Start-problemer... :(

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

EspenAndre
Moderator
Moderator
Posts: 5120
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 114
Location: På landet, bittelitt nord for Bergen
Contact:
Status: Offline

Start-problemer... :(

Post by EspenAndre »

Når jeg vrir om nøkkelen er det bare en masse klikking (relè-er),
har en mistanke om at starteren er gåen for det høres ikke ut som den går i det hele tatt, men innimellom er det som om den prøver å dra den igang og da opphører klikkingen litt...

på batteriet måler jeg 11,3V

Noen enkle grep jeg kan gjøre for å være sikker? (har slått litt på den med hammer..)

evt. hva annet kan det være?
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
User avatar
Vidar
Moderator
Moderator
Posts: 5500
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 249
Location: Drammen
Status: Offline

Post by Vidar »

Lade batteriet..
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
User avatar
Mazdafreaks
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1778
Joined: 22 Apr 2004, 02:00
Location: Hardanger
Contact:
Status: Offline

Post by Mazdafreaks »

Høres ut som batteriet ja. :lol: 11,3 er litt lite, mitt måler over 13.
1998 Mx-5 jubilee edition.. 18" Short shift,Walbro 255, Indyglow,stylebar,fm suspension kit, OBX 4-2-1 headers for 1,6na , Greddy exhaust,
Også med alias StianOppistov for dem nye så lurer..
EspenAndre
Moderator
Moderator
Posts: 5120
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 114
Location: På landet, bittelitt nord for Bergen
Contact:
Status: Offline

Post by EspenAndre »

hmm.... mener da virkelig at jeg har fått start med mindre... men hvis dere mener det er lite så...
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
User avatar
Jonaldo
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 319
Joined: 20 Jan 2005, 01:00
Location: Drammen
Contact:
Status: Offline

Post by Jonaldo »

Ikke noe problem å få starteren til å dra rundt på 11 Volt.
Spørs nok om starteren begynner å bli dårlig..... Jeg kjørte rundt med hammer i et halvt år i Vitara'en jeg hadde. Funket bra hver gang :D

Pratet faktisk med en i Sverige i dag som hadde nøyaktig samme problem. Det bare klikket i starteren og han hadde splitter nytt batteri.
X 94 MX5 1,8
User avatar
stianboy
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 386
Joined: 26 Jul 2005, 02:00
Status: Offline

Post by stianboy »

samme problemet var det på russebilen, trodde det var dårlig startstrøm, men etter at vi skiftet starteren så gikkden som en klokke :D Var også sånbn klikking at det drevet ikke gikk rundt, det bare låste seg..
User avatar
cartman
Site Admin
Site Admin
Posts: 476
Joined: 14 Sep 2005, 02:00
Location: Sarpsborg
Status: Offline

Post by cartman »

Har du 11,3 Volt mens du vrir på nøkkelen, eller når tenningen er avslått?

Er det når du vrir om nøkkelen, må du overhale starteren, er det med tenningen avslått, så lad batteriet, eller kjøp ett nytt.

Det kan sef også være noe feil med strømføringen til starteren (pluss kabel eller jording). Det finner du ut ved å måle mellom plussen på starteren og jord på motoren. Har du 0V der, men 11,3V på batteriet når du prøver å starte, er det noe gæærnt mellom batteriet og starteren.
C a r t m a n
Medlemsnr: 544
EspenAndre
Moderator
Moderator
Posts: 5120
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 114
Location: På landet, bittelitt nord for Bergen
Contact:
Status: Offline

Post by EspenAndre »

Synes det er rart om batteriet er dårlig.. men har jo brukt bilen lite i det siste...

batteriet er ganske nøyaktig 3 år gammelt...

11.3 volt er det når tenning er av, har ikke fått målt mens jeg vrir om tenningen enda...
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
User avatar
_mx5_Rune_
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1494
Joined: 23 Jul 2005, 02:00
Medlemsnummer: 542
Location: Senja/Tromsø
Contact:
Status: Offline

Post by _mx5_Rune_ »

skulle vanligvis kunne dra starteren rundt på 11,3 volt. tror nok feilen enten ligger i starteren eller i ledningene til starteren..
- 91mod. Mx5, "go-bilen" http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic.php?t=3394
- 94 mod Accord Coupe "prosjekt rust"
- 12 mod i40 premium
x 90mod Miata http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic ... 19&t=16176

medlem nr 542
User avatar
cartman
Site Admin
Site Admin
Posts: 476
Joined: 14 Sep 2005, 02:00
Location: Sarpsborg
Status: Offline

Post by cartman »

EspenSort92 wrote:Synes det er rart om batteriet er dårlig.. men har jo brukt bilen lite i det siste...

batteriet er ganske nøyaktig 3 år gammelt...

