Greit å vite før dere leverer bilen på verksted!!!

Emner som ikke har noe med Mx5/Miata å gjøre, men samtidig kan være interresant for de andre i klubben (offtopic) Kjøp og Salg av ikke MX5 relaterte ting henvises til qxl, finn.no osv..

Moderator: Styremedlemmer

User avatar
Max_speed
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 151
Joined: 01 Dec 2004, 01:00
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Greit å vite før dere leverer bilen på verksted!!!

Post by Max_speed »

200sx S14
X - Calibra Turbo
www.200sx-ogn.org
Image
User avatar
RogerRed91
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 240
Joined: 09 Sep 2003, 02:00
Location: Kristiansand
Status: Offline

Post by RogerRed91 »

Fikk som fortjent syns jeg.. lurte litt på hvordan det gikk med den saken der, takk for link :D
- Toyota Avensis
- *BMW 316i
- * Volvo V40
- * 91' Mx5 Classic Red
User avatar
fatlaces
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 436
Joined: 08 Feb 2005, 01:00
Location: Sarpsborg
Contact:
Status: Offline

Post by fatlaces »

greit at han mistet lappen, men å sende han i fengsel ? altfor drøyt syns jeg
Bmw Z4 2003, 3.0i
Huyndai Elentra GL 1997 (vinter og bruksbil)
*Mazda MX-5 1990, 1.6
*Toyota Camry 1981 (R.I.P)
User avatar
Max_speed
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 151
Joined: 01 Dec 2004, 01:00
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Max_speed »

fatlaces wrote:greit at han mistet lappen, men å sende han i fengsel ? altfor drøyt syns jeg
Hva skjer om du blir stoppet på E6 i 160 km/t pluss?

Rett inn. Var på sin plass spør du meg.
200sx S14
X - Calibra Turbo
www.200sx-ogn.org
Image
EspenAndre
Moderator
Moderator
Posts: 5120
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 114
Location: På landet, bittelitt nord for Bergen
Contact:
Status: Offline

Post by EspenAndre »

Absolutt på sin plass, det der var misbruk av annen manns eiendom, i tillegg til det værste, som var fartsovertredelsene...

Når man kommer i fengsel for å ha kjørt i over 130 km/t i 80-sonen så synes jeg det der var helt greit!

Burde gitt en saftig bot eller et erstatningskrav til verkstedet også, for det er viktig at verkstedene blir ansvarlig-gjort i sånne saker (med tanke på forebygging av lignende saker i fremtiden)

"bajas'er" bør ikke få jobbe med andres verdier...
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
User avatar
fatlaces
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 436
Joined: 08 Feb 2005, 01:00
Location: Sarpsborg
Contact:
Status: Offline

Post by fatlaces »

ja han kjørte jo uforsvarlig fort, og fortjener straff uten tvil. men er det rehabilitering og forebygging mot nye hendelser som er ønsket effekt, så tror jeg ikke fengsel er svaret.

jeg aner jo ikke hva slags fyr det her er, men er han er en årleit kar som gjorde en feil, tror jeg som sagt ikke fengsel vil gjøre han noe godt.
Er han derimot en som til stadighet gjør faenskap så støtter jeg straffen
Bmw Z4 2003, 3.0i
Huyndai Elentra GL 1997 (vinter og bruksbil)
*Mazda MX-5 1990, 1.6
*Toyota Camry 1981 (R.I.P)
EspenAndre
Moderator
Moderator
Posts: 5120
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 114
Location: På landet, bittelitt nord for Bergen
Contact:
Status: Offline

Post by EspenAndre »

"ålreit kar som gjorde en feil" er ikke en karakteristikk jeg vil bruke på denne karen...

når man jobber i et firma som tar seg av andres eiendeler, så bør man være temmelig klar over hva som er rett og galt..

det der skjer ikke av seg selv...

