Luftfilter

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
User avatar
Z3killer
0 RPM
0 RPM
Posts: 26
Joined: 01 Nov 2003, 01:00
Location: Larvik/Kongsberg
Status: Offline

Luftfilter

Post by Z3killer »

Har fjernet luftfilter boksen i bilen min og ønsker å sette inn et sportsfilter.(den kone pyramide type) Hva gjør jeg så med luftmengde måleren? Kan jeg bare koble den vekk? Og hvilke luftfilter bør jeg velge? Kjører nå uten luftfilter og syntes bilen går noe bedre! :mrgreen: Tror ikke dette er veldig sunt for motoren, så jeg er takknemlig for litt hjelp!! :D
John_91BRG
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 302
Joined: 04 Oct 2003, 02:00
Location: Hordaland
Status: Offline

Post by John_91BRG »

1) Luftmengdemåleren kan ikke fjernes. Du monterer det nye filteret på den.

2) Det finnes et utall av filter på markedet. Selv har jeg et komplett filterkit fra Green som er helt OK. Husker ikke prisen, men tipper på ca 1200.- Ring Felgimport eller ta en kikk på http://www.felgimport.no for å opplysning om nærmeste forhandler
Medlemsnr : 230
91 Mazda MX5 BRG - SOLGT

05 BMW Z4
04 Audi A4 1.9 TDI Quattro Avant
16 Opel Insignia
User avatar
Vidar
Moderator
Moderator
Posts: 5500
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 249
Location: Drammen
Status: Offline

Re: Luftfilter

Post by Vidar »

Jeg har et Konisk K&N filter.
Image
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
User avatar
glaibilenmin
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 2204
Joined: 19 Nov 2003, 01:00
Medlemsnummer: 413
Location: Ålesund
Status: Offline

Post by glaibilenmin »

Bruker dere orginale luftmengde måleren eller kjøper dokke komplette filter kit??
User avatar
Z3killer
0 RPM
0 RPM
Posts: 26
Joined: 01 Nov 2003, 01:00
Location: Larvik/Kongsberg
Status: Offline

Post by Z3killer »

Hva gjør du med luftmengde måleren når du har montert dette filtret?
User avatar
Vidar
Moderator
Moderator
Posts: 5500
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 249
Location: Drammen
Status: Offline

Post by Vidar »

Du bruker den orginale LuftMengeMåleren. fjerner hele luftfilterboksen. Monterer noen støtte stag for LM-Mmåleren. monterer en brakett på inntaket på LMM. og monterer filtret på den.
Det lønner seg å lage en skjerming mot eksosen. Slik at du ikke trekker inn så mye kaldluft. Eller så kan du jo kjøpe Jackson Racing Cold Air Induction Kit.
Image
glaibilenmin wrote:Bruker dere orginale luftmengde måleren eller kjøper dokke komplette filter kit??
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
User avatar
glaibilenmin
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 2204
Joined: 19 Nov 2003, 01:00
Medlemsnummer: 413
Location: Ålesund
Status: Offline

Post by glaibilenmin »

racing beat har ett filter som du kan montere uttenpå mengdemåleren.. finner link til racing beat på den gamle mx5 sida
User avatar
Vidar
Moderator
Moderator
Posts: 5500
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 249
Location: Drammen
Status: Offline

Post by Vidar »

1990-93 Miata High Flow Air Intake Assembly ??
Image
glaibilenmin wrote:racing beat har ett filter som du kan montere uttenpå mengdemåleren.. finner link til racing beat på den gamle mx5 sida
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
User avatar
glaibilenmin
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 2204
Joined: 19 Nov 2003, 01:00
Medlemsnummer: 413
Location: Ålesund
Status: Offline

Post by glaibilenmin »

jepp
User avatar
Vidar
Moderator
Moderator
Posts: 5500
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 249
Location: Drammen
Status: Offline

Post by Vidar »

Ser ikke så dumt ut det der. Blir jo ført vekk i fra grenrøret.
Har du Cruise Control så må du flytte litt på den..
Ser de har relocation kit for CC der også..
Gå meg litt å tenkte på..
Har planer om å flytte litt på Luftfiltret for å få det vekk i fra grenrøret og ikke fult så varm luft.
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
User avatar
Henning_91BRG
0 RPM
0 RPM
Posts: 44
Joined: 14 Nov 2003, 01:00
Location: Gjøvik
Status: Offline

Post by Henning_91BRG »

Har også et KN filter på bilen min, men uten det røret så jeg får det bort fra grenrøret. Det gjør at filteret blir liggende veldig tett inntil grenrøret, og det ser ut som bilen får mindre kaldluft med KN-filteret montert i forhold til med den orginale luftfilterboksen. Dermed må det gjøres noe så man får flyttet filteret bort fra grenrøret. Har ikke helt funnet ut hva eller hvor det kan flyttes. Det er et lite problem siden du må ha med den store klumpen av en luftmengdemåler....Det setter store begrensninger.

Det enkleste vil være å kjøpe et KN-filter som du plasserer i den orginale luftfilterboksen. Dette vil nok gi mer effekt enn med et konisk KN-filter dersom du ikke får flyttet det bort fra grenrøret. Anbefaler ialfall å kjøpe det koniske filteret hvor du får med det røret og får flyttet filteret. Går det å kjøpe dette røret seperat??

Veldig interessant tema dette siden jeg tror mange har oppgradert bilen sin med et konisk filter av ett eller annet merke. Er det noen som har gjort noen gode modifikasjoner med hensyn til plassering av filteret hadde det vært fint med noen bilder og forklarende tekst......
User avatar
JohnBGoode
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 134
Joined: 20 Oct 2003, 02:00
Location: Sandefjord
Status: Offline

Luft må en ha...

Post by JohnBGoode »

I følge diverse velinformerte kilder (The Miata Performance Handbook) vil varierende lengde på luftinntakrørene ha forskjellige karakter med hensyn til dreiemoment og peak hestekrefter.

Korte rør=mer hp på høyt turtall og mindre torque på lavt og medium turtall, noe som i prinsippet gir høyere toppfart men noe dårligere aksellerasjon fra bånn.
Lange rør (eller orginale rør) ivaretar dreiemomentet og gir god aks ut av svinger og ved lyskryss-dragrace (for de som trives med det :-))

Fri framstilling etter nevnte bok ved hjelp av hukommelsen........og selvfølgelig ikke uttømmende på temaet. Forøvrig en rimelig god bok for folk med tanker om mods.
User avatar
Precious
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 426
Joined: 07 Dec 2003, 01:00
Location: Skien
Status: Offline

Post by Precious »

For å skjerme KN filteret for varme er det jo mulig å modifisere til en plate som ligger mellom grenrøret og filteret. (Ikke inntil grenrøret).

Jeg kikket så vidt under panseret til classicturbo her på forumet og han hadde fått plassert turbon imellom grenrøret og kn filteret.

Det virket veldig trangt, men det gikk veldig fint og et luftinntak i panseret over filteret vil jo hjelpe en del.
Post Reply