Hva er snittalderen på den norske MX-5/Miata brukeren?

Emner som ikke har noe med Mx5/Miata å gjøre, men samtidig kan være interresant for de andre i klubben (offtopic) Kjøp og Salg av ikke MX5 relaterte ting henvises til qxl, finn.no osv..

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
User avatar
TraCkinG
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1119
Joined: 02 Apr 2006, 02:00
Medlemsnummer: 587
Location: Sandefjord
Contact:
Status: Offline

Hva er snittalderen på den norske MX-5/Miata brukeren?

Post by TraCkinG »

Jeg har sitti her å lurt litt noen ganger... hvem kjører egentlig en slik bil? kvinner eller menn - eldre eller unge! Er bilen egentlig en bil for menn i midtlivskrise, eller er det et drømmeobjekt for de litt yngre? er det designet som kvinnene faller for, eller den uskyldige motorkraften? :roll:

Kan jo starte med meg selv. Reint personlig så er jeg en gutt på 19 år.

Mx-5/Miata har aldri vært noen drømmebil for meg, egentlig aldri vist at det har vært en bil.. Heller ikke første gangen jeg kjørte den, så ble jeg noe spesielt begeistrert.
Ble min egentlig ved mye tilfeldigheter, blant annet at bilen min gikk i stykker i vinter, og begynte å se på noen dyrere sportsbiler, uten egentlig noen planer om å handle dem.. når min kamerat, som eide bilen før meg, så skulle selge sin, sa jeg med en slengkommentar at "jaja, kan jo kanskje starte med bilen din, og jobbe meg oppover :P"

I dag er jeg betalende medlem av klubben, og kan ikke si annet en at jeg elsker å kjøre toppløs, og at bilen er en drøm å kjøre med på svingete veier, noe det er mye av hjemover mot meg, er absolutt ingen bakdel.. så lenge solen henger på himmelen, kjører jeg en lenger vei hjemover, og gliser fra jeg setter meg inn til jeg går ut av bilen (gliser forsåvidt etterpå også!)

Syntes det kan være litt spennede å finne ut hvor gamle andre eiere er, og hvorfor de kjøpte bilen, så håper dere henger dere på! (Tror ikke det er en slik tråd her fra før.. jeg har kikka igjennom tidligere, og har iallfall ikke sett det)
Medlem nr: 587
'91 Miata Silverstone, 1,6
m/ diverse chrome styling
Miata Silverstone, 1:18
www.miata.no
User avatar
biXen
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3347
Joined: 13 Apr 2004, 02:00
Medlemsnummer: 999
Location: Stavanger
Contact:
Status: Offline

Post by biXen »

Tror faktisk at jeg har sett mest damer med MX-5 her rundt Stavanger, alle med NA. Tror faktisk ikke jeg har sett mer enn en NB, og den står ca. 200m fra min :) Og en NC ikke så langt vekke heller tror jeg. Men det er vel generelt mange over 35 som har MX-5, men i og med at 90-91 modellene som din blir eldre og billigere så kan jo ungdommer også kjøpe dem.

Jeg er selv 25, hankjønn, kikket først på MX-5 for 2-3 år siden. Da på NA, og var nokså nær å kjøpe, men så ble det ikke likevel pga. andre pengebehov. Var vel aldri noen stor fan av låvedørene heller, men alltid likt generelle utseendet, og stort sett glad i de fleste Mazda sine design, nye 3 seriene, 6 seriene, eldre biler som RX-7 osv. Og MX-5 NB er en av mine favoritter, så da jeg hadde økonomi til å ha det litt gøy så ble det reis til Trondheim og kjøp. Lang tur hjem, men fint i ny bil :)

Så dette er min første bil. Liker disse pga. kjøreegenskaper, design og potensiale og muligheter. Lett å finne ekstrautstyr, har snart min akkurat som jeg vil osv. Det appelerer til meg, som ikke vil "rice opp" bilen, men liker bare å ha et unikt utseende :)

