Vinter/Sommer instilling??

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

User avatar
Kennge
0 RPM
0 RPM
Posts: 44
Joined: 15 Feb 2005, 01:00
Location: Kopervik, Karmøy
Status: Offline

Vinter/Sommer instilling??

Post by Kennge »

Heisann..

Bilen min er utrolig kald, og samme hvor langt jeg kjører blir den ikke skikkelig varm..
Husker sist vinter tok det 5 min og det var virkelig varmt..
Har byttet luftfilter og thats it!? Kan ikke ha me det og gjøre vel?
Finnes det en bryter for innstilling av sommer/vinter sånn som på en del gamle biler?

Dette er for øvrig en 90 mod.
User avatar
Jonaldo
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 319
Joined: 20 Jan 2005, 01:00
Location: Drammen
Contact:
Status: Offline

Post by Jonaldo »

Sjekk at du har nok vann/kjølevæske i systemet.
Kontroller termostaten.

Evt kjøp ei skikkelig varm jakke :mrgreen:
X 94 MX5 1,8
User avatar
Stian
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 462
Joined: 17 Dec 2003, 01:00
Location: Bergen
Contact:
Status: Offline

Post by Stian »

Hmm, nei da kan det virke som at noe er galt, enten med kjølesystemet eller selve varmeregisteret... Varmeapparatet i MX5'en er veldig bra faktisk! Ser du har Miata - har de kanskje dårligere varmeapparat?
Medlem nr. 424
-92 miata Sort
-91 mx5 BRG
-07 BMW 325d Msport
x 94 Saab 9000 CS 2.3 Turbo
x 88 Holden Commodore 3.0 Turbo
x 87 Honda CRX
User avatar
Fred
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1902
Joined: 01 Oct 2005, 02:00
Medlemsnummer: 518
Location: Hønefoss
Status: Offline

Post by Fred »

Prøvde en mx5 (eneste andre jeg har prøvd) og denne ble kanonvarm etter få minutter ble veldig overrasket.

Vår blir varm etterhvert, men tar lang tid iforhold. dvs "normal" lang tid slik som jeg er vant til på andre biler.

har også miata, men dog en hvor air condition ikke fungerer. vet ikke om dette kan spille noen rolle.

Men for å svare på spørsmålet er det etter det jeg har forstått ingen vinter/sommer instillingen nei.
x 1999 MX-5 NB - 1.8l - 10th Anniversary Edition
x 1993 Miata NA - 1.6l - Limited Edition
User avatar
fatlaces
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 436
Joined: 08 Feb 2005, 01:00
Location: Sarpsborg
Contact:
Status: Offline

Post by fatlaces »

ja min er også slik som kennge beskriver. ifjor ble den skikkelig varm, mens nå er den mer lunken.. skal sjekke ut vann og kjøleveske
Bmw Z4 2003, 3.0i
Huyndai Elentra GL 1997 (vinter og bruksbil)
*Mazda MX-5 1990, 1.6
*Toyota Camry 1981 (R.I.P)
User avatar
Ole
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 345
Joined: 12 Jan 2006, 01:00
Location: Bergen
Status: Offline

Post by Ole »

Kan være termosaten har hengt seg opp i litt åpen posisjon. da vil du nok ha problemer med å få opp tempen. er billig å skifte og hindrer unødig slitasje ved å kjøre ved for lav temp. :)
User avatar
midget77
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 813
Joined: 01 Sep 2004, 02:00
Medlemsnummer: 517
Location: Fredrikstad
Contact:
Status: Offline

Post by midget77 »

Min brukte lang tid før den ble varm, fram til jeg skiftet remostat. Nå er det nok med noen minutter kjøring før den er varm. Husk at varmeapparatet er fra en ordinær 5 seters bil.

Sjekk for å se om kjølevannet blir varmt, kjenn på radiatoren. Jeg husker ikke nå om man kan åpne på toppen av radiatoren (min første nærmest vedlikeholdsfrie bil er min 1989 miata) og måle temp. med et termometer, men det er en mulighet.

Radiatoren har glassfibertopp hvis den er original, så der kan du ikke kjenne ordentlig hvor varm den er. Finn noe metall som kjølevæska går gjennom og kjenn om det blir varmt.

Termostater koster en bagatell også på mazda, hvor du får korrekte pakninger i pakka.

Det er ingen stor jobb å skifte termostat, selv om det er kaldt ute for tiden.

Hvis du har høy temp. på kjølevæska men ikke varme i varmeapparatet kan du ha dritt i varmeapparatregistret, eller en "varmeapparatkran" som ikke åpner ordentlig.

