mojo-91

Her kan du lage prosjekttråd som også kan nås av personer som ikke er forummedlemmer. Ønsker du din tråd flyttet hit, gi beskjed til moderator!

Moderator: Styremedlemmer

User avatar
mojo-91
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1740
Joined: 25 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 267
Location: Oslo
Status: Offline

Post by mojo-91 »

Hadde aldri trodd at monteringen skulle gå så smertefritt. Alt sammen bare gled på plass. Det eneste knotete var å legge om kabelen til airbagsensoren. (den sitter rett ved panserlåsen, og ledningen lå tidligere over radiatoren.)

Rudolf: jeg har forøvrig kjøpt slike gassløftere som du også har. Kan ikke ha et slikt tøft motorrom og så måtte sette opp panseret med den der gamle pinnen. Betalte 20 pund inklusive frakt. E-bay er genialt.
89-Miata 1,6/RB-header/RB-Dual Exhaust catback/JR-cai/FCM understell /
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
User avatar
Vegard
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1877
Joined: 14 Nov 2007, 00:16
Medlemsnummer: 0
Location: Hokksund
Contact:
Status: Offline

Post by Vegard »

Alltid morsomt å skru på plass ting som går smertefritt! Blir veldig ryddig på eksos sida med det luft inntaket.

Har du en link til der du handla panserløftere?
User avatar
uggla
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1350
Joined: 03 Aug 2006, 02:00
Medlemsnummer: 595
Location: Oppegård
Status: Offline

Post by uggla »

Jeg måtte også bite i gresset. Jeg bygde først om panserholder-stanga mi i henhold til instruksjonene.
Men så kom trangen etter en Shock tower Brace og da går alt i vasken. Så da ble det panserløftere fra IL.

Får håpe det kommer meg i hende før treffet på torsdag....
'92 NA 1,6 BRG "Schnell"
FM Understell/1,8 bremser/JR CAI & Grenrør/Torsen 4,3:1/Advan AD08R
'16 CX-5 AWD 2,5 "Rasjonell"
User avatar
inglar
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3098
Joined: 29 Mar 2006, 02:00
Medlemsnummer: 558
Location: Rælingen
Contact:
Status: Offline

Post by inglar »

Da får du ta de med på møtet så kan vi få montert litt :D Lufta gjengesettet litt mer 8)
User avatar
uggla
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1350
Joined: 03 Aug 2006, 02:00
Medlemsnummer: 595
Location: Oppegård
Status: Offline

Post by uggla »

Inglar sa:
Da får du ta de med på møtet så kan vi få montert litt Lufta gjengesettet litt mer
Du skal ikke se bort at nettopp det skjer. Det er hyggelig med litt felles-mekking. Så risikerer jeg å lære noe og... :lol:
'92 NA 1,6 BRG "Schnell"
FM Understell/1,8 bremser/JR CAI & Grenrør/Torsen 4,3:1/Advan AD08R
'16 CX-5 AWD 2,5 "Rasjonell"
User avatar
mojo-91
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1740
Joined: 25 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 267
Location: Oslo
Status: Offline

Post by mojo-91 »

Vegard wrote:Alltid morsomt å skru på plass ting som går smertefritt! Blir veldig ryddig på eksos sida med det luft inntaket.

Har du en link til der du handla panserløftere?
http://shop.ebay.co.uk/merchant/m350s_W ... oZQQ_sopZ1


:D
89-Miata 1,6/RB-header/RB-Dual Exhaust catback/JR-cai/FCM understell /
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

mojo-91 wrote:Betalte 20 pund inklusive frakt. E-bay er genialt.
Man skal ikke snakke høyt om at man handler på E-bay :shock:
Det er sånn som skal skje litt hemmelig med PM og mail og sånn.

Det har jeg lært av de store tøffe gutta.
De som har årntli racerbil :roll:

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Post by Miatapowers »

Rudolf wrote:
mojo-91 wrote:Betalte 20 pund inklusive frakt. E-bay er genialt.
Man skal ikke snakke høyt om at man handler på E-bay :shock:
Det er sånn som skal skje litt hemmelig med PM og mail og sånn.

Det har jeg lært av de store tøffe gutta.
De som har årntli racerbil :roll:

Erik
Kjøper alt på ebay eg, :roll: har selv slike panserløftere, eneste eg ikke liker med de er at man ser de nedi mellom panser og skjerm, men slipper den stanga da, men kanskje om man lakker de i samme farge som bilen så slipper man å se chromen lyser opp,
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
User avatar
mojo-91
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1740
Joined: 25 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 267
Location: Oslo
Status: Offline

Post by mojo-91 »

Jeg er blitt frelst på ny!! Fy søren den plastboksen har bra effekt på min gamle 250 000 km motor. Mye bedre gassrespons og bedre pådrag langs hele registeret. Den beste forbedringen er over 4000omdr på motorveien. Fjerdegir i 100km/t og klampen i bånn....dette går det jo faktisk å kjøre forbi med :P

Motoren maler som en katt og eksosens to blanke potter durer og koser seg.
vrrrrrrooooooooooom.......

