Diverse elekto spørsmål...

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
User avatar
Daniel
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 248
Joined: 02 Dec 2003, 01:00
Location: Oslo
Status: Offline

Diverse elekto spørsmål...

Post by Daniel »

Hei!

Lurer først og fremst på om det er en ledning, kobling, etc som det kun kommer strøm/aktiveres i når motoren slåes av. Saken er at jeg skal montere "fake" alarmdiode og ønsker dermed å slippe å ha en bryter jeg må slå av/på ettersom jeg går til/fra bilen. Ønsker å ha muligheten til å slå av dioden (ikke ha den konstant på) pga at den kan være slitsom å se på at den blinker når man kjører.

Videre lurer jeg på om det er lett å få tak i "universalbrytere" (12 v til tåkelys) (av-på), som passer godt inn i interiøret (original-look). Ønsker bryter plassert på venste side for rattet, der det bla er dimmer til instrumentlys osv. Er også åpent for eventuelle forslag her....har sett noen i fly-stil med "nødlokk" over vippebryteren. Passer disse inn der jeg ønsker de.......??

Hilsen Daniel :|
User avatar
Vidar
Moderator
Moderator
Posts: 5500
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 249
Location: Drammen
Status: Offline

Re: Diverse elekto spørsmål...

Post by Vidar »

For lysdiode.
Vet ikke om noe 12V som aktiveres når tenningen slås av.
Men det er flere muligheter til ditt formåle.
1 : Du kan kople et relè (NC) til tenninga. Når tenninga og spenninga til relèt forsvinner, så kopler releet dioden inn.
2 : Du kan kople - (0V) på dioden til +12 på tenninga. +12V blir til -V når tenninga er av. MEN dette kan lage uønskede effekt pga at du kopler spenning inn dit det ikke skal være noe spenning.. Men hvis tenningslåsen kopler +12 til jord, så skal det i teorien ikke være noe problem.
3 : På tenningslåsen så går det ut en toleder med en brun kontakt etter ca 10 cm fra tenningslåsen. Dette er en bryter som lager kontakt når nøkkelen er i. Du må her også bruke et relè på samme måte som alt1. Du bruker bryteren til å skru relèt av og på. Når relèt er av, så gir den kontakt. Du kan også kople dioden paralelt med bryteren, men da MÅ du ha en forkoplingsmotstand. 500ohm hvis du bruker en std 2V/20mA diode. Men da vil du få en konstant strøm på 24mA når lysdioden ikke er i bruk, og 20mA når dioden er i bruk.

Du får kjøpt blinkLED på feks www.elfa.se (har utsalg ved Storo i Oslo)
Det er bedre å få tak i en blink led og montere den i en orginal DEFA lysdiode holder enn å kjøpe en slik fakealarmlysdiode, for de SER virkelig falske ut..
En orginal DEFA holder til å ha i vinduImage, får du sikkert tak i på et huggeri. Eller du kan kontakte noen som selger/monterer DEFA alarmer.

Når det gjelder tåkelysbryter. Så vil jeg anbefale å få tak i en orginal en.
Image
Du kan kjøpe en fra mx5parts.co.uk. Eller du kan dra til huggern å se om du finner en der. 323 mener jeg bruker samme tåkelysbryter. Kansje andre Mazdaer også.
Daniel wrote:Hei!
Lurer først og fremst på om det er en ledning, kobling, etc som det kun kommer strøm/aktiveres i når motoren slåes av. Saken er at jeg skal montere "fake" alarmdiode og ønsker dermed å slippe å ha en bryter jeg må slå av/på ettersom jeg går til/fra bilen. Ønsker å ha muligheten til å slå av dioden (ikke ha den konstant på) pga at den kan være slitsom å se på at den blinker når man kjører.

Videre lurer jeg på om det er lett å få tak i "universalbrytere" (12 v til tåkelys) (av-på), som passer godt inn i interiøret (original-look). Ønsker bryter plassert på venste side for rattet, der det bla er dimmer til instrumentlys osv. Er også åpent for eventuelle forslag her....har sett noen i fly-stil med "nødlokk" over vippebryteren. Passer disse inn der jeg ønsker de.......??

Hilsen Daniel :|
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
User avatar
Daniel
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 248
Joined: 02 Dec 2003, 01:00
Location: Oslo
Status: Offline

TAKK!

