Lakkering

Generelt Prat, Tips om hjemmesider, tester o.l.

Moderator: Styremedlemmer

User avatar
Mazdafreaks
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1778
Joined: 22 Apr 2004, 02:00
Location: Hardanger
Contact:
Status: Offline

Lakkering

Post by Mazdafreaks »

Hei er det noen her på forumet som jobber som lakkerer eller kjenner noen som kan lakkere bilen min til en grei pris. begynner å få endel steinsprut på fronten panser,skjermer, og slike kjekke riper på døren etter folk ikkje tenker når de parkerer og slenger opp døren.. Er ute etter sponsorer også for de som vil profilere seg litt, Er ute etter å bytte farge også, kom gjerne med forslag til farge.. Vi kjører jo små biler så de er nok kjappe å lakke om, man slepper jo å lakke taket, :lol:
1998 Mx-5 jubilee edition.. 18" Short shift,Walbro 255, Indyglow,stylebar,fm suspension kit, OBX 4-2-1 headers for 1,6na , Greddy exhaust,
Også med alias StianOppistov for dem nye så lurer..
User avatar
steffen
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1220
Joined: 23 Nov 2004, 01:00
Location: Kristiansand
Status: Offline

Post by steffen »

Lakk den smurfeblå, så kanskje FRP vil sponse deg :P
User avatar
HansT
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1316
Joined: 17 Sep 2003, 02:00
Location: Stavanger
Status: Offline

Re: Lakkering

Post by HansT »

Mazdafreaks wrote:Er ute etter å bytte farge også
Begriper ikke at du vil gå gjennom hele opplegget med å bytte farge. Og svart er jo en "tøff" farge det vel? Hvis du er på jakt etter billig omlakkering så er ihvertfall ikke det veien å gå. Skal du bytte farge bør jo motorrom, bagasjerom og inni dørene ihvertfall også omlakkeres til den nye fargen hvis det ikke skal se helt tullete ut, og det krever mye mer arbeid enn bare en omlakkering til samme farge på ytre deler.
1991 Mazda Miata
1996 Porsche 993 C2
User avatar
Mazdafreaks
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1778
Joined: 22 Apr 2004, 02:00
Location: Hardanger
Contact:
Status: Offline

Post by Mazdafreaks »

Jepps eg skal bytte farge, så eg må nok lakkere alt, men svart er jo en tøff farge, bare så synd heile nabolaget har lik farge. Eg er ute etter en spesiell farge som skiller seg ut eg, vet at dere voksne på forumet ikkje synest så mye om dette, men dette er mitt valg, Så til dere unge som liker råe biler med rå farge, kom gjerne med farge forslag, vurderer selv en kawasaki grønn farge.. :lol:
1998 Mx-5 jubilee edition.. 18" Short shift,Walbro 255, Indyglow,stylebar,fm suspension kit, OBX 4-2-1 headers for 1,6na , Greddy exhaust,
Også med alias StianOppistov for dem nye så lurer..
motorhead
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1280
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 201
Location: Jessheim
Status: Offline

Post by motorhead »

Hehe.... Fødselsdatoen min forteller at jeg bør være blandt "de voksne på forumet". Og jeg er rimelig konservativ når det kommer til styling og lakkering av biler med klassiske linjer. Egentlig er det fy fy!
Når du først skal lakkere så støtter jeg Kawa-grønt! Men, da bør du ha svart carbon panser og "race-stuk".
Så lenge det er gjennomført, er det mye som kan være ok. Og som du sier; det er ditt valg. Jeg nekter deg ingen ting :D
- 18 Audi A5 2.0 TFSI quattro

x 13 Porsche Boxster

x 19 Golf GTI Performance

x -15 Audi A4 1,8 TFSi Avant q

x -13 Audi A4 1,8 TFSi Lim

x -09 Folkevogn Scirocco

x -99 MX-5 10th Anniversary 835/7500

x -96 MX-5 1,6 Classic red
User avatar
91BRG
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 404
Joined: 14 Sep 2003, 02:00
Location: Trondheim
Contact:
Status: Offline

