Godkjent lite skilt likevel ikke lovlig?

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

User avatar
Jan_Egil
0 RPM
0 RPM
Posts: 6
Joined: 11 Sep 2003, 02:00
Location: Kristiansand
Status: Offline

Godkjent lite skilt likevel ikke lovlig?

Post by Jan_Egil »

Jeg ble her om dagen stoppet i teknisk kontroll av politiet, og fikk besked om at mitt GODKJENTE lille skilt foran ikke er lovlig. Jeg fikk tidlig min miata godkjent med lite skilt foran og bak, og dette er bemerket i vognkortet med "LS/LH" (lite smalt/lite høyt). Jeg fikk likevel beskjed av politiet om at dette var en feil gjort av trafikkstasjonen, fikk mangel-lapp for å kjøre med lite skilt foran, og 14 dager til å utbedre "feilen".

Da jeg var innom biltilsynet i Kristiansand for å få ordnet opp i det jeg trodde var en misforståelse, ble jeg ganske overrasket. Det hadde blitt gjort så mange feil med tildeling av små skilter, at alle med små skilt foran fikk nå mangellapp for at de skulle komme inn til trafikkstasjonene for ny vurdering. Jeg må derfor nå bestille time for ny vurdering, og med tanke på tidligere diskusjoner om temaet "lite skilt foran", ser jeg det som høyst sannsynlig at opprinnelig vurdering vil bli tilbaketrukket, og jeg ender opp med stort skilt foran igjen.


Er det andre med lite skilt foran som har vært gjennom dette?

Har noen der ute erfaring med eller kjenskap til vesenet's rett til å omgjøre noe som allerede er godkjent?


(PS: Dette er ikke en ny runde på diskusjonen om "hvordan man FÅR lite skilt", men hvordan man får BEHOLDE det...)
User avatar
HansT
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1316
Joined: 17 Sep 2003, 02:00
Location: Stavanger
Status: Offline

Re: Godkjent lite skilt likevel ikke lovlig?

Post by HansT »

Jan_Egil wrote: Da jeg var innom biltilsynet i Kristiansand for å få ordnet opp i det jeg trodde var en misforståelse, ble jeg ganske overrasket. Det hadde blitt gjort så mange feil med tildeling av små skilter, at alle med små skilt foran fikk nå mangellapp for at de skulle komme inn til trafikkstasjonene for ny vurdering. Jeg må derfor nå bestille time for ny vurdering, og med tanke på tidligere diskusjoner om temaet "lite skilt foran", ser jeg det som høyst sannsynlig at opprinnelig vurdering vil bli tilbaketrukket, og jeg ender opp med stort skilt foran igjen.
Jeg er ikke overrasket. Jeg spekulerte i en tråd her på forumet for over ett år siden at de helt sikkert kom til å gjøre dette på EU-kontrollene.
1991 Mazda Miata
1996 Porsche 993 C2
EspenAndre
Moderator
Moderator
Posts: 5120
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 114
Location: På landet, bittelitt nord for Bergen
Contact:
Status: Offline

Post by EspenAndre »

Ikke overrasket jeg heller...

Det burde være straffbart å først gjøre forskjell på folk, for så å si at alle skal behandles like tåpelig!

Det som mangler nå fra vegvesenet sin side er at alle som har fått godkjent biler med turbo/kompressor må skru det av igjen, fordi de forskjellige trafikkstasjonene ikke blir enig om de skal godkjenne eller ikke....

Det verste er jo at det er oss som må bruke tid og penger på å rette opp feilene til vegvesenet... :(

De skjønner ikke at vi faktisk er kunder, de er til for vår del, akkurat som med politiet...
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
HansBRG98
Status: Offline

Re: Godkjent lite skilt likevel ikke lovlig?

Post by HansBRG98 »

Må du betale fra egen lomme også :?:
User avatar
Jan_Egil
0 RPM
0 RPM
Posts: 6
Joined: 11 Sep 2003, 02:00
Location: Kristiansand
Status: Offline

Post by Jan_Egil »

Jeg har ikke bestilt time for kontroll enda, men jeg blir ikke overrasket hvis det ender med at jeg selv må betale for kontrolltime og nytt skilt. Men da er det virkelig noen som skal få høre det...

Jeg er nå mest interresert i å vite om noen andre har vært ute for det samme, og om det er riktig at BT har anledning til å omgjøre godkjenningen :?:
EspenAndre
Moderator
Moderator
Posts: 5120
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 114
Location: På landet, bittelitt nord for Bergen
Contact:
Status: Offline

Post by EspenAndre »

Det går uansett på folks egen lomme når man må møte med bilen hos vegvesenet, med de åpningstidene de har så må folk kanskje ta seg fri fra jobb også...

Er kjipt å bli pålagt sånt pga. andres udugelighet..
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
User avatar
steffen
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1220
Joined: 23 Nov 2004, 01:00
Location: Kristiansand
Status: Offline

Post by steffen »

Kjipe greier dette her. Som nevnt i andre tråder kan du jo prøve argumentere at det er vanskelig å plassere et stort skilt i fronten av bilen. Eksempelvis hvis man setter det i haikjeften så stopper det lufta som skal kjøle bilen.

Går litt offtopic: Jan Egil: Hvilken Mx-5 kjører du? Har sikkert sett deg på veien noen ganger :)
User avatar
Jan_Egil
0 RPM
0 RPM
Posts: 6
Joined: 11 Sep 2003, 02:00
Location: Kristiansand
Status: Offline

Post by Jan_Egil »

Svar off-topic: Jeg kjører en '91 LS-registrert rød miata som er noe sliten i lakken. Tåkelys og lite skilt i haikjeften, røde sidemarkeringslys bak.
User avatar
Pelle
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 2410
Joined: 19 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 300
Location: Jessheim
Status: Offline

Post by Pelle »

Sist jeg snakket med BT om dette, ble det sakt at reglene var innskjerpet og at tidligere tillatelser ville bli omgjort på EU kontroll.
Så en Porche Cayen i går med lite skilt bak. Skal tro om det blir inndratt?
.2008, NC,2l, PRHT, galaxy grey. Lykken er ikke rundt svingen, lykken ER svingen
x-1991 classic red
EspenAndre
Moderator
Moderator
Posts: 5120
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 114
Location: På landet, bittelitt nord for Bergen
Contact:
Status: Offline

Post by EspenAndre »

Bak er det andre regler...

De nye reglene sier at lite skilt foran er utelukket...
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
User avatar
HansT
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1316
Joined: 17 Sep 2003, 02:00
Location: Stavanger
Status: Offline

Post by HansT »

Pelle wrote:Sist jeg snakket med BT om dette, ble det sakt at reglene var innskjerpet og at tidligere tillatelser ville bli omgjort på EU kontroll.
Så en Porche Cayen i går med lite skilt bak. Skal tro om det blir inndratt?
Hvis denne Porsche Cayenne'en hadde stort skilt foran så går det nok fint. Husk dette gjelder FORAN. Og hvorfor ? Jo selvfølgelig fordi landet vårt om noen år har en fotoboks hver 100 meter, og følgelig ønsker myndighetene å ha skilt som er lette å fotografere.

I skrivet jeg fikk fra Veidirektoratet stod det at det var små skilt foran innskjerpingen gjaldt. Små skilt bak på amerikanske biler med liten skiltåpning (slik vi har på Miata'ene) gjelder dette ikke for.
1991 Mazda Miata
1996 Porsche 993 C2
User avatar
supercharged
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 257
Joined: 05 Oct 2004, 02:00
Location: oslo
Status: Offline

Post by supercharged »

blir litt teit hvis de som har godkjent lite skilt må betale for at biltilsynet har bæsja på leggen.. skjønner ikke at det kan være lovlig..
Tidligere bil: 1991 råskinn
User avatar
Vidar
Moderator
Moderator
Posts: 5500
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 249
Location: Drammen
Status: Offline

Post by Vidar »

blir litt for dumt.. Men da er det hvertfall likt for alle..

Regner med jeg kommer til å få en del mangellapper etter de har tatt fra meg skiltet...
Ikke for manglende skilt, men feil plassering..
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
User avatar
Mazdafreaks
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1778
Joined: 22 Apr 2004, 02:00
Location: Hardanger
Contact:
Status: Offline

Post by Mazdafreaks »

Hmmm vis de har godkjent dette tidligere, så kan de vel ikkje forandre dette, da må de i såfall stå for regningen på skilt, men tviler nå på at de betaler dette, staten gir vel ikkje noe, bare tar de.....
1998 Mx-5 jubilee edition.. 18" Short shift,Walbro 255, Indyglow,stylebar,fm suspension kit, OBX 4-2-1 headers for 1,6na , Greddy exhaust,
Også med alias StianOppistov for dem nye så lurer..
HansBRG98
Status: Offline

Post by HansBRG98 »

Last edited by HansBRG98 on 24 Sep 2005, 12:14, edited 1 time in total.
Post Reply