Clutchproblem

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
User avatar
Bjarne
0 RPM
0 RPM
Posts: 13
Joined: 18 Sep 2003, 02:00
Location: Bergen
Status: Offline

Clutchproblem

Post by Bjarne »

:cry: Har fått problemer med clutchen på min '95 1,8. Den tar normalt når motoren er kald, men når den er varm, tar den veldig lavt, nesten i bunn. Jeg har skiftet veske og luftet uten at det hjalp.
Noen tips?

Er redd for at den snart ikke løser ut i det hele tatt...
User avatar
Mazdafreaks
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1778
Joined: 22 Apr 2004, 02:00
Location: Hardanger
Contact:
Status: Offline

Post by Mazdafreaks »

Hadde problemer med dette på min også, luftet som du sa, fikk dette problemet etter eg byttet girkasse, og etter noen feilsøk så fant eg ut at master cylinderen var treig gikk ikkje ut godt nok, så eg smurte denne opp, blei bedre, men eg invisterte meg en ny på www,mx5parts.co.uk
1998 Mx-5 jubilee edition.. 18" Short shift,Walbro 255, Indyglow,stylebar,fm suspension kit, OBX 4-2-1 headers for 1,6na , Greddy exhaust,
Også med alias StianOppistov for dem nye så lurer..
User avatar
Dimsen
500 RPM
500 RPM
Posts: 95
Joined: 06 Jul 2004, 02:00
Medlemsnummer: 974
Location: Bergen
Status: Offline

Post by Dimsen »

Opplevde det samme som deg i går. Trodde først det var ett eller annet som gikk tregt grunnet kulden. Problemet var imidlertid tilstede i dag også og bilen ble vanskelig å få i gir i tillegg til at clutchen tok kun helt nede langs golvet.. Dette resulterte i verkstedsbesøk og i mitt tilfelle var det lekkasje fra Clutch Slavesylinderen som gjorde at Master clutchsylinderen ble tømt for bremsevæske. Komplett ny slavesylinder koster £17.95 hos mx5parts. Overhalingssett koster £28.06 så det blir nok bestillt en ny en ja..
(X) 2017 mod Machine Grey MX-5 RF
(X) 2010 mod Liquid Silver Metallic MX-5 PRHT
(X) 2003 mod, Sunlight Silver Metallic MX-5
(X) 2008 mod, Brilliant Black MX-5 PRHT
(X) 1990 mod, Classic Red MX-5
User avatar
Jonaldo
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 319
Joined: 20 Jan 2005, 01:00
Location: Drammen
Contact:
Status: Offline

Post by Jonaldo »

Nå har jeg fått dette problemet som Bandit forklarer.
Noen ganger tar den kun helt ved gulvet, men mesteparten av tiden fungerer den bra. Er dette en vanlig feil på MX5'ene eller?

Kan noen forklare meg i korte (og enkle) trekk hva jeg bør gjøre? Hvordan gikk du frem Bandit? Hvordan lufter jeg? Bremsevæske i clutchen?

Hadde satt veldig stor pris på svar.....
X 94 MX5 1,8
User avatar
Vidar
Moderator
Moderator
Posts: 5500
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 249
Location: Drammen
Status: Offline

Post by Vidar »

Er det ikke luft i systemet da ??

har hørt at det er bedre å lufte ved å presse bremse/clutchveske fra nippelen og opp. bare husk å tøm tanken av og til..
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
User avatar
Dimsen
500 RPM
500 RPM
Posts: 95
Joined: 06 Jul 2004, 02:00
Medlemsnummer: 974
Location: Bergen
Status: Offline

Post by Dimsen »

