Spm angående mx-5/miata mk1

Generelt Prat, Tips om hjemmesider, tester o.l.

Moderator: Styremedlemmer

User avatar
Precious
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 426
Joined: 07 Dec 2003, 01:00
Location: Skien
Status: Offline

Spm angående mx-5/miata mk1

Post by Precious »

Hei :)

Som annonsert i tråden om NFSU så er jeg ny på forumet og registrerte meg her fordi jeg er interessert i bilen (mk1) og vurderer sterkt å kjøpe en.

I denne anledning har jeg noen spm.
- Hva er forskjellen på Miata (US) og Mx-5?

Tenker mest på en i årsmodellen 89 til 91 fordi 1600 motoren har 116hk, men det er ikke uten grunn de byttet diffen i 92?/94? ...
- Er det normalt at diff.bremsen blir ødelagt ved minimal effekt økning og ungdommelig kjøring?

Noen andre problemer jeg ser for meg er vannlekkasje ved å kjøre cabriolet, men virker ikke utbrett hos mx-5/miata eiere. Også har vi jo vippelykter som kan byttes ut, men på dagen er det vel mulig å kjøre med ettermonterte grøfte/tåke/kurve lys sammen med parklys for å slippe vippelyktene? (Pappa mente dette oxo var ulovlig).

Et siste spm. for denne posten er hvordan mx-5/miata er som vinterbil? Hardtop vil dempe en del på støyen og kanskje holde bedre på varmen, men hva har vi ikke varmeapparat til. Tenker kanskje spesielt på det eletriske i denne cabben? For ordet cabb forbinner jeg mest med som sommerbil, men jeg skal ha en helårs bil.

Mvh
Roy aka Precious :)
User avatar
Vidar
Moderator
Moderator
Posts: 5500
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 249
Location: Drammen
Status: Offline

Re: Spm angående mx-5/miata mk1

Post by Vidar »

Forsljellen er vel stort sett at Miata har mere ekstrautstyr enn MX5. Ekstrautsyret ble tidligere tilgjengelig for Miata
enn MX5.
Anbefaler ikke å kjøpe en gammlere enn 91 pga veiv(bolt) problemer.
Vannlekasje er det litt av, men ikke mye. Kan hende at det lekker litt med en dårlig impregnert cab.
Miata/MX5 er en ypperlig og ikke minst morsom vinter bil (anbefales å ha noen kilo i bagasjerommet)
Er ikke noe problem å holde varmen om vinteren. Jag kjente litt kulderas i fra taket en gang på fjellet i vinter, men da var det ca -40C ute. Men det var ikke noe stort problem.
Støy er det litt av. Men den forsvinner en del (tror jeg) med HT. En hardtop koster ca 10000 brukt.
Mener at kurvetåkelys ikke er lov å bruke, men det er mulig å bytte blink og parklys. Så kan du bruke 21W kjørelys i "blinklysene". Det bruker jeg.

Precious wrote:Hei :)
Som annonsert i tråden om NFSU så er jeg ny på forumet og registrerte meg her fordi jeg er interessert i bilen (mk1) og vurderer sterkt å kjøpe en.
I denne anledning har jeg noen spm.
- Hva er forskjellen på Miata (US) og Mx-5?

Tenker mest på en i årsmodellen 89 til 91 fordi 1600 motoren har 116hk, men det er ikke uten grunn de byttet diffen i 92?/94? ...
- Er det normalt at diff.bremsen blir ødelagt ved minimal effekt økning og ungdommelig kjøring?

Noen andre problemer jeg ser for meg er vannlekkasje ved å kjøre cabriolet, men virker ikke utbrett hos mx-5/miata eiere. Også har vi jo vippelykter som kan byttes ut, men på dagen er det vel mulig å kjøre med ettermonterte grøfte/tåke/kurve lys sammen med parklys for å slippe vippelyktene? (Pappa mente dette oxo var ulovlig).

Et siste spm. for denne posten er hvordan mx-5/miata er som vinterbil? Hardtop vil dempe en del på støyen og kanskje holde bedre på varmen, men hva har vi ikke varmeapparat til. Tenker kanskje spesielt på det eletriske i denne cabben? For ordet cabb forbinner jeg mest med som sommerbil, men jeg skal ha en helårs bil.

