Jon's Miata
Posted: 30 Jan 2016, 18:51
Hei! Tenkte å lage en prosjektråd. Burde kanskje gjort det da jeg startet på prosjektet, men bedre sent enn aldri. Det er en del bilder av ting jeg har gjort med bilen, og så er det en del bilder av ting jeg har gjort sammen med bilen. Har ikke pleid å være noe særlig på forum tidligere, men tenkte å prøve å oppdatere noenlunde jevnlig.
Kan jo begynne med utgangspunktet: En så å si original 1990 modell, USA importert Miata NA.
Mods som allerede var gjort da jeg kjøpte den:
- GV frontleppe
- R-package bakleppe
- KG spoiler
- SSR Type C hjul
- Div krom detaljer inni
Med en gang jeg kom hjem etter å ha hentet bilen begynte jeg med de første modsene mine.
Det første som ble gjort var:
- Yonaka coilovers
- Border SP-1 stoler
- QSP ratt med snap off
- Speedhunters/Takata slepestropp
- Soting av blink/park lys og markeringslys
- Koble til US blink igjen
- Endestuss på eksosen
- Nye skilt
- Speedhunters klistremerke i frontruten
- Jeg begynte som smått med å lakkere litt deler i motorrommet og byttet div. slanger osv Så kom vinteren, og meg og noen kompiser fant en garasje vi kunne leie. Dagen etter bilen var kommet inn for vinteren satte jeg i gang med vinterens prosjekt; å pynte litt i motorrommet. Hadde egentlig ikke noe særlig plan annet enn at jeg ville at det skulle se noenlunde presentabelt ut når jeg åpner panseret.
Dette bilde ble tatt før jeg hadde gjort noe som helst. Men slik så det altså ut da jeg begynte. Det første jeg fikk lyst til å prøve på var å rydde opp i ledningsnettet. Jeg begynte å lese litt om «wire tucking», og fant raskt ut at det var noe jeg ville prøve på.
Det først jeg begynte med var å fjerne alt av ledninger fra motorrommet. Jeg tok ut dashbordet for å få bedre tilgjengelighet. Og dro deretter alle ledningene inn i kupéen. Jeg visste at det var en del ting jeg hadde lyst til å ta vekk, så jeg splittet ledningsnettet og begynte å sortere. Noen ledninger skulle fjernes, noen skulle forlenges og noen skulle kortes ned. Etter ledningene begynte å bli som jeg ville, boret jeg nye hull i siden bak skjermene og begynte å trekke frem ledninger. Sikringsbokser, jordingspunkt osv. ble montert inni bilen, ledninger til airbag, servo, a/c, cruise control osv. ble fjernet slik at bare de ledningene som trenger å være i motorrommet er der. Ferdig resultat på passasjersiden. Slik ser det nå ut på andre siden av det fremste hullet.
Kan jo begynne med utgangspunktet: En så å si original 1990 modell, USA importert Miata NA.
Mods som allerede var gjort da jeg kjøpte den:
- GV frontleppe
- R-package bakleppe
- KG spoiler
- SSR Type C hjul
- Div krom detaljer inni
Med en gang jeg kom hjem etter å ha hentet bilen begynte jeg med de første modsene mine.
Det første som ble gjort var:
- Yonaka coilovers
- Border SP-1 stoler
- QSP ratt med snap off
- Speedhunters/Takata slepestropp
- Soting av blink/park lys og markeringslys
- Koble til US blink igjen
- Endestuss på eksosen
- Nye skilt
- Speedhunters klistremerke i frontruten
- Jeg begynte som smått med å lakkere litt deler i motorrommet og byttet div. slanger osv Så kom vinteren, og meg og noen kompiser fant en garasje vi kunne leie. Dagen etter bilen var kommet inn for vinteren satte jeg i gang med vinterens prosjekt; å pynte litt i motorrommet. Hadde egentlig ikke noe særlig plan annet enn at jeg ville at det skulle se noenlunde presentabelt ut når jeg åpner panseret.
Dette bilde ble tatt før jeg hadde gjort noe som helst. Men slik så det altså ut da jeg begynte. Det første jeg fikk lyst til å prøve på var å rydde opp i ledningsnettet. Jeg begynte å lese litt om «wire tucking», og fant raskt ut at det var noe jeg ville prøve på.
Det først jeg begynte med var å fjerne alt av ledninger fra motorrommet. Jeg tok ut dashbordet for å få bedre tilgjengelighet. Og dro deretter alle ledningene inn i kupéen. Jeg visste at det var en del ting jeg hadde lyst til å ta vekk, så jeg splittet ledningsnettet og begynte å sortere. Noen ledninger skulle fjernes, noen skulle forlenges og noen skulle kortes ned. Etter ledningene begynte å bli som jeg ville, boret jeg nye hull i siden bak skjermene og begynte å trekke frem ledninger. Sikringsbokser, jordingspunkt osv. ble montert inni bilen, ledninger til airbag, servo, a/c, cruise control osv. ble fjernet slik at bare de ledningene som trenger å være i motorrommet er der. Ferdig resultat på passasjersiden. Slik ser det nå ut på andre siden av det fremste hullet.