Page 5 of 9

Re: 2res 96 M edition

Posted: 27 Jun 2016, 15:40
by 2re
Hvis du har Miata og skal ha papirene i orden har du bare ett valg; V-MAXX. De har tre varianter med Tüf-papirer. Jeg valgte Extreme som er stillbar.

Re: Grace

Posted: 31 Aug 2016, 13:03
by 2re
Det er ofte slik når man får en ny liten tass inn i familien at man kan gå litt fem på når det gjelder kjønnet. Det ble mer og mer klart for de fleste i familien i løpet av sommeren at dette slett ikke var en gutt, men en jente :shock:

Følgelig kunne hun ikke trille rundt og hete William eller eller kortformene Bill/Will. Det går jo ikke an :roll: Derfor har vi kommet fram til at hun skal hete Grace

Re: Grace

Posted: 31 Aug 2016, 14:11
by obi-one
Alle Miata/MX-5 er vel jenter, det er jo et fåtall som har hengerfeste.....

Grace kler bilen bra!

Re: Grace

Posted: 31 Aug 2016, 14:38
by Stalfa
Er det ikke laget en egen tv-serie om kroppen hennes? :p

Re: Grace

Posted: 01 Sep 2016, 22:12
by reidunn
NyPettersen er skikkelig fornøyd med plutselig å være den eneste mannen :)

Hvordan føles det med nye coilovere?
NyPettersen har fått skåret istykker taket sitt, og jeg bestilte ny cab (stayfast, tan) i dette sekund. Just sayin'....'
Nå skal jeg snart ta meg sammen og oppdatere litt om bilen min også.

Re: Grace

Posted: 02 Sep 2016, 10:39
by 2re
Og plutselig fått en storesøster :)

Du, de coiloversene står fremdeles i esken :shock: Hjemme har vi hatt totalfornying av kjøkken samt konfirmasjon nå etter ferien, så det har ikke blitt gjort noe for henne desverre. Drømmer om Stayfast jeg også. Var nesten litt skuffet når jeg så at softtopen var helt ok :roll: Gleder meg allerede til å se den på NyPettersen! :) :)

Det var det med å gå skikkelig

Posted: 07 May 2017, 15:08
by 2re
Da jeg kjøpte denne bilen for litt over et år siden var det med visshet om at motoren ikke gikk helt som den skulle. Men både teknisk konsulent Erik og jeg var rimelig trygge på at dette kunne fikses relativt enkelt. Hun var nølende ved fullt gasspådrag, og gikk litt lurvete på tomgang.

Første tiltak var nye plugger, pluggledninger og en ny coil kjøpt på Finn. Ikke nevneverdig bedre av det, men jeg kjørte jo rundt slik hele sesongen, sommerturen inkludert. Over sommeren kikket Erik og jeg nærmere på saken i Sinsengarasjen, og med Beverly som prøvedonor ble en god del deler flyttet frem og tilbake og friskmeldt, uten at vi fant helt ut av det. Fortsatt var ikke problemet større enn lurvete gange.

Grace er ikke ute om vinteren, så da bærer det rett inn i garasjen. Rett før påske var det tid for neste skritt: skifte registerreima. Forrige eier var usikker på om denne var byttet eller ikke. Det var selvfølgelig mulig at reima, hvis den var byttet, var strammet feil og at synkroniseringen derfor ble feil.

Image

Image

Image

Image

Det viste seg "desverre" at reima satt som den skulle. Jeg hadde jo håpet å lokalisere problemet. Men, når man bytter reima så bytter man like godt vannpumpa også når man har alt av. Den viste seg å være litt slarkete, så det var uansett på høy tid at den ble byttet. Selv om ikke problemet ble lokalisert så er det godt å få sjekket og justert diverse.

Da vi fikk alt på plass igjen var det enklere å ringe inn problemet. Den gikk nå egentlig bare på 3 sylindre, og fra den ene pluggkabelen slo det av og til gnister mot coilen. Da måtte det altså være feil enten på plugger, ledninger eller coil.