Mvh
Roy aka Precious :)
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
User avatar
glaibilenmin
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 2204
Joined: 19 Nov 2003, 01:00
Medlemsnummer: 413
Location: Ålesund
Status: Offline

Post by glaibilenmin »

Er lovlig me park/tåkelys kombinasjonen men ikke sammen med kjørelys langlys og ikke til kveldsbruk
User avatar
Precious
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 426
Joined: 07 Dec 2003, 01:00
Location: Skien
Status: Offline

Post by Precious »

Foreløpig konklusjon:

Mazda MX-5/Miata
1991 modell
- Diff.brems
- 1,6l 116hk motor
- El.vinduer
- Sort interiør (ikke d lysebrune)

Første modifikasjon blir å bytte blink- og parklys.
Videre å bytte dempere til gule justerbare koni eller lignende, for å få bilen lavere, men ta vare på dempingen som ligger i org.fjærene.
Utover sommern trengern skikkelig sommerlisser om det ikke følger med kjøpet. Dimm - 7,5x16" lette alu.felger med 205/45/16 dekk.

Det er det jeg har klart å konkludere med etter å ha trålet forumet rundt i hele kveld/natt :P
User avatar
Vidar
Moderator
Moderator
Posts: 5500
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 249
Location: Drammen
Status: Offline

Post by Vidar »

For å ungå veiv(bolt problemet så må du kjøpe en 1991 mod med VIN 209447 eller høyere.
Pass på når du kjøper felger at du velger noen som er LETTE...
Precious wrote:Foreløpig konklusjon:

Mazda MX-5/Miata
1991 modell
- Diff.brems
- 1,6l 116hk motor
- El.vinduer
- Sort interiør (ikke d lysebrune)

Første modifikasjon blir å bytte blink- og parklys.
Videre å bytte dempere til gule justerbare koni eller lignende, for å få bilen lavere, men ta vare på dempingen som ligger i org.fjærene.
Utover sommern trengern skikkelig sommerlisser om det ikke følger med kjøpet. Dimm - 7,5x16" lette alu.felger med 205/45/16 dekk.

Det er det jeg har klart å konkludere med etter å ha trålet forumet rundt i hele kveld/natt :P
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
User avatar
KnutH
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 468
Joined: 09 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 163
Location: Trondheim
Status: Offline

Re: Spm angående mx-5/miata mk1

Post by KnutH »

Vidar wrote:Forsljellen er vel stort sett at Miata har mere ekstrautstyr enn MX5. Ekstrautsyret ble tidligere tilgjengelig for Miata
enn MX5.
Anbefaler ikke å kjøpe en gammlere enn 91 pga veiv(bolt) problemer.
Vannlekasje er det litt av, men ikke mye. Kan hende at det lekker litt med en dårlig impregnert cab.
Miata/MX5 er en ypperlig og ikke minst morsom vinter bil (anbefales å ha noen kilo i bagasjerommet)
Er ikke noe problem å holde varmen om vinteren. Jag kjente litt kulderas i fra taket en gang på fjellet i vinter, men da var det ca -40C ute. Men det var ikke noe stort problem.
Støy er det litt av. Men den forsvinner en del (tror jeg) med HT. En hardtop koster ca 10000 brukt.
Mener at kurvetåkelys ikke er lov å bruke, men det er mulig å bytte blink og parklys. Så kan du bruke 21W kjørelys i "blinklysene". Det bruker jeg.

Ekstrautstyr på Miata og MX-5 var i utgangspunktet det samme, forskjellen er at amerikanerene er mer glad i ting som AC og servo, derfor finnes dette på de fleste Miata-utgavene, også de tidlige. En velholdt MX-5/Miata skal ikke lekke. Med velholdt mener jeg at kalesjen smøres jevnlig, og vinduspakningene like så. Denne jobben er unnagjort på en liten halvtime f.eks. i forbindelse med en vask. Ettermonterte tåkelys er fullt lovlig å bruke som kjørelys dersom de monteres og kobles riktig. Da må de monteres helt i ytterkant av "haikjeften" (mener det var max. 35 cm. fra ytterkant av karosserisidene), og kobles slik at de tennes når tenning eller motor er på, og slukkes så snart du setter lysbryteren på park/nærlys.
Livet er for kort til å kjøre kjedelige biler
2015 MX-5 Jet Black 1,5 Sport
User avatar
Precious
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 426
Joined: 07 Dec 2003, 01:00
Location: Skien
Status: Offline

Post by Precious »

Er ikke regelen som sagt tidligere at tåkelys/kurvelys som er ekstramontert kan brukes sammen med parklys når det er lyst ute? Og må automatisk slukkes når kjørelys og fultlys settes på?