Jeg satt inne 14 dager for å ha kjørt i 132 i 80 sonen... med egen bil, hvis det er grei straff så synes jeg han bør sitte det som er gitt, og han kommer nok på en avdeling i et fengsel som ikke vil gi ham masse nye kriminelle venner, om det er det du sikter til!

grunnen til straff er jo mye å advare andre mot å gjøre det samme....
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
User avatar
biXen
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3347
Joined: 13 Apr 2004, 02:00
Medlemsnummer: 999
Location: Stavanger
Contact:
Status: Offline

Post by biXen »

Fyren er fremdeles et menneske. Jeg synes personen som hadde bilen gjorde det rette, og det er ok at firmaet ikke ga ham sparken, det er en sjangse til man ofte får. MEN da burde firmaet ta ansvar for saken og kompensere, mens personen selv tar den straffen som er nødvendig. Firmaet gjorde ikke sitt, og det er det som er mest bekymringsverdig.
Mazda RX-8 GT HP 2004 Winning Blue
x Mazda MX-5 1,6l 2000 Brilliant Black

Webdesign blog
EspenAndre
Moderator
Moderator
Posts: 5120
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 114
Location: På landet, bittelitt nord for Bergen
Contact:
Status: Offline

Post by EspenAndre »

biXen wrote:Firmaet gjorde ikke sitt, og det er det som er mest bekymringsverdig.
Enig i det..
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
User avatar
fatlaces
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 436
Joined: 08 Feb 2005, 01:00
Location: Sarpsborg
Contact:
Status: Offline

Post by fatlaces »

EspenSort92 wrote:"Jeg satt inne 14 dager for å ha kjørt i 132 i 80 sonen...
ja igjen, det syns jeg var helt unødvendig.

Det jeg mener er bare at straff ikke skal være synonymt med fengsel. Sitter altfor mange "gode folk" i fengsel fordi de har driti litt på draget. La fengsel være forbeholdt de harde.

Men dette er kanskje feil forum og ta denne debatten, så beklager litt off topic :)
Bmw Z4 2003, 3.0i
Huyndai Elentra GL 1997 (vinter og bruksbil)
*Mazda MX-5 1990, 1.6
*Toyota Camry 1981 (R.I.P)
User avatar
Max_speed
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 151
Joined: 01 Dec 2004, 01:00
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Max_speed »

fatlaces wrote:
EspenSort92 wrote:"Jeg satt inne 14 dager for å ha kjørt i 132 i 80 sonen...
ja igjen, det syns jeg var helt unødvendig.

Det jeg mener er bare at straff ikke skal være synonymt med fengsel. Sitter altfor mange "gode folk" i fengsel fordi de har driti litt på draget. La fengsel være forbeholdt de harde.

Men dette er kanskje feil forum og ta denne debatten, så beklager litt off topic :)
Det er som du sier mange som sitter inne, og mange som sitter lenge inne for for en forbrytelse de har begått. Mange har vært "uheldige" en gang i livet sitt og må ta sin straff. Men hvor går grensen får å kunne defineres som "hard"?

Straff skal jo ha en forebyggende funksjon også. Regner med at EspenSort92 ikke er så gira på å bli tatt i 132 i 80 sonen igjen og dermed sone nye 14 dager..

Det er faktisk ikke så vanskelig å slippe og sone... Ikke gjør noe galt.
200sx S14
X - Calibra Turbo
www.200sx-ogn.org
Image
User avatar
biXen
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3347
Joined: 13 Apr 2004, 02:00
Medlemsnummer: 999
Location: Stavanger
Contact:
Status: Offline

Post by biXen »

For meg er det sammenhengen mellom å kjøre i 132 i 80 sonen og få 14 dager fengsel, mellom en som banker opp en fyr på byen og for 2000 i forelegg, eller voldtar ei jente og får 3 måneder betinga. Det gjør det helt latterlig å sitte inne for å kjøre for fort, hvis det er forhold der ikke liv står på spill, dvs. beine veien :)
Mazda RX-8 GT HP 2004 Winning Blue
x Mazda MX-5 1,6l 2000 Brilliant Black

Webdesign blog
EspenAndre
Moderator
Moderator
Posts: 5120
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 114
Location: På landet, bittelitt nord for Bergen
Contact:
Status: Offline

Post by EspenAndre »

Veldig enig med biXen.. det er noe galt med forholdet der...


