Page 9 of 9

Før sommerturen: Oljetrykksmåler

Posted: 14 Jun 2023, 22:40
by 2re
Fikk også hjelp av en god venn til å skifte den dølle oljetrykkmåler som bare viser trykk/ikke trykk, til den gode gamle jeg hvor du faktisk får det reelle trykket aktivt. Kjøpt hos Autolink, og instrumentet fikk jeg reddet ut fra gamlebilen.

Operasjon dynamo *oppdatert*

Posted: 26 Aug 2023, 00:37
by 2re
Orlandos dynamo fant det for godt å klikke under sommerturen. Den overladet og kokte batteriet. Det ble derfor å sitte på med andre under resten av turen, og komme seg hjem igjen på nytt batteri men uten lading. Full betaling i bom og full rekkeviddeangst :)

20230809_200828.jpg

Tidspunktet var ekstra velvalgt da det også var rett før 4 uker ferie. Så da går mye av sesongen da. Spesielt når det også viser seg å være krevende å få tak i dynamo til 1.8 NA8. Fikk først tak i en brukt i ukjent tilstand, men den fungerte ikke. Ingen kjente nettbutikker hadde på lager, så det var nummeret før jeg bestilte fra California via eBay. Men så fikk MX5Parts inn og etter en uke var endelig ny på plass. Det kan være verdt å merke seg en detalj jeg lærte meg underveis: Det er forskjell på dynamo til 1.6 og 1.8. Reim og reimhjul på 1.8 er langsgående rillet, mens 1.6 har blankt reimhjul og "trappeknotter" i reima. Litt dumt å ligge under bilen med ny dyrekjøpt dynamo som ikke passer reima...

IMG_20230824_204211_319.jpg

I underkant av dynamo går det en lang bolt med gjenger i ene enden. Advarsel: Denne satt noe grønnjævlig fast. Vet ikke om det er varme og kulde som gjør det, men i hvert fall ikke rust. Denne bilen har nesten blanke skruer overalt. Etter diverse fastnøkler og tendenser til avrunding var det bare å få tak i hjelp og bedre verktøy. Naboen for eksempel, som jobber i bilbergingsfirma :) Det ble gripetang til slutt, og helt ødelagt bolthode. Et tips er å få tak i ny bolt på forhånd. Det hadde ikke jeg, men derimot den tidligere omtalte nabo som fikset rehabilitert bolt: De hadde kappet av gammel mutter og sveiset på umbraco-hode på verksted, så nå har jeg antagelig landets eneste Miata med umbraco-skrue :D Funker som bare det!

Når bolten endelig var løs var det jo en liten gåte hvordan man skulle få lirket den ut. Den stoppet nemlig fort støttebeinet til manifolden. Det må altså demonteres. Heldigvis veldig enkelt med to bolter oppe og en i bunnen.


Det virker å ha gått noen pærer i instrumentpanelet, men det kan fikses senere.

Re: Orlando

Posted: 27 Aug 2023, 21:27
by Stalfa
Knall at det ordnet seg til slutt.

Så en "vilkårlig" fra f.eks. auto-doc ville ikke ha fungert?
https://www.autodoc.co.no/reservedeler/ ... 6-1-8-na8c

Re: Orlando

Posted: 29 Aug 2023, 20:30
by 2re
Joda. Med riktig festepunkter, reimhjul og A funker det. Det er tross alt bare lading av batteri vi snakker om, og mange produsenter. Det er jo ikke Mazda som har produsert "originalen" heller. Mente jeg hadde vært innom autodoc også.

Re: Orlando

Posted: 30 Aug 2023, 10:39
by Miatapowers
2re wrote: 29 Aug 2023, 20:30 Joda. Med riktig festepunkter, reimhjul og A funker det. Det er tross alt bare lading av batteri vi snakker om, og mange produsenter. Det er jo ikke Mazda som har produsert "originalen" heller. Mente jeg hadde vært innom autodoc også.
Er det ikke mitsubishi så lager de originale ?
Eg har montert noen ifra autodoc på biler så kun skal vare en liten stund og folk ikke vil blø kraftig for å få bilen til å rulle noe til. De billige har faktisk vart en god stund og.
Eg tror du valgte rett dynamo til bilen alikevel. Av erfaring vet eg at du får det du betaler for og.

Re: Orlando

Posted: 30 Aug 2023, 14:38
by 2re
Den originale er fra Mitsubishi ja. Det selskapet er bare digert, og produserer alt du kan tenke deg...