Vurderer kjøp,men trenger ny cab og 90.000 service.

Generelt Prat, Tips om hjemmesider, tester o.l.

Moderator: Styremedlemmer

User avatar
fred_stian
0 RPM
0 RPM
Posts: 13
Joined: 08 Sep 2006, 02:00
Location: Kløfta
Status: Offline

Vurderer kjøp,men trenger ny cab og 90.000 service.

Post by fred_stian »

Heisann kjære mx5 kjennere! :)

I går var jeg å så på en mx-5 jeg vurderer å kjøpe meg, se link:

http://www.finn.no/finn/car/object?finn ... s=4&tot=41

Som selger skriver selv, så trenger den ny bakrute, men i følge en arbeidskollega som kjører MX-5 99mod, var ikke det voldsomt dyre greiene å få tak i via f.eks. båt butikker. Men det viste seg når jeg var å så på den at den også trenger nytt tak (soft top),ettersom den var sprukket på kanten langs siderutene, så da lurer jeg på hvor det er billigst å få nytt tak? Sjekket litt på mx5-parts.co.uk, men jeg vet ikke hva som er brukbart av de utgavene de har der jeg...?


Den har gått litt over 90.000km som det står, og har ikke hatt 90.000 service med reg. reim bytte. Jeg tenker som så at det er greit å gjøre det på et verksted så man kan "skylde" på noen hvis det viser seg senere at det ikke ble gjort riktig! ;) Jeg bor på Kløfta i Ullensaker, så jeg lurer på om det er noen her som vet om hvor dette blir gjort billigst mulig?



Ellers tenkte jeg på det når jeg kom hjem og så på bilder av andre biler at den så litt sliten ut innvendig, litt matt i dashbordet, men jeg vet ikke om dette kun var støv/møkk som kunne bli reddet av en god dashbord klut eller om dashbordet var skadet.
Det var ikke rust på bilen,men en 2x2cm flekk som lakk hadde flasset av på passasjer døra.


Jeg prøvekjørte den og synes den var veldig fin og god å kjøre,jeg har ikke kjørt NA modeller før og ble veldig overasket over hvor go-kart feeling man fikk i denne. Utrolig morsom bil egentlig!


Så hva synes dere som kan og vet litt om mx5, er den verdt de 50.000kr selgeren sa han kunne gå ned til? Og hvor mye burde jeg regne med at det kommer på når jeg må ha nytt tak og 90.000 service?


Takker for alle svar! :)
Hilsen Fred-Stian!
User avatar
rt
500 RPM
500 RPM
Posts: 91
Joined: 15 Nov 2004, 01:00
Location: Bergen
Status: Offline

Post by rt »

Når det gjelder bytte av registerreim vil jeg anbefale deg å gjøre dette selv. Kjøp deg Miata Enthusiasts Manual 1.6 og Cam Timing Belt Kit fra f.eks miatamania.com, mx5parts eller tilsvarende. Selv om du ikke har skrudd bil før i det hele tatt vil du klare dette på noen timer med denne manualen, så lenge du har det nødvendige verktøy. Jeg hadde ingen mekke erfaring før innkjøp av Miata og denne boken, og har selv skiftet reg. reim, vannpumpe, Clutch, understell mm...

Da blir det billig, det blir 100% riktig fordi du selv kvalitetssikrer på din egen bil langt bedre enn de aller fleste verksteder, og du lærer en hel masse.

Du vil uansett få nok hjelp og svar på spørsmål på dette forumet hvis noe dukker opp underveis.

