Friends of MX-5
Moderator: Styremedlemmer
- 2re
- 7200 RPM
- Posts: 3202
- Joined: 08 Mar 2008, 18:32
- Medlemsnummer: 704
- Location: Oslo
- Contact:
- Status: Offline
Friends of MX-5
For noen uker siden tikket det inn epost fra Mazda Motor Norge: Mazda Europe ville samle 50 representanter fra MX-5-klubbene, og importørene til et event som de har kalt "Friends of MX-5" i Barcelona. 2 grupper 2 dager hver. Etter en kort rådslagning i styret ble det til at jeg tok det tunge oppdraget
Mazda ønsker åpenbart en bedre kommunikasjon med entusiastmiljøet. Det syns vi jo er udelt positivt! MX-5 er et ikon, og en viktig merkevarebygger for Mazda. At de har et ærlig ønske om å innlemme oss i familien er et stort pluss.
Delegasjonen fra Norge besto av Svein Huset, servicemarkedssjef i Mazda Motor Norge, Fredrik Enersen fra deres mediebyrå Mindshare (forøvrig også medlem av klubben) og undertegnende. Vi dro fra Gardermoen med spenning fredag morgen og var tilbake sent lørdag kveld, godt fornøyde
Dag 1
Vi ble hentet på flyplassen av Mazda i en dertil passende ny CX-3 og kjørt til felles hotell.
Alle ble innlosjert på samme hotell; et høyst moderne og greit sådant. Ikke så rart kanskje at det heter H10 Cubik.
Det ble deretter noen timer fri, og vi benyttet tiden til å vandre litt i den praktfulle gamlebyen og få i oss litt lunsj i det deilige vårværet.
Det ble i sånne omgivelser helt umotståelig med årets første utepils
Så ble vi hentet på hotellet og fraktet til Mazdas eget showroom med møtelokaler som de kaller Mazda Space der verten for arrangementet,PR-direktør Jerome de Haan, ønsket velkommen på vegne av Mazda.
Litt senere var det tid for diskusjonsforum i grupper. Temaer som var oppe var f.eks. hva vi trodde det var som trakk MX-eiere inn i klubbene, hva vi følte/trodde var de viktigste verdiene de søkte etter. Var det sosiale ting, bare det å treffe andre eiere? Var det utveksling av erfaringer? Var det banekjøring? Osv. osv. Alle møtene ble det tatt lydopptak av for senere bruk internt i Mazda.
Noen timer senere var det flott middag, også det på Mazda Space. Kjekt med god mat omgitt av fire generasjoner MX-5
Dag 2
Den store dagen! Utsjekk fra hotellet kl 0745. Vi ble nok en gang hentet i busser og fraktet til; ja du gjettet riktig; Mazda Space
Vi hadde jo selvfølgelig lagt merke til disse:
Disse hadde Mazda kalt iRacing. Supre simulatorer satt opp som MX-5 racing på Mazda Raceway Laguna Seca Men for å unngå for mye kø på disse ble vi delt opp, og halvparten ble satt i gang med workshop på Lightpainting. Som navnet i grunnen sier; maling med lys. Vi tenkte vel at dette ble litt kleint og kjedelig, men det ble faktisk ganske morsomt! Kort fortalt: I et mørkt rom sto lukkeren i kameraet åpent i 30 sek mens vi lager mønster med forskjellig lys. Alle bildene gruppene laget ble vurdert i løpet av dagen. Tror du ikke at gruppa vår vant da? Tipper det var pga sjarmen i bildet. Det var mange flotte bilder.
Her med rekvisittene:
Resultatet:
Så var det etterhvert vår tur med iRacing. Også her en konkurranse, hvor beste sjåfør her og en del andre konkurranser som arrangeres senere vinner en tur til Mazda Raceway. Ingenting å si på innsatsen, selv om ikke alle tidene ble som man håpet. Litt mer øvelse hadde nok gjort seg.
Så. Så var det The Real Thing. Dvs The Iconic Drive som de kalte det. Ut og kjøre ND!
Først et gruppebilde med hyggelige entusiaster:
Deretter poppet det bokstavelig talt opp 20 tyskregistrerte ND fra garasjeanlegget under bakken med GPS ferdig satt opp med kjørerute. "Have a nice drive!" Skyfri himmel, og vindstille.
Først litt med hjertet i halsen. Catalanere kjører ikke helt som oss...
Etter nesten urovekkende mye motorvei ut fra Barcelona ble det etterhvert skikkelige veier. Og for noen veier. Virkelig en "Iconic Drive"
Halvveis var det sjåførbytte. Samtidig tikket det inne meldinger fra Oslo om snøvær. Vi følte sympati, vi gjorde det
Og mens temperaturen steg til 18 grader ble veiene ble bare mindre og mindre, og mer og mer svingete
Enden på reisen var en av regionens bedre Cava-produsenter.
