det ikker sikkert at bilen klarer.
Men det finns mulighet til å omgå dette dokumentet. Kommer med mer info når jeg har prøvd.

En annen ting med å kjøre en felles test. Er at bilene må ha likt oppsett.
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
User avatar
Magnum1985
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 387
Joined: 13 Oct 2005, 02:00
Location: Trondheim
Status: Offline

Post by Magnum1985 »

Ja klarer du å komme deg gjennom så syns jeg du må gi ut alt av dokumenter du har fått/gidd fra deg ut her..... Er veldig sugen på å få den godkjent nå...
93 MX-5 Brilliant Black
01 Subaru Impreza WRX
x 91 VW Golf Cabriolet
x 91 VW Corrado G60
x 86 Mazda 323
x 94 Opel Corsa GSi
x 89 Honda CRX
User avatar
Thamun
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 506
Joined: 20 Sep 2005, 02:00
Location: Stavanger
Status: Offline

Post by Thamun »

Du er neppe alene :wink: Håper Vidar klarer å snoke seg gjennom et smutthull :)
- '90 Miata 1.6l FMII Turbo/FM link

-(X) '94 Mazda 626 1.8i combicoupe, Erebuni Shogun
EspenAndre
Moderator
Moderator
Posts: 5120
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 114
Location: På landet, bittelitt nord for Bergen
Contact:
Status: Offline

Re: Seriøs godkjenning av turbo.

Post by EspenAndre »

Magnum1985 wrote: alt han måtte gjøre var å ringe til Saab en kveld han satt å drakk, så fikk han papirer tilsendt
hvor mange kundebehandlere jobber om kvelden hos saab? :P

ang. det å reise til tyskland å få turbo godkjent...

finnes det ikke allerede TÃœV godkjent HKS-kit?
(selges av IL, selv om de er utsolgt for tiden)

så det er bare å kjøpe riktig kit, så er det godkjent i EU...

saken er en annen med kompressor desverre... :(
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
EspenAndre
Moderator
Moderator
Posts: 5120
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 114
Location: På landet, bittelitt nord for Bergen
Contact:
Status: Offline

Post by EspenAndre »

2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
User avatar
DrHolm
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3045
Joined: 13 Feb 2006, 01:00
Medlemsnummer: 554
Location: Lindeberg, Sørum
Status: Offline

Post by DrHolm »

men lurer på en ting.
siden mazdaspeed leverte men turbo, burde det ikke vært lettere å få det godkjent?

må man da evt. skaffe seg alle de nødvendige delene fra mazdaspeed.
som motor, bremser, understell osv?
| '99 1,8 V2.0 | "Built, not bought..." |
| DiscBrakesAustralia | Hawk | Goodridge | PolyBush | RacingBeat | Sparco | NGK | Magnecore | TRMotorsport | BFGoodridge | AeroCatch | I.L. |
EspenAndre
Moderator
Moderator
Posts: 5120
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 114
Location: På landet, bittelitt nord for Bergen
Contact:
Status: Offline

Post by EspenAndre »

DrHolm wrote:men lurer på en ting.
siden mazdaspeed leverte men turbo, burde det ikke vært lettere å få det godkjent?

må man da evt. skaffe seg alle de nødvendige delene fra mazdaspeed.
som motor, bremser, understell osv?
hvis den er typegodkjent og du har dokumentasjon på hva deler den ble levert med og bytter til de.. så er det nok en grei sak

hvis du har samme modell/motor i utgangspunktet
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
User avatar
Vidar
Moderator
Moderator
Posts: 5500
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 249
Location: Drammen
Status: Offline

Post by Vidar »

EspenSort92 wrote:
DrHolm wrote:men lurer på en ting.
siden mazdaspeed leverte men turbo, burde det ikke vært lettere å få det godkjent?
må man da evt. skaffe seg alle de nødvendige delene fra mazdaspeed.
som motor, bremser, understell osv?
hvis den er typegodkjent og du har dokumentasjon på hva deler den ble levert med og bytter til de.. så er det nok en grei sak
hvis du har samme modell/motor i utgangspunktet
Tror Mazdaspeeden er importert som vanlig NA.. Mazdaspeeden er ikke godkjent for EU men for USA.. Akurat samme som JR supercharger kittet..
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
User avatar
glaibilenmin
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 2204
Joined: 19 Nov 2003, 01:00
Medlemsnummer: 413
Location: Ålesund
Status: Offline

Post by glaibilenmin »

Tror den ene er importert som na og den andre som turbo... kunna ivertfall forklart prisforskjellen...
04 mazdaspeed
canvas topp sparco seter
Fm big Enchilada
Afco coilovers

Prosjekt 96 brg 1,8 mx5

90'Classic red. R.I.P

Having a 9 second Honda is like coming out of the closet: At first you surprise all your friends, but in the end your still gay.
User avatar
Vidar
Moderator
Moderator
Posts: 5500
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 249
Location: Drammen
Status: Offline

Re: Seriøs godkjenning av turbo.

