mojo-91

Her kan du lage prosjekttråd som også kan nås av personer som ikke er forummedlemmer. Ønsker du din tråd flyttet hit, gi beskjed til moderator!

Moderator: Styremedlemmer

User avatar
mojo-91
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1740
Joined: 25 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 267
Location: Oslo
Status: Offline

Re: mojo-91

Post by mojo-91 »

Etter at bilen ble tatt ut av vinterhiet har den gått ekstremt bra. Men etter mine desperate forsøk på å få bilen gjennom eu-kontrollens strenge krav til avgasser, fyllte jeg 50% bioetanol på tanken og justerte timingen ned til 10 btdc. Bilen gikk i utgangspunktet greit, men har etter hvert begynt å fjuske veldig. Jeg timet motoren på nytt til 14btdc og da gikk den enda dårligere. Nå har jeg har tynet tanken ned i 1/4, og fylt opp med 98 oktan, i håp om at fjuskingen skal gi seg. Sjekket tomgangen i dag med ten-gnd i diagnoseboksen. Da viste turtallet ca 600omdr!! Veldig merkelig :shock: Justerte opp til 850omdr og nå går motoren litt bedre men ikke på langt nær slik den gikk før jeg begynte med alt dette E85 tullet. Planen nå er time motoren på nytt og så kjøre nok mil til at 98-oktanet finner veien inn i sylinderne. Om det ikke blir bedre, blir jeg nødt til å sjekke alt det andre (TDC, bensindyser, vakumlekksjer, eksos osv, osv...)
Eksosen bråker forresten som et helvete om dagen og det kommer noen poff når jeg girer ned. Har lest at det kan være pga at motoren går for magert?
Slik går no dagan....
89-Miata 1,6/RB-header/RB-Dual Exhaust catback/JR-cai/FCM understell /
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

"E85 tullet" har nok gjort en skikkelig rengjøring i bensinsystemet ditt.
Derfor har du nå rusk og rask i dysene dine.
En dyserens (og skifte av bensinfilter) er derfor fornuftige tiltak.

Alle de andre sjekkpunktene ville jeg ha ventet med :wink:

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
mojo-91
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1740
Joined: 25 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 267
Location: Oslo
Status: Offline

Re:

Post by mojo-91 »

Rudolf wrote:"E85 tullet" har nok gjort en skikkelig rengjøring i bensinsystemet ditt.
Derfor har du nå rusk og rask i dysene dine.
En dyserens (og skifte av bensinfilter) er derfor fornuftige tiltak.

Alle de andre sjekkpunktene ville jeg ha ventet med :wink:

Erik
Ja, den tanken slo meg, at spriten har løsnet opp i litt gruff :lol:
89-Miata 1,6/RB-header/RB-Dual Exhaust catback/JR-cai/FCM understell /
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
User avatar
mojo-91
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1740
Joined: 25 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 267
Location: Oslo
Status: Offline

Re: mojo-91

Post by mojo-91 »

Da har jeg byttet bensinfilter og renset alle fire dyser grundig. Problemer vedvarer dessverre.
Bestemte meg for å sjekke TDC og fant ut at den var 8 grader off :cry:
Så da er det frem med locktiten igjen....Skal sku løs til uken, men regner med at det er den gamle locktite-fixen som har slitt seg etter fem år.
Ikke dårlig, men dog kjipt å måtte fikse det på nytt. Godt jeg har utstyr og kunnskap til å gjøre det selv :wink:
89-Miata 1,6/RB-header/RB-Dual Exhaust catback/JR-cai/FCM understell /
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
MX-Jon
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1121
Joined: 03 Jan 2013, 22:24
Medlemsnummer: 1062
Location: Oslo - Sentrum
Status: Offline

Re: mojo-91

Post by MX-Jon »

Dessuten går jo ting alltid litt fortere og enklere når man har gjort det før :)
Miata 1993 1,6 B-package kompressor (MP45)
Jaguar E-type 1968 4.2 Series 1 Open Two Seater
Caterham Superlight R 1998
Specialized Stumpjumper :shock:
Straight roads are for fast cars, turns are for fast drivers. -Colin McRae
User avatar
mojo-91
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1740
Joined: 25 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 267
Location: Oslo
Status: Offline