Her sto også Mazdas sjåførpark klar.
For vi skulle jo selvfølgelig også smake
Slik ser litt av 1.5 millioner flasker med Cava ut:
Etterhvert kunne vi det grunnleggende vi trenger å vite om cava
Det var ikke mye fristende å dra hjem til snøværet
Det var ikke akkurat små ressurser Mazda brukte disse dagene på MX-5 entusiaster. Fotografer, film og lydfolk overalt, nydelig mat, sjåfører og biler osv. Dette tolker jeg som at Mazda nå har en genuin interesse av å få en bedre forståelse av hva MX-5 entusiaster er opptatt av og hvordan disse og Mazda kan få ett enda bedre samarbeide. Tommel opp for det!
Her er en kjapp liten video fra arrangementet:
Tusen takk til den øvrige norske delegasjonen, og tusen takk til Mazda!
Mazda ønsker åpenbart en bedre kommunikasjon med entusiastmiljøet. Det syns vi jo er udelt positivt! MX-5 er et ikon, og en viktig merkevarebygger for Mazda. At de har et ærlig ønske om å innlemme oss i familien er et stort pluss.
Delegasjonen fra Norge besto av Svein Huset, servicemarkedssjef i Mazda Motor Norge, Fredrik Enersen fra deres mediebyrå Mindshare (forøvrig også medlem av klubben) og undertegnende. Vi dro fra Gardermoen med spenning fredag morgen og var tilbake sent lørdag kveld, godt fornøyde
Dag 1
Vi ble hentet på flyplassen av Mazda i en dertil passende ny CX-3 og kjørt til felles hotell.
Alle ble innlosjert på samme hotell; et høyst moderne og greit sådant. Ikke så rart kanskje at det heter H10 Cubik.
Det ble deretter noen timer fri, og vi benyttet tiden til å vandre litt i den praktfulle gamlebyen og få i oss litt lunsj i det deilige vårværet.
Det ble i sånne omgivelser helt umotståelig med årets første utepils
Så ble vi hentet på hotellet og fraktet til Mazdas eget showroom med møtelokaler som de kaller Mazda Space der verten for arrangementet,PR-direktør Jerome de Haan, ønsket velkommen på vegne av Mazda.
Litt senere var det tid for diskusjonsforum i grupper. Temaer som var oppe var f.eks. hva vi trodde det var som trakk MX-eiere inn i klubbene, hva vi følte/trodde var de viktigste verdiene de søkte etter. Var det sosiale ting, bare det å treffe andre eiere? Var det utveksling av erfaringer? Var det banekjøring? Osv. osv. Alle møtene ble det tatt lydopptak av for senere bruk internt i Mazda.
Noen timer senere var det flott middag, også det på Mazda Space. Kjekt med god mat omgitt av fire generasjoner MX-5
Dag 2
Den store dagen! Utsjekk fra hotellet kl 0745. Vi ble nok en gang hentet i busser og fraktet til; ja du gjettet riktig; Mazda Space
Vi hadde jo selvfølgelig lagt merke til disse:
Disse hadde Mazda kalt iRacing. Supre simulatorer satt opp som MX-5 racing på Mazda Raceway Laguna Seca Men for å unngå for mye kø på disse ble vi delt opp, og halvparten ble satt i gang med workshop på Lightpainting. Som navnet i grunnen sier; maling med lys. Vi tenkte vel at dette ble litt kleint og kjedelig, men det ble faktisk ganske morsomt! Kort fortalt: I et mørkt rom sto lukkeren i kameraet åpent i 30 sek mens vi lager mønster med forskjellig lys. Alle bildene gruppene laget ble vurdert i løpet av dagen. Tror du ikke at gruppa vår vant da? Tipper det var pga sjarmen i bildet. Det var mange flotte bilder.
Her med rekvisittene:
Resultatet:
Så var det etterhvert vår tur med iRacing. Også her en konkurranse, hvor beste sjåfør her og en del andre konkurranser som arrangeres senere vinner en tur til Mazda Raceway. Ingenting å si på innsatsen, selv om ikke alle tidene ble som man håpet. Litt mer øvelse hadde nok gjort seg.
Så. Så var det The Real Thing. Dvs The Iconic Drive som de kalte det. Ut og kjøre ND!
Først et gruppebilde med hyggelige entusiaster:
Deretter poppet det bokstavelig talt opp 20 tyskregistrerte ND fra garasjeanlegget under bakken med GPS ferdig satt opp med kjørerute. "Have a nice drive!" Skyfri himmel, og vindstille.
Først litt med hjertet i halsen. Catalanere kjører ikke helt som oss...