Min erfaring er at det å mekke bil er svært skremmende når man ikke har gjort det før, spesielt det som har med motor å gjøre, mens i praksis er det stort sett ganske greit - det er generelt alltid å skru av og på bolter i riktig rekkefølge så går resten av seg selv......
User avatar
biXen
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3347
Joined: 13 Apr 2004, 02:00
Medlemsnummer: 999
Location: Stavanger
Contact:
Status: Offline

Post by biXen »

Først og fremst vil jeg si at selv om jeg personlig kunne tenke meg å mekke på min egen bil, så er det en bil man kjører daglig, samt at man ikke har kjekk plass å mekke, dermed er det ikke så lett å gjøre det. Det gjelder kanskje også for trådstarter :)

Angående bilen, jeg synes det var nokså billig. Min er snart kjørt 90,000 og den er 2000 modell :P Angående regreim, så er det strengt tatt ikke 90,000 den skal skiftes på. Det er 100,000, men det anbefales å være føre var pga. du blir stranda om den ryker. Ser på www.miata.net forumet at alle sier de aldri har hørt om en som har røket, så jeg tror de holder såpass lenge at det ikke er superkritisk, men når bilen er gammel så er det jo like greit å få det gjort.

Angående toppen så kan du gjøre en del av arbeidet selv, og da blir det ikke så dyrt ettersom jeg forstår, men jeg er ikke så sikker på hvilket alternativ er best.

Har selv NB modell (98->) men NA er også herlig å kjøre, meget bra biler, du kommer nok ikke til å angre. Men vet du at den er i bra stand sånn ellers, mekanisk osv.?
Mazda RX-8 GT HP 2004 Winning Blue
x Mazda MX-5 1,6l 2000 Brilliant Black

Webdesign blog
motorhead
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1280
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 201
Location: Jessheim
Status: Offline

Post by motorhead »

Reg.reima skal skiftes på 90000, eller hvert 5. år.. Men, det har vi "krangla" om før.. :)
Har du 10 tommeltotter og kort lunte, så anbefaler jeg Nygaard bil på Jessheim. De har god snøring på MX-5, og er hyggelige og behjelpelige.
Veit ikke om du sparer noe å reise til Gardermoen Auto ( tror det heter det ). Ligger uansett langs gamle vegen til Gardermoen, på venstre side før Hervakrysset hvis du kjører om Sand.
- 18 Audi A5 2.0 TFSI quattro

x 13 Porsche Boxster

x 19 Golf GTI Performance

x -15 Audi A4 1,8 TFSi Avant q

x -13 Audi A4 1,8 TFSi Lim

x -09 Folkevogn Scirocco

x -99 MX-5 10th Anniversary 835/7500

x -96 MX-5 1,6 Classic red
User avatar
TraCkinG
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1119
Joined: 02 Apr 2006, 02:00
Medlemsnummer: 587
Location: Sandefjord
Contact:
Status: Offline

Post by TraCkinG »

Angående interiøret, så er det sikkert bare litt interiørpolish, så blir det mye finere.. min var grå og stygg og fæl å se på inni, mener jeg, når jeg fikk den, men kjøpte en sånn svamp-ting på biltema, og den glinset (litt for mye kanskje) etterpå

Dette er en Miata, og etter hva jeg skjønner, har de tidlige modellen (89-tidlig 91) litt problemer med veiva (reimhjulet?) du burde spørre om dette er byttet og litt sånn.. det er andre som har mer peiling på dette en meg, selvom jeg selv har byttet mitt (har forresten det nye jeg, men det måtte byttes når jeg fikk bilen, så alle her inne vet det!)

Soft-top kjøper du billigst fra http://www.cabrioworld.com, etter hva jeg har forstått.. uten å si det sikkert, så blir det vel en 3-4000 kroner for helt ny topp!! Og, med ny topp, så ser bilen mange år nyere ut!

Hvordan er lakken på bilen da? er den tatt vare på, dvs. ser fin ut?

Ellers er det jo viktig at du sjekker hvordan motoren ellers er!! Det er ikke morro med morsom bil om den står stille 75% av tiden pga. forrige eier ikke sa ting om motorfeil (nå skal det nevnes at mx5 ikke akkurat er plaget av alvorlige feil da, så det er vel kanksje ikke det du trenger å frykte mest!)

