2'er feil på håndbrekk og svak bremseeffekt bak.

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

Svar
Demandred
1000 RPM
1000 RPM
Innlegg: 169
Registrert: 01 sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 625
Sted: Løten
Status: Offline

2'er feil på håndbrekk og svak bremseeffekt bak.

Legg inn av Demandred » 14 mai 2019, 22:17

Har nylig hatt lille grønne inne på eu-kontroll og fikk 2'er-feil på for lang vandring på håndbrekk og dårlig bremseeffekt på bak-hjulene. Hva er enkleste måten å fikse dette på? Kan det være nok å bare ta av kalipperene og smøre opp glidepinnene for å få nok bremseeffekt? Hvordan korter man ned vandringen på håndbrekket? Må jeg fikle med justeringsskruen inne i kalipperen? Bilen er for øvrig en 1,6 99-modell NB.
Medlem nr.625
2016 Ford Mondeo 2.0
1999 BRG
[x]2006 Ford Mondeo 2.0 TDCI
[x]1990 - Classic Red : Anton
[x]1990 - Silver Stone

Brukeravatar
Bubba
6500 RPM
6500 RPM
Innlegg: 559
Registrert: 11 sep 2013, 16:44
Medlemsnummer: 1107
Sted: Oslo
Status: Offline

Re: 2'er feil på håndbrekk og svak bremseeffekt bak.

Legg inn av Bubba » 14 mai 2019, 22:56

Lang vandring og dårlig bremseeffekt henger nok sammen. Det første du bør prøve er å stramme den fremre wiren. Det sitter en lang sekskantet hylsemutter ved håndbrekket som brukes til å justere (og stramme) håndbrekket ...den kan være litt fomlete å komme til.

Hvis du sjelden bruker håndbrekket vil vandringen på håndbrekket øke i takt med slitasjen på bremseklossene. Håndbrekkmekanismen i kaliperne er laget slik at den strammes litt hver gang du drar til brekket.

Det er også mulig å justere ved kaliperne. Det ligger et utall "how to"-videoer av dette på YouTube.
Bubba
04 MX-5 MSM - (Speedo)
X 97 MX-5 1,8
X 02 MX-5 1,8 Arizona - donor-/delebil
08 VW Touran
84 Mazda 626 LX 2,0 HB

Brukeravatar
obi-one
7200 RPM
7200 RPM
Innlegg: 1028
Registrert: 12 sep 2009, 22:00
Medlemsnummer: 829
Sted: Nesodden
Status: Offline

Re: 2'er feil på håndbrekk og svak bremseeffekt bak.

Legg inn av obi-one » 15 mai 2019, 14:28

Jeg justerte akkurat nå ved bakre calipere, og det påvirker også i stor grad vandringen på håndbrekket, så jeg ville absolutt anbefale å justere bak ved bremsene først.

Veldig enkelt når man først har gjort det en gang, kjekt å gjøre hver gang man bytter hjul også. Ta av "dekslelbolten", stramme umbrakoskruen, så litt tilbake til hjulet går fritt igjen, sette på "dekselbolten". Job done.....

Se for eksempel
http://www.misterfixit.com/miatabrk.htm

Brukeravatar
Stalfa
7200 RPM
7200 RPM
Innlegg: 2659
Registrert: 19 sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 968
Sted: Ski
Status: Offline

Re: 2'er feil på håndbrekk og svak bremseeffekt bak.

Legg inn av Stalfa » 15 mai 2019, 14:54

Slik jeg skjønner det så skal det ikke være nødvendig å justere på kalipperen dersom den automatiske strammingen fungerer.

Derfor ville jeg først ha testet å stramme ved brekket for å se om den automatiske strammingen fungerer og det bare er vajeren (eller noe annet) som har strukket seg.

:)
-Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn

Demandred
1000 RPM
1000 RPM
Innlegg: 169
Registrert: 01 sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 625
Sted: Løten
Status: Offline

Re: 2'er feil på håndbrekk og svak bremseeffekt bak.

Legg inn av Demandred » 15 mai 2019, 16:39

Tusen takk for gode tips, folkens!!
Jeg har vært litt lat i det siste og har derfor ikke fått lagt om til sommerdekk enda. Når jeg får rotet meg til å legge om dekk så tar jeg nok en titt på justeringsskruen på kalipperen samtidig når jeg først har bilen oppe og dekket av. Kanskje jeg til og med er litt råflott og prøver å smøre opp noen glidepinner i tillegg :)
Medlem nr.625
2016 Ford Mondeo 2.0
1999 BRG
[x]2006 Ford Mondeo 2.0 TDCI
[x]1990 - Classic Red : Anton
[x]1990 - Silver Stone

Brukeravatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Innlegg: 6612
Registrert: 30 mar 2006, 02:00
Sted: Odda
Status: Offline

Re: 2'er feil på håndbrekk og svak bremseeffekt bak.

Legg inn av Miatapowers » 20 mai 2019, 12:48

Ikke rør kabelen før du har strammet bak er mitt forslag, mangen justere waiere først, noe så irritere meg etterpå når eg får spørsmål om hjelp, om det ikke er rett på kaliper eller trommel, og du strammer waier, så blir gjerne waieren for kort og går ikke tilbake nok til strammern fungere optimalt, pluss de vil gjerne henge litt på bremser, auto strammerne er ikke gode nok, og bør manuelt stramme innimellom, eg gjør det gjerne ett par ganger i året for eg vil ha det slik eg føler er ifra fabrikk, sikkert godt nok om du ikke er plaget av noe eg er da men,, Om du har dårlig bremseeffekt så er eg redd det er mer en å stramme, for bremsene skal fungere utmerket uten at handbrekket er justert engang, muligens glidere så sitter, eller stempler.. pluss justering etterpå når alt er ok,,
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
1993 Miata NA Smurfeblå
2010 Polo 6R TDI Vinter/arbeidsbil..

Brukeravatar
Stalfa
7200 RPM
7200 RPM
Innlegg: 2659
Registrert: 19 sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 968
Sted: Ski
Status: Offline

Re: 2'er feil på håndbrekk og svak bremseeffekt bak.

Legg inn av Stalfa » 20 mai 2019, 14:31

Miatapowers skrev:
20 mai 2019, 12:48
går ikke tilbake nok til strammern fungere optimalt
Viktig poeng.
Armene på kaliper må gå helt i ytterstilling for at den automatiske strammingen skal fungere....har jeg lest. :p
-Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn

Svar