Hei. Har ikke praktisk kunnskap om hva/hvordan dette ble fixet :oops: Som nevnt ble det et verkstedbesøk for meg. Mekanikeren heiste opp bilen, konstaterte at det var lekkasje ved slave clutch beholderen ( ligger plassert på høyre side av girkassen sett fra førersetet ) Mekanikeren fyllte på bremseveske på master clutch beholderen, luftet systemet og voila: Clutchen var som ny :mrgreen: I ettertid har jeg sjekket veskenivået i master sylinderen hyppig. Det merkelige er at nivået nå holder seg konstant på korrekt nivå og clutchen er kjempefin selv uten at jeg etterfyller bremseveske på beholderen :D

Håper dette hjalp.
(X) 2017 mod Machine Grey MX-5 RF
(X) 2010 mod Liquid Silver Metallic MX-5 PRHT
(X) 2003 mod, Sunlight Silver Metallic MX-5
(X) 2008 mod, Brilliant Black MX-5 PRHT
(X) 1990 mod, Classic Red MX-5
User avatar
Jonaldo
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 319
Joined: 20 Jan 2005, 01:00
Location: Drammen
Contact:
Status: Offline

Post by Jonaldo »

Var ute og prøvde en tur nå. Clutchen tok ikke i det hele tatt! Får ikke satt den i gir engang :?

Hvor er nippelen og hvordan presser jeg? He,he.... Er litt blank på akkurat dette her. Noen som har peiling hva det vil koste å få fikset dette på verksted? Noen som kan dette og vil tjene noen "uærlige" kroner?

Endelig fått av hard-top og på med sommerdekk så skjer dette. Det er liksom så j**** typisk 8)
X 94 MX5 1,8
User avatar
Jonaldo
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 319
Joined: 20 Jan 2005, 01:00
Location: Drammen
Contact:
Status: Offline

Post by Jonaldo »

Bandit wrote:Hei. Har ikke praktisk kunnskap om hva/hvordan dette ble fixet :oops: Som nevnt ble det et verkstedbesøk for meg. Mekanikeren heiste opp bilen, konstaterte at det var lekkasje ved slave clutch beholderen ( ligger plassert på høyre side av girkassen sett fra førersetet ) Mekanikeren fyllte på bremseveske på master clutch beholderen, luftet systemet og voila: Clutchen var som ny :mrgreen: I ettertid har jeg sjekket veskenivået i master sylinderen hyppig. Det merkelige er at nivået nå holder seg konstant på korrekt nivå og clutchen er kjempefin selv uten at jeg etterfyller bremseveske på beholderen :D

Håper dette hjalp.
Thanx Bandit!

Innleggene våre krysset vist hverandre, så jeg gikk glipp av det i stad.
Høres veldig betryggende ut dette her. Hvor sitter masterclutchbeholderen?
Da må jeg bare få tauet gliset bort til Mazda i morgen, så kaaanskje helga er reddet :D
X 94 MX5 1,8
User avatar
Jonaldo
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 319
Joined: 20 Jan 2005, 01:00
Location: Drammen
Contact:
Status: Offline

Post by Jonaldo »

Da var jeg på veien igjen!
Fylte opp mastersylinderen med dot3 bremsevæske og pumpet clutchen i 2 minutter for å få det inn i systemet. Har kjørt noen mil nå uten å miste væske og med en clutch i toppform...... Det må jo være en lekkasje et sted? Beholderen kan jo ikke bare bli tom sånn uten videre?
Skal følge med å se om det forsvinner noe.
X 94 MX5 1,8
User avatar
Bjarne
0 RPM
0 RPM
Posts: 13
Joined: 18 Sep 2003, 02:00
Location: Bergen
Status: Offline

Post by Bjarne »

Kjøpte ny både hoved- og slavesylinder. Skiftet hovedsylinder, fikk problemer med å løsne røret fra slaven gr. dårlig verktøy. Kjørte i ca en uke uten bedring, men nå er clutchen av en eller annen merkelig grunn tilbake til normalt. Kjøpt nye nøkler, så kommer til å ta slaven også, kostet tross alt litt penger...(org. Mazda kjøpt i Norge).
Post Reply