Nytt medlem - på jakt etter MX-5! (Lang post - sorry!)

Generelt Prat, Tips om hjemmesider, tester o.l.

Moderator: Styremedlemmer

User avatar
Hauk
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3031
Joined: 16 Apr 2006, 02:00
Medlemsnummer: 569
Location: Nesodden
Status: Offline

Nytt medlem - på jakt etter MX-5! (Lang post - sorry!)

Post by Hauk »

Halloen!

Har saumfart dette forumet + hundremillioner andre i påska nå. Laget
bruker i dag, og sendte mail nå nettopp på medlemskap.

Å, hvor skal man starte? Ok, driver på med en "makeover" av bilparken,
og har bestemt meg for å ha en vinterbil og en sommerbil. Var nesten fast
bestemt på en Speedster som sommerleketøy, men har vel slått det fra
meg pga. ymse årsaker (mangel på kompetanse her i landet, samt endel
engelske "quirks".)

Et av mine beste bilhold så langt var en '92 MX-6 fra 2000 til 2004, i
tillegg etpar andre Mazdaer oppgjennom åra. Ufattelig lite tull med dem!
Så nå er det back to basics... Det blir en MX-5! Almera GTien er solgt,
Porsche 944 banebilen er på vei ut døra as we speak - og vinterbilen/
bruksbilen er allerede handlet inn (en 1987 Mazda med 675 kg på hver
aksling og bakhjulstrekk! 8) )

Sååå... til poenget: Hvilken MX-5 skal man ha da?

Jeg trodde jeg var sikker på å lande på en NB, men jeg er ikke så sikker
lengre. Har forstått det slik at en 94-95 1,8l er veien å gå mtp. prestanda?
Og at de blir litt mere "komfort-orientert" jo nyere de blir?

Skal jeg plassere meg selv et sted på "komfortskalaen" så blir det nok
helt i go-cart-enden. :) Lav vekt, kjøreegenskaper og veigrep er viktigst
for meg. Minst mulig med duppeditter, fjas og mikk som både kan og vil
ryke.

Noen her som skal selge, eller vet om noen? Sleng dem over! :)

Litt preferanser/fordommer har jeg jo:

Bilen jeg er på jakt etter er eid av en som nok er litt over gjennomsnittet
interessert i kjerra si - og har holdt den BRA. Helst ikke vinterkjørt - den
kommer ikke til å bli det i mitt eie iallefall. Verste jeg vet er rust.
Oppstiva understell er fine greier, ihvertfall så lenge det er snakk om
anerkjente komponenter. Tradisjonell trimming er bare snacks det også
(grenrør/headers, porting, tenning etc). Er det snakk om tvangsmating
så blir jeg litt mere skeptisk - men man skal jo ikke være festbrems
heller. :lol:

Digresjon:
De to som kom fra Sveits (10-års jubileumsutgaver - blå og sølv), som to
stykker her inne handlet (fra samme firma) så jo driiitlekre ut.

Kom gjerne med innspill!

/Jon.
motorhead
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1280
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 201
Location: Jessheim
Status: Offline

Post by motorhead »

Skulle jeg handla meg bil nå, ville jeg gått for en NA 1,8 og hatt den som ren sommer/banebil med bøttestoler, bur og seff. et understell som sitter i svinga. Komfort ut, og race inn med andre ord :)
Det var den opprinnelige planen da jeg kjøpte min første MX-5 som viste seg å ha 90hk...

Nå kjører jeg en 10th Anniversary, og storkoser meg med den. Samtidig savner jeg å ha muligheten til å lage ræææserbil. Noe jeg ikke har samvittighet til å gjøre med den jeg har selv om den får noen turer på bane i ny og ne.

Forøvrig kom jubileumsutgaven, 10th Anniversary, kun i blå. Innocent blue mica, trur jeg fragen heter.

Lykke til og velkommen :)
- 18 Audi A5 2.0 TFSI quattro

x 13 Porsche Boxster

x 19 Golf GTI Performance

x -15 Audi A4 1,8 TFSi Avant q

x -13 Audi A4 1,8 TFSi Lim

x -09 Folkevogn Scirocco

x -99 MX-5 10th Anniversary 835/7500

x -96 MX-5 1,6 Classic red
User avatar
arildh
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3355
Joined: 26 Oct 2003, 02:00
Status: Offline

Post by arildh »

Jeg vil si at hvilken som helst 1.8 fra 99 og oppover (NB) er den ultimate MX-5en. De har den nye toppen med mekaniske løftere og bedre flow enn NA toppen = mere potensiale for både N/A og FI trimming.
Av ekstrautstyr er det vel bare AC som dynger ned bilen nevneverdig. Resten er jo plast som kan pelles av.
At noen modeller kom med bedre dempere betyr ikke mye i mine øyne hvis bilen er over 6 år gammel. Da er de jo godt på vei utslitte uansett.

Lykke til med bilkjøp og håper du kommer til å bruke den på banetreff!
Blog om bilen min --> http://www.mazdaspeedy.com
.
"low-buck hack-job or full-sex race fab ?"
User avatar
steffen
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1220
Joined: 23 Nov 2004, 01:00
Location: Kristiansand
Status: Offline

Post by steffen »

Eventuelt kan du kjøpe en 91-93 1,6 NA. Billig og gøyal lekebil.

