Hei,
Jeg vurderer å kjøpe en MX-5 (1998-2000) til våren og har et par spørsmål jeg håper på tilbakemeldinger på.
Spørsmål 2: Skinn vs. ikke skinn
Mener å ha sett/hørt en del anbefalinger på bl.a. Autofil om at en cab bør/må ha skinninteriør, dette for å unngå problemer med fukt når man før eller siden kommer ut for en rask og uventet regnskur (nærmest uunngåelig etter det jeg forsto). Samtidig ser jeg jo at en god del av bilene som er annonsert rundt omkring faktisk ikke har skinn.
Er dette er problem ? Etter det jeg har forstått er taket på en MX-5 meget enkelt/raskt å få opp/ned ? Andre fordeler eller ulemper med skinn/ikke skinn ?
Spørsmål 1: 1.6 vs. 1.8
Hvor stor er prisforskjellen på en 1.6 og en 1.8 av samme årsmodell ? Er forskjellen i motorytelse såpass stor at det rettferdiggjør prisdifferansen ? Andre fordeler/ekstrautstyr på 1.8 i forhold til 1.6 ?
Spørsmål 3: Hardtop
Hva er ca. pris på en hardtop til en 1998-2000-modell MX-5 ? Er det enkelt/rimelig å skaffe en slik i ettertid eller bør man satse på en bil som allerede er utrustet med hardtop ?
På forhånd takk for eventuelle svar/tilbakemeldinger...
Med vennlig hilsen
Trond Håvard Bjørgum
www.sportsbilen.com
Et par korte spørsmål...
Moderator: Styremedlemmer
Hei og velkommen
Vi er i nesten samme posisjon, men jeg skal kjøpe en 90/91modell. hehe.
Spm.2
Skinn trekker vel ikke til seg vann på måten som et annet normalt stoff gjør. Blir skinnet vått, tørk over med en klut og det er like bra om ikke du kjører en halv time i øs pøs regnevær da. Opp til deg om det er verdt det. En annen ting med skinn: Grise varmt i solsteika om sommern, men grisekaldt om vintern når det er litt kulde.
Spm.1
Prisforskjellen på 1600 kontra 1800 motor er ikke så stor, men problemet ligger i å finne en mx-5 med 1800 motor. 1600motoren har 90hk og 116hk, mens 1800 motoren kom med 138hk. (litt usikker på de presise talla). De fleste velger 1600 motoren fordi f.eks turbo/kompressor kit er billigere og lettere å få kjøpt.
Spm.3
Hardtop, absolutt et pluss til denne bilen, men ikke strengt talt nødvendig. En hardtop ligger på 10-15000kr brukt (i grei stand) og det er vel ikke for mange til salgs. Det er som regel oxo 10-15000kr som er forskjellen på å kjøpe bilen med og uten hardtop. Jeg kommer til å kjøre med softtop, men mye fordi jeg vil ha bilen billig, og siden hardtop ikke er absolutt nødvendig så velger jeg å kjøpe uten.
Håper dette ga deg noe nyttig informasjon, men jeg må takke resten av forumet for informasjonen da jeg har ikke har erfart dette, men spurt mer eller mindre de samme spm. som deg
Vi er i nesten samme posisjon, men jeg skal kjøpe en 90/91modell. hehe.
Spm.2
Skinn trekker vel ikke til seg vann på måten som et annet normalt stoff gjør. Blir skinnet vått, tørk over med en klut og det er like bra om ikke du kjører en halv time i øs pøs regnevær da. Opp til deg om det er verdt det. En annen ting med skinn: Grise varmt i solsteika om sommern, men grisekaldt om vintern når det er litt kulde.
Spm.1
Prisforskjellen på 1600 kontra 1800 motor er ikke så stor, men problemet ligger i å finne en mx-5 med 1800 motor. 1600motoren har 90hk og 116hk, mens 1800 motoren kom med 138hk. (litt usikker på de presise talla). De fleste velger 1600 motoren fordi f.eks turbo/kompressor kit er billigere og lettere å få kjøpt.
Spm.3
Hardtop, absolutt et pluss til denne bilen, men ikke strengt talt nødvendig. En hardtop ligger på 10-15000kr brukt (i grei stand) og det er vel ikke for mange til salgs. Det er som regel oxo 10-15000kr som er forskjellen på å kjøpe bilen med og uten hardtop. Jeg kommer til å kjøre med softtop, men mye fordi jeg vil ha bilen billig, og siden hardtop ikke er absolutt nødvendig så velger jeg å kjøpe uten.
Håper dette ga deg noe nyttig informasjon, men jeg må takke resten av forumet for informasjonen da jeg har ikke har erfart dette, men spurt mer eller mindre de samme spm. som deg
1998-2000 som Trond lurer på har 110HK i 1.6 literen og 140HK i 1.8 literen. Det er enkelt å få tak i kompressorkits og trimmingdeler til 1.8 literen fra USA. Jeg kjenner også en som monterte et kompressorkit som egentlig hører til 1.8 literen på en 1.6 liter 110HK 1999 modell. Jeg gikk andre veien, altså et kompressorkit som hører til 140 HK 1.8 literen montert på 116HK 1.6 literen. Det meste går med andre ord, og den eneste Miata/MX5 utgaven jeg har hørt folk har hatt problemer med trimmingsdeler til er den tidligere 1.6 literen på 90 HK.Precious wrote:Hei og velkommen
Prisforskjellen på 1600 kontra 1800 motor er ikke så stor, men problemet ligger i å finne en mx-5 med 1800 motor. 1600motoren har 90hk og 116hk, mens 1800 motoren kom med 138hk. (litt usikker på de presise talla). De fleste velger 1600 motoren fordi f.eks turbo/kompressor kit er billigere og lettere å få kjøpt.
En annen detalje en også kan være obs. på er at samtlige originale hardtop'er fra 1989-2003 kan brukes om en annen. Jeg har selv en 1998 hardtop på min 1991. Eneste forskjellen på de originale hardtoppene i dette tidsrommet var at de ikke ble levert med varmetråder i bakruten på de aller første modellene. Det finnes også enkelte uoriginale hardtopper til bilen, men ymse kvalitet.