Hva er bilen min verdt?

Generelt Prat, Tips om hjemmesider, tester o.l.

Moderator: Styremedlemmer

User avatar
Gabzh
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1118
Joined: 25 Dec 2014, 01:36
Medlemsnummer: 1282
Location: Ås
Status: Offline

Hva er bilen min verdt?

Post by Gabzh »

Hei! Lurte på hva jeg eventuelt kunne lagt ut bilen min for, og når det er best å selge (før høsten faller inn). Mange av dere kjenner nok til denne, men kan skrive litt info likevel.

1991 Mazda MX-5 1.6

-British Racing Green med gullfargede Le Mans-striper
-Tan skinninteriør
-Ca 225.000km
-EU til oktober 2015
-Lite rust og generelt god stand!

Sommerhjul:
15x8" Klutch SL1
Dunlop Sport Bluresponse i 195/50
(Gode dekk, noen små merker av kantkjøring på et par felger men ellers god stand)

Vinterhjul:
14" Originale Daisy
Aurora piggdekk i 185/40
(Gode dekk, felger i veldig god stand)

Betydelige ting som har blitt gjort (regner ikke med alt jeg har byttet for å gjøre den mer "strøken"/original):
-Senket
-Rullebur
-MOMO ratt og rattboss (blir kanskje byttet til nytt ratt og boss snart)
-Eksosanlegg fra Porsche Cayenne (cat-back)
-Justert til riktig tenning
-Restaurere shortnose (byttet til en strøken)
-Nytt batteri
-Ny dynamoreim
-Kjøleslange byttet og system skylt gjennom
-Firkantet skilt foran
-Stubby antenne
-Pioneer 2-DIN spiller
-Nye Pioneer høyttalere i dører
-Pioneer forsterker
og diverse andre småting.

Negative ting:
-Vindu på passasjerside går ikke opp og ned - må festes på vindusheis
-To rifter i kalesje (tettet med kraftig svart teip)
-Lekkasje i eksos (trenger ny katalysator)
-Diverse små skjønnhetsfeil i lakk + steinsprutskader foran
-Er også et lite hosteproblem, men det fikses før eventuelt salg. Kanskje andre ting også.


Image

Image

Image

Image

Image
User avatar
vidarlavoll
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 661
Joined: 20 Jul 2010, 11:50
Medlemsnummer: 886
Location: Nærsnes, Røyken
Status: Offline

Re: Hva er bilen min verdt?

Post by vidarlavoll »

kjøpte du ikke nettopp bilen...?
Teejay187
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 735
Joined: 14 Jul 2012, 00:47
Status: Offline

Re: Hva er bilen min verdt?

Post by Teejay187 »

Jeg ville kjøpt den for 35k kanskje?
Stalfa
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3046
Joined: 19 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 968
Location: Ski
Contact:
Status: Offline

Re: Hva er bilen min verdt?

Post by Stalfa »

Teejay187 wrote:Jeg ville kjøpt den for 35k kanskje?
Truls, du lyver!
-Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
'06 Toyta Yaris 1.3 COP => går som et olja lyn
Teejay187
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 735
Joined: 14 Jul 2012, 00:47
Status: Offline

Re: Hva er bilen min verdt?

Post by Teejay187 »

Stalfa wrote:
Teejay187 wrote:Jeg ville kjøpt den for 35k kanskje?
Truls, du lyver!
Jeg har bare 25 på meg akkurat nå. Greit?
User avatar
Trym N1290
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1897
Joined: 02 Nov 2010, 23:22
Medlemsnummer: 888
Location: Drammen
Status: Offline

Re: Hva er bilen min verdt?

Post by Trym N1290 »

Når jeg ser etter bil er det gitte punkter jeg ser etter, mindre ting som bytte av anlegg og deksler gir veldig lite men gjør heller bilen mer lett solgt.

Det er det tekniske spm betyr!
Rust! hvor og hvor mye, rust er dyrt og kjedelig
Hvordan ser bilen ut ellers under
Motor, tett og fin? går rent og pent, service?
Drivlinje. tight? hvordan differensial?
Softtop. Er den hel? hvor gammel eventuelt.
Bilen vært i ulykke/ skadet før?
Er det fine hjul på bilen så er det bare en bonus.