Edit: Selvfølgelig lekkert på varme sommerdager med taket nede, spesielt med svart bil og interiør, holder på å dø før jeg får ned taket når det er nesten 30 grader her :)
Mazda RX-8 GT HP 2004 Winning Blue
x Mazda MX-5 1,6l 2000 Brilliant Black

Webdesign blog
User avatar
supercharged
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 257
Joined: 05 Oct 2004, 02:00
Location: oslo
Status: Offline

Post by supercharged »

jeg var heller ikke på utkikk etter mx5 da jeg kjøpte bilen min. jeg var fast bestemt på å finne meg en Eclipse da jeg liker dem godt.

jeg kom tilfeldigvis over mx5'en min i autobørsen og bestemte meg for å ringe på den og det endte med at jeg reiste til Meråker for å se på den. Hadde egentlig ikke trodd jeg skulle kjøpe den, men den så MYE finere ut i virkeligheten enn de bildene jeg hadde sett og jeg syntes den var veldig sprek i forhold til det jeg hadde forventet. har vel litt med superchargeren å gjøre :mrgreen:

det endte ihvertfall med at jeg slo til og sa jeg skulle ha bilen :D jeg er 22 år nå og var 20 da jeg kjøpte bilen
Tidligere bil: 1991 råskinn
User avatar
Thamun
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 506
Joined: 20 Sep 2005, 02:00
Location: Stavanger
Status: Offline

Post by Thamun »

Tja, jeg er en 24 år halvvoksen mann. Tenker ikke på størrelsen min da, men oppførselen :lol: Kjøpte min bil for ca. 1 år siden da jeg var på utkikk etter ny bil. Så endel på Porsche 944 og RX-7 gen.2, men fant ingen av interesse da. Så tilfeldigvis bilen min i et annonseblad og blei litt forelska med en gang. Fant samme annonse på internett, leste den sikkert 50 ganger. Dro å kikka på bilen så snart jeg kunne. Kjøreopplevelsen overgikk det jeg forventa noe helt sinnsykt og da var bilen solgt :mrgreen:

Viste bilen til en kompis som bestandig har betraktet mx5 som dame og frisørbil. Han skiftet mening ganske fort etter en prøvetur :P

Edit: biXen, er det du som jobber på Mazda på Forus?
- '90 Miata 1.6l FMII Turbo/FM link

-(X) '94 Mazda 626 1.8i combicoupe, Erebuni Shogun
User avatar
biXen
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3347
Joined: 13 Apr 2004, 02:00
Medlemsnummer: 999
Location: Stavanger
Contact:
Status: Offline

Post by biXen »

Edit: biXen, er det du som jobber på Mazda på Forus?
Nei, det var en fra Jæren det tror jeg. Jeg er ikke dugane til å lage kaffe på Mazda en gang ;)
Mazda RX-8 GT HP 2004 Winning Blue
x Mazda MX-5 1,6l 2000 Brilliant Black

Webdesign blog
User avatar
Thamun
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 506
Joined: 20 Sep 2005, 02:00
Location: Stavanger
Status: Offline

Post by Thamun »

biXen wrote:
Edit: biXen, er det du som jobber på Mazda på Forus?
Nei, det var en fra Jæren det tror jeg. Jeg er ikke dugane til å lage kaffe på Mazda en gang ;)
:lol: :lol:
- '90 Miata 1.6l FMII Turbo/FM link

-(X) '94 Mazda 626 1.8i combicoupe, Erebuni Shogun
User avatar
glaibilenmin
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 2204
Joined: 19 Nov 2003, 01:00
Medlemsnummer: 413
Location: Ålesund
Status: Offline

Post by glaibilenmin »

Ung mann på 21 her som kjøpte mx5 før eg blei 18 faktisk... elsker bakhjulstrekk og gode svingegenskaper men finner ikke meg selv i en bmw
04 mazdaspeed
canvas topp sparco seter
Fm big Enchilada
Afco coilovers

Prosjekt 96 brg 1,8 mx5

90'Classic red. R.I.P

Having a 9 second Honda is like coming out of the closet: At first you surprise all your friends, but in the end your still gay.
User avatar
TraCkinG
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1119
Joined: 02 Apr 2006, 02:00
Medlemsnummer: 587
Location: Sandefjord
Contact:
Status: Offline

Post by TraCkinG »

glaibilenmin wrote:Ung mann på 21 her som kjøpte mx5 før eg blei 18 faktisk... elsker bakhjulstrekk og gode svingegenskaper men finner ikke meg selv i en bmw
og takk og lov for at du ikke befinner deg i en av disse volvoene også!! :P tenker da på 240/740 osv osv...

