Godt kjøp? HELP!

Generelt Prat, Tips om hjemmesider, tester o.l.

Moderator: Styremedlemmer

User avatar
Precious
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 426
Joined: 07 Dec 2003, 01:00
Location: Skien
Status: Offline

Godt kjøp? HELP!

Post by Precious »

Fått tilbud fra Mr. Thaulow http://www.need4speed.no i dag på en 90mdell MX-5 import fra Sveits.

Komplett Servicehefte
130km
alu.sommer
el.vindu
servo
sperre

Jeg kan få levert bilen på hvite skilter med alle avgifter for 60tusen NOK i neste uke. (uten forsikring da seff :)).

Eneste feilen med bilen er en sprekk i bakruta som han hjelper meg å bytte på en timestid og koster 6-700kr hos salmaker.

Jeg går ut ifra at det er denne http://www.need4speed.no/90MX5.htm siden den passer inn på km stand og sprekk i bakruta.
----------------

Men er problemet med veiva så stort at dette ikke er et godt tilbud? Hva vil det koste å forbedre eventuelt fikse når den blir ødelagt?

Sperre av den årgangen, er det stort nok til at dette ikke er et godt tilbud?
User avatar
AJF
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 922
Joined: 23 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 282
Location: Oslo
Status: Offline

Post by AJF »

Høres ut som en bra pris dette hvis km stand er korrekt. Er regreim skiftet??? Denne bør skiftes på 100 000km, koster ca 4000-5000kr hos Mazda.

Veiva behøver ikke å by på noen problemer om regreim skifte blir utført 100% korrekt! Har selv en 90modell og for å forsikre meg mot problmer med veiva, fikk jeg byttet registerreim hos Mazda (om problemer med veiva oppstår som følge av feil ved bytte av regreim er det greit å kunne klage på reperasjonen til Mazda. Mazda verkstedene skal kjenne til denne svakeheten og derfor være obs på dette når de monterer).
-1994' Mazda MX-5 1,8MP62 (klassikeren)
-2019' Mazda MX-5 2.0 (den fremtidige klassikeren)
-2012' Nissan Leaf SL (sparebøssa)
-2019' Tesla Model X LR (trekkvogn og hyttebil)

-x 1990' Mazda MX-5 1,6MP45
-x 1998' Mazda MX-5 1,8MP62
-x 2004' Mazdaspeed MX-5 1,8T
User avatar
Precious
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 426
Joined: 07 Dec 2003, 01:00
Location: Skien
Status: Offline

Post by Precious »

Tusen Takk for tipset.
HF-mx5T
Status: Offline

Post by HF-mx5T »

så problemet med veiva/veivbolten er bare hvis det har vært bytta regreim? eller misforstår jeg nå ?
User avatar
bidz
0 RPM
0 RPM
Posts: 26
Joined: 23 Sep 2003, 02:00
Location: Trondheim
Contact:
Status: Offline

Post by bidz »

HF-mx5T wrote:så problemet med veiva/veivbolten er bare hvis det har vært bytta regreim? eller misforstår jeg nå ?
Stort sett ja. Dersom ikke verkstedet er klar over svakheten når de monterer sammen hele greia igjen etter reg.reim skifte.

Er ganske typisk at en får veiv-problemer rett etter reg.reim skifte..
bidz @ efnet
User avatar
Precious
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 426
Joined: 07 Dec 2003, 01:00
Location: Skien
Status: Offline

Post by Precious »

http://www.finn.no/finn/car/object?id=4 ... =0&rub=202

1991modell MX-5 som har gått 142tusen og samme specsa som den jeg tenker å kjøpe. Jeg vet ikke om denne har diff m/sperre (lsd?). Men et år nyere og 7000,- kroner dyrere.

Lurer litt på om det finnes to gode handler her?!

EDIT: http://www.motorborsen.no/showad.asp?re ... I&adtype=S En til? Men 9000,- kr dyrere i utgangspunktet.
User avatar
JohnBGoode
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 134
Joined: 20 Oct 2003, 02:00
Location: Sandefjord
Status: Offline

Et lite råd..

Post by JohnBGoode »

Uansett...som nevnt tidligere er det kjøpers marked for tiden..så ta deg tid til å prøvekjøre og inspisere flere biler i din prisklasse før du tar av helt.. Jeg kjøpte mx-5 for ca. 1 1/2 måned siden og var Helt Elektrisk etter å ha prøvekjørt den første bilen jeg fikk labbene på. Tok meg i nakken og sjekka ut en 3-4 biler til og fant til slutt MIN bil :-) 15 lapper billigere og helt strøken (bortsett fra en bulka skjerm...fikk imidlertid med en "ny" skjerm i god stand). Angrer ikke et sekund på at jeg hadde litt is i magen og ventet. 8) Bilen jeg endte opp med er en sveits-import 91 og har komplett servicehefte. I sveits er det hyppige avgasstester og (har jeg blitt fortalt) alle servicer fram til 100 000 inkludert i kjøpesummen ved nybilkjøp. Mao. en bil som har gått 100K(+) er rimelig godt vedlikeholdt. Min ser ihvertfall meget bra ut til å være en 13 år gammel bil. :P Den hadde forresten 113000 på teller'n...
User avatar
Precious
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 426
Joined: 07 Dec 2003, 01:00
Location: Skien
Status: Offline

Post by Precious »

Takk, jeg skal sjekke ut to mx-5'er i helga.