Du har gjort/ forbedret bilen litt på flere punkter. Vet ikke hva ca pris ble mellom bytte av ny og gammel bil. Har aldri sett bilen din live, bare veldig mange bilder.
Men ut ifra at softtop trenger å byttes, det finnes rust og motor har hatt/har problemer. ikke torsen eller vlsd?

30tusen ish,
1991 Mazda Miata 1.6
2014 Subaru Outback 2.5
2018 Bmw i3 - Fully charged
User avatar
Gabzh
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1118
Joined: 25 Dec 2014, 01:36
Medlemsnummer: 1282
Location: Ås
Status: Offline

Re: Hva er bilen min verdt?

Post by Gabzh »

vidarlavoll wrote:kjøpte du ikke nettopp bilen...?
Jo, i januar, men har bruk for en mer "hverdagslig" bil for øyeblikket. Skal på en reise på 2000km i høst, og da blir vi kanskje tre. Da vil jeg ha en bil som har plass, komfort, stillhet osv. Skal ha meg E39 med diesel, så da blir det mindre forbruk også. Skulle gjerne hatt begge, men med økonomien min så har jeg ikke råd til to biler. Blir selvsagt en MX-5 som andrebil når jeg får meg en bedre inntekt.

Angående bilen:
Rusten jeg har sett er overfladisk i en-to hjulbuer (bobler i lakken) og litt nederst på høyre framskjerm (bak framhjulet). Er solid og fin under! Motoren går fint, bruker litt olje, men ikke mye. Det hoste-problemet blir uansett fikset før salg, så det trengs ikke tas i betraktning. Har åpen diff, og har ikke vært i noen ulykker. Cirkapris ved byttet var rundt 35k.

Men jeg ser jo massevis av NA'er ute til rundt 30, men da er det ofte uten bur og senk etc. Det må vel ha noe mer verdi? Er ikke ufornøyd med 35k (hvis jeg får det for den), bare lurer. Er jo en ganske unik bil med lakken sin også da (selvom den har sine skjønnhetsfeil).
User avatar
Ørnbjørn
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 2249
Joined: 03 Nov 2010, 18:37
Medlemsnummer: 967
Location: Oslo
Status: Offline

Re: Hva er bilen min verdt?

Post by Ørnbjørn »

Det du betalte, minus verdien på hardtopen som fulgte med minus litt til. Virker å være utført en del latmannsjobb og eg ville vore redd for hva som dukker opp av problemer "rundt neste sving". Forutsatt at du fikser alt som er galt med motor og dører / vinduer. Det at kalesjen er slitt trekker også ned.
User avatar
uggla
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1350
Joined: 03 Aug 2006, 02:00
Medlemsnummer: 595
Location: Oppegård
Status: Offline

Re: Hva er bilen min verdt?

Post by uggla »

Gabzh wrote:
vidarlavoll wrote:kjøpte du ikke nettopp bilen...?
Jo, i januar, men har bruk for en mer "hverdagslig" bil for øyeblikket. Skal på en reise på 2000km i høst, og da blir vi kanskje tre. Da vil jeg ha en bil som har plass, komfort, stillhet osv. Skal ha meg E39 med diesel, så da blir det mindre forbruk også. Skulle gjerne hatt begge, men med økonomien min så har jeg ikke råd til to biler. Blir selvsagt en MX-5 som andrebil når jeg får meg en bedre inntekt.

Angående bilen:
Rusten jeg har sett er overfladisk i en-to hjulbuer (bobler i lakken) og litt nederst på høyre framskjerm (bak framhjulet). Er solid og fin under! Motoren går fint, bruker litt olje, men ikke mye. Det hoste-problemet blir uansett fikset før salg, så det trengs ikke tas i betraktning. Har åpen diff, og har ikke vært i noen ulykker. Cirkapris ved byttet var rundt 35k.

Men jeg ser jo massevis av NA'er ute til rundt 30, men da er det ofte uten bur og senk etc. Det må vel ha noe mer verdi? Er ikke ufornøyd med 35k (hvis jeg får det for den), bare lurer. Er jo en ganske unik bil med lakken sin også da (selvom den har sine skjønnhetsfeil).
Det er jo en velbrukt bil og vi som har lest litt på forumet har jo registrert at det har skjedd mye småplukk med denne.
Jeg liker senk og bur selv, men man vil jo helst gjøre det selv. En senka bil med høylytt eksos tyder kanskje på litt tidligere ungdommelig misbruk....