Post by Daniel »

Takk for godt svar. Jeg har nemmelig funnet en blinkende diode (12v) på bilvarehuset (Ulevaal Stadion) som slett ikke ser ut som de andre teite fake alarmene. Minner litt om defa'n faktisk.
Likte best anternativv 1, men lurer på et par ting:
-Det rele'et du omtaler i anternativ 1, heter det bare NC?
-Hvor får jeg tak i et slikt "NC" rele. På elfa det også? Hva ligger prisen på?

Hilsen daniel
User avatar
Vidar
Moderator
Moderator
Posts: 5500
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 249
Location: Drammen
Status: Offline

Re: TAKK!

Post by Vidar »

Eller er det NO, ble litt usikker nå.. NO/NC normalt åpen/normalt lukket
Det er bare å kjøpe et vanlig rele for 12V (bil)
De har feks på biltema koster det 25 kr.
Rele på biltema
Daniel wrote:Takk for godt svar. Jeg har nemmelig funnet en blinkende diode (12v) på bilvarehuset (Ulevaal Stadion) som slett ikke ser ut som de andre teite fake alarmene. Minner litt om defa'n faktisk.
Likte best anternativv 1, men lurer på et par ting:
-Det rele'et du omtaler i anternativ 1, heter det bare NC?
-Hvor får jeg tak i et slikt "NC" rele. På elfa det også? Hva ligger prisen på?

Hilsen daniel
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
User avatar
Daniel
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 248
Joined: 02 Dec 2003, 01:00
Location: Oslo
Status: Offline

rele

Post by Daniel »

Hei igjen!
Går for de på Biltema jeg. Men der er det jo mange forskjellige og ingen som heter normalt lukket/normalt åpen?
Har ikke så mye peiling på slike ting ser du.
Hvilken er det jeg trenger for mitt behov:
Enkeltrelé lukket. 30 A 42-301 24,90 kr
Enkeltrelé lukket. 30 A 42-302 24,90 kr

Enkeltrelé vekslende. 30 A 42-303 24,90 kr

Lukket relé doble utg. 30 A 42-304 24,02 kr
Hvis du vet hvilken "port" på relet jeg skal putte hvilke ledninger i er jeg takknemmelig om du skriver det ned, eller skal jeg bare prøve meg fram?

Hilsen Daniel
User avatar
Daniel
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 248
Joined: 02 Dec 2003, 01:00
Location: Oslo
Status: Offline

rele

Post by Daniel »

Hei igjen!
Går for de på Biltema jeg. Men der er det jo mange forskjellige og ingen som heter normalt lukket/normalt åpen?
Har ikke så mye peiling på slike ting ser du.
Hvilken er det jeg trenger for mitt behov:
Enkeltrelé lukket. 30 A 42-301 24,90 kr
Enkeltrelé lukket. 30 A 42-302 24,90 kr

Enkeltrelé vekslende. 30 A 42-303 24,90 kr

Lukket relé doble utg. 30 A 42-304 24,02 kr
Hvis du vet hvilken "port" på relet jeg skal putte hvilke ledninger i er jeg takknemmelig om du skriver det ned, eller skal jeg bare prøve meg fram?

Hilsen Daniel
User avatar
Vidar
Moderator
Moderator
Posts: 5500
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 249
Location: Drammen
Status: Offline

Re: rele

Post by Vidar »

Du må ha med dobbel utg.
Koplet tenning inn på 85 og jorder 86 (85 og 86 er spolen på relèt)
Kopler +12V på 30 og og + dioden på 87a
Daniel wrote:Hei igjen!
Går for de på Biltema jeg. Men der er det jo mange forskjellige og ingen som heter normalt lukket/normalt åpen?
Har ikke så mye peiling på slike ting ser du.
Hvilken er det jeg trenger for mitt behov:
Enkeltrelé lukket. 30 A 42-301 24,90 kr
Enkeltrelé lukket. 30 A 42-302 24,90 kr

Enkeltrelé vekslende. 30 A 42-303 24,90 kr

Lukket relé doble utg. 30 A 42-304 24,02 kr
Hvis du vet hvilken "port" på relet jeg skal putte hvilke ledninger i er jeg takknemmelig om du skriver det ned, eller skal jeg bare prøve meg fram?

Hilsen Daniel
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
Post Reply