11.3 volt er det når tenning er av, har ikke fått målt mens jeg vrir om tenningen enda...
Hvilespenning på 11,3V for batteriet er for lavt, skal være 12,78V. Sjekk spenningen på batteriet mens du prøver å starte, max 10 sek. Bør da ikke gå under 7,5V, som er normen til EN. At batteriet er kun 3 år har lite å si. Ett "misbrukt" batteri kan gå i stykker mye fortere enn det.
Har du batteri med korker på toppen, kan du sjekke om vesken står over platene nede i batteriet. Hvis de ikke gjør det, så fyller du på med destillert vann, fra en rekvisitabutikk.
Du kan ev sette på tenningen, skru på lys og fjernlys, varmetråder, ja alt som bruker strøm, og så lese spenningen. 11,3V kan også være en toppspenning, som faller som en skiftnøkkel i vann, når batteriet får belastning.
Bilene er dessverre ikke bortskjemt med for stort batteri, hvertfall. Får "seig" startmotor når det kryper ned mot -13-14'C selv, og batteriet mitt er kjøpt i slutten av september, og lader ca 14,4V.

Har du forresten prøvd med start hjelp?
C a r t m a n
Medlemsnr: 544
EspenAndre
Moderator
Moderator
Posts: 5120
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 114
Location: På landet, bittelitt nord for Bergen
Contact:
Status: Offline

Post by EspenAndre »

Tviler sterkt på at batteriet er "misbrukt" på noen måte, da jeg alltid finner en lengre vei enn nødvendig.. :)

Men takk for tips, skal prøve idag...

Har ikke prøvd med starthjelp, siden jeg trodde det var nok spenning...

Batteriet er 55Ah og vedlikeholdsfritt...
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
User avatar
cartman
Site Admin
Site Admin
Posts: 476
Joined: 14 Sep 2005, 02:00
Location: Sarpsborg
Status: Offline

Post by cartman »

EspenSort92 wrote:Tviler sterkt på at batteriet er "misbrukt" på noen måte, da jeg alltid finner en lengre vei enn nødvendig.. :)

Men takk for tips, skal prøve idag...

Har ikke prøvd med starthjelp, siden jeg trodde det var nok spenning...

Batteriet er 55Ah og vedlikeholdsfritt...
Bare ikke gjør som jeg gjorde i min ungdom, "trodde" ditt og "trodde" datt. Kosta meg ett nytt batteri, ny starter og ny plusskabel mellom batteriet og starteren. Det var egentlig plusskabelen som var gåen, men som nyutdannet bilmekaniker visste man jo best, og skulle jo ikke høre på de med erfaring... Det var tider det... Hmmm... Lenge siden det, gitt... :cry:
C a r t m a n
Medlemsnr: 544
EspenAndre
Moderator
Moderator
Posts: 5120
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 114
Location: På landet, bittelitt nord for Bergen
Contact:
Status: Offline

Post by EspenAndre »

hehe.. nå er ikke jeg i nærheten av å være mekaniker, så jeg har ikke det behovet for å vise hva jeg kan på det feltet :)

regner ikke meg selv som ungdom lenger heller ;)
(men det spørs vel på øyet som ser..)
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
User avatar
MagnusAntony
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1017
Joined: 05 Aug 2005, 02:00
Status: Offline

Post by MagnusAntony »

Siden det er vedlikeholdsfritt får du vel ikke målt syrevekta, men det skal jo være mulig å regne seg fram til den. 11,3/6-0,84 mener jeg det var og da ender du opp med ett skremmende lavt tall. Ville tro batteriet ditt var kaputt. Prøv med ett annet batteri eller litt hjelpestrøm.
[tidl. RotaryPower]
-90 Mazda Miata
-61 Renault Dauphine
EspenAndre
Moderator
Moderator
Posts: 5120
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 114
Location: På landet, bittelitt nord for Bergen
Contact:
Status: Offline

Post by EspenAndre »

Har tatt batteriet inn og satt på batterilader nå...
så får jeg se...
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
Post Reply