Re: mojo-91

Post by mojo-91 »

MX-Jon wrote:Dessuten går jo ting alltid litt fortere og enklere når man har gjort det før :)
Veldig merkelig at begge våre biler brøt sammen samtidig. Jeg er fortsatt veldig usikker på min bil, da symptomene har kommet veldig plutselig. Bilen gikk som sagt veldig godt for ikke lenge siden. Mulig det er forskjellig hendelsesforløp på en veivtapp som ikke har vært fikset på, og en som har (som min).
"Plutselig" ryker det :?
Time will show. Har ihvertfall bestilt ny kile. Driver og leter etter det strammeverktøyet. Tenker det er greit å ha liggende, når man neseproblemer :wink:
89-Miata 1,6/RB-header/RB-Dual Exhaust catback/JR-cai/FCM understell /
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
User avatar
Ørnbjørn
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 2249
Joined: 03 Nov 2010, 18:37
Medlemsnummer: 967
Location: Oslo
Status: Offline

Re: mojo-91

Post by Ørnbjørn »

Kva er symptomene dine igjen?
Har (hadde) problemer med Peugeoten, der det var ujemn tomgang, dårlig gange fra 1500-3000 omdreininger og følelsen av bensinkutt.
Synderen er MAP-sensoren, kan feiltolkes som dyser og bensintank.

http://www.autotap.com/techlibrary/solv ... oblems.asp

A faulty MAP sensor can sometimes mislead the PCM (ECU) into thinking the engine is under a greater or lesser load than it actually is. The MAP sensor senses intake vacuum, which the PCM uses to estimate load so it can adjust the air/fuel mixture accordingly. If the MAP sensor isn't reading right, the PCM will receive bad information and possibly add or subtract more fuel than it should causing the engine to stall.

--

Eg er ukjend med MAP i Miata og "bare" dårlig guffe, men hjå meg fungerer feiltolkinga at den plutselig møter veggen, då bensintilførselen er fucka (i overgangen til "open loop"). Men alt tyder på at bensin og dyser er ok. Etter ein sommar med mystisk kraft og gratis lån av dei dyre delene (ecu og coilpack) ser eg noko i at løysinga kan vera det enklaste (og billigaste). I mitt tilfelle blei ein dårleg tomgang løyst med ein ny tomgangsventil til 200,-.
User avatar
mojo-91
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1740
Joined: 25 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 267
Location: Oslo
Status: Offline

Re: mojo-91

Post by mojo-91 »

Ørnbjørn wrote:Kva er symptomene dine igjen?
Har (hadde) problemer med Peugeoten, der det var ujemn tomgang, dårlig gange fra 1500-3000 omdreininger og følelsen av bensinkutt.
Synderen er MAP-sensoren, kan feiltolkes som dyser og bensintank.

http://www.autotap.com/techlibrary/solv ... oblems.asp

A faulty MAP sensor can sometimes mislead the PCM (ECU) into thinking the engine is under a greater or lesser load than it actually is. The MAP sensor senses intake vacuum, which the PCM uses to estimate load so it can adjust the air/fuel mixture accordingly. If the MAP sensor isn't reading right, the PCM will receive bad information and possibly add or subtract more fuel than it should causing the engine to stall.

--

Eg er ukjend med MAP i Miata og "bare" dårlig guffe, men hjå meg fungerer feiltolkinga at den plutselig møter veggen, då bensintilførselen er fucka (i overgangen til "open loop"). Men alt tyder på at bensin og dyser er ok. Etter ein sommar med mystisk kraft og gratis lån av dei dyre delene (ecu og coilpack) ser eg noko i at løysinga kan vera det enklaste (og billigaste). I mitt tilfelle blei ein dårleg tomgang løyst med ein ny tomgangsventil til 200,-.
Mulig det og er mitt problem, men bilens høyt avanserte VIC-20 (http://no.wikipedia.org/wiki/Commodore_VIC-20), :wink: gir ingen feilsignaler som tyder på defekt luftmengdemåler.
89-Miata 1,6/RB-header/RB-Dual Exhaust catback/JR-cai/FCM understell /
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
User avatar
mojo-91
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1740
Joined: 25 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 267
Location: Oslo
Status: Offline