Hvis du velger å kjøpe bilen, kommer du iallfall ikke til å angre.. ser at det meste "må gjøre utvendig" er gjort, altså byttet blinkers til hvite, og samme med sidemarkeringslysene.. det er penger spart, eller penger til å bruke på andre ting til bilen ;)

Bilen er morsom å kjøre, nydelig på sommeren med taket nede, og vistnok fin på vinteren med bakhjulsdrift og slik morro ;) (personlig har jeg ikke kjørt på vinteren enda, har det tilgode, men på en måte gleder jeg meg til å prøve det!)

Iallfall, lykke til, og som sagt, du vil nok ikke angre på valget av bil!
Medlem nr: 587
'91 Miata Silverstone, 1,6
m/ diverse chrome styling
Miata Silverstone, 1:18
www.miata.no
User avatar
fred_stian
0 RPM
0 RPM
Posts: 13
Joined: 08 Sep 2006, 02:00
Location: Kløfta
Status: Offline

Post by fred_stian »

rt wrote:Når det gjelder bytte av registerreim ......
Hmm.. Ja vel, så det finnes sånn bok til mx5 også ja. For jeg har samme type bok til min nåværende bil, vw golf og det meste blir lettere med en sånn! :)

Er veldig enig i det du sier om at det er skummelt å skru på motor, men jeg har bekjente som hjelper meg når jeg blir usikker så det ordner seg nok! :)

Bare det er oppholdsvær så skal jeg nok få mekket, har dårlig med garasje så da får man stå ute i det frie! ;)

biXen wrote:Angående bilen, jeg synes det var nokså billig.

Angående toppen så kan du gjøre en del av arbeidet selv....


Har selv NB modell (98->) men NA er også herlig å kjøre, meget bra biler, du kommer nok ikke til å angre. Men vet du at den er i bra stand sånn ellers, mekanisk osv.?
Km. standen var noe som fikk meg til å ta en nærmere titt på denne bilen, ettersom alle de andre mx5'ene som ligger på netter har som regel godt omrent dobbelt så langt, og har samme pris eller dyrere!

Jeg har hørt at det er fint mulig å bytte toppen selv jeg også, men jeg tenker som så at det er greit å få gjort sånne viktige ting ordentlig så det blir helt tett og fint, derfor lurte jeg hovedsakelig på prisen folk eller firmaer tar for montering av sånt?


Kollegaen min kjører også en NB modell, og det var etter en liten tur med den jeg ble hektet på mx5! :) Selv om jeg ble overrasket i går over hvor presis, stiv og kjapp NA'en var i svingene, virket som NB'en var mer komfort, kan det stemme?! :?:

Den har jo vært på eu godkjenning nå for bare noen mnd siden (juni 06), og ellers etter en god sjekk og en tur med den virket alt som det skulle egentlig, ikke noe å klage på. Eneste var at bremsene foran hang litt på, på venstresiden, men dette sa selger at han skulle få ordnet på verksted før evt. salg, så det ordner seg...




Eneste som var irriterende med bilen var at taket må byttes, jeg trodde som sagt det kun var ruta og at den så litt sliten ut innvendig. Lakk som har flasset av på døra kan alltids ordnes eller ignoreres! :wink:


Takker igjen for alle kommentarer... Keep them coming! :mrgreen:
Hilsen Fred-Stian
User avatar
TraCkinG
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1119
Joined: 02 Apr 2006, 02:00
Medlemsnummer: 587
Location: Sandefjord
Contact:
Status: Offline

Post by TraCkinG »

fred_stian wrote:Kollegaen min kjører også en NB modell, og det var etter en liten tur med den jeg ble hektet på mx5! :) Selv om jeg ble overrasket i går over hvor presis, stiv og kjapp NA'en var i svingene, virket som NB'en var mer komfort, kan det stemme?! :?:
Ja, det kan stemme, og stemmer ;) hehe.. i tillegg er vel NA 89-93 enda litt stivere en de som kom senere (arrester meg hvis jeg tar feil), men dere som henger på miata.net har jo en sånn fin lite rubrikk som dere alltid limer inn når det er snakk om stivhet og komfort osv osv.. kom med den nå og da, så gutten får se ;) hehe
Medlem nr: 587
'91 Miata Silverstone, 1,6
m/ diverse chrome styling
Miata Silverstone, 1:18
www.miata.no
motorhead
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1280
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 201
Location: Jessheim
Status: Offline