Litt større jobb :roll: men å spyle gjennom varmeapparatet lar seg gjøre selv om det er vinter.
Thorvald
Classic red Miata 1989 prod. juni 89 -
'A' package
Rød, original hardtop.
185/60x14 på BBS-sommer og sjøstjerner-vinter
- originalt kort tonneau cover
EspenAndre
Moderator
Moderator
Posts: 5120
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 114
Location: På landet, bittelitt nord for Bergen
Contact:
Status: Offline

Post by EspenAndre »

For de som har Miata er det verdt å vite at den termostaten ikke er laget for kalde norge....

er i alle fall det som er sagt før, og som jeg husker i min gamle (som var miata ) så var den også ganske kald.... ble ikke varm om vinteren uten at man stod i ro

edit:
som midget77 beskriver: sett et steketermometer i radiatoren og sjekk når viften slår inn... det skal skje rett over 90 grader...
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
User avatar
Pacmania
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 459
Joined: 30 Dec 2003, 01:00
Location: Sandefjord
Status: Offline

Post by Pacmania »

får diverse termostater som åpener forskjellig.. mekonomen sin åpner senere enn mazda sin..

men termostaten er nok gåen.. min røyke etter 130 tusen km.. tar ikke så lang tid å bytte..
Mx5 -91 HT
15" OZ superturismo, KN intake kit, Hvite blinklys, Front air dam, zipperless top, no sparewheel..
HF-mx5T
Status: Offline

Post by HF-mx5T »

midget77 miata/mx5 har ikke "kran" på varmeapparat.. full gjennomstrømning der hele tida.. bil som blir tregt varm er normalt sett pga dårlig(litt åpen) termostat ja..
User avatar
mxLars
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 283
Joined: 29 Jun 2005, 02:00
Location: Ålesund
Status: Offline

Post by mxLars »

En anna ting å sjekke kan være utslaget på reguleringsarma til varmeapparatet..
Wire fra knappen beveger seg rett og slett ikke så mye at du får full på eller av gjennomstrømninga i varmeregisteret.

Her er vel det eneste som kan kalles en vinter eller sommerstilling på mx5/miata bortsett fra en hardtop :P

Skru ned hanskerommet, se retningen og juster wire'n som styrer varmen slik at den går lengst mulig/beveger armen/spjellet max når du skyver mot rødt..

Endel på miata.net som har det akkurat motsatte problemet : at det alltid er en lunk i lufta som kommer ut..

Her er mer tekst, og link til noen bilder :
http://forum.miata.net/vb/showthread.php?t=74234


Har ikke testa dette selv - men burde nok gjort det. Har ikke noe problem her med lang oppvarming, uten det kryper litt under 0.


Arbeidstid : 5-10 rolige minutter :mrgreen:
User avatar
Kennge
0 RPM
0 RPM
Posts: 44
Joined: 15 Feb 2005, 01:00
Location: Kopervik, Karmøy
Status: Offline

Post by Kennge »

Takker for alle svar folkens ;)

Da blir det muligens en løsning på dette oxo ;)
User avatar
Fred
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1902
Joined: 01 Oct 2005, 02:00
Medlemsnummer: 518
Location: Hønefoss
Status: Offline

Post by Fred »

si ifra hva du gjør og hva det gjør med bilen din så avventer jeg med bilen min .. hehe
x 1999 MX-5 NB - 1.8l - 10th Anniversary Edition
x 1993 Miata NA - 1.6l - Limited Edition
User avatar
midget77
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 813
Joined: 01 Sep 2004, 02:00
Medlemsnummer: 517
Location: Fredrikstad
Contact:
Status: Offline

Post by midget77 »

mxLars

En anna ting å sjekke kan være utslaget på reguleringsarma til varmeapparatet..
Wire fra knappen beveger seg rett og slett ikke så mye at du får full på eller av gjennomstrømninga i varmeregisteret.

Her er vel det eneste som kan kalles en vinter eller sommerstilling på mx5/miata bortsett fra en hardtop :P

Endel på miata.net som har det akkurat motsatte problemet : at det alltid er en lunk i lufta som kommer ut..

Her er mer tekst, og link til noen bilder :
http://forum.miata.net/vb/showthread.php?t=74234
takk

Sånn er min!

Dette skal jeg gjøre til sommeren!

Linken på miata.net var løsningen på et problem jeg ikke visste at jeg hadde.
Thorvald
Classic red Miata 1989 prod. juni 89 -
'A' package
Rød, original hardtop.
185/60x14 på BBS-sommer og sjøstjerner-vinter
- originalt kort tonneau cover
User avatar
mxLars
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 283
Joined: 29 Jun 2005, 02:00
Location: Ålesund
Status: Offline

Post by mxLars »

midget77 wrote:takk

Sånn er min! Dette skal jeg gjøre til sommeren!

Linken på miata.net var løsningen på et problem jeg ikke visste at jeg hadde.
Leser man nok, finner man maaange "problemer" man ikke var klar over man var plaget av :mrgreen:

Som f.eks. kommer ikke den uønska varmen din fra vifta, så kommer den fra oppmorkna mansjetter rundt girspaken din... det var jeg plaget av iaf..
Post Reply