Men holder diff.bremsen på de eldre mx-5/miata bilene med minimal trimming? Snakker da om eksos og luftfilter, sammen med ungdommelig kjøring.
User avatar
Vidar
Moderator
Moderator
Posts: 5500
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 249
Location: Drammen
Status: Offline

Re: Spm angående mx-5/miata mk1

Post by Vidar »

Airbag var tilgjengelig i 1995 på MX5 og fra første prod år på miata.
ABS var tilgjengelig i 1996 på MX5 og fra 1991 på Miata
Ekstrautstyr på Miata og MX-5 var i utgangspunktet det samme, forskjellen er at amerikanerene er mer glad i ting som AC og servo, derfor finnes dette på de fleste Miata-utgavene, også de tidlige.
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
User avatar
B-rover
0 RPM
0 RPM
Posts: 29
Joined: 15 Sep 2003, 02:00
Location: Fredrikstad
Contact:
Status: Offline

Post by B-rover »

Men holder diff.bremsen på de eldre mx-5/miata bilene med minimal trimming? Snakker da om eksos og luftfilter, sammen med ungdommelig kjøring
har selv en 90modell. røket tre differensialer (vanlige,ikke brems) på den, to første var pga ungdommelig kjøring :),tredje bare røk av seg selv.helt uforklarlig.

om du skal oppgradere til turbo osv bør du vel uansett bytte diff..

har selv "trimmet" bilen ved å sette på ny eksos og luftfilter.

driver og setter inn diffbrems fra 98modell mk2 nå.
'97 Volvo S40 2,0
BC94377
Tommy E.
User avatar
Precious
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 426
Joined: 07 Dec 2003, 01:00
Location: Skien
Status: Offline

Post by Precious »

Vidar wrote:For å ungå veiv(bolt problemet så må du kjøpe en 1991 mod med VIN 209447 eller høyere.
Pass på når du kjøper felger at du velger noen som er LETTE...
Hvordan sjekker jeg om den er nyere en VIN 209447? er det motorkjennetegnet?
User avatar
B-rover
0 RPM
0 RPM
Posts: 29
Joined: 15 Sep 2003, 02:00
Location: Fredrikstad
Contact:
Status: Offline

Post by B-rover »

Hvordan sjekker jeg om den er nyere en VIN 209447? er det motorkjennetegnet?
om jeg ikke husker feil er dette de siste sifferne i chassisnummeret..?mener det er det asså..
'97 Volvo S40 2,0
BC94377
Tommy E.
User avatar
Precious
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 426
Joined: 07 Dec 2003, 01:00
Location: Skien
Status: Offline

Post by Precious »

B-rover wrote:
Men holder diff.bremsen på de eldre mx-5/miata bilene med minimal trimming? Snakker da om eksos og luftfilter, sammen med ungdommelig kjøring
har selv en 90modell. røket tre differensialer (vanlige,ikke brems) på den, to første var pga ungdommelig kjøring :),tredje bare røk av seg selv.helt uforklarlig.

om du skal oppgradere til turbo osv bør du vel uansett bytte diff..

har selv "trimmet" bilen ved å sette på ny eksos og luftfilter.

driver og setter inn diffbrems fra 98modell mk2 nå.
Med andre ord ikke noe lur idè å kjøpe mx-5 med diff.brems?
Eller har du hvert vanvittig uheldig?
User avatar
TurboMx5
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 177
Joined: 08 Nov 2003, 01:00
Location: Rælingen
Status: Offline

Post by TurboMx5 »

diffen min (vanlig,ikke brems) er 100 % original, og den har jeg aldri hatt noe problemer med.Det er ikke slerk i den, og den har heller aldri blitt ødelagt. Jeg kjører med full turbo-oppgradering og 200 hk.
-Remi-

X-1992 Mx5 Turbo
2014 Toyota Auris Touring Sports Hybrid Executive
2004 Toyota Avensis st.v.
X-1992 Mx5 Turbo (2001-2004)
User avatar
Precious
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 426
Joined: 07 Dec 2003, 01:00
Location: Skien
Status: Offline

Post by Precious »

nå er jg litt dum, men en diff med brems fungerer den sånn at når bilen normalt skulle gå ulikt på begge hjula bak så bremsern ned for at dem skal gå likt? men da skjønner jeg ikke hva diff med brems er.
User avatar
Magnus
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 306
Joined: 17 Sep 2003, 02:00
Location: Trondheim
Contact:
Status: Offline

Post by Magnus »

"Getting back to the situation in which one drive wheel is on the ice and the other one has good traction: With this limited slip differential, even though the wheel on the ice is not able to transmit much torque to the ground, the other wheel will still get the torque it needs to move. The torque supplied to the wheel not on the ice is equal to the amount of torque it takes to overpower the clutches. The result is that you can move forward, although still not with the full power of your car. "

http://auto.howstuffworks.com/differential6.htm
Post Reply