Tappeplugg differensial

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
User avatar
kodvaag
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1015
Joined: 17 Sep 2003, 02:00
Location: Kristiansand
Contact:
Status: Offline

Tappeplugg differensial

Post by kodvaag »

Tappepluggen til diffen er magnetisk

På magneten sitter den en skive.
En vanlig ca størrelse til M6 eller M8.

Den skal vel ikke være der???
Den sitter på magneten, ikke på tetningsflaten...
Hyggelig om jeg får svar nå, da jeg driver å tapper differensialen og skal til å fylle på strax...
2003 Multivan TDI Syncro Westfalia
2009 Transporter 174hk TDI 4-motion
1986 Master 820

X:
1990 Miata B pack + LSD
1991 Miata B pack + LSD
1998 MX-5 gull
1998 MX-5 sort
1992 MX-5 Rød
1991 MX-5 Brg HT
1991 Miata SE BRG
1990 Miata B pack + LSD
User avatar
Vidar
Moderator
Moderator
Posts: 5500
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 249
Location: Drammen
Status: Offline

Re: Tappeplugg differensial

Post by Vidar »

Så vidt jeg vet, så skal magneten fange opp metallspon og igjenglemte skiver etc i diffen..
Hørtes skumelt ut syns jeg..
kodvaag wrote:Tappepluggen til diffen er magnetisk
På magneten sitter den en skive.
En vanlig ca størrelse til M6 eller M8.
Den skal vel ikke være der???
Den sitter på magneten, ikke på tetningsflaten...
Hyggelig om jeg får svar nå, da jeg driver å tapper differensialen og skal til å fylle på strax...
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
User avatar
kodvaag
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1015
Joined: 17 Sep 2003, 02:00
Location: Kristiansand
Contact:
Status: Offline

Post by kodvaag »

Har fyllt opp diffen med Shell AX 80W-90 olje.

Den skiven var gulkromatert, og så helt ny ut. Ingen slitasje/skru fast merker, og heller ingen korrosjon. (Da den har ligget under olje hele tiden...)

Min teori:
En gang det har vært byttet olje før på diffen, så har vedkommende oljeskiftarbeider lagt tappepluggen på benken sin, og tatt med seg en skive som tilfeldigvis lå der. Til alt hell har magneten holdt den der hele tiden, og ingenting skjedde.
Da jeg fyllte på ny olje fjernet jeg skiva og gjorde ren magneten.

Diff oljen var faktisk ikke så skitten, så det er mulig han forrige eieren skiftet diff olje...

Da var motor og diff tatt, tro hvilke overraskelser som venter i gearboksen?

Hvilken olje type har dere best erfaring med der?

Det er ingen skrapelyd eller lagerlyd i kassa, den virker veldig bra. Men liker å bytte så vet jeg hva som er der... skal sikkert ha bilen i noen år selv.

Bjørn
2003 Multivan TDI Syncro Westfalia
2009 Transporter 174hk TDI 4-motion
1986 Master 820

X:
1990 Miata B pack + LSD
1991 Miata B pack + LSD
1998 MX-5 gull
1998 MX-5 sort
1992 MX-5 Rød
1991 MX-5 Brg HT
1991 Miata SE BRG
1990 Miata B pack + LSD
User avatar
KnutH
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 468
Joined: 09 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 163
Location: Trondheim
Status: Offline

Re: Tappeplugg differensial

Post by KnutH »

Vidar wrote:Så vidt jeg vet, så skal magneten fange opp metallspon og igjenglemte skiver etc i diffen..
For ikke å snakke om skrujern, bolter osv... :mrgreen: :mrgreen:
Livet er for kort til å kjøre kjedelige biler
2015 MX-5 Jet Black 1,5 Sport
User avatar
Christian
500 RPM
500 RPM
Posts: 71
Joined: 19 Sep 2003, 02:00
Location: Drammen
Contact:
Status: Offline

Post by Christian »

Leger sliter litt med sånt de også hmmmmmmm mer skremmende
Post Reply