Post by motorhead »

Som nevnt et par ganger før, så har jeg hatt NA og kjører NB nå.
NB er mer bil enn NA. Er tightere og flekser mindre føler jeg. Mener å huske at NA er noe kvikkere ved turn-in. Noe som gir en liten gokart-følelse.
- 18 Audi A5 2.0 TFSI quattro

x 13 Porsche Boxster

x 19 Golf GTI Performance

x -15 Audi A4 1,8 TFSi Avant q

x -13 Audi A4 1,8 TFSi Lim

x -09 Folkevogn Scirocco

x -99 MX-5 10th Anniversary 835/7500

x -96 MX-5 1,6 Classic red
User avatar
biXen
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3347
Joined: 13 Apr 2004, 02:00
Medlemsnummer: 999
Location: Stavanger
Contact:
Status: Offline

Post by biXen »

motorhead wrote:Reg.reima skal skiftes på 90000, eller hvert 5. år.. Men, det har vi "krangla" om før.. :)
Såklart er det ikke dumt uansett, pga. alternativt er 5 år, og bilen er gammel. Men den skal unektelig skiftes som del av 60,000 miles service, som er ca. 96000km eller også kalt 100,000 service. Det sier alle vedlikeholdslistene jeg har sett. Men uansett, ikke dumt å skifte, jeg tar snart min også.

Forstår hva du mener angående toppen, og jeg er vel litt skeptisk selv. Men ettersom jeg forstår så kommer de vitale delene "montert" slik at det ikke er uhyre avansert, men du kan nok uansett få kalesj folk til å ta det.

NB er vel mer komfort ja, ikke i mitt tilfelle da jeg kjører med 16 tommere og snart 17 tommere, men det gjør nok underverker med dempere og fjærer uansett hvilken modell man velger. De er begge gode å kjøre i utgangspunktet.

Hvis den virker grei er den sikkert det, så lenge den ikke har vært i kollisjoner o.l. Mx-5 er driftssikre biler, bare 911 og Mercedes som måler seg i sportsbil klassen. Det er som nevnt noen kam ting med tidlige Miata modeller, det er jo verd å sjekke opp. http://www.miata.net har i Garage eller FAQ bra bruktbilkjøp guide, hvis du er i tvil.
Mazda RX-8 GT HP 2004 Winning Blue
x Mazda MX-5 1,6l 2000 Brilliant Black

Webdesign blog
User avatar
Kusk1
500 RPM
500 RPM
Posts: 95
Joined: 02 Dec 2005, 01:00
Status: Offline

Post by Kusk1 »

Jeg anbefaler at du får ett verksted til å ta 90.000km service hvis dette innebærer skifte av reg. reim ++ Dette er pga. de kjente problemene med shortnose veiva på 1990 modellene, hvis dette skulle oppstå senere engang, kan du holde verksted ansvarlig ettersom de må skru opp dette her for å skifte reim. Jeg ville også skiftet vannpumpe når de har det ifrahverandre. Ekstremt viktig at veivbolten blir skiftet samt. KORREKT moment overholdt, hvis ikke vil dette skjære seg før eller senere.

Ang. Cabben ville jeg kjøpt en cab fra Cabrioworld og montert den selv, eventuelt fått noen til å montere denne for deg. Originalcabb fra mazda koster skjorta.

Andre ting å passe på er hvis bilen er lakkert helt ned at ikke dreneringshullene i kanalene er tettet, dette kan føre til rustskader på kanaler, se NØYE etter fuktighet under mattene inne i bilen etter en regnværsdag! Det kan også være lurt å investere i Hardtop ettersom det kan bli kaldt om vinter med softtop, disse er billigst om våren. jeg ser at denne også har Aircondition, for all del sjekk at det blåser kaldt i bilen, A/C anlegg kan være dyrt å reparere.

