Skifte av soft top, erfaringer underveis.

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
User avatar
runbrann
0 RPM
0 RPM
Posts: 13
Joined: 28 Jul 2005, 02:00
Status: Offline

Skifte av soft top, erfaringer underveis.

Post by runbrann »

Har kjøpt top med glassvindu fra cabrioworld, bestilte Lørdag kveld, fikk den på døra Onsdag formiddag! Jeg tok av den gamle før jeg bestilte ny, da fikk jeg sjekket om rainrailen var ok, det var den. Wirene derimot, var røket på begge sider, så de bestilte jeg nye. Toppen min var ikke poppet til rainrailen, så jeg tok av toppen først, og lot r.r. sitte igjen i bilen. Gjorde det samme ved montering, satte r.r. i bilen først, åpnet den forsiktig fra midten og ut og tredde kalesjehullene på boltene. Gikk helt greit. Skinnene gikk også på uten noe spenn og overlapproblemer. Har i skrivende stund ikke spent den i forkant ennå, fordi de limte hjørnene skal få tørke.
User avatar
Paest
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 368
Joined: 09 Jan 2006, 01:00
Location: Trondheim
Status: Offline

Post by Paest »

brukt lang tid så langt da?
Jeep Cherokee CRD Sport (KJ)
X '94 Mazda Miata 1.8T
User avatar
runbrann
0 RPM
0 RPM
Posts: 13
Joined: 28 Jul 2005, 02:00
Status: Offline

Post by runbrann »

Tror nok jeg har brukt 10 timer, selv om jeg tok toppen av bilen. Det går en del tid til spekulering og kaffe m.m. når det er første gangen. Vil nødig ødelegge noe med den prisen. Kan nevne at jeg tok fagbrev som bilmek. i 74, så jeg er ikke helt blank på å skru heller. Neste gang vil det gå fortere.
User avatar
Paest
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 368
Joined: 09 Jan 2006, 01:00
Location: Trondheim
Status: Offline

Post by Paest »

Ok, det var virkelig beroligende. :/
Jeep Cherokee CRD Sport (KJ)
X '94 Mazda Miata 1.8T
User avatar
mojo-91
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1740
Joined: 25 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 267
Location: Oslo
Status: Offline

Post by mojo-91 »

Jeg skiftet min topp på sist lørdag. det tok meg 6 timer totalt, inklusive demontering av den gamle toppen. Ganske grei skuring, men en del knoting. Jeg kan godt anbefale å demontere begge setene i bilen før man starter på kalesjejobben. Da blir det litt lettere å komme til bak i hattehylla. Jeg har lest tidligere i forumet at folk ikke har forstått hva de to medfølgende troppene er til. Nå kan jeg selvsagt kun snakke på vegne av min nye topp da den er Robbins zipperless med glassrute.(virker som disse stroppene likevel følger med andre topper også?) Den originale toppen var montert til samtlige tre takbøyler. Min nye topp har et annet system som kun er montert til første (fremste) takbøyle. Den tredje (bakerste) takbøylen skal bevege seg uavhengig av de to andre når man legger toppen ned eller setter den opp. Dette er fordi denne bøylen ellers ville være i veien for glassruta. disse to stroppene som fulgte med skal festes til denne bøylen og deretter strekkes ned og monteres tilhver sin bolt i rainrailen. Når man da hever taket så vil stroppene strammes og den tredje takbøylen vil legge seg på rett plass. Jeg har da ikke montert disse stroppene og er nødt til å dytte litt på denne tredje takbøylen hver gang jeg setter opp taket. Det er ikke mye pes. Tror ikke jeg gidder å montere de stroppene med tanke på arbeidsmengden. Men for nestemann som skal montere zipperless glassrutetopp så er dette hva disse stroppene er til.

Toppen min er forøvrig overlegen i kvalitet og utførelse. Skikkelig bra kvalitet. Sitter som støpt til bilen uten noen krøller eller folder.
Genialt produkt! :mrgreen:
89-Miata 1,6/RB-header/RB-Dual Exhaust catback/JR-cai/FCM understell /
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
sifpilsen
500 RPM
500 RPM
Posts: 59
Joined: 13 Sep 2006, 02:00
Location: Drammen
Status: Offline

Post by sifpilsen »

Stroppene på Robbins Zipperless har heller ikke jeg montert. Det har jeg rett og slett ikke sett vitsen med, toppen er fremdeles kjapt nede :)

Hva har dere andre med Rbbins zipperless gjort med 'innertaket'? Selv har jeg latt det henge, emn ser nå på sommeren at det kan bli litt irriterende. Blir det pent om jeg bare kkutter den av?

Den forrige toppen var festet med dobbeltsidig skum/tykk teip langs sidene. Vurderer å gjøre noe lignende med den nye, siden den 'kryper' litt opp på sidene over dørene og viser litt mer av festene til gummilistene. Noen erfaringer med dette?
x-'94 NA 1.8 Japseimport i Irland.
x-'90 NA 1.6
User avatar
Ingo
500 RPM
500 RPM
Posts: 56
Joined: 16 Mar 2004, 01:00
Location: Bergen
Status: Offline

softtop skifte

Post by Ingo »

Hei !

Lurer litt på å skifte jeg også. Har du bilder av din Robbins Top.

:D
1995 Brilliant Black-Miata 1,8 Aircon, hardtop i bilens farge, JR-CAI, CAT, Koni-justerbar, 3point tower brace, ny Stainless steel -Header 4-1 og JR-bakstuss, Low profile-lykter Hella, skvettlapper foran/bak. Dekk Rainsport 205/45/16. El.vindu,sentr.lås
User avatar
tor340
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 223
Joined: 06 Mar 2007, 01:00
Location: Horten
Status: Offline

Kalesje

Post by tor340 »

Det er absolut lettest å ta hele stativet av , med den gamle kalesjen på, og demontere/montere utenfor bilen. Det er også viktig og bruke naglene på rainrailen for å få gjevnere stramming rundt i bakkant.
User avatar
mojo-91
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1740
Joined: 25 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 267
Location: Oslo
Status: Offline

Re: Kalesje

Post by mojo-91 »

tor340 wrote:Det er absolut lettest å ta hele stativet av , med den gamle kalesjen på, og demontere/montere utenfor bilen. Det er også viktig og bruke naglene på rainrailen for å få gjevnere stramming rundt i bakkant.
I følge monteringsanvisningen så er det svært viktig at disse 12 mutterne langs rainrailen strammes i en bestemt rekkefølge. Skal jeg tippe hvorfor så er nok nettopp det at toppen skal få riktig fasong (uten folder og rynker).
89-Miata 1,6/RB-header/RB-Dual Exhaust catback/JR-cai/FCM understell /
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
User avatar
runbrann
0 RPM
0 RPM
Posts: 13
Joined: 28 Jul 2005, 02:00
Status: Offline

Post by runbrann »

Ser at tråden fortsatt lever. Jeg monterte zipperless med glassvindu, poppet de nevnte stroppene på kalesjebøylene(nøye med måltaking ) Popnaglene på rainrail kan godt sløyfes, bare skruene teites i riktig rekkefølge. Mitt ble perfekt på alle måter. Monteringsanvisning fant jeg her på forumet. Jeg anbefaler å ta hele stativet av bilen, og ta deg god tid.
Post Reply