Supercharged: Jeg må si at det var ecplipse jeg og satt å kikket på (forrige modellen).. men, det er en ting jeg milsliker med dem, og det er at forhøyningen på panseret ikke er på midten, men derimot foran føreren... føler at den er litt galt plassert.

biXen: nja, som student så skulle jeg ikke hatt råd til disse bilene! men ting ordner seg for snille gutter :D og det er jo morro :)
Medlem nr: 587
'91 Miata Silverstone, 1,6
m/ diverse chrome styling
Miata Silverstone, 1:18
www.miata.no
User avatar
glaibilenmin
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 2204
Joined: 19 Nov 2003, 01:00
Medlemsnummer: 413
Location: Ålesund
Status: Offline

Post by glaibilenmin »

Finner meg aldri bak rattet i noe sant...
nye volvoer er jo helt ok men ikke fan om eg hadde kjørt nokke 240/740:)
04 mazdaspeed
canvas topp sparco seter
Fm big Enchilada
Afco coilovers

Prosjekt 96 brg 1,8 mx5

90'Classic red. R.I.P

Having a 9 second Honda is like coming out of the closet: At first you surprise all your friends, but in the end your still gay.
User avatar
PKD
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 388
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Location: Ulsteinvik
Status: Offline

Post by PKD »

:oops: :oops: :oops:

Image
PKD's (29) arbeidsbil; 245 med automat!
Medlem 208
'91 MX-5 Special Edition
'02 Renault Kangoo 1,4i aka Postbilen fra Stange
'04 Volvo V40 2,0T Limited Sport Edition

Racing a Hyundai is like the special olympics... even if you win you`re still retarded.
User avatar
_mx5_Rune_
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1494
Joined: 23 Jul 2005, 02:00
Medlemsnummer: 542
Location: Senja/Tromsø
Contact:
Status: Offline

Post by _mx5_Rune_ »

er en gutt på snart 18år..
historien har seg slik at vi hadde en 1992 mazda 626 da jeg var yngre, dermed fikk vi mazdabladet fra kolberg i posten.
Når jeg var 7 år (1995) var det en reportasje i bladet om en mx5 1,8.. dermed var den lille guttungen frelst og siden har det kun vært snakk om en bil.. :P siden det jobbet og sparte jeg mye for å realisere bildrømmen. Planen var egentlig å kjøpe mx5 når jeg var 16 år, men kresen som jeg er gikk det ett år før jeg fant en bil som virket velbygd og godt vedlikeholdt. at den hadde samme stylingkit som jeg hadde gått å siklet etter i mange år var jo heller ingen ulempe.. :) Hadde jo hørt rykter om at mx5 skulle være morsomme biler på svingete veier, men overraskelsen ble enorm da jeg fikk kjøre min bil for første gang.. det morsomste av alt er at kompisene mine som har mobbet meg for min frisørbildrøm faktisk må bite i det sure eplet og innrømme at bilen er diggmorsom å kjøre.. :)
bare så synd at jeg ikke blir 18 før i september når cabsesongen i nordnorge er så godt som slutt.. :S
- 91mod. Mx5, "go-bilen" http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic.php?t=3394
- 94 mod Accord Coupe "prosjekt rust"
- 12 mod i40 premium
x 90mod Miata http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic ... 19&t=16176

medlem nr 542
User avatar
Hauk
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3031
Joined: 16 Apr 2006, 02:00
Medlemsnummer: 569
Location: Nesodden
Status: Offline

Post by Hauk »

Bare ungfoler her jo! :P

Ok, førstemann godt over tredve da; 35. Har vært bilnerd siden dag 1. Fersk MX-5-eier, men har hatt 3 Mazdaer før dette (929 HB, 929 HC og MX-6). Ellers har jeg vært innom Fiat, Opel, Porsche og Nissan.

