Catch Can for dummies
Moderator: Styremedlemmer
-
- 1000 RPM
- Posts: 146
- Joined: 03 Sep 2014, 22:29
- Medlemsnummer: 1278
- Location: Hamar
- Status: Offline
Catch Can for dummies
Jeg har prøvd å lese meg opp på hvordan en catch can skal monteres "korrekt" på en Mx-5. Når du søker, så er det mange som selger kit, men det finnes (minst) 4 forskjellige løsninger..
Alt. 1: https://5xracing.com/i-23993277-moroso- ... miata.html
Alt. 2: https://www.ilmotorsport.de/shop/articl ... =0&lang=EN#
Alt. 3: https://trackdogracing.com/ccan.aspx
Alt. 4: https://davefab.com/shop/mx5-miata-oil- ... l-1-6-1-8/
Bilde nr tre fra toppen her viser oppsettet til Davefab: http://forum.retro-rides.org/thread/206 ... rally-2018
Hvilket oppsett er "korrekt"? Er det kun en av de som er korrekt, eller kan flere benyttes? Avhenger det av om det er N/A eller boosted? Please enlighten me.
Og helt tilslutt vil jeg bare sitere Albert Einstein: "If you can't explain it to a six year old, you don't understand it yourself."
Alt. 1: https://5xracing.com/i-23993277-moroso- ... miata.html
Alt. 2: https://www.ilmotorsport.de/shop/articl ... =0&lang=EN#
Alt. 3: https://trackdogracing.com/ccan.aspx
Alt. 4: https://davefab.com/shop/mx5-miata-oil- ... l-1-6-1-8/
Bilde nr tre fra toppen her viser oppsettet til Davefab: http://forum.retro-rides.org/thread/206 ... rally-2018
Hvilket oppsett er "korrekt"? Er det kun en av de som er korrekt, eller kan flere benyttes? Avhenger det av om det er N/A eller boosted? Please enlighten me.
Og helt tilslutt vil jeg bare sitere Albert Einstein: "If you can't explain it to a six year old, you don't understand it yourself."
1990 Mazda MX-5 1.6 Classic Red
(x) 1971 Datsun 240Z
(x) 1971 Datsun 240Z
-
- 1000 RPM
- Posts: 146
- Joined: 03 Sep 2014, 22:29
- Medlemsnummer: 1278
- Location: Hamar
- Status: Offline
Re: Catch Can for dummies
Ingen andre som heller vet hvor det er mest gunstig å plassere catchtanken? (tenker da på inn/ut slanger, ikke selve plasseringen av tanken..)
Godt det ikke bare er meg da..
Godt det ikke bare er meg da..
1990 Mazda MX-5 1.6 Classic Red
(x) 1971 Datsun 240Z
(x) 1971 Datsun 240Z
- Rudolf
- 7200 RPM
- Posts: 5969
- Joined: 26 Sep 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 627
- Location: Oslo
- Contact:
- Status: Offline
Re: Catch Can for dummies
Hei.
For å være helt ærlig..... (og det skal man jo være), så ser jeg ingen som helst vits i å montere catch tank.
Flere av de monteringsforslagene som er nevnt ovenfor vil være helt meningsløse.
Et av forslagene vil også ødelegge ECU-ens "luft-regnskap", siden luft til veivhusventilasjon vil gå utenom luftmengdemåler.
Det er kanskje derfor du ikke får så mange kreative forslag her.
Montering av Catch-can vil potensielt skape problemer og ha liten/ingen positiv effekt.
Den lille mengden med oljedamp som dannes i veivhuset, vil bli effektivt bli brent opp slik den opprinnelige konstruksjonen til Mazda er laget.
Mazda sine ingeniører har faktisk laget en god konstruksjon.
Erik
For å være helt ærlig..... (og det skal man jo være), så ser jeg ingen som helst vits i å montere catch tank.
Flere av de monteringsforslagene som er nevnt ovenfor vil være helt meningsløse.
Et av forslagene vil også ødelegge ECU-ens "luft-regnskap", siden luft til veivhusventilasjon vil gå utenom luftmengdemåler.
Det er kanskje derfor du ikke får så mange kreative forslag her.
Montering av Catch-can vil potensielt skape problemer og ha liten/ingen positiv effekt.
Den lille mengden med oljedamp som dannes i veivhuset, vil bli effektivt bli brent opp slik den opprinnelige konstruksjonen til Mazda er laget.
Mazda sine ingeniører har faktisk laget en god konstruksjon.
Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
-
- 7200 RPM
- Posts: 3049
- Joined: 19 Sep 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 968
- Location: Ski
- Contact:
- Status: Offline
Re: Catch Can for dummies
Forbrenningen er mer effektiv uten den oljen.
Det er alltids rom for forbedringer.
-Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
'06 Toyta Yaris 1.3 COP => går som et olja lyn
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
'06 Toyta Yaris 1.3 COP => går som et olja lyn
-
- 1000 RPM
- Posts: 146
- Joined: 03 Sep 2014, 22:29
- Medlemsnummer: 1278
- Location: Hamar
- Status: Offline
Re: Catch Can for dummies
Takker for svar Erik. Jeg setter pris på gjennomtenkte tilbakemeldinger. Grunnen til at jeg lurte var fordi jeg skulle bestille en haug med andre deler, og tenkte ta med catch tank i samme slengen. Så oppdaget jeg at det var en del forskjellige plasseringer av de, og ble usikker på hva som var rett. Fant egentlig ut at med original bil så er det ikke såå viktig, så dropper det enn så lenge.. Mye annet moro jeg kan bruke penger på først! Men jeg får gjøre litt mer research selv, begynte å lese på miataturbo.net, men falt bare lenger og lenger nedi ormehullet jo mer jeg leste.. Ser ut som de lærde strides..
1990 Mazda MX-5 1.6 Classic Red
(x) 1971 Datsun 240Z
(x) 1971 Datsun 240Z
- Rudolf
- 7200 RPM
- Posts: 5969
- Joined: 26 Sep 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 627
- Location: Oslo
- Contact:
- Status: Offline
Til ditt opprinnelige spørsmål:
Det er bare ETT sted det er fornuftig å plassere en evt. Catch tank.
Det er mellom PCV-ventil (Positive Crankshaft Ventilation) og innsugsmanifold.
I innsugsmanifolden er det normalt et undertrykk (også når du har motor med overlading).
Undertrykket vil sørge for at damp fra veivhuset vil stige opp til rommet under ventildekselet, gå gjennom PCV-ventilen og inn i innsugsmanifolden.
Det er laget en slange-forbindelse mellom innsuget (etter luftmengdemåler) og en tut på førersiden av toppdekselet slik at det kommer til luft som kan brukes til ventileringen.
Se figur.
Hvis slangeforbindelsen mellom innsuget (etter LMM) og ventildekselet erstattes med en liten sexy luftfilterdings, så blir ikke den luften som blir sugd inn her med i ECU-ens beregninger (blir ikke målt av LMM).
Da blir det rot i "regnskapet" og bensinblandingen blir for mager (fare for detonasjon/tenningsbank).
Jeg mener at Catch tank er helt unødvendig.
Et godt bevis på det er å spørre folk som bruker det (og som ikke har oljelekkasje i stempelringer el.l) om hvor mye en slik catch tank fanger opp.
Da vil du høre at det er svært lite olje som blir samlet opp i en Catch-tank i en frisk motor.
Den lille mengden med oljedamp vil ikke ha noen målbar (eller følbar) negativ effekt på motorytelsen.
En Catch-tank introduserer flere komponenter som kan feile og som vil gi liten/ingen positiv effekt.
Mulig at det ser tøft ut, men unyttige komponeter er ikke noe tøft synes jeg.
Bruk heller pengene (og tiden) på ting som bedrer ytelsen som du selv er inne på.
Erik
Det er bare ETT sted det er fornuftig å plassere en evt. Catch tank.
Det er mellom PCV-ventil (Positive Crankshaft Ventilation) og innsugsmanifold.
I innsugsmanifolden er det normalt et undertrykk (også når du har motor med overlading).
Undertrykket vil sørge for at damp fra veivhuset vil stige opp til rommet under ventildekselet, gå gjennom PCV-ventilen og inn i innsugsmanifolden.
Det er laget en slange-forbindelse mellom innsuget (etter luftmengdemåler) og en tut på førersiden av toppdekselet slik at det kommer til luft som kan brukes til ventileringen.
Se figur.
Hvis slangeforbindelsen mellom innsuget (etter LMM) og ventildekselet erstattes med en liten sexy luftfilterdings, så blir ikke den luften som blir sugd inn her med i ECU-ens beregninger (blir ikke målt av LMM).
Da blir det rot i "regnskapet" og bensinblandingen blir for mager (fare for detonasjon/tenningsbank).
Jeg mener at Catch tank er helt unødvendig.
Et godt bevis på det er å spørre folk som bruker det (og som ikke har oljelekkasje i stempelringer el.l) om hvor mye en slik catch tank fanger opp.
Da vil du høre at det er svært lite olje som blir samlet opp i en Catch-tank i en frisk motor.
Den lille mengden med oljedamp vil ikke ha noen målbar (eller følbar) negativ effekt på motorytelsen.
En Catch-tank introduserer flere komponenter som kan feile og som vil gi liten/ingen positiv effekt.
Mulig at det ser tøft ut, men unyttige komponeter er ikke noe tøft synes jeg.
Bruk heller pengene (og tiden) på ting som bedrer ytelsen som du selv er inne på.
Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
- Bubba
- 6500 RPM
- Posts: 604
- Joined: 11 Sep 2013, 16:44
- Medlemsnummer: 1107
- Location: Oslo
- Status: Offline
Re: Catch Can for dummies
...med mindre man har en standalone ECU og kjører uten LMM.Rudolf wrote: ↑25 Jan 2019, 22:11 Hvis slangeforbindelsen mellom innsuget (etter LMM) og ventildekselet erstattes med en liten sexy luftfilterdings, så blir ikke denn luften som blir sugd inn her med i ECU-ens beregninger (blir ikke målt av LMM).