Post by Vidar »

EspenSort92 wrote:
Magnum1985 wrote: alt han måtte gjøre var å ringe til Saab en kveld han satt å drakk, så fikk han papirer tilsendt
hvor mange kundebehandlere jobber om kvelden hos saab? :P

ang. det å reise til tyskland å få turbo godkjent...

finnes det ikke allerede TÃœV godkjent HKS-kit?
(selges av IL, selv om de er utsolgt for tiden)

så det er bare å kjøpe riktig kit, så er det godkjent i EU...

saken er en annen med kompressor desverre... :(
Når det gjelder HKS kittet som selges med TÃœV papier...
Jeg sente en mail til MX5parts. De var ikke sikker. Men sa jeg måtte kjøpe å åpne esken selv for papirene lå sikkert der hvis det var TÃœV godkjent (gav meg ut som interessert hvis det var godkjent)
Sente mail til HKS, de hadde ikke noe kit som var TüV godkjent..

Vet ikke om det hjelper så mye om det er TÃœV godkjent når det er en lab.test (raport)som er utført iht. prosedyren beskrevet i Eu direktiv 91/441EØS.

Å få tatt en slik test, koster ca 25000 NOK.
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
User avatar
DrHolm
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3045
Joined: 13 Feb 2006, 01:00
Medlemsnummer: 554
Location: Lindeberg, Sørum
Status: Offline

Post by DrHolm »

EspenSort92 wrote:
DrHolm wrote:men lurer på en ting.
siden mazdaspeed leverte men turbo, burde det ikke vært lettere å få det godkjent?

må man da evt. skaffe seg alle de nødvendige delene fra mazdaspeed.
som motor, bremser, understell osv?
hvis den er typegodkjent og du har dokumentasjon på hva deler den ble levert med og bytter til de.. så er det nok en grei sak

hvis du har samme modell/motor i utgangspunktet
da blir det fort dyrt.
MEN umulig er det ikke!!
skulle hatt en pengestærk hyper-entusuiast nå... :D
| '99 1,8 V2.0 | "Built, not bought..." |
| DiscBrakesAustralia | Hawk | Goodridge | PolyBush | RacingBeat | Sparco | NGK | Magnecore | TRMotorsport | BFGoodridge | AeroCatch | I.L. |
EspenAndre
Moderator
Moderator
Posts: 5120
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 114
Location: På landet, bittelitt nord for Bergen
Contact:
Status: Offline

Post by EspenAndre »

Vidar wrote: Tror Mazdaspeeden er importert som vanlig NA.. Mazdaspeeden er ikke godkjent for EU men for USA.. Akurat samme som JR supercharger kittet..
som jeg har forstått det er den å regne som en bil som er original fra Mazda,
da er den vel typegodkjent fra fabrikant og dermed automatisk godkjent i de land som krever det...? mulig jeg har misforstått...

IL averterer med TÃœV godkjent HKS kit som er lovlig i EU..

om du kjøper dette og det ikke stemmer vil man få pengene tilbake,
er bare å sende mail til Ingo, om han bekrefter er jo saken grei

han har forresten klart å godkjenne turbo men ikke kompressor,
fordi utslippene ikke er mulig å få lave nok.. og han brukte mye penger på dette da han prøvde.. hvilke direktiv han fulgte vet jeg ikke
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
User avatar
Magnum1985
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 387
Joined: 13 Oct 2005, 02:00
Location: Trondheim
Status: Offline

Post by Magnum1985 »

Så det finnes altså Mazdaspeed NA?
93 MX-5 Brilliant Black
01 Subaru Impreza WRX
x 91 VW Golf Cabriolet
x 91 VW Corrado G60
x 86 Mazda 323
x 94 Opel Corsa GSi
x 89 Honda CRX
User avatar
biXen
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3347
Joined: 13 Apr 2004, 02:00
Medlemsnummer: 999
Location: Stavanger
Contact:
Status: Offline

Post by biXen »

Mazdaspeed NA fins vel ikke for vanlig salg nei.
Mazda RX-8 GT HP 2004 Winning Blue
x Mazda MX-5 1,6l 2000 Brilliant Black

Webdesign blog
Post Reply