Etter nesten urovekkende mye motorvei ut fra Barcelona ble det etterhvert skikkelige veier. Og for noen veier. Virkelig en "Iconic Drive"
Halvveis var det sjåførbytte. Samtidig tikket det inne meldinger fra Oslo om snøvær. Vi følte sympati, vi gjorde det
Og mens temperaturen steg til 18 grader ble veiene ble bare mindre og mindre, og mer og mer svingete
Enden på reisen var en av regionens bedre Cava-produsenter.
Her sto også Mazdas sjåførpark klar.
For vi skulle jo selvfølgelig også smake
Slik ser litt av 1.5 millioner flasker med Cava ut:
Etterhvert kunne vi det grunnleggende vi trenger å vite om cava
Det var ikke mye fristende å dra hjem til snøværet
Det var ikke akkurat små ressurser Mazda brukte disse dagene på MX-5 entusiaster. Fotografer, film og lydfolk overalt, nydelig mat, sjåfører og biler osv. Dette tolker jeg som at Mazda nå har en genuin interesse av å få en bedre forståelse av hva MX-5 entusiaster er opptatt av og hvordan disse og Mazda kan få ett enda bedre samarbeide. Tommel opp for det!
Her er en kjapp liten video fra arrangementet:
Tusen takk til den øvrige norske delegasjonen, og tusen takk til Mazda!
2RE
Leder
Orlando - 96 Miata M edition 1.8 Starlight Blue Mica
x Petronella - 96 MX-5 1.6 BRG
"If you can't go fast with 90 horsepower, 900 horsepower won't help you" - Bob Hall, father of the MX-5/Miata
x 2013 Mazda6 2.0 Vision
2017 Mazda CX-5 Optimum AWD
Leder
Orlando - 96 Miata M edition 1.8 Starlight Blue Mica
x Petronella - 96 MX-5 1.6 BRG
"If you can't go fast with 90 horsepower, 900 horsepower won't help you" - Bob Hall, father of the MX-5/Miata
x 2013 Mazda6 2.0 Vision
2017 Mazda CX-5 Optimum AWD
-
- 7200 RPM
- Posts: 3049
- Joined: 19 Sep 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 968
- Location: Ski
- Contact:
- Status: Offline
Re: Friends of MX-5
Det så jo ut som en meget bra tur.
Hyggelig med mange bilder.
Hyggelig med mange bilder.
-Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
'06 Toyta Yaris 1.3 COP => går som et olja lyn
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
'06 Toyta Yaris 1.3 COP => går som et olja lyn
- Trym N1290
- 7200 RPM
- Posts: 1897
- Joined: 02 Nov 2010, 23:22
- Medlemsnummer: 888
- Location: Drammen
- Status: Offline
Re: Friends of MX-5
Tommel opp for mazda, fin tur og flott skrevet!
1991 Mazda Miata 1.6
2014 Subaru Outback 2.5
2018 Bmw i3 - Fully charged
2014 Subaru Outback 2.5
2018 Bmw i3 - Fully charged
- Bubba
- 6500 RPM
- Posts: 604
- Joined: 11 Sep 2013, 16:44
- Medlemsnummer: 1107
- Location: Oslo
- Status: Offline
Re: Friends of MX-5
Herlig. Flott rapport og mye bilder. Kjempefint at de nå strekker seg ut til "miljøet". Normalt er det kun motorjournalister forundt å oppleve slike ting.
Sent fra min SM-G900F via Tapatalk
Sent fra min SM-G900F via Tapatalk
Bubba
04 MX-5 MSM - (Speedo)
X 97 MX-5 1,8
X 02 MX-5 1,8 Arizona - donor-/delebil
08 VW Touran
84 Mazda 626 LX 2,0 HB
04 MX-5 MSM - (Speedo)
X 97 MX-5 1,8
X 02 MX-5 1,8 Arizona - donor-/delebil
08 VW Touran
84 Mazda 626 LX 2,0 HB
Re: Friends of MX-5
Huff, sånne tillitsverv er et slit, altså, 2re!
Kjekk reiserapport.
Atenza
Kjekk reiserapport.
Atenza
2011 Mazda MX-5 Special Edition - Dolphin grey
- tob
- 1000 RPM
- Posts: 108
- Joined: 23 Sep 2014, 22:49
- Medlemsnummer: 1267
- Location: Hardanger
- Contact:
- Status: Offline
Re: Friends of MX-5
Der skulle vi ha vøri, Ka'l. Flott rapport.
Jeg skulle ønske at Mazda tilbød utleie av MX-5 i Barcelona. Da slipper en stakkars nordmann å kjøre hele Europa på langs for å oppleve de spanske fjellveiene i en MX-5. Da ville jeg ha tilbragt (h)jule-, vinter-, og påskeferiene i Spania.