Begge i klassen 60-70tusen.
Er jo begrensa hva man for til den prisen, men en hel og org. mx-5 er fult mulig.
User avatar
kodvaag
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1015
Joined: 17 Sep 2003, 02:00
Location: Kristiansand
Contact:
Status: Offline

Post by kodvaag »

Precious wrote:Begge i klassen 60-70tusen.
Er jo begrensa hva man for til den prisen, men en hel og org. mx-5 er fult mulig.
Jeg ga 35 000,- men da måtte jeg fikse:

vindusheis førerdør
kalesje bakvindu
tenningsbryter (den elektriske delen, ikke nøkkelhullet)

Ellers så var det bare å støvsuge bilen tom for vann, og kinne i et sekund så startet den helt fint.

Dette var en inkassobil jeg fikk tak i da...
2003 Multivan TDI Syncro Westfalia
2009 Transporter 174hk TDI 4-motion
1986 Master 820

X:
1990 Miata B pack + LSD
1991 Miata B pack + LSD
1998 MX-5 gull
1998 MX-5 sort
1992 MX-5 Rød
1991 MX-5 Brg HT
1991 Miata SE BRG
1990 Miata B pack + LSD
User avatar
Precious
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 426
Joined: 07 Dec 2003, 01:00
Location: Skien
Status: Offline

Post by Precious »

Du har litt gull også da :)
User avatar
PKD
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 388
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Location: Ulsteinvik
Status: Offline

Post by PKD »

Legg ikke for mye vekt på kjørelengde når dere kjøper en så pass gammel bil, det er jo den totale tilstanden som er viktig.
En som rass-kjører sliter jo mye mer på bilen i forhold til en som steller den fint og tar seg laaange rolige turer.

Siden de fleste av bilene er importert, er heller ikke km-standen særlig garantert. Til tross for at det følger med ett pertentlig service-hefte.
Det er nok av småkjeltringer som vil gjøre raske penger på en bilimport. I de fleste tilfeller stemmer den nok, men vi har jo hørt historiene...
Jeg mener å huske at nesten alle importerte MX5'er som var annonsert for noen år siden var gått tett over 100.000 km , samme hvordan de ellers så ut...

(Jeg vil ikke ødelegge denne tråden med en diskusjon anngående om import er dårligere eller bedre, så den diskusjonen bør eventuelt startes som ny tråd. Min egen bil er Sveits-importert, og jeg ville ikke nølt med det igjen dersom bilen er bra. Mitt poeng var egentlig det første avsnittet :D )
User avatar
kodvaag
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1015
Joined: 17 Sep 2003, 02:00
Location: Kristiansand
Contact:
Status: Offline

Post by kodvaag »

Har imortert to mercer.

En 1998 C 250 T turbodiesel km 120 000
Utslitt og nedstillt

En 1990 200 E km 125 000
Som ny.
Brukte 5 min på å forsikre meg om at den ikke var omlakkert første gang jeg så den.

Import kan være søppel eller strøkent. Akkurat som en "norsk" bil jo...
Hva lærte vi nå?
Ingenting... :?
2003 Multivan TDI Syncro Westfalia
2009 Transporter 174hk TDI 4-motion
1986 Master 820

X:
1990 Miata B pack + LSD
1991 Miata B pack + LSD
1998 MX-5 gull
1998 MX-5 sort
1992 MX-5 Rød
1991 MX-5 Brg HT
1991 Miata SE BRG
1990 Miata B pack + LSD
User avatar
PKD
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 388
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Location: Ulsteinvik
Status: Offline

Post by PKD »

Hva lærte vi nå?
Ingenting... :?
At km-standen egentlig ikke sier så mye om en bil (med mindre den er ekstrem i den ene eller andre retningen da 8O )
Akkurat det jeg ville poengtere... :wink:
User avatar
Precious
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 426
Joined: 07 Dec 2003, 01:00
Location: Skien
Status: Offline

Post by Precious »

User avatar
classicturbo
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 210
Joined: 19 Sep 2003, 02:00
Location: porsgrunn/telemark
Contact:
Status: Offline

Post by classicturbo »

så jo helt ok ut den da :lol: men snakka ik du om å montere turbo etterhvert :?:
ta meg hvis dette er feil men har hørt at å sette turbo på mx-5`en da den er gått over 150000 km ikker er bra :?: :?: :?:
ellers ser det ik ut som noe dårlig kjøp :lol:
Mvh oddbjørn 91 mx-5 turbo classic red(silver striped) 8O
Post Reply