Post by 91BRG »

Enig med motorhead der. Om du velger den fargen så bør du gjennomføre "stuket" hele veien. Kawagrønn med sorte felger, panser og detaljer kan kansje bli tøft. Men hva vet vell jeg :roll:
Medl.nr.436
-00 Honda S2000

*2000 Audi TT Quattro
*91 MX-5 Turbo med mye snadder.
User avatar
mxLars
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 283
Joined: 29 Jun 2005, 02:00
Location: Ålesund
Status: Offline

Post by mxLars »

Svart avslører jo hver minste feil, forstår tanken.. :(
Men er samtidig meeget stilig på dette karosseriet! Helst UTEN Ferrari Spyder fronten.. det ble litt snålt.. på "italia" stylingen hadde det vært knall oxå.

En mørk kameleonlakk kan jo gjøre at du slipper å ta alle innvendige detaljer, men er jo desto mer herk å få sammenhengende igjen fra alle vinkler hvis du skulle få en skade..
Billigste kan jo være å få noe som billakkerer linja (?) i Bergen til å strippe, lakke og kose seg med bilen din i vinter.. 5 lag klarlakk og nok avstand til bilene foran bør jo holde en stund, evt. la elevene bryne seg på lakkskader ved neste kull :mrgreen:
EspenAndre
Moderator
Moderator
Posts: 5120
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 114
Location: På landet, bittelitt nord for Bergen
Contact:
Status: Offline

Post by EspenAndre »

Det viktigste etter min mening er verken pris, farge eller antall lag... men kvalitet,
det hjelper ikke med en "billig" lakkjobb hvis det er både sig og dårlig grunnarbeid som gjør at lakken detter av i flak etter 1-3 år....
(da må du gjerne gjøre det om igjen... bare for at du skulle spare noen tusenlapper)

Gjør demontering/montering selv og få en perfeksjonist til å lakke den for deg! ...betal det det koster å bli skikkelig fornøyd!

Vil påstå at det må koste 15-20000 (hos en med respekt for yrket sitt) hvis du skal skifte farge (om du demonterer selv...)
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
User avatar
mxLars
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 283
Joined: 29 Jun 2005, 02:00
Location: Ålesund
Status: Offline

Post by mxLars »

**you're speaking to the choir..

Mye enig, Espen - det viktigste er grunnarbeidet, deretter kvaliteten på lakk-komponentene (rett tynner/herdehastighet osv.) - er dette på plass, og jeg hadde hatt en orntli belyst, ventilert og temperert lakkboks skulle jeg faktisk turt å gjøre det selv.. Kjempefordel å ha en lakkerer som "har det i fingrene" selvfølgelig. Krever endel trening å få en perfekt flyt på lagene.
Hadde vært fint med en liste over anbefalte lakkverksteder - det beste for en kjapp løsning kan være å kontakte en lakkdistributør, og deretter en av "hovedkundene" deres i området ditt - som mest sannsynlig har flere hellakeringsjobber i måneden, og god sirkulasjon på lakklager og blandere (+ikke minst fersk erfaring). Har sett MYE "appelsinhud-flikking" og sig fra større merkeverksteder..

At man skal gjøre all demontering/nedplukking selv, og deretter betale 20k for maskering/lakkjobb synes jeg høres altfor mye ut.. hvis ikke det er MYE karroseriarbeid og sparkling først da..
EspenAndre
Moderator
Moderator
Posts: 5120
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 114
Location: På landet, bittelitt nord for Bergen
Contact:
Status: Offline

Post by EspenAndre »

mxLars wrote: At man skal gjøre all demontering/nedplukking selv, og deretter betale 20k for maskering/lakkjobb synes jeg høres altfor mye ut.. hvis ikke det er MYE karroseriarbeid og sparkling først da..
Vi snakker jo om å bytte farge, lakke inni dører, bagasjerom og motorrom....

Det er temmelig mye mer arbeid enn en vanlig eksteriør-lakkering...