Etter å ha kjørt i Pyreneene sist høst (se viewtopic.php?f=22&t=19760), mener jeg at Spania har de beste roadster-veiene i Europa.
Jeg skulle ønske at Mazda tilbød utleie av MX-5 i Barcelona. Da slipper en stakkars nordmann å kjøre hele Europa på langs for å oppleve de spanske fjellveiene i en MX-5. Da ville jeg ha tilbragt (h)jule-, vinter-, og påskeferiene i Spania.
Etter å ha kjørt i Pyreneene sist høst (se viewtopic.php?f=22&t=19760), mener jeg at Spania har de beste roadster-veiene i Europa.
BIL: MX-5 2014 - Subaru Outback 2.0D 2010 - Subaru Forester 1999
MC: Honda VFR800 VTEC 2003
MC: Honda VFR800 VTEC 2003
- Agility
- 7200 RPM
- Posts: 1680
- Joined: 06 Jun 2009, 16:10
- Medlemsnummer: 813
- Location: Jeppedalen, Hurdal
- Status: Offline
Re: Friends of MX-5
Helt suverent, Tore !!!
-10 MX-5 NC PRHT Storm
-92 Jaguar XJS V12 convertible -It's a JÆÆÆG....
-17 Kia Soul EV -Batteribil
-15 MB GLK 220cdi 4Matic -Bikkjebil
[X] -91 MX-5 kompressor IL Tempo... -Lekebil
[X] -90 Miata Mazdarati
[X] -93 Miata SE Special
-92 Jaguar XJS V12 convertible -It's a JÆÆÆG....
-17 Kia Soul EV -Batteribil
-15 MB GLK 220cdi 4Matic -Bikkjebil
[X] -91 MX-5 kompressor IL Tempo... -Lekebil
[X] -90 Miata Mazdarati
[X] -93 Miata SE Special
Re: Friends of MX-5
https://www.socialcar.com/alquilar/coch ... a-mx5/5727tob wrote:Der skulle vi ha vøri, Ka'l. Flott rapport.
Jeg skulle ønske at Mazda tilbød utleie av MX-5 i Barcelona.
Atenza
2011 Mazda MX-5 Special Edition - Dolphin grey
- tob
- 1000 RPM
- Posts: 108
- Joined: 23 Sep 2014, 22:49
- Medlemsnummer: 1267
- Location: Hardanger
- Contact:
- Status: Offline
Re: Friends of MX-5
Takk for linken. Denne dukket ikke opp da jeg søkte på leiebil i høst. Hadde spart meg for mye motorvei.Atenza wrote:https://www.socialcar.com/alquilar/coch ... a-mx5/5727tob wrote:Der skulle vi ha vøri, Ka'l. Flott rapport.
Jeg skulle ønske at Mazda tilbød utleie av MX-5 i Barcelona.
Atenza
BIL: MX-5 2014 - Subaru Outback 2.0D 2010 - Subaru Forester 1999
MC: Honda VFR800 VTEC 2003
MC: Honda VFR800 VTEC 2003
- 2re
- 7200 RPM
- Posts: 3202
- Joined: 08 Mar 2008, 18:32
- Medlemsnummer: 704
- Location: Oslo
- Contact:
- Status: Offline
Re: Friends of MX-5
Folk får ta det som et argument for å stå på for klubben Sånne ting kan dukke opp!Atenza wrote:Huff, sånne tillitsverv er et slit, altså, 2re!
Kjekk reiserapport.
Atenza
2RE
Leder
Orlando - 96 Miata M edition 1.8 Starlight Blue Mica
x Petronella - 96 MX-5 1.6 BRG
"If you can't go fast with 90 horsepower, 900 horsepower won't help you" - Bob Hall, father of the MX-5/Miata
x 2013 Mazda6 2.0 Vision
2017 Mazda CX-5 Optimum AWD
Leder
Orlando - 96 Miata M edition 1.8 Starlight Blue Mica
x Petronella - 96 MX-5 1.6 BRG
"If you can't go fast with 90 horsepower, 900 horsepower won't help you" - Bob Hall, father of the MX-5/Miata
x 2013 Mazda6 2.0 Vision
2017 Mazda CX-5 Optimum AWD
- Rudolf
- 7200 RPM
- Posts: 5969
- Joined: 26 Sep 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 627
- Location: Oslo
- Contact:
- Status: Offline
Re: Friends of MX-5
Flott rapport Tore
Erik
Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
- obi-one
- 7200 RPM
- Posts: 1139
- Joined: 12 Sep 2009, 22:00
- Medlemsnummer: 829
- Location: Nesodden
- Status: Offline
Re: Friends of MX-5
Veldig godt skrevet rapport, flotte bilder, og takk for at du stiller opp for klubben!