I mellomtiden var Beverly solgt og overlevert. Kan det da bli bedre enn at NyPettersen, den ene identiske tvillingen i landet, stiller seg til disposisjon :) Jeg byttet bil med Reidunn på sommerturen og kjente at det var noe helt annet.

Turen opp til NyPettersen var nå skikkelig lurvete, med lugging og lyden av sørlandssnekke fra eksosen. Vi byttet over coil, plugger, ledninger, luftmengdemåler og kamakselsensor, og da var alt i skjønneste orden. Etter elemineringsmetoden ble feilen til slutt lokalisert til feil på coilen og en tennplugg. Det er så utrolig deilig å finne feilen etter en så lang periode med mystisk feil og lurvete gange!

I ettertid er det jo lett å si hva at man burde ha skjønt, og logikken i symptom og årsak er jo rimelig grei. Så da er plugger innkjøpt og ny coil bestilt. Det jeg har lært når det gjelder innkjøp av coil er at den bør enten være OEM eller om det er ettermarked komme fra en pålitelig kilde som kan gå god for denne. Hadde en hyggelig prat med Autolink som kunne fortelle at de som de selger er produsert for dem og at de har solgt nærmere 700 stk uten noen tilbakemeldinger om feil. Så da satser jeg på deres.

Re: Grace

Posted: 18 Aug 2017, 12:19
by 2re
Konklusjon etter en tids testing er at deres coil funger aldeles utmerket! :)

Re: Grace

Posted: 16 Sep 2017, 19:01
by Trym N1290
Fin lesning og godt du fant ut av det til slutt. Så fint med folk i klubben som er villige til å hjelpe til med å løse problemer. :)

Re: Grace

Posted: 17 Sep 2017, 12:50
by 2re
Ja, det er en del folk som utmerker seg. En av de beste sidene ved dette miljøet :)
Ikke noe er bedre enn å finne ut av ting man har slitt lenge med å finne ut av...

Re: Grace

Posted: 21 Sep 2017, 09:52
by Agility
Leste akkurat gjennom tråden her, og ser at du hadde jo allerede byttet coil og pluggledninger en gang, men de var altså ikke bra de heller ?

Re: Grace

Posted: 21 Sep 2017, 10:13
by 2re
Nope. Pluggledninger var ok. Men kjøpte coil på Finn.no av en fyr som påsto at han hadde kjøpt feil. Mye tyder på at ikke den var helt i orden, og ødela en ny plugg. Men det finta meg ut da coil liksom var sjekka ut...

Krøllete front

Posted: 14 Oct 2018, 22:07
by 2re
På vei til onsdagstreffet i oktober gikk jeg i stressfella. Klassisk litt dårlig tid, meldinger og telefoner osv tar oppmerksomheten. Resultatet er at jeg, idioten, kjører i ræva på en liten varebil. I lav hastighet, ca 10 km/t. Minimal synlig skade. Du måtte vite om det for å se det. En antydning til skjev glippe mellom panser og støtfanger samt antydning til knekk i venstre hjulbue antydet at trøkket hadde kommet mest på venstre side.

Idag var det tid for for å demontere fronten og ta en nærmere kikk. Ganske åpenbart venstre side som har fått det ja.
DSC_0257.JPG
DSC_0259.JPG


Den knekken her er ikke jeg så glad i...
DSC_0262.JPG
Denne braketten har fått juling:
DSC_0265.JPG
Skulle sett mer sånn ut:
DSCPDC_0003_BURST20181014165233582_COVER.JPG
DSC_0266.JPG
DSC_0267.JPG
DSC_0269.JPG
Det blir i alle fall ny brakett. Så gjenstår det å finne ut hva man kan klare å gjøre selv her med feks en jekk eller andre folkelige verktøy :?

Re: Grace

Posted: 15 Oct 2018, 07:10
by Stalfa
Jeg håper det lar seg fikse på en relativ enkel måte.

Re: Grace

Posted: 15 Oct 2018, 08:28
by Agility
Det var såpass på innsida ja, braketten var vi jo allerede enig om at var trøkt inn... :shock: