Bipes ACU

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
User avatar
Stian
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 462
Joined: 17 Dec 2003, 01:00
Location: Bergen
Contact:
Status: Offline

Bipes ACU

Post by Stian »

Har en 91 MX5 som etterhvert skal trimmes (turbo el. kompressor), og lurer i den sammenheng på om det er noen som har erfaringer med Bipes ACU? Har dog ingen knock-sensor men er mye billigere...

http://www.roadsterperformance.com/tech/acu/

Stian
User avatar
HansT
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1316
Joined: 17 Sep 2003, 02:00
Location: Stavanger
Status: Offline

Post by HansT »

Jeg lurer på om ikke Frode Varn holder på med en oppgradering av sitt JR Kompressor kit som bl.a. innbefatter en Bibes ACU. Du kan jo sende han en PM? Han har brukernavn: Sebring.
User avatar
Sebring
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 153
Joined: 23 Sep 2003, 02:00
Location: Brevik
Contact:
Status: Offline

Post by Sebring »

8)
Knock-sensor lytter som kjent etter banking, og justerer tenningen i det øyeblikk banking oppstår. Jeg er ingen ekspert på området, og har derfor tatt kontakt med en del personer som til daglig jobber mot slik problematikk. Et gjennomgående argument er, at de fleste sensorer "oppfatter" diverse andre lyder som banking, og derfor justerer fortenning når det ikke burde gjøres! Dick Bipes konstruerte sin ACU som et supplement til MSD ignition retarder. Etterhvert utviklet han den til helt å erstatte MSD. Bipes ACU tar hensyn til en rekke elementer (se siden til BRPerformance i USA eller Performance5 i England), og kan programmeres (uten key-pad) til å justere tenningen akkurat når det trengs, og kun da. Jeg har ikke montert min enda, men den skal på plass på nyåret sammen med diverse annet (info: www.cardomain.com/id/frode). Jeg lover å komme med en tilbakemelding når alt er montert, forhåpentligvis senest februar 2004.
Frode
User avatar
Stian
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 462
Joined: 17 Dec 2003, 01:00
Location: Bergen
Contact:
Status: Offline

Post by Stian »

Takker for svar... Har bestillt boksen samt noe annet smågreier nå. Greddy turbokit'et er foresten hysterisk billig i statene nå. Med dagens lave dollarkurs går de for like over 7500kr. Må kjøpe meg en stor koffert ser det ut for :-)
User avatar
Precious
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 426
Joined: 07 Dec 2003, 01:00
Location: Skien
Status: Offline

Post by Precious »

hvor bestiller vi det? url?
User avatar
Stian
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 462
Joined: 17 Dec 2003, 01:00
Location: Bergen
Contact:
Status: Offline

Post by Stian »

Prøv denne:
http://www.turboimports.com/gre-11540001.html

Du må nok forberede deg på å betale en del frakt, toll & mva dersom du bestiller direkte derfra til Norge dog.
User avatar
Sebring
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 153
Joined: 23 Sep 2003, 02:00
Location: Brevik
Contact:
Status: Offline

Post by Sebring »

8)
Det blir faktisk ikke så mye ekstra: det du må ut med er moms på varens verdi inkl frakt - det er ikke toll på dette. Be om at varene sendes på rimeligste måte - det tar litt tid, men er MYE rimeligere. Momsen regnes som nevnt på summen av innkjøpspris pluss frakt. Dvs at er frakten billig, blir det også mindre moms! For å si det enklere: be om å få prisene på rimeligste frakt fra leverandøren - gang denne pluss varens verdi med gjeldende kurs ( ca 6.75 kr/dollar), denne summen ganges så med 1.24 og du har ganske nøyaktig hva det koster totalt levert i Norge. Med dagens dollarkurs er det ekstremt gunstig å kjøpe utstyr i USA.
Post Reply