Å bytte farge eller ikke. Det er spørsmålet

Generelt Prat, Tips om hjemmesider, tester o.l.

Moderator: Styremedlemmer

User avatar
Pacmania
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 459
Joined: 30 Dec 2003, 01:00
Location: Sandefjord
Status: Offline

Å bytte farge eller ikke. Det er spørsmålet

Post by Pacmania »

Jeg lurer fælt om dagen på hvilken farge mx5en skal få foran sesongen. Nå har bilen fargen Classic red. Det er endel lakk skader slikt at jeg har bestemt meg for å hellakkere bilen. Men det som jeg lurer på er om jeg skal lakkere bilen i orginalfargen(Classic Red) eller bytte til en annen farge.

Å bytte til en annen farge gjør jo det slik at man ikke får lakkert motorom og bagasjerom. Og at jeg må lakkere hardtoppen min. Men det hadde vært moro med en annen farge helt klart. Men er det litt skam å ikke lakkere motorommet?

Kom med forslag til hva jeg skal gjøre. Trener hjelp fra andre mx5 eiere.. Kom gjerne med forslag til farger også.. ;)
Mx5 -91 HT
15" OZ superturismo, KN intake kit, Hvite blinklys, Front air dam, zipperless top, no sparewheel..
User avatar
Precious
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 426
Joined: 07 Dec 2003, 01:00
Location: Skien
Status: Offline

Post by Precious »

Jeg liker mx5'en min veldig godt i classic red med sort kalesje (ikke grå falma). Men har bare hatt den noen dager. hehe.

Ellers syns jeg blå fargen som HF-mx5 har er veldig kul, ellers så er det jo kult med en helt annen farge som "ingen" andre har.

Angående motorrommet er det en fordel å lakkere dette også, men ikke nødvendigvis. Det billigere å lakkere utenpå, men lakkere hvertfall så den gamle fargen ikke syns om du velger en annen farge vel og merke.
User avatar
HansT
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1316
Joined: 17 Sep 2003, 02:00
Location: Stavanger
Status: Offline

Post by HansT »

Generelt vil jeg ikke anbefale deg å lakkere bilen i en annen farge enn originalt. Likevel synes jeg nå MX5-Miata'er er begynt å komme såpass ned i pris, og ofte er 10-12 år gamle, at en bør kunne ha lov til å ha det litt "morro".

Hvis jeg skulle lakkert min i en annen farge ville jeg valgt "Titanium grey" slik som SE utgaven av MX5/Miata kom med i 2002.
User avatar
classicturbo
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 210
Joined: 19 Sep 2003, 02:00
Location: porsgrunn/telemark
Contact:
Status: Offline

Post by classicturbo »

hei , må jo lakke innv dører å sånn også da,enkleste måten er å skru av dører-koffertlokk å panser , da får du lakka innv dører , døråpninger ,innv panser,innv koffert å koffert åpning,å da blir det heller ikke dobbel jobb for lakkereren når dette er gjort :D
det eneste stedet da du ikke få lakk er da motor rom,kan jo ta dette med en spray box,eller høre med lakkereren om han kan maskere mest mulig av motoren så får du jo lakka der også.FARGE! smaken er som baken :mrgreen: ta å velg en farge som du selv har lyst på MEN prøv å finn dete ut før du kommer til lakkereren for di har 1 mill +++ farger å velge imellom :P
Mvh
oddbjørn(billakkerer)(porsgrunn)(telemark)(classicred/silverstriped) :mrgreen:
User avatar
Sebring
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 153
Joined: 23 Sep 2003, 02:00
Location: Brevik
Contact:
Status: Offline

Post by Sebring »

8) Det er ikke lurt å bytte farge på bilen om ikke originalfargen er fullstendig pyton! Det er et omfattende arbeid å bytte farge profesjonelt - da må jo motor-rom, bagasjerom, innvendig synlige flater etc lakkeres for å få det ordentlig. Dessuten vil en bil som har byttet farge nesten alltid tape seg i verdi. Jeg har selv svart bil, men synes en rød MX5 er knall forutsatt at den er blank og velholdt i lakken. Sjekk bilen til classic red/Oddbjørn som ofte er på denne siden, så får du et eksempel! Lykke til uansett
User avatar
Sebring
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 153
Joined: 23 Sep 2003, 02:00
Location: Brevik
Contact:
Status: Offline

Post by Sebring »

8) Liten korreksjon til mitt innlegg: Oddbjørn - tidligere classic red - heter nå classicturbo - av tekniske årsaker.......
User avatar
JIN91BRG
500 RPM
500 RPM
Posts: 79
Joined: 24 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 24
Location: Porsgrunn
Status: Offline

Post by JIN91BRG »

Da lakken ramlet av min hvite miata (ja den datt bokstavlig talt av), valgte jeg å lakke den opp i grønn.
Har tenkt å beholde bilen LENGE og er ikke redd for verdiforringelse i det hele tatt. MK1 utgavene begynner jo å bli noen år og da betyr det ikke mange lappene om en Miata er lakket fin igjen eller om den har orginalfargen, men ser ut som en dass.
JIN 91'BRG
User avatar
knut
0 RPM
0 RPM
Posts: 32
Joined: 05 Jan 2004, 01:00
Medlemsnummer: 284
Location: Oslo
Status: Offline

