Skal, skal ikke???

Generelt Prat, Tips om hjemmesider, tester o.l.

Moderator: Styremedlemmer

User avatar
inglar
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3098
Joined: 29 Mar 2006, 02:00
Medlemsnummer: 558
Location: Rælingen
Contact:
Status: Offline

Skal, skal ikke???

Post by inglar »

Må bare forøre meg her.

Har sinsvakt store ønsker om turbo i kjærra, men er jo da i tvil om det er noe jeg burde eller ikke. Det er til en 99 mod. MX-5 som er importert i år. Turbokittet det er snakk om blir evt. montert i Tyskland (det er det eneste kittet med full TÛV-godkjenning). Det koster da noe mer, men en får papirer på alt.

MEN, siden det er import fra i år vil jo avgiftene være en smule høye da jeg øker effekten med 100hk. Melde fra, eller ikke er da også noe å vurdere. EU-kontroll er heller ikke noe en kan ta hvor som helst osv.

Tar veldig gjerne imot meninger og erfaringer på dette. Hva skal jeg gjøre?


Send meg gjerne en pm.
User avatar
siemens
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1657
Joined: 01 Oct 2006, 02:00
Medlemsnummer: 623
Location: Svelvik
Status: Offline

Post by siemens »

tror ikke jeg hadde tatt risken på det, kjedelig om du må ta det av :cry:
Svelvikramp

92 1,6 mx5
2000 suzuki grand vitara
User avatar
arildh
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3355
Joined: 26 Oct 2003, 02:00
Status: Offline

Post by arildh »

Har du link til dette turbokit'et ?
100HK økning er jo like mye som FMII på 1.8.
Jeg hørte noen rykter om at et tysk firma solgte HKS kit med Tüv godkjenning men da snakker vi langt i fra 100hk ekstra. Kanskje 40hk.
User avatar
Vidar
Moderator
Moderator
Posts: 5500
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 249
Location: Drammen
Status: Offline

Post by Vidar »

Ingen som ville gå god for at HKS settet var TÃœV godkjent.. Ikke HKS heller...
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
User avatar
inglar
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3098
Joined: 29 Mar 2006, 02:00
Medlemsnummer: 558
Location: Rælingen
Contact:
Status: Offline

Post by inglar »

arildh wrote:Har du link til dette turbokit'et ?
100HK økning er jo like mye som FMII på 1.8.
Jeg hørte noen rykter om at et tysk firma solgte HKS kit med Tüv godkjenning men da snakker vi langt i fra 100hk ekstra. Kanskje 40hk.
http://www.hgp-turbo.de/
User avatar
tness
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 858
Joined: 30 Sep 2003, 02:00
Location: Alt for Rognan
Contact:
Status: Offline

Post by tness »

det er vel 1.8 literen som øker fra 140 til 203, som enda er litt mye effekt økning
1.6 110 til 168
X - Mx-5 mica green 1.6 1999 mod 2003 - 2004
X Mazda Mx-5 10th anh 7426 2006 - 2013
Mx-5 1.6 1998 sølv 2021
---

Min Flickr
TheLife
User avatar
inglar
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3098
Joined: 29 Mar 2006, 02:00
Medlemsnummer: 558
Location: Rælingen
Contact:
Status: Offline

Post by inglar »

Nå skal jeg absolutt ikke skryte av tysk kunskapen min for den er heller fraværende, men står det ikke lengre ned at 1,6 er oppe i 210 og 1,8 klarer 240?
sifpilsen
500 RPM
500 RPM
Posts: 59
Joined: 13 Sep 2006, 02:00
Location: Drammen
Status: Offline

Post by sifpilsen »

Kan se ut som at det er et add-on kit til turbokonverteringen litt høyere på siden. Dvs at du bruker nærmere €7800 på begge. Og da er ikke innbygging av den siste delen regnet inn. Den delen må man ringe med de og høre om. Det er jo en frisk pris i mine øyne. Særlig når raceclutch er tilleggsvalg.
x-'94 NA 1.8 Japseimport i Irland.
x-'90 NA 1.6
User avatar
Vidar
Moderator
Moderator
Posts: 5500
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 249
Location: Drammen
Status: Offline

Post by Vidar »

Kommer nok litt lengre med de penga hvis du handler i fra FM.
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
User avatar
inglar
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3098
Joined: 29 Mar 2006, 02:00
Medlemsnummer: 558
Location: Rælingen
Contact:
Status: Offline

Post by inglar »

Det gjør du garantert, men hvordan er det da med å få alt inn i vognkortet? Ønsker egentlig å få alt på papir.

Men det jeg også lurer på er om jeg bare skal selge den bilen jeg nå har og heller kjøpe en tilsvarende som er "ny i Norge" Da vil alle avgifter bli ganske mye mer overkommelige at jeg vil betale det som trengs for å få alt godkjent.

Så hva er da anbefalingen hvis det evt blir bytte av bil? det blir nok en 1999 eller 2000 mod. Hva går en for av motor + turbo +++ Alt skal godkjennes for å få det inn i vognkortet hvis det blir denne fremgangsmåten.
User avatar
Vidar
Moderator
Moderator
Posts: 5500
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 249
Location: Drammen
Status: Offline

Post by Vidar »

Det å få det inn i vognkortet byr på problemer..
1 : Du har økt motorkraften. Men det fikes med hjelp av BBR utgaven (NA), kanskje Mazdaspeed utgaven kan brukes som grunnlag for NB

2 : Du har ingen test som beviser at bilen tilfredstiller avgasskravene iht. EU direktiv 91/441 EØF. Dette problemet har jeg kanskje en løsning på etter nyttår. Vil ikke ut med info før jeg har ting i boks..
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
User avatar
kavuta
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 244
Joined: 15 Sep 2005, 02:00
Location: Lørenskog/ Holter
Status: Offline

Post by kavuta »

Jeg tror du bare kan drite i hele greia Kim.... :mrgreen:
98 1.6 NB
Katarina
User avatar
inglar
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3098
Joined: 29 Mar 2006, 02:00
Medlemsnummer: 558
Location: Rælingen
Contact:
Status: Offline

Post by inglar »

Tar du den tonen må jeg hvertfall hive inn en hårføner i motorrommet 8)
User avatar
Thamun
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 506
Joined: 20 Sep 2005, 02:00
Location: Stavanger
Status: Offline

Post by Thamun »

Hvis du absolutt skal godkjenne så bør du vente til gode nok papirer er å oppdrive. I allefall bør du kontakte vegvesenet og legge frem saken før du handler.
- '90 Miata 1.6l FMII Turbo/FM link

-(X) '94 Mazda 626 1.8i combicoupe, Erebuni Shogun
User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Post by Miatapowers »

En nb bør da lett godkjennes. kan feks bruke mazdaspeed som grunnlag da, bremsene er lette å oppdrive om de vil at du skal bruke de samme, eg betalte 400 usd for mine, da komplett med alt., kom på 1000 kr per hjørne, ellers så er det sikkert stivere understell noe som du sikkert har montert allerede, ta å skriv en søknad til biltilsynet og hør om det er ett must å godkjenne. i verstefall så kan du jo montere en komplett mazdaspeed motor, da bør det godkjennes, da vil du jo kunne få papirer på avgasser osv..
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
Post Reply