Jeg har selv hatt MX-5 NA og jeg var meget fornøyd det året jeg hadde slik, ekstremt morsomt å kjøre på både sommmer og ikke minst vinter. Dette er en fantastisk lekebil som ikke bruker for mye drivstoff heller. Det kan være lurt å investere i Hardtop ettersom det kan bli kaldt om vinter med softtop, disse er billigst om våren.

MX-5 er helt klart en undervurdert bil! Lykke til med handel !

Mvh Emil
[X]1991 Sveitsisk Mazda MX-5
1989 Audi Coupe Quattro 20V

Da var Mx5tiden over for denne gang.
Oas
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 322
Joined: 09 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 270
Location: Ski
Status: Offline

Post by Oas »

fred: Som selger skriver selv, så trenger den ny bakrute, men i følge en arbeidskollega som kjører MX-5 99

Jeg Kjører NB 2001 model se signatur!!! :mrgreen:
Øyvind
[X] MX5 2001 1.8i Sport
User avatar
Fred
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1902
Joined: 01 Oct 2005, 02:00
Medlemsnummer: 518
Location: Hønefoss
Status: Offline

Post by Fred »

Du vet det sikkert, men husk at dette er en amerikansk utgave. Dvs at "kilometer"standen i dashbord er miles. Så har du sett dette selv? Har sett mange som legger inn miles på kilometerstand på finn..

Skulle bli nøyaktig 148040km.. Selv det er ikke mye for en 90mod, men ta det i betrakning.. sjekk det ut.
x 1999 MX-5 NB - 1.8l - 10th Anniversary Edition
x 1993 Miata NA - 1.6l - Limited Edition
User avatar
Vidar
Moderator
Moderator
Posts: 5500
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 249
Location: Drammen
Status: Offline

Post by Vidar »

Sjekk at det ikke er miles istedet for KM.. Ser det er en Miata.
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
User avatar
fred_stian
0 RPM
0 RPM
Posts: 13
Joined: 08 Sep 2006, 02:00
Location: Kløfta
Status: Offline

Post by fred_stian »

Kusk1 wrote:Jeg anbefaler at du får ett verksted til å ta 90.000km service hvis dette innebærer skifte av reg. reim ++ Dette er pga. de kjente problemene med shortnose veiva .......


Hmm.. Det visste jeg ikke om,hvis det blir denne bilen så blir det nok til at jeg setter den på verskted uansett,spesielt med tanke på det du sa nå! :)

Cabrioworld; Jeg tok en liten titt der, men så lurer jeg på hvem cab man burde velge? Er det så man får hva man betaler for? Kom gjerne med konkrete eksempler! :)

Jeg sjekket såvidt det var etter fuktighet innvendig (ikke det at jeg er helt sikker på hvorfor iogmed at jeg ikke visste om dreneringshullene som du nevner.. . :lol:) og jeg fant ikke noe, jeg spurte selger og han sa at det ikke var noe tegn til vann innvendig.

Aircondition Dette tenke jeg ikke på å sjekke, men dette skal jeg sjekke hvis det blir noe kjøp av denne bilen.

Ang. hardtop: Hvor mye koster sånt da? Er ikke det ganske dyrt iogmed at det må lakkes?




Fred93LE og Vidar wrote:Du vet det sikkert, men husk at dette er en amerikansk utgave..........
Det var jeg klar over, men takk for tipset! :) Jeg sjekket og regnet om når jeg sto der og det var ganske mye i nærheten av 92000km som det står i annonsen! :)
User avatar
fred_stian
0 RPM
0 RPM
Posts: 13
Joined: 08 Sep 2006, 02:00
Location: Kløfta
Status: Offline

Post by fred_stian »

Nå fikk jeg noen bilder fra selgeren, hovedsakelig innvendig. Men jeg begynner nå å lure på om ikke det kun var møkk inni... Se og døm selv:

Her ligger det noen bilder,ble litt store og mange til å legge direkte inn...

http://home.no/fredstian/forumet/mx5/
Post Reply