Post by knut »

Spørsmål jeg håper passer inn her :

1. Er lakken på nye mx5 dårlig har kjørt en del mellom Oslo-Gardemoen og fronten er ikke pen lenger :-(

2. Finnes det lakk som vil tåle steinspruten slik nogen lunde i dag ?

3. Hvor mye må man lakke av bilen for å ta det i front, med tanke på farge forskeller ?
User avatar
classicturbo
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 210
Joined: 19 Sep 2003, 02:00
Location: porsgrunn/telemark
Contact:
Status: Offline

Post by classicturbo »

1hei,lakken er nok ikke dårligere,det er nok bare det at det er mere forurensning og flere biler en før å da blir lakken auomatisk fortere slitt,prøv å ligge llengst mulig bak bilen forran det er ett godt tips :wink:

2.du får tak i forskjellige herdere blandt annet flere som gjør at lakken blir hardere å tåler mere ,blir brukt mest på mc.
jobber som lakkerer selv å spies hecker(vår lakkleverandør)kommer i år med en ripebestandig lakk (som jeg skal ha på min bil da den skal hellakkeres neste år ) :mrgreen:

3.det spørs helt på fargen , må nok lakke panser å fanger å evt forskjermene,hvis det ikke er steinsprut bakover på skjermene kan disse flekkes ut slik at det ikke blir farve forskjell mot dørene 8)
Mvh oddbjørn
User avatar
HansT
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1316
Joined: 17 Sep 2003, 02:00
Location: Stavanger
Status: Offline

Post by HansT »

Siden du jobber som lakkere, håper jeg kan være så "freidig" å spør deg "ClassicTurbo" hva en "typisk" vennepris du tror sånn ca. kan være for å hellakkere en liten MX5/Miata? Original fargen, og jeg selv pusser ned, montert av lys, speil, fangere og dører og maskert selv? Jeg kjenner en, som kjenner en lakkerer som jeg lurer på om jeg skal spørre kan ta det på fritiden, men hva tror du en slik pris ville være?
User avatar
classicturbo
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 210
Joined: 19 Sep 2003, 02:00
Location: porsgrunn/telemark
Contact:
Status: Offline

Post by classicturbo »

bare å spørre det vøttø :D
det varierer veldig fra sted til sted,jeg får uheldigvis ikke lov å ta slike jobber hos oss :cry:
men pussa opp en mx-5 i fjord,da tok jeg all jobben han hadde da sted jeg kunne stå.så da var det bare for lakkereren å sprøyte bilen
,da tok han 3200,-. hos oss tar vi 6500 + moms for å sprøyte en bil,blir kanskje litt mindre for en mx-5.men rundt 3000-5000 ink moms ville jeg regne med 8)
User avatar
Pacmania
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 459
Joined: 30 Dec 2003, 01:00
Location: Sandefjord
Status: Offline

Post by Pacmania »

jeg lurer på hvor mye man må betale hvis lakkereren skal pusse ned bilen og lakke mx5en i orginalfarge.. og evt hardtoppen? jeg vil ha lakkering med kvitto..
Mx5 -91 HT
15" OZ superturismo, KN intake kit, Hvite blinklys, Front air dam, zipperless top, no sparewheel..
User avatar
classicturbo
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 210
Joined: 19 Sep 2003, 02:00
Location: porsgrunn/telemark
Contact:
Status: Offline

Post by classicturbo »

som skrevet før vil dett variere veldig fra sted til sted ,en hellakkering på en mx-5/miata vil vel ligge på rundt 10000-30000,spørs helt hvilken stand bilen er , bulker- rust-demontering / montering +++
jo mere du gjør selv jo billigere :D
demontering å montering kan vel alle gjøre selv.speil,lykter +++
men hør på alle lakkverksteder inærheten der du bor så kan du jo bare ta det billigste godkjente verkstede :mrgreen:
User avatar
knut
0 RPM
0 RPM
Posts: 32
Joined: 05 Jan 2004, 01:00
Medlemsnummer: 284
Location: Oslo
Status: Offline

Post by knut »

classicturbo
skrev:
men hør på alle lakkverksteder i nærheten der du bor så kan du jo bare ta det billigste godkjente verksteder

Jeg håper at han mente â€
User avatar
roar
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 165
Joined: 02 Dec 2003, 01:00
Location: Ørskog
Status: Offline

Post by roar »

Jeg har en hvit 94-modell miata som jeg skal lakke til våren og det blir ikke hvit! Siden bilen har beige (tan) skinninteriør og kalesje skal jeg lakke den svart. Det blir konge når jeg får på noen kromma detaljer som for eks. tanklokk.

Lakkering i annen farge på en mk1 tror jeg øker verdien ihvertfall på hvite miata. En kompis som er proff lakkerer skal gjøre jobben for noen høvdinger. :D
09 Mazda 6
93 Miata LE (solgt april13)
03 Mazda 6
94 Miata 1,8 Brilliant black C-package (Solgt juni.05)
91 Miata 1,6 BRG (solgt juli.02)
Post Reply