Kjøpe mx-5 uten hardtop?

Generelt Prat, Tips om hjemmesider, tester o.l.

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
User avatar
RedFox
500 RPM
500 RPM
Posts: 92
Joined: 04 Oct 2003, 02:00
Location: Skedsmokorset
Contact:
Status: Offline

Kjøpe mx-5 uten hardtop?

Post by RedFox »

Hei!

kort og greit, burde jeg spare enda mer og kjøpe mx-5 med hardtop, eller funker det å la være?

da tenker jeg kun på vinterværet her i norge og slitasjen på kalesjen i vær vind og snø.. og jeg har ikke garasje..
EspenAndre
Moderator
Moderator
Posts: 5120
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 114
Location: På landet, bittelitt nord for Bergen
Contact:
Status: Offline

Post by EspenAndre »

fungerer fint så lenge du er forsiktig... (har hatt 2 forskjellige mx'er to forskjellige vintre) har skaffet meg hardtop på den jeg har nå.
Det er mye greiere men ikke helt nødvendig, kjøp den bilen du vil ha og kjøp hardtop senere hvis du synes det er nødvendig (jeg bor i bergen, her er jo ikke vinteren fullt så kald :-) )
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
User avatar
RedFox
500 RPM
500 RPM
Posts: 92
Joined: 04 Oct 2003, 02:00
Location: Skedsmokorset
Contact:
Status: Offline

Post by RedFox »

jeg tenker ikke nødvendigvis ikke på kulde, men med slaps, eksos og drit som kanskje legger seg i tekstilene på cabtaket.. går det ann å vaske det rent til sommeren f.eks ? det er kanskje bare så enkelt som å ta frem høyttrykkspyleren..

Taket blir vel passe råttent etterhvert med tanke på at det står i fuktighet hele vinteren..
EspenAndre
Moderator
Moderator
Posts: 5120
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 114
Location: På landet, bittelitt nord for Bergen
Contact:
Status: Offline

Post by EspenAndre »

Jeg har aldri brukt høytrykkspyler.. tror nok ikke det er lurt - ikke på softtop´en. Jeg pleide å vaske normalt og smøre softtop´en inn med "armour all protectant vinyl care" eller noe sånt, funket bra men det må gjøres litt ofte.. litt avhengig av hvor og hvor mye man kjører :-)
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
User avatar
PKD
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 388
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Location: Ulsteinvik
Status: Offline

Post by PKD »

Jeg har uoriginal softtop i tekstil, og har nå brukt bilen i tre vintre uten garasje.

Jeg passer på at kalesjen er bra impregnert, og prøver å børste den så ren for snø som mulig før jeg kjører. Dermed håper jeg å hindre at det smelter fra kalesjen og renner ned i dreneringskanalene og fryser til is der.

Av og til fryser kalesjen litt til på overflaten, da lar jeg bilen stå og gå med varmeapparatet på maks en stund til isen løsner litt og kan børstes av.

Jeg bruker høytrykkspyler (på god avstand og ikke når det kan fryse til) og såpevann på kalesjen for å rengjøre den når dette trengst, men jeg vet ikke hvordan det vil bli med en vinyltopp.

Jeg skulle gjerne hatt en hardtop, men det har som sagt gått helt greit uten. Dersom du har garasje til bilen din, burde det hvertfall ikke være noe problem uten hardtop.

Lykke til med bilkjøpet.
User avatar
Precious
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 426
Joined: 07 Dec 2003, 01:00
Location: Skien
Status: Offline

Post by Precious »

Kanskje en idè å bruke slik "hette" som går over taket og rutene, for de som ikke har en garasje å ha bilen i.
User avatar
RedFox
500 RPM
500 RPM
Posts: 92
Joined: 04 Oct 2003, 02:00
Location: Skedsmokorset
Contact:
Status: Offline

Post by RedFox »

jeg ser at en er fra bergen.. og en annen fra ulsteinvik som svarer meg her.. jeg har på følelsen at dere ikke vet hvordan bilen ser ut etter et par ganger inn, igjennom og ut av oslo .. et par ganger bare.. bilen min endrer farge fra burgunder til svart etter bare noen få turer.. oslo er skikkelig møkkaby bokstavelig talt :p
User avatar
KnutH
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 468
Joined: 09 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 163
Location: Trondheim
Status: Offline

Post by KnutH »

Tror ikke Trondheim er spesielt mye bedre. Kjører du på de salta veiene rundt byen her et par dager kan du sikkert legge til et par cm. på karosseribredden pga. all driten. :P

Jeg har vinyltopp på min, og den har med godt stell holdt seg like fin gjennom tre vintre (to av de parkert utendørs) som da jeg kjøpte den.
Livet er for kort til å kjøre kjedelige biler
2015 MX-5 Jet Black 1,5 Sport
User avatar
roar
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 165
Joined: 02 Dec 2003, 01:00
Location: Ørskog
Status: Offline

Post by roar »

Kjøp deg hardtopp! Det er verdt pengene! Med de erfaringer jeg har av vinter i oslo hadde jeg garantert kjøpt meg hardtopp. Nå bor jeg på sunnmøre og kjører min andre (som min første) miata med hardtopp i bilens farge. I perioder har jeg også kjørt med hardtopp om sommeren fordi bilen blir en stilig coupe og fordi den er så enkel å ta av og på... :D
09 Mazda 6
93 Miata LE (solgt april13)
03 Mazda 6
94 Miata 1,8 Brilliant black C-package (Solgt juni.05)
91 Miata 1,6 BRG (solgt juli.02)
User avatar
Pacmania
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 459
Joined: 30 Dec 2003, 01:00
Location: Sandefjord
Status: Offline

Post by Pacmania »

Så lenge mna har garasje så har man ikke det helt store behov for hardtop.. eneste som jeg synes er kjekt er at man kan skrape is på bakruta(det kan man jo ikke med cabben)..

En ting som jeg lurer på? har alle hardtopper til mx5 varmetråder? har hørt at endel har en kontakt bak der hvor man kan plugge inn slik at man kan ha varmetråder i bakruta.. har ikke tatt av min hardtop ennå.. stått på siden jeg kjøpte bilen..så jeg lurer litt.. men min ble ikke levert med hardtop fra fabrikk dog.. forrige eier kjøpte den når bilen kom til kald Norge
Mx5 -91 HT
15" OZ superturismo, KN intake kit, Hvite blinklys, Front air dam, zipperless top, no sparewheel..
User avatar
TurboMx5
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 177
Joined: 08 Nov 2003, 01:00
Location: Rælingen
Status: Offline

Post by TurboMx5 »

Min mx5 hadde bakrute i glass på soft-toppen. Det var veldig praktisk når jeg skulle skarpe is. Soft-toppen ble byttet i 2000/01 av forrige eier. Tror ikke mx5/miata blir levert med glassrute originalt. Jeg hadde heller ingen kontakt eller bryter for varmetråder.
Kanskje dette bare ble levert til den velutstyrte miata utgaven?
-Remi-

X-1992 Mx5 Turbo
2014 Toyota Auris Touring Sports Hybrid Executive
2004 Toyota Avensis st.v.
X-1992 Mx5 Turbo (2001-2004)
User avatar
roar
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 165
Joined: 02 Dec 2003, 01:00
Location: Ørskog
Status: Offline

Post by roar »

Min tidligere 91-miata hadde ikke varmetråder i ruten på hardtoppen. Min nåværende 94-modell har det! Tror det ble standard i 92 eller 93...
Post Reply