Det er vel lommeboken din som setter grensene :)

arildh: Akkurat som NA 1990 og tidlig 1991 sliter med dårlig veiv har 1999 NB sine "barnesykdommer":
http://www.miata.net/solo/99miatathrust ... ilure.html
HF-mx5T
Status: Offline

Post by HF-mx5T »

anbefaler også noe med 1.8liter delvis pga styret med veiva på tidlige 1.6, men også pga sterkere drivversk deler.. har du budsjett til en av de med 6trinns, 146hester motorn og torsen diff så er vel det bortimot den ultimate orginal bilen ja.. sitti på med motorhead sin på bane og synes det virker veldig bra..
User avatar
tness
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 858
Joined: 30 Sep 2003, 02:00
Location: Alt for Rognan
Contact:
Status: Offline

Post by tness »

Hadde som sagt en 1.6 l 99 mod før den jeg har nå, og som andre nevner så hadde den sine feil, en feil som motorhead opplevde med sin 99 1.8 l.
Noe jeg også opplevde med min 99mod.
Har enda ikke hatt disse symptomer på den jeg har nå, du nevte helt nederst i posten de to bilene som ble kjøpt av samme firma, jeg var vel en av de som du mente?

Jeg synes det er stor forskjell mellom 1.6 literen, og 1.8, og det burde det jo være, siden den tross alt har 30hk og bedre dreiemoment.
Jeg er så langt meget fornøyd med den jeg kjøpte nå nettopp. Og gleder meg til jeg får sommerdekka på, og kan få testa bilen litt.
Må vel på bane til sommeren. Har null erfaring fra banekjøring, så det blir en ny opplevelse.
X - Mx-5 mica green 1.6 1999 mod 2003 - 2004
X Mazda Mx-5 10th anh 7426 2006 - 2013
Mx-5 1.6 1998 sølv 2021
---

Min Flickr
TheLife
Oas
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 322
Joined: 09 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 270
Location: Ski
Status: Offline

Post by Oas »

Velkommen i klubben.
Hva slags feil var det motorhead opplevde på sin 99?
Jeg har til nå ikke fått noen overaskelser på min 2001 kjørt 80k nå.
Har ingen erfaring med NA på bane, men er bra fornøyd med NB. Du kan hente litt i slaktern på Rudskogen med torsen diff, så det vil jeg anbefalt på ny bil'n.
Øyvind
[X] MX5 2001 1.8i Sport
User avatar
tness
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 858
Joined: 30 Sep 2003, 02:00
Location: Alt for Rognan
Contact:
Status: Offline

Post by tness »

coilpacken gikk.
samme som på min 99 1.6 l.
X - Mx-5 mica green 1.6 1999 mod 2003 - 2004
X Mazda Mx-5 10th anh 7426 2006 - 2013
Mx-5 1.6 1998 sølv 2021
---

Min Flickr
TheLife
User avatar
Hauk
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3031
Joined: 16 Apr 2006, 02:00
Medlemsnummer: 569
Location: Nesodden
Status: Offline

Post by Hauk »

Takker for innspill! :)

Jeg skjønner jeg må bestemme meg for hvilken vei jeg har tenkt å gå, før
jeg bestemmer meg for modell... tror jeg. Blir det NB så blir den holdt til-
synelatende original - rent estetisk ihvertfall. Har vel egentlig ikke hjerte
til noe annet. En NA åpner litt mer for race-stuk, som jeg er noe svak
for. En NA vil jo også frigjøre endel riksdaler for deler og snacks.
Apropos deler; jeg har ALDRI opplevd maken til mengder og hauger med
aftermarkedparts som finnes til en bil! Ble sittende etpar timer i dag og
bare "browse" på nettet... kanskje jeg bør fokusere tid og krefter på å
skaffe en bil først? :)

...og samtidig aner jeg at miata.net er stedet og henge? Fantastisk sted
med masse info. Egentlig bare å si opp jobben, og starte med research
på fulltid.

Veldig kjekt med tips ang. "barnesykdommer" - kommer godt med i jakta.

Har jo tenkt å lufte den litt på bane, treff, sosiale happenings etc. Nå skal
det sies at Rudskogen ikke er en spesielt "snill" bane mtp. slitasje på
biler. Men det vel 3 år siden jeg kjørte der sist (hastighetslisens).

Denne har jeg ratta rundt på Mantorp, Anderstorp, Knutstorp etc.:
http://www.reodor-racing.com/gallery/album16/IMG_0217

(Vi kjørte i en svensk serie... fullførte aldri (6-timers løp), men maaange
treningsdager. :oops: )


/Jon.
User avatar
Hauk
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3031
Joined: 16 Apr 2006, 02:00
Medlemsnummer: 569
Location: Nesodden
Status: Offline

Post by Hauk »

tness wrote: Har enda ikke hatt disse symptomer på den jeg har nå, du nevte helt nederst i posten de to bilene som ble kjøpt av samme firma, jeg var vel en av de som du mente?
Jepp, gikk kanskje litt fort i svingene - og slukte unna tråder i ett sett.