Max_speed: det er ikke de fjorten dagene med pallespikring som hovedsaklig er grunnen til at jeg ikke kjører fort idag, det er de 8 mnd uten lappen.. :)

Men hvorfor kun "harde" personer skal sitte inne forstår jeg ikke, der jeg sonet er det rimelig umulig å komme i kontakt med feil miljø, med mindre man søker det...

Jeg også synes fengsel var for hardt for det jeg gjorde, men synes det er helt greit at relativt uskyldige folk også må sitte... (om de har "driti på draget")

(ang. off topic: det er greit på "Ikke mx5/miata relatert" å prate om det meste, bare det forblir saklig... det er i alle fall min mening)
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
User avatar
Max_speed
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 151
Joined: 01 Dec 2004, 01:00
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Max_speed »

biXen wrote:For meg er det sammenhengen mellom å kjøre i 132 i 80 sonen og få 14 dager fengsel, mellom en som banker opp en fyr på byen og for 2000 i forelegg, eller voldtar ei jente og får 3 måneder betinga. Det gjør det helt latterlig å sitte inne for å kjøre for fort, hvis det er forhold der ikke liv står på spill, dvs. beine veien :)
Nå er det jo ingen som får 3 mnd for voldtekt i dette landet heldigvis. Men minimum straffen skulle vært MYE høyere. Det å si at 14 dager er for strengt viser jo bare at strafferammene for andre forbrytelser er alt for lave. Det er straffene for vold ol. som må økes, ikke straffen for trafikk forseelser som må senkes.
200sx S14
X - Calibra Turbo
www.200sx-ogn.org
Image
User avatar
biXen
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3347
Joined: 13 Apr 2004, 02:00
Medlemsnummer: 999
Location: Stavanger
Contact:
Status: Offline

Post by biXen »

Du vet kanskje ikke hva du snakker om, det er muligens ingen som får 3 måneder, det er kanskje fordi de fleste får ingenting. Det er veldig vanskelig å bevise i mange tilfeller, og det eneste man kan få ut av det er penger / erstatning i sivil sak. Jeg kjenner konkret sak, og sånt gjør meg bare sinnsykt forbanna på et land som Norge. De fleste slipper med smikk på handa. Mens det ødelegger faktisk liv, noe som er worst case i fartsforhold også, men det går faktisk an å kjøre litt smart selv om man kjører fort. Politiet burde heller gjort seg synlige andre plasser for å ta annen idiotkjøring i min mening. Det er så lett å ikke gjøre en dritt utenom å ha fartskontroll for det er mye penger der.

Det med vold kan man også lese i avisen hver uke, det er ikke noe nytt. Men nei greit nok å få 14 dager for en slik forseelse, de fleste velger uansett fengsel pga. det er mindre enn bot om man kan velge, selv om det koster staten mye mer, er det smart? Nei.

Men det er klart sammenhengen som er problemet, så det er vel minimumsstraffer osv. som burde vært høyere, + laaaaang straff for de som lyver om vold og voldtekt slik at det blir mindre uskyldig dømte.

Sånn det er nå blir 14 dager i fengsel latterlig. Nettopp en kamerat som ble tatt i 133 i 70 sone med sykkel, han hadde nok mye mer også. Men i det tilfellet er man helst til skade for seg selv, så vel...Tror som sagt ovenfor at det er å miste lappen som er smikken, så fengselet blir en unødig byrde på samfunnet i min mening.
Mazda RX-8 GT HP 2004 Winning Blue
x Mazda MX-5 1,6l 2000 Brilliant Black

Webdesign blog
Post Reply