1.8 dyser

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

User avatar
A_hjelme
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 150
Joined: 30 Oct 2003, 01:00
Location: Tønsberg
Status: Offline

1.8 dyser

Post by A_hjelme »

Hvordan kan det hjelpe å sette på 1.8 dyser på en 1.6 motor?
Gir de ikke nokk orginal-dysene?
Trodde det bare var nødvendig å gå opp i dyser når du satte på turbo?
User avatar
kodvaag
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1015
Joined: 17 Sep 2003, 02:00
Location: Kristiansand
Contact:
Status: Offline

Post by kodvaag »

Det er i hvert fall 1,8 dyser på min, og den drar bedre på lavt turtall enn en med 1,6 dyser.
Hvorfor?
Hakke peiling.
2003 Multivan TDI Syncro Westfalia
2009 Transporter 174hk TDI 4-motion
1986 Master 820

X:
1990 Miata B pack + LSD
1991 Miata B pack + LSD
1998 MX-5 gull
1998 MX-5 sort
1992 MX-5 Rød
1991 MX-5 Brg HT
1991 Miata SE BRG
1990 Miata B pack + LSD
User avatar
Mazdafreaks
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1778
Joined: 22 Apr 2004, 02:00
Location: Hardanger
Contact:
Status: Offline

Re: 1.8 dyser

Post by Mazdafreaks »

A_hjelme wrote:Hvordan kan det hjelpe å sette på 1.8 dyser på en 1.6 motor?
Gir de ikke nokk orginal-dysene?
Trodde det bare var nødvendig å gå opp i dyser når du satte på turbo?
Tror nok 1,8 dysene gir litt ekstra ved lave turtall, merket utrolig mye bedre drag ved disse på min, og ekstra sprut ved høyere turtall, og disse dysene er lette å skaffe, kjøp til en mazda 323f 1990+ med bg motor.. Tidligere måtte eg gire endel med bilen i oppoverbakker og det er slitsomt på vestlandet... så eg prøvde å bytte når eg hadde disse liggende i kjellerboden..
1998 Mx-5 jubilee edition.. 18" Short shift,Walbro 255, Indyglow,stylebar,fm suspension kit, OBX 4-2-1 headers for 1,6na , Greddy exhaust,
Også med alias StianOppistov for dem nye så lurer..
User avatar
steffen
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1220
Joined: 23 Nov 2004, 01:00
Location: Kristiansand
Status: Offline

Post by steffen »

kodvaag: ser fram til du skaffer meg 1,8 dyser :)

så skal jeg kjøre fra den hvite konebilen din :mrgreen:
User avatar
joebar
0 RPM
0 RPM
Posts: 47
Joined: 23 Sep 2003, 02:00
Location: øksnes
Status: Offline

Post by joebar »

monterte mazda sine dyser fra 626 gd 2,0i 16v 148 hk på min miata, jeg har turbo på den og merket et sinnsykt forskjell, går som et uver nå :P
User avatar
steffen
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1220
Joined: 23 Nov 2004, 01:00
Location: Kristiansand
Status: Offline

Post by steffen »

Kult! Den blei kanskje litt "tørstere" med de dysene?
EspenAndre
Moderator
Moderator
Posts: 5120
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 114
Location: På landet, bittelitt nord for Bergen
Contact:
Status: Offline

Post by EspenAndre »

Hvor lett er dette å bytte? dvs. hvor lang tid vil det ta for en fingernem person...?
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
User avatar
Mazdafreaks
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1778
Joined: 22 Apr 2004, 02:00
Location: Hardanger
Contact:
Status: Offline

Post by Mazdafreaks »

veldig enkelt bare til å ta ut heile dysestokken,
1998 Mx-5 jubilee edition.. 18" Short shift,Walbro 255, Indyglow,stylebar,fm suspension kit, OBX 4-2-1 headers for 1,6na , Greddy exhaust,
Også med alias StianOppistov for dem nye så lurer..
User avatar
joebar
0 RPM
0 RPM
Posts: 47
Joined: 23 Sep 2003, 02:00
Location: øksnes
Status: Offline

Post by joebar »

han ble noe tørstere med de dysene men men :lol: for en person som "kan"skru litt tar det vel ca 10 min å bytte dem hvis stikkene passer på de dysene som du setter på. For min del måtte jeg bytte stikkene også litt mere pilk det
User avatar
mojo-91
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1740
Joined: 25 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 267
Location: Oslo
Status: Offline

Post by mojo-91 »

Dumt spørsmål kanskje, men hva gjør dysene, og hvor sitter de :roll:
89-Miata 1,6/RB-header/RB-Dual Exhaust catback/JR-cai/FCM understell /
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
User avatar
Vidar
Moderator
Moderator
Posts: 5500
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 249
Location: Drammen
Status: Offline

Post by Vidar »

De spruter forstøva bensin i innsuget..
mojo-91 wrote:Dumt spørsmål kanskje, men hva gjør dysene, og hvor sitter de :roll:
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
User avatar
Pacmania
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 459
Joined: 30 Dec 2003, 01:00
Location: Sandefjord
Status: Offline

Post by Pacmania »

dem sitter på innsugsiden.. i fuelrailen(langt firkanta stålrør omtrent).. dem spruter bensin inn i motoren..
Mx5 -91 HT
15" OZ superturismo, KN intake kit, Hvite blinklys, Front air dam, zipperless top, no sparewheel..
User avatar
MX-freek
0 RPM
0 RPM
Posts: 20
Joined: 12 Mar 2005, 01:00
Location: Kolnes, Karmøy
Status: Offline

Post by MX-freek »

Så ved å skifte dyse på en ellers orginal 1,6L vil man øke bånndraget. Hva skjer med bensinforbruket, vil det øke ved normal kjøring?
User avatar
Ole BRG 91
Site Admin
Site Admin
Posts: 570
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Location: Bergen
Contact:
Status: Offline

Post by Ole BRG 91 »

Hmmmm, får ikke de en ganske rik blanding frafør da? Vil ikke større injektorer bare gjøre denne enda rikere?? (Jeg sparer til link ecu så jeg kan få bilen til å gå enda magrere....) Eller er jeg langt utpå fredag nå?

Ole
Ole BRG 91
Medlem nr. 197

Landrover Defender 97 300 tdi
X Frosken 1991 BRG.... :/
User avatar
arildh
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3355
Joined: 26 Oct 2003, 02:00
Status: Offline

Post by arildh »

Jeg stiller meg tvilende til denne effektøkningen. Dette bør ikke ha noen annen effekt enn de $20 "chippene" på ebay som feter opp blandingen ved å kjøre i kaldstartmodus.
Hvis noen har lyst til å måle forskjell på feks. 3. girs akselerasjon 60-100 før og etter (på samme dag og temp) så hadde det vært fint.
Mer bensin har ikke mye for seg uten mer luft, og da snakker jeg ikke om CAI.
Post Reply