Jeg hadde aldri gjort det selv (selv i lakkboks), og ville heller aldri tillatt den mest erfarne lakkereren i landet å lakke bilen min i hjemmelaget lakkboks.... eller lign.

Det er også viktig at alle småbulker også blir tatt, det synes veldig godt på en nylakket bil om ikke alt er tatt...

"Strøken bil" er desverre et relativt begrep her i landet...
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
User avatar
mxLars
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 283
Joined: 29 Jun 2005, 02:00
Location: Ålesund
Status: Offline

Post by mxLars »

"Strøken bil" er desverre et relativt begrep her i landet...
Er vel relativt overalt, om bilen skal brukes daglig i regn, søle & slaps eller brukes forsiktig til sommerkjøring for å beholde showroom-finishen :roll:

Har inntrykk av at Mazdafreaks/Stian er ute etter et resultat han er fornøyd med - noen hakk bedre enn den nye frontfanger'n som fikk litt sig etter hjemmelakkeringen (Stilig fanger forresten!). Derfor litt lowbudget tips.
-------------------------

Min nyinnkjøpte mx5 er lakket oppigjen utvendig, mulig for 4-6 år siden, en bitteliten tone mørkere/dypere enn originalfargen men har tydelige sår og striper fra etter dette i fangere og kanaler.. Disse viser at det ikke er brukt (slipe)grunning på lakkjobben, og plast i fangere er dårlig mattet ned - men likevel sitter det fantastisk godt og jevnt på stålet. Mulig jeg slipper unna med å lakke opp igjen fangere og kanaler, hvis jeg finner rette koden på lakken da.. Dette er helt nedprioritert til rust og alt mekanisk er i toppstand igjen.

Skal en hellakering bli HELT perfekt, må jo chassis ribbes helt for interiør, fangere, alt i motorrom osv. til bare stålet er igjen. Dette er vel rutine i California, men er enig i at DENNE jobben bør koste minimum 20' i Norge selv om du gjør endel selv, og kjører chassiset til lakkverkstedet på henger
:|
EspenAndre
Moderator
Moderator
Posts: 5120
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 114
Location: På landet, bittelitt nord for Bergen
Contact:
Status: Offline

Post by EspenAndre »

Lakkering i statene generelt er sorgens kapittel...

De bilene jeg har sett som er fikset på der borte er det jaffal gjort elendig arbeid på!

Det er jo bare å sjekke listeprisene hos diverse lakk-verksteder, de fleste vil da skjønne at det blir gjort kjapt og gale hvis man skal betale rundt 10000 for en vanlig hellakkering.. men man kan seff. være heldig :)

Beste måten å få gjort slike ting billig på er å gjøre en byttehandel, det er ikke ulovlig engang! :D
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
User avatar
edw
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 756
Joined: 23 Dec 2003, 01:00
Location: bærum
Status: Offline

Post by edw »

kremt kremt
hvis du mener byttehandel som f.eks. jeg lakkerer bilen din, så kan du legge varmekabler på badet mitt. så er ikke dette lov nei... mulig folk ser litt igjennom fingrene med det, men det er ikke lov.
Rød 92-mx5 medl. nr. 478
EspenAndre
Moderator
Moderator
Posts: 5120
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 114
Location: På landet, bittelitt nord for Bergen
Contact:
Status: Offline

Post by EspenAndre »

edw wrote:kremt kremt
hvis du mener byttehandel som f.eks. jeg lakkerer bilen din, så kan du legge varmekabler på badet mitt. så er ikke dette lov nei... mulig folk ser litt igjennom fingrene med det, men det er ikke lov.
da må du forklare litt nærmere hvorfor...

Hvis jeg har en kamerat som er autorisert elektriker, og jeg driver lakkeringsfirma så har ikke jeg lov å gjøre ham en tjeneste og visa versa?

(hvis det feks. er 4 måneder mellom tjenestene da?) :mrgreen:
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
HansBRG98
Status: Offline

Post by HansBRG98 »

kameleon-lakk..sånn som forandrer seg etter lyset... :wink: men Brilliant Black som du har, er veldig fin til MX-5... :mrgreen:
Post Reply