Hei,
Bilen min slukte latterlig mye olje og røyk ved oppstart, så jeg har latt den stå i en stund. Nå har jeg begynt prosessen i å bytte ventilpakninger/tetninger, men jeg får ikke til å montere begge holderne samtidig, den ene faller alltid ut. Metodene jeg har forsøkt å bruke har vært å bruke en skrutvinge med en pipe på den ene enden, for å komprimere fjæren rolig med holder på plass. Jeg har også prøvd å rolig, men bestemt presse piper av varierende størrelse på toppen av den flate ventilhatten, uten bedre resultat enn at en holder fester seg og en hopper ut av hatten.
Er det noen her som har noen triks eller verktøy som jeg burde bruke? Ser at Wurth har en ventilfjærspenne, samt bilxtra, men disse blir ca samme metode som jeg har brukt. Den ene som er litt annerledes http://nettbutikk.wuerth.no/haandverkto ... aerspenner Tror jeg ikke får klaring mellom veggen og fjæren.
Sliter med å bytte ventilpakning/tetninger
Moderator: Styremedlemmer
- Miatapowers
- 7200 RPM
- Posts: 6792
- Joined: 30 Mar 2006, 02:00
- Location: Odda
- Status: Offline
Re: Sliter med å bytte ventilpakning/tetninger
Dette er tålmodighets jobb, må bare dille og dalle så går det til slutt, eg kjøpte ett annet verktøy så gjorde alt så utrolig mye lettere..
Noe lignende dette eg fant på miata.net
https://www.youtube.com/watch?v=VIwmf0nhljU
Noe lignende dette eg fant på miata.net
https://www.youtube.com/watch?v=VIwmf0nhljU
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
- Rudolf
- 7200 RPM
- Posts: 5969
- Joined: 26 Sep 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 627
- Location: Oslo
- Contact:
- Status: Offline
Re: Sliter med å bytte ventilpakning/tetninger
Er du sikker på at det er utette ventiltetninger?
1.8l motoren er kjent for å få dårlige oljeringer etter en stund.
Vi er flere som har vært borti det.
Erik
(som skifter oljeringer på Beverly)
1.8l motoren er kjent for å få dårlige oljeringer etter en stund.
Vi er flere som har vært borti det.
Erik
(som skifter oljeringer på Beverly)
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
- brokkoli
- 2000 RPM
- Posts: 214
- Joined: 12 Mar 2014, 16:36
- Medlemsnummer: 1158
- Location: Porsgrunn
- Status: Offline
Re: Sliter med å bytte ventilpakning/tetninger
Får håpe det er ventiltetningene, hvis ikke så blir det enda en demontering. Det var ikke så ille i starten, men ble værre ettervært. Hvis jeg kjørte bilen litt til røyken forsvant, skrudde den av i et par timer og startet den igjen så var det ingen røyk. Jeg har prøvd å bytte pcv ventilen med en som fulgte med delemotoren, men det er ingen forskjell i forbruk.
Skal fortsette å prøve med holderne med pipa, det er litt surt å vente 2 uker på et verktøy som såvidt går over over tollgrensa.
Skal fortsette å prøve med holderne med pipa, det er litt surt å vente 2 uker på et verktøy som såvidt går over over tollgrensa.
Re: Sliter med å bytte ventilpakning/tetninger
Hehe. Akkurat vært igjennom det samme. PCV og så ny topp med nye tetninger. Ble merkbart mindre oljeforbruk, men oljeringer må nok byttes en gang i fremtiden.
Etter lange nedoverbakker der du er av gassen, ser du noe røyk bak når du går på gassen igjen?
Etter lange nedoverbakker der du er av gassen, ser du noe røyk bak når du går på gassen igjen?
- brokkoli
- 2000 RPM
- Posts: 214
- Joined: 12 Mar 2014, 16:36
- Medlemsnummer: 1158
- Location: Porsgrunn
- Status: Offline
Re: Sliter med å bytte ventilpakning/tetninger
Mener å huske det var slik ja, men det er en stund siden jeg sist kjørte.
EDIT: En liten gjennomsiktig plastikkpose, en lang 10mm pipe og en skrutvinge er trikset. Posen sørger for at holderne, holder seg på plass. Sleit med at holderne føyk ut av hatten når ventilfjæra ble komprimert.
EDIT: En liten gjennomsiktig plastikkpose, en lang 10mm pipe og en skrutvinge er trikset. Posen sørger for at holderne, holder seg på plass. Sleit med at holderne føyk ut av hatten når ventilfjæra ble komprimert.