Da blir det rot i "regnskapet" og bensinblandingen blir for mager (fare for detonasjon/tenningsbank).
Bubba
04 MX-5 MSM - (Speedo)
X 97 MX-5 1,8
X 02 MX-5 1,8 Arizona - donor-/delebil
08 VW Touran
84 Mazda 626 LX 2,0 HB
04 MX-5 MSM - (Speedo)
X 97 MX-5 1,8
X 02 MX-5 1,8 Arizona - donor-/delebil
08 VW Touran
84 Mazda 626 LX 2,0 HB
- Rudolf
- 7200 RPM
- Posts: 5969
- Joined: 26 Sep 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 627
- Location: Oslo
- Contact:
- Status: Offline
Re: Catch Can for dummies
.... eller har satt inn EL-motor.
Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
- Oddi395
- 2000 RPM
- Posts: 234
- Joined: 18 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 395
- Location: 5542 Karmsund
- Status: Offline
Re: Catch Can for dummies
Jeg har nettopp kjøpt meg Catch Can fra Dave Fab. Ut fra det jeg leser har jeg alså kjøpt "katta i sekken", og bør vurdere å sende den tilbake når den ankommer?
- Rudolf
- 7200 RPM
- Posts: 5969
- Joined: 26 Sep 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 627
- Location: Oslo
- Contact:
- Status: Offline
Re: Catch Can for dummies
Hvis du skal bruke den, må du montere den slik jeg viser i figuren ovenfor.
Husk at all luft må være med i regnskapet.
Da vil den ikke gjøre noe "skade" så lenge alt blir tett og du ikke får noen vakum-lekkasje.
Husk at systemet må være tett. selv ved 15-20mmHg vakum.
Så kan du kjøre 1000 km og fortelle oss hvor mye olje du har samlet opp.
Det hadde vært supert.
Du kan jo også fortelle oss om bilen går merkbart bedre.
Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
- Oddi395
- 2000 RPM
- Posts: 234
- Joined: 18 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 395
- Location: 5542 Karmsund
- Status: Offline
Re: Catch Can for dummies
Hei igjen
Jeg kan alltids være "forsøkskanin" Har allerede koblet bort Canister som vist på denne videoen. Gjør det noe?
Jeg kan alltids være "forsøkskanin" Har allerede koblet bort Canister som vist på denne videoen. Gjør det noe?
-
- 7200 RPM
- Posts: 3049
- Joined: 19 Sep 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 968
- Location: Ski
- Contact:
- Status: Offline
Re: Catch Can for dummies
Det blir aldri feil med deler fra DaveFab.
Det tilfører sexy-ness til motorrommet uansett.
-Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
'06 Toyta Yaris 1.3 COP => går som et olja lyn
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
'06 Toyta Yaris 1.3 COP => går som et olja lyn
- Oddi395
- 2000 RPM
- Posts: 234
- Joined: 18 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 395
- Location: 5542 Karmsund
- Status: Offline
Re: Catch Can for dummies
Hei
Her er monteringsanvisningen fra DaveFab. Regner med at det er riktig?
Her er monteringsanvisningen fra DaveFab. Regner med at det er riktig?
- Attachments
-
- catch.doc
- (262.23 KiB) Downloaded 461 times
- Rudolf
- 7200 RPM
- Posts: 5969
- Joined: 26 Sep 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 627
- Location: Oslo
- Contact:
- Status: Offline
Re: Catch Can for dummies
Den der var ikke til å bli mye klok av.
Jeg ser bare en meeeget dårlig figur uten noe tekst.
Figuren ser ikke lovende ut, da det ikke er noe som "driver" ventilasjonen.
Det trengs vakuum for å trekke damp ut fra toppdekselet.
Den løsningen som (jeg tror) vises på figuren vil ikke funke i det hele tatt.
Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
- Oddi395
- 2000 RPM
- Posts: 234
- Joined: 18 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 395
- Location: 5542 Karmsund
- Status: Offline
Re: Catch Can for dummies
Enig at tegningen var dårlig, men her kommer litt til:
1. Using the fasteners supplied secure the catch can to the mounting point originally used by the charcoal canister.
2. Remove the original hose between the PVC valve and the inlet manifold
3. Push the blanking cap (included) onto the barb on the inlet mannifold
4. Connect both the PVC and the barb on the other side of the cam cover to the catch can with the supplied hose.
5. Secure the hose with the springclips at either end.
1. Using the fasteners supplied secure the catch can to the mounting point originally used by the charcoal canister.
2. Remove the original hose between the PVC valve and the inlet manifold
3. Push the blanking cap (included) onto the barb on the inlet mannifold
4. Connect both the PVC and the barb on the other side of the cam cover to the catch can with the supplied hose.
5. Secure the hose with the springclips at either end.