Mao. jeg ville kanskje hatt en mest mulig org. bil om jeg skulle kjøpt en.
Men den hadde jo ikke nødvendigvis blitt værende original lenge....

Uansett virker dette som feil prioritering... For en 200 mils tur kan vel Avis/Hertz være en løsning? :D
Omreg./forsikring/billån etc. er dyrt. Og det er vel en E39 og, relativt sett.
Evt. kjøpe en drittbil til 5000,- til denne turen og beholde Mx'en.... :roll:

Image

M
'92 NA 1,6 BRG "Schnell"
FM Understell/1,8 bremser/JR CAI & Grenrør/Torsen 4,3:1/Advan AD08R
'16 CX-5 AWD 2,5 "Rasjonell"
User avatar
Gabzh
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1118
Joined: 25 Dec 2014, 01:36
Medlemsnummer: 1282
Location: Ås
Status: Offline

Re: Hva er bilen min verdt?

Post by Gabzh »

Er nok ikke bare på grunn av turen at jeg vil bytte bil. Har savnet E39 ganske lenge nå, det er tross alt fantastiske biler. Og selv om MX-5 er morsomt veldig ofte, så kan det også være slitsomt av og til. Har hatt E39 før, så er godt kjent med disse. Vanskelig å finne en bil jeg kan trives i, og som kan vare en liten stund, til 5 lapper.
User avatar
Gabzh
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1118
Joined: 25 Dec 2014, 01:36
Medlemsnummer: 1282
Location: Ås
Status: Offline

Re: Hva er bilen min verdt?

Post by Gabzh »

Leiebil koster jo også en del, for øvrig. Sjekket kjapt hos Avis nå, begynner jo på 3-4 tusen for rundt 11 dager. Da er det like greit å bruke egen bil. Har satt opp et budsjett som jeg har råd til å spare opp, og da går det ikke å legge til en ny bil eller en leiebil der. Får jo mulighet til å kjøpe meg MX-5 igjen ved en senere anledning når jeg har bedre råd. Dessuten vil det lønne seg med dieselbil for meg nå, bruker mye penger på bensin.
User avatar
Trouble
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 529
Joined: 04 Nov 2014, 23:39
Medlemsnummer: 1288
Location: Oppegård
Status: Offline

Re: Hva er bilen min verdt?

Post by Trouble »

Synes ikke det var så ille med leiebilprisen hvis det er ubegrenset km. En e39 kommer til å koste deg j****g mye, det har du jo erfart. Mx5 er jo en ganske billig bil, sånn sett. :)

Det å bytte bil ofte er vel heller ikke billig. Du fikser for masse og selger i minus.
User avatar
Anders
Mx5-miata Styret
Mx5-miata Styret
Posts: 716
Joined: 13 Dec 2013, 18:03
Medlemsnummer: 1121
Location: Grimstad
Status: Offline

Re: Hva er bilen min verdt?

Post by Anders »

Ville heller leid bil og beholdt MX-5'en :)
User avatar
Gabzh
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1118
Joined: 25 Dec 2014, 01:36
Medlemsnummer: 1282
Location: Ås
Status: Offline

Re: Hva er bilen min verdt?

Post by Gabzh »

E39 er ikke nødvendigvis dyrt, nei. Jeg bare gjorde et dårlig valg når jeg kjøpte den forrige, grunnet erfarenhet rundt dem, noe som er borte nå. Dessuten har jeg også fått diverse kontakter rundt dem om det skulle skjedd noe. Har en flott E39 for hånden, så tenker å legge den ut og se hva jeg får, når jeg får fikset hostingen.
User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Re: Hva er bilen min verdt?

Post by Miatapowers »

Verdien på bilen din er nok desverre nok mer i +20k klassen, mye som må fiksest opp på denne, du har gjort endel, men det trekker desverre ikke så mye opp i verdi da det egentlig er bare å bytte farge på interiør,stereo osv.. Du har fremdeles ikke fikset vinduet, taket lekker og sikkert vått og fælt i interiøret.. Klart du trekker endel ukjente kjøpere ved dette eksoset så durer og bråker og feite hjul da, så mulig du når en 30k om du treffer den så vil ha akkurat din bil og vil fikse motorproblemet.. Eg ville bydd 15k ;)
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
Post Reply