Grunnen til at det ligger nøkler til en MX-5 i lomma mi nå er nok at ingen bil gir like mye glede (for meg ihvertfall) per krone som akkurat den. Og når man i tillegg har en "avlastningsbil/offeranode" så er jo livet bare en dans på roser. :) At den ligger blant bilene i toppen av TÃœV-lista over minst feil, år etter år, er jo bare en bonus.

Og karer i 30-åra generelt er ikke noe mindre fordomsfulle når det gjelder frisørstempelet - men jeg punkterer det hele med en "Jeg vedder på at du ikke tør teste den..." Win-win: Enten ser de lyset, eller så ror de seg bort med noe alle - inkludert dem selv - vet er tåkeprat. :P
/Jon.
1994 MX-5 1.8 Laguna Blue.
2019 Toyota Corolla TS 2.0 Hybrid
User avatar
midget77
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 813
Joined: 01 Sep 2004, 02:00
Medlemsnummer: 517
Location: Fredrikstad
Contact:
Status: Offline

Post by midget77 »

Jeg er 50 år. Jeg har hatt en MG midget og ville ha en "sportsbil" som kunne brukes hele året. MGB og midget har mer stil, men en moderne utgave av disse er ikke å forakte. Jeg "føler" at mx5/miata har bedre kvalitet/ design enn mgf (ikke kast noe på meg for dette).
Thorvald
Classic red Miata 1989 prod. juni 89 -
'A' package
Rød, original hardtop.
185/60x14 på BBS-sommer og sjøstjerner-vinter
- originalt kort tonneau cover
User avatar
arildh
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3355
Joined: 26 Oct 2003, 02:00
Status: Offline

Post by arildh »

Jeg er 31 og valgte MX-5 litt på impuls og med en fjern drøm om at jeg en gang skulle montere en slik motor som stod i den forrige bilen min; 323 GT-R.
Nå er ikke det noe drøm lenger da standard greiene med litt pustehjelp gir imponerende med effekt og kjøreglede pr. krone.
MX-5 er en fantastisk bil men egentlig av helt andre grunner enn å føne håret på en godværsdag. Det er på bane eller ved særdeles uforsvarlig kjøring på offentlig vei man skjønner hva som skiller en sportsbil fra en masseprodusert familiebil uansett bokstav bak modellen ( Ok, M3 er unntaket...)
Til tross for dette må jeg innrømme at en Honda NSX en gang vil erstatte den lille grønne.
Det skjer ikke enda så inntil videre får jeg fortsette å kaste penger på Mazda'n Image
Blog om bilen min --> http://www.mazdaspeedy.com
.
"low-buck hack-job or full-sex race fab ?"
User avatar
Dalton
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 456
Joined: 05 Dec 2003, 01:00
Location: Hammerfest/Hasvik (sørøya)
Contact:
Status: Offline

Post by Dalton »

Jeg er 29 år, og bestemte meg for en Mx5 i 1991, da så jeg for første gang ett bilblad som hadde en reportasje om Mx5, og da var valget helt klart.
For 2 år siden bestemte jeg meg for at nå var tiden kommet, og jeg hadde økonomi til å ha en bil som bare skal stå i garasjen å kose seg, og som jeg bare tar ut på godværs dager. Bare synd at det har vært lite godt vær hit til i år for min del, pluss kombinasjonen av å være uke pendler, så jeg har faktisk bare fått kjørt den ca 10 km!!! denne sesongen. Jeg skjemmes over det.....
:oops: :oops: :oops:
1992 Mazda Mx5.
1997 Ski-Doo Mach 1.
2006 Ski-Doo GTX 600 sdi
2009 Mazda 5
2004 Kia Carnival
2016 Citroën C4 grand Picasso
2008 Citroën C4 grand Picasso
2014 Lynx Boondocker 3700 800.
2012 Ski-Doo GTX 1200 se.
2004 Polaris RMK vertical edge 500
Post Reply