Ditt valg av MX5 modell/type/utgave og hvorfor ?

Generelt Prat, Tips om hjemmesider, tester o.l.

Moderator: Styremedlemmer

User avatar
arildh
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3355
Joined: 26 Oct 2003, 02:00
Status: Offline

Ditt valg av MX5 modell/type/utgave og hvorfor ?

Post by arildh »

Jeg lurte litt på hvilke utgaver av MX5 folket her på forumet har
og hvorfor dere valgte akkurat denne.
Jeg regner med at det ofte er økonomiske grunner til at folk
ikke kjører i en 2003 mod 1.8, men det er jo tross alt en del forskjeller
på modellene og utgavene fra 1990 - 2003.


Se oversikt fra miata.net over endringer: http://miata.net/faq/miatachanges.html

For min egen del endte jeg litt tilfeldig opp med en 96 1.8 BRG med Torsen diff og desverre
beige skinninteriør. Da jeg skal kjøre en del på bane ville jeg ha en 94-97 1.8 da disse har
større bremser, sterkere bakdiff, alle de nødvendige stagene, ikke restriktiv LMM samt 2 dl. mere volum.
Fra 96 fikk de også en ODBII kompatibel ECU som ga et par hester ekstra + muligheter for litt
hacking og datalogging via gratisprogrammer som
http://www.obd-2.com/ og http://www.scantool.net/products.htm
Jeg har også turboplaner så da passer det godt med en 1.8 NA og bygge på
da den har litt sterkere råder og mindre komp enn 99+ NB motorene.
EspenAndre
Moderator
Moderator
Posts: 5120
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 114
Location: På landet, bittelitt nord for Bergen
Contact:
Status: Offline

Post by EspenAndre »

Jeg har valgt en 92 "Black Special" 2 ganger.. (mistet lappen med første, så derfor solgte jeg)

Grunnen er at jeg liker den utgaven med beige skinn i svart bil.. det ultimate er å få tak i low profile vippelykter og kompressor... men det får tiden vise :-) (pris hadde jo litt å si selvfølgelig, da jeg kjøpte den)

Den første var en us og den andre en sveitser.. som vanlig med mx5-eiere har jeg vært superfornøyd med begge :-D
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
User avatar
glaibilenmin
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 2204
Joined: 19 Nov 2003, 01:00
Medlemsnummer: 413
Location: Ålesund
Status: Offline

Post by glaibilenmin »

Kjøpte min classic red sveitsisk 1990 mod mx5 1,6 fordi den falt bare heeeeelt 100% i smak...
prøvde flere biler med mer ekstra utsyr og servo++ men synst ikke dette var noe stas...
liker mye bedre min egen uten servo abs elvindu++ jo letter jo bedre...
;))
eller så er der diff sperre og eg har skumle planer for denne sommern pluss neste...
er forøvrig ikke mer enn 3 omdreingier på rattet uten servo...
EspenAndre
Moderator
Moderator
Posts: 5120
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 114
Location: På landet, bittelitt nord for Bergen
Contact:
Status: Offline

Post by EspenAndre »

glaibilenmin wrote: er forøvrig ikke mer enn 3 omdreingier på rattet uten servo...
På min er det såkalt engine speed sensing - power steering...

tyngre etterhvert som farten øker.... :-)

(og 2.8 turns lock-to-lock)
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
User avatar
Precious
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 426
Joined: 07 Dec 2003, 01:00
Location: Skien
Status: Offline

Post by Precious »

90modell MX5 fra Sveits med 1.6l 16v på 115hk.

Jeg ville ha el.vinduer og det fikk jeg, pluss lsd diff.brems og servo på kjøpet. Da det dukket opp en mx5 jeg kunne få til en god penge.