Ihvertfall to veldig fine NBer fra samme firma (autotuning?), en blå og en
sølv. Trodde begge var jubileum, men den gang ei. :)

Likte også veldig godt de felgene der - noen spesielle fra Mazda Sveits?
Snasne...

/Jon.
User avatar
Johnny
500 RPM
500 RPM
Posts: 53
Joined: 02 May 2004, 02:00
Location: Lier
Status: Offline

Post by Johnny »

Hei
Valgets kval når du skal velge mellom NA og NB.

Mine kjappe synspunkter på de to modellene:

NA: Gokart, morsom, lett å kjøre.
NB: Ny bil føles, slipper å løfte opp rumpa i dumper :D, Også morsom å kjøre, men ikke gokart :wink:

PS. Jeg er vel den andre du mener? "Jeg har den i sølv"
Meget fornøyd eier 8)
Medlems nr: 565

X - MX5 1.8 Sport 01 Sølv
X - MX5 1,6 SE 1991, British Racing Green..
User avatar
arildh
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3355
Joined: 26 Oct 2003, 02:00
Status: Offline

Post by arildh »

Du har erfaring fra racing ja. Vi trenger flere som tar med bilen på bane her i klubben. MX-5 er jo klar for Rudskogen i orginal tilstand så da er det bare å hande inn en 94+ 1.8 og møte opp den 25. april.
Blog om bilen min --> http://www.mazdaspeedy.com
.
"low-buck hack-job or full-sex race fab ?"
motorhead
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1280
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 201
Location: Jessheim
Status: Offline

Post by motorhead »

Var coilen som gikk på min, ja. Synes det er rart etter ca 70K km. Første symtomene merka jeg i fjor på denna tida. Da hadde den gått litt over 60K.

Ellers er jeg helt enig i at min med 1,8, 6. trinns kasse og torsen diff. er et godt utgangspunkt for et værstingbygge. Men, som Hauk sier, en NA 1,8 frigjør mer penger til stæsj. Vanskelig valg. En sleeper NB, eller en NA med racestuk.
- 18 Audi A5 2.0 TFSI quattro

x 13 Porsche Boxster

x 19 Golf GTI Performance

x -15 Audi A4 1,8 TFSi Avant q

x -13 Audi A4 1,8 TFSi Lim

x -09 Folkevogn Scirocco

x -99 MX-5 10th Anniversary 835/7500

x -96 MX-5 1,6 Classic red
User avatar
Hauk
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3031
Joined: 16 Apr 2006, 02:00
Medlemsnummer: 569
Location: Nesodden
Status: Offline

Post by Hauk »

Med fare for å fremstå som ignorant; Er det i NSKs regi nå den 25. april,
eller MX-5 gjengens? Tør man møte opp med 929 og glo litt tro? :lol:

Blir vel kjeppjaga inn i skauen, og funnet kald og dau i ei våt grøft utpå
mandagsmorran...

Vel, kjenner jeg meg selv rett så kan jeg legge så mange planer jeg vil,
men hvis jeg er og ser på en bil, være seg NA eller NB, og den rette
"følelsen" er det, så blir det tur i banken. Akkurat der har jeg nok et
forbedringspotensiale. :)

Eneste som ganske sikkert er spikra er 94+ og 1,8l.

Mine erfaringer med MX-5 er egentlig ganske minimale, og strekker seg
litt for langt tilbake i tid til at jeg kan trekke noe særlig på dem idag;

Dama til en kompis av en kompis hadde en 1.6 NA, og de kom innom
verkstedet her en sommer. Hun hadde lyst på en bil med tak (!) og ble
stående og se på MX-6en. Jeg derimot har jo en gene-feil som gjør at jeg
glor på alt av biler - som er litt utenom det vanlige. Endte opp med at vi
byttelånte nøkler og omtrent samtidig sa: "Ta den tiden du trenger, ingen
hast!" ...og vi forsvant i hver vår retning. Etter en halv time med sammen-
hengende glising i strålende vær begynte de sosiale alarm-bjellene å
kime, "Du, kom deg tilbake før hun ringer lensmannen!". Så full av dårlig
samvittighet satte jeg kursen tilbake, og heldigvis var det ingen lensmann
der... men heller ingen MX-6. "Puh!"... gikk inn og fortsatte, og hun kom
sigende etter enda en halv time. Neeeesten så vi fyllte ut salgs-
meldingene der og da... :D

Den korte versjonen blir altså: "Jeg har kjørt en 1.6 NA i en halv time for
to år siden." :lol:

...men jeg kommer aldri til å glemme det. Jeg er nok en enkel sjel.
/Jon.
1994 MX-5 1.8 Laguna Blue.
2019 Toyota Corolla TS 2.0 Hybrid
User avatar
steffen
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1220
Joined: 23 Nov 2004, 01:00
Location: Kristiansand
Status: Offline

Post by steffen »

Uansett hva slags mx-5 du kjøper så blir du nok fornøyd skal du se :)
Post Reply