Re: mojo-91

Post by mojo-91 »

har kjøpt meg en slik, så for de av dere som bor i Oslo og får problemer med veiva, er det bare å låne :)
Image
89-Miata 1,6/RB-header/RB-Dual Exhaust catback/JR-cai/FCM understell /
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
MX-Jon
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1121
Joined: 03 Jan 2013, 22:24
Medlemsnummer: 1062
Location: Oslo - Sentrum
Status: Offline

Re: mojo-91

Post by MX-Jon »

Bra det er meldt fint vær i verkstedet ditt de neste dagene da :D
Miata 1993 1,6 B-package kompressor (MP45)
Jaguar E-type 1968 4.2 Series 1 Open Two Seater
Caterham Superlight R 1998
Specialized Stumpjumper :shock:
Straight roads are for fast cars, turns are for fast drivers. -Colin McRae
User avatar
Ørnbjørn
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 2249
Joined: 03 Nov 2010, 18:37
Medlemsnummer: 967
Location: Oslo
Status: Offline

Re: mojo-91

Post by Ørnbjørn »

Min avanserte ECU ga feilkode men ingen feilkode på lesing..
User avatar
mojo-91
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1740
Joined: 25 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 267
Location: Oslo
Status: Offline

Re: mojo-91

Post by mojo-91 »

Begynte å demontere i dag. Strammebolten til veiva har løsnet, og registerdrevet kan roteres frem og tilbake med ganske mange grader, så her er det ingen som helst tvil hva som har skjedd, dessverre. Eller skal vi si heldigvis? For jeg vet jo hvordan jeg skal fikse dette. Ikke er det kostbart heller :wink:
89-Miata 1,6/RB-header/RB-Dual Exhaust catback/JR-cai/FCM understell /
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

mojo-91 wrote:Begynte å demontere i dag. Strammebolten til veiva har løsnet, og registerdrevet kan roteres frem og tilbake med ganske mange grader, så her er det ingen som helst tvil hva som har skjedd, dessverre. Eller skal vi si heldigvis? For jeg vet jo hvordan jeg skal fikse dette. Ikke er det kostbart heller :wink:
Skal vi herved bestemme oss for at en Shortnose motor har ni liv ?
Seven more to go .....

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
mojo-91
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1740
Joined: 25 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 267
Location: Oslo
Status: Offline

Re:

Post by mojo-91 »

Rudolf wrote:
mojo-91 wrote:Begynte å demontere i dag. Strammebolten til veiva har løsnet, og registerdrevet kan roteres frem og tilbake med ganske mange grader, så her er det ingen som helst tvil hva som har skjedd, dessverre. Eller skal vi si heldigvis? For jeg vet jo hvordan jeg skal fikse dette. Ikke er det kostbart heller :wink:
Skal vi herved bestemme oss for at en Shortnose motor har ni liv ?
Seven more to go .....

Erik
He he,....nei denne motoren lar seg ikke knekke så lett :lol:
Var på Postens tollager og hentet Racing Beat grenrøret i dag . Blankt og fint, gitt. Skal bli gøy å få det montert.
89-Miata 1,6/RB-header/RB-Dual Exhaust catback/JR-cai/FCM understell /
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
User avatar
mojo-91
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1740
Joined: 25 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 267
Location: Oslo
Status: Offline

Re: mojo-91

Post by mojo-91 »

Sliten veivtapp

Slik så veivtappen ut for 5 år siden, da forrige lock-tite reparasjon ble utført på veiva

Image

Slik ser veivtappen ut i dag. Jeg ser at det har vært litt mer mer slitasje. Dette har nok pågått en god stund.
Det straffer seg ikke å sjekke momentet regelmessig :oops:

Image

Kilen har blitt betydelig deformert. Nå gjenstår det å rengjøre skikkelig og begynne med kjemikaliene. Håper bare ikke kilesporet har blitt for stort.
Jeg vurderer å "lime inn en del av en spiker, for å fylle ut litt av glippen mellom kilespor og kile. Og sause alt inn med flytende metall.
Har dessverre ikke mottatt ny kile og bolt i posten enda , så tviler på jeg får gjort så mye mer før jeg reiser på ferie, på lørdag.
Time will show.

Image
89-Miata 1,6/RB-header/RB-Dual Exhaust catback/JR-cai/FCM understell /
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
Post Reply