Det bare dukket plutselig opp i tankene mine at Mazda MX5 kunne hvert en kul bil. Dette etter å ha kikket på 323 gt-r, corrado o.l biler, så har jeg idag, 1mnd etter, handla meg denne bilen. Stor fornøyd hittil
User avatar
JohnO
500 RPM
500 RPM
Posts: 58
Joined: 07 Oct 2003, 02:00
Status: Offline

Post by JohnO »

Valgte en 96'BRG, 1.6, 90h fordi den var forholdsvis ny og ikke hadde gått så langt. Likte først og fremst fargekombinasjonen grønn med beige skinn intr.
Ville ha en bil som ikke ville ruste, være driftsikker, bruke lite bensin, ha rimelig forsikring og trekke mye oppmerksomhet. Alle punkter har slått til!!!
Valgte en modell uten for mye ekstra, som elektriske vinduer, AC ol. Har hatt dårlige erfaringer med for mye el. utstyr på vinteren, kulde og fuktighet funker dårlig sammen..
Er MEEEGET fornøyd!!! Synd jeg må selge til våren :cry:
X-96BRG :(
User avatar
KnutH
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 468
Joined: 09 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 163
Location: Trondheim
Status: Offline

Post by KnutH »

Kjøpte min norske '97 BRG 1,6 med læderpakke fordi jeg fikk den svinebillig! Fikk smaken på MX-5 ett år tidligere, da den lille cab'en med de snodige dørhåndtakene stod ved siden av Carina E'en som jeg tilslutt kjøpte. Fikk liksom aldri denne upraktiske bilen helt ut av hodet, så etter ett år i trøtt (hmmm, vel... det var en 2,0 GLi da) Toyota ble det vind i håret, noe jeg hadde drømt om siden jeg begynte å kjøre bil.
Livet er for kort til å kjøre kjedelige biler
2015 MX-5 Jet Black 1,5 Sport
User avatar
Dalton
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 456
Joined: 05 Dec 2003, 01:00
Location: Hammerfest/Hasvik (sørøya)
Contact:
Status: Offline

Post by Dalton »

Jeg har en gul 1992 mod, 1.6 115 hk.
falt helt for den da jeg så den på nettet.
Endel modifikasjoner var gjort på den før jeg overtok den, og de fleste av disse likte jeg meget bre, som feks. veltebøyle, senkesett, nye skin seter og momo ratt, og effekt anlegg +++
Oppdaget like etter jeg henta den, at det var montert neonlys både inni bilen, og underbilen!!! dette kunne jeg ha vært uten, men når det allerede er montert så hvorfor ikke.
1992 Mazda Mx5.
1997 Ski-Doo Mach 1.
2006 Ski-Doo GTX 600 sdi
2009 Mazda 5
2004 Kia Carnival
2016 Citroën C4 grand Picasso
2008 Citroën C4 grand Picasso
2014 Lynx Boondocker 3700 800.
2012 Ski-Doo GTX 1200 se.
2004 Polaris RMK vertical edge 500
User avatar
HansT
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1316
Joined: 17 Sep 2003, 02:00
Location: Stavanger
Status: Offline

Post by HansT »

Valgte en sen 91 modell for 4 år siden pga. problemene med veiven på 90 og tidlig 91 modeller. Ventet også en stund på å få importert en sølvfarget, da dette var/er en forholdsvis uvanlig farge på MX5/Miata, og som jeg spesielt liker.

Jeg er selvfølgelig smittet av modifikasjonsviruset....

-Moss Chassis Braces foran og bak
-Gule justerbare koni dempere som senker bilen
-Hvite blinklys og markeringslys
-1998 Sølvfarget hardtop
-Airdam spoiler fremme
-Bygget om blinklys/kjørelys
-Stylebar med forsterkninger fra Alumex
-Div. alu-detaljer i interiør
-Jackson Racing Free Flow Katalysator
-Sports-eksosanlegg fra ILMotorsport med doble potter bak
-2001 16" MX5 1.8 Sport felger med 215/40-16 Toyo Proxes S1 (kvittet meg med noen tunge Mille Miglia Spider felger...)
-Jackson Racing Supercharger (kompressor) med 1.8 hjul som gir nærmere 8PSI.

Reiser til Orlando idag fredag, og har bestilt Bipes ACU, High Fule pump, Fuel/Air gauges osv. fra BRPerformance som skal leveres hotellet mitt..

Har vært i kontakt med lokal Mazda forhandler i Orlando som jeg skal kjøpe 4 større caliper bracketter hos for å oppjustere samtlige bremser til 1.8 literen.