GOD SOMMER 8)
89-Miata 1,6/RB-header/RB-Dual Exhaust catback/JR-cai/FCM understell /
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
User avatar
mojo-91
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1740
Joined: 25 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 267
Location: Oslo
Status: Offline

Post by mojo-91 »

Etter gårsdagens treff på den proppfulle parkeringsplassen ved Frognerbadet fikk jeg av Erik vite at bilen min ikke er en 90-modell slik som VIN-koden tyder, men en 89 modell :? Det originale ID-merket i dørkarmen sier Juni 1989, det samme sier den lille stofflappen som henger i sikkerhetsbeltet på førersiden. I følge http://www.miata.net/faq/faq2.html#C så betyr L, første produksjons år (1990). JM1NA351XL0110418 og bil 10418 produsert i dette første produksjonsåret.

Merkelig at det står juni 1989 på id-merket. Egentlig burte 1989 modellen da ha bokstaven "K" i VIN-koden, men det finnes jo ikke. Konklusjonen blir vel da at det offisielt ikke finnes noen 1989 modeller siden disse har "første produksjonsår =L=1990" i VIN-koden sin.

Hm... Siden det står at bilen er en 91-modell i vognkortet har bilen min liksom fått to år mindre på ryggen. Blir ikke veteranbil før i 2021 når den kunne blitt det i 2019 :evil:
89-Miata 1,6/RB-header/RB-Dual Exhaust catback/JR-cai/FCM understell /
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
User avatar
mojo-91
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1740
Joined: 25 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 267
Location: Oslo
Status: Offline

Post by mojo-91 »

The MX-5, with production code NA, was made available for delivery to buyers worldwide in the following dates: March 1989 in Japan, July 1989 (as a 1990 model) in the U.S.A., 1990 in Europe.

Dette forklarer vel det hele. Bilen min ble altså å få kjøpt i USA i Juli 1989 (som 1990-modell). Dette betyr vel at det offisielt eksisterer 1989 modeller i form av Miata og MX-5, kun i form av Eunos Roadster.
89-Miata 1,6/RB-header/RB-Dual Exhaust catback/JR-cai/FCM understell /
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

mojo-91 wrote:The MX-5, with production code NA, was made available for delivery to buyers worldwide in the following dates: March 1989 in Japan, July 1989 (as a 1990 model) in the U.S.A., 1990 in Europe.

Dette forklarer vel det hele. Bilen min ble altså å få kjøpt i USA i Juli 1989 (som 1990-modell). Dette betyr vel at det offisielt eksisterer 1989 modeller i form av Miata og MX-5, kun i form av Eunos Roadster.
Her (også) gjelder det å holde tunga rett i munnen :)

1. Stol ALDRI på det som står i vognkortet når det gjelder årsmodell.
(det er bare noe BT tror om når bilen ble REGISTRERT første gang)
Har ingenting med når bilen ble PRODUSERT.

2. Modell- og produksjons-år er to forskjellige ting.
Alle har vel vært borti det forholdet at nye årsmodeller selges f.o.m. høsten året før.

3. For Miata så finnes det ikke noen VIN-kode (K) for årstallet 1989, men det ble solgt 23.000 Miataer som er produsert i 1989 i USA.

Du har en tidlig (juni 89) modell. Men den kalles alikevel 1990 model på Mazda-språket.

Det finnes INGEN Eunos/Roadster i Norge så vidt jeg vet.
De eldste MX-5 som finnes (min) ble produsert i februar 1990.

Got it ?

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
mojo-91
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1740
Joined: 25 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 267
Location: Oslo
Status: Offline

Post by mojo-91 »

Hvis det ble produsert 23000 miata i 1989 så burde det da være god sjanse for at min bil er blandt de eldste Miata/Mx5 i Norge . Har du noen oversikt over hvor mange Miata det er i Norge?
89-Miata 1,6/RB-header/RB-Dual Exhaust catback/JR-cai/FCM understell /
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

mojo-91 wrote:Hvis det ble produsert 23000 miata i 1989 så burde det da være god sjanse for at min bil er blandt de eldste Miata/Mx5 i Norge . Har du noen oversikt over hvor mange Miata det er i Norge?
Tunga rett i munnen :)
Det ble SOLGT 23000 Miata i USA i 1989 (som nødvendigvis ble PRODUSERT samme år).
Det ble PRODUSERT 45200 Miata/EUNOS i 1989 (hvorav 34000 ble eksportert, stort sett til USA, men ikke nødvendigvis SOLGT samme år)
Got it ?

Jeg tror det er importert ca 600 Miata NA til Norge.
Det er REGISTRERT (i BT sitt register) 10 MX5/Miata 1989 mod.
Disse må nødvendigvis være Miata alle sammen.
Mer om det kan du lese her:
http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic.php?t=7942

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
mojo-91
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1740
Joined: 25 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 267
Location: Oslo
Status: Offline

Post by mojo-91 »

Er i ferd med å bestille Racing Beat Front Sway bar. Er det noen som har noen formeninger om tubular vs. solid? Tubular er $50 dyrere men lettere, men Solid er kraftigere. Tenkte vente med rear sway bar. Har front og rear chassis braces fra før av. Burde holde dette her? eller burde jeg kjøpe med rear sway bar i samme slengen?


Image
89-Miata 1,6/RB-header/RB-Dual Exhaust catback/JR-cai/FCM understell /
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
Post Reply