Puhh.. Listen blir lang, neste på programmet er:

-kraftigere krengningshammere
-stoffkalesje med zipperfree glassvindu

Kanskje jeg en eller annen gang blir fornøyd....

ehhh... sikkert ikke.... pssshhh...
1991 Mazda Miata
1996 Porsche 993 C2
User avatar
Vidar
Moderator
Moderator
Posts: 5500
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 249
Location: Drammen
Status: Offline

Post by Vidar »

Jeg har et spm..
Airdamn du monterte. Hvordan monterete du den ?
Jeg har en ATM Airdamn i Carbonfiber liggende for vurdering som det ser ut som det trenger en del tilpassninger for at den skal passe..
hvordan var din Airdamn, var det "bolt on"
HansT wrote: Jeg er selvfølgelig smittet av modifikasjonsviruset....

-Moss Chassis Braces foran og bak
-Gule justerbare koni dempere som senker bilen
-Hvite blinklys og markeringslys
-1998 Sølvfarget hardtop
-Airdam spoiler fremme
-Bygget om blinklys/kjørelys
-Stylebar med forsterkninger fra Alumex
-Div. alu-detaljer i interiør
-Jackson Racing Free Flow Katalysator
-Sports-eksosanlegg fra ILMotorsport med doble potter bak
-2001 16" MX5 1.8 Sport felger med 215/40-16 Toyo Proxes S1 (kvittet meg med noen tunge Mille Miglia Spider felger...)
-Jackson Racing Supercharger (kompressor) med 1.8 hjul som gir nærmere 8PSI.
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
HansBRG98
Status: Offline

Post by HansBRG98 »

Jeg kjøpte MX-5 NB i 2001. Den er fra 1998 og den hadde gått 50000km. Motoren er en 1.6 liter. Hadde en rusten 626 fra 89 måtte kvitte meg med den, prøvde da en MX-5, smeltet med en gang, tenkte at denne må jeg ha...I ettertid skulle jeg vel ønske om at det var en 1.8 med 145 hk, kanskje det blir nestegang.
User avatar
Ole BRG 91
Site Admin
Site Admin
Posts: 570
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Location: Bergen
Contact:
Status: Offline

Post by Ole BRG 91 »

91 brg... need I say more? 8)

Ole
User avatar
Sebring
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 153
Joined: 23 Sep 2003, 02:00
Location: Brevik
Contact:
Status: Offline

Post by Sebring »

8) Visste nok for lite da jeg kjøpte helt ny Black Special i 1997 (1.6/90hk) Bilen var - og er kjempefin, men var omtrent umulig å "oppgradere" effektmessig. Den ble derfor solgt (med solid tap som alltid når man kjøper ny bil) - og erstattet med 92 modell Black Edition fra Sveits - av noen enkle årsaker: Sort bil m/brunt skinn er definitivt min favorittkombinasjon. 92 modellen har den oppgraderte veiven og et mer avstivet understell i forhold til 89 - 91 modellene. Konklusjon: når det gjelder 1,6l er 92 og 93 modellene etter min mening de beste valgene (og 91 modeller produsert i siste halvdel av året). Skulle jeg bytte måtte det bli til 94 eller 95 1,8l med samme fargekombinasjon. I følge diverse artikler jeg har funnet på nettet de siste årene, er dette de beste bilene for motorsport, bl.a. de letteste bilene med 1,8l og med større/bedre bremser enn serie I med 1,6l. (men det er godt vi har forskjellig smak - ellers hadde jo alle biler i klubben sett like ut)

www.cardomain.com/id/frode
HansBRG98
Status: Offline

Post by HansBRG98 »

Ole BRG 91 wrote:91 brg... need I say more? 8)

Ole
Hva er forskjellen på BRG og Green Mica? Er BRG en mørkere grønnfarge..?I så fall har jeg Green Mica kanskje...
User avatar
Ole BRG 91
Site Admin
Site Admin
Posts: 570
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Location: Bergen
Contact:
Status: Offline

Post by Ole BRG 91 »

har ikke mica noen sånne små metall flak? nesten som metallic??? (Jeg har aldri sett en mica up front...) brg er vertfall helt flat mørk grønn

Ole
Post Reply