Tips/råd kjøp av MX-5

Generelt Prat, Tips om hjemmesider, tester o.l.

Moderator: Styremedlemmer

Mikaelø
0 RPM
0 RPM
Posts: 11
Joined: 29 Mar 2015, 21:41
Status: Offline

Re: Tips/råd kjøp av MX-5

Post by Mikaelø »

MX-Jon wrote:Jeg har både NA 1,6 og NA 1,8. Liker begge to men de er ulike å kjøre. 1,8 er litt mer bedagelig, behøver ikke gire så mye. 1,6 føles litt mer som en racerbil, behøver litt turtall. Du kunne jo prøvekjøre litt ulike biler og se selv hva du synes. Men hvis du skal sammenligne så sammenlign biler som ellers er like i understell. Hvis den ene er stivere/lavere vil det sikkert lure deg litt og gi litt annet inntrykk.

Uansett motor, så blir det nytt understell. Men vill kjøpe en orginal å bygge selv, er vell halve kosen med bil det :)
Mikaelø
0 RPM
0 RPM
Posts: 11
Joined: 29 Mar 2015, 21:41
Status: Offline

Re: Tips/råd kjøp av MX-5

Post by Mikaelø »

Mye bra tilbakemelding her! Takk for dem som gidder. Er ikke akkuratt den samme tilbakemeldingen hos andre forum jeg er medlem på. :D :D
GTX-Lars
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 744
Joined: 05 Jan 2011, 20:31
Medlemsnummer: 982
Location: Sandnes
Status: Offline

Re: Tips/råd kjøp av MX-5

Post by GTX-Lars »

Ørnbjørn wrote:949-racing fekk 125 whp (opp fra 85-90) ut av ein 1.6 med "bolt-ons" og e85. Det er ein solid økning i % men ikkje mange hestane likevel. Samme % er nok mogleg på 1.8 med tilsvarende mods.
http://forum.miata.net/vb/showthread.php?t=532595

Eksos, bensintrykkregulator, header, filter og megasquirt vil koste i overkant av 15 laken. Pluss ørten timer med tuning.
Det er jo ein plass å starte, så har ein grunnlag for kompressor / turbo seinare.

Rotrex har eit kompressorkit som gir 150 hester i motor (1.6) med original ECU. Det koster i overkant av 25.000. Skal du ha meir må du likevel ha Megasquirt eller tilsvarende.

Ps. sørg for at understell og bremser er på stell først 8)
emilio700 wrote:To be fair, we tried this bolt on only approach specifically because we don't want to go into the motor. When it failed to reach our target, or even get close for that matter, we pulled the 1.6 and dropped an NB engine in.

So this 1.6 crate engine made 125whp wringing it's neck on E85.
- An NB1 (1.8) USDM crate engine with the same mods will make 152whp.
- An NB1 engine dropped into an NA6 breathing through the AFM and stock ECU, stock NB2 header and high flow exhaust on pump gas will make... 125whp. That will cost less than Austin's NA6 build.

If you are spending anything more than $1500 on your 1.6 engine, you should look at just swapping an NB engine in. I love the feel of the 1.6's but you just can get around the cost/benefit ratio of the NB engines.
Eg gjorde dette. Kjøpte ein dyr motor, men totalkost er nok lavare enn med kompressorkit + motoren er 10 år nyare. Med ein EDM/JDM motor får du meir enn med ein US motor pga innsuget har bra flow vs dårlig flow på US :)
2019' MX5 Grå 2.0L Sport
1990' 323 GTX
X 1991' MX5 BRG 1.8 VVT
User avatar
DrHolm
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3045
Joined: 13 Feb 2006, 01:00
Medlemsnummer: 554
Location: Lindeberg, Sørum
Status: Offline

Re: Tips/råd kjøp av MX-5

Post by DrHolm »

+1 ^^
| '99 1,8 V2.0 | "Built, not bought..." |
| DiscBrakesAustralia | Hawk | Goodridge | PolyBush | RacingBeat | Sparco | NGK | Magnecore | TRMotorsport | BFGoodridge | AeroCatch | I.L. |
User avatar
Sunnmøring
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 260
Joined: 19 Nov 2013, 18:26
Medlemsnummer: 1120
Location: Ålesund\Eidsdal
Status: Offline

Re: Tips/råd kjøp av MX-5

Post by Sunnmøring »

Sjekk bakre hjulbuar for rust. dei rustar både frå innsida og utsida.
Eg trudde eg kjøpte ein relativt rustfri NA då den var tektylbehandla, MEN det viser seg at det har gått hol på tektylen inne i hjulbua, og hjulet har i effekt fylt kanalen med grus og vatn. I mitt tilfelle var det kun rusta frå innsida, utsida såg fin ut før eg trykte igjønom eit skrujærn uten å bruke makt.
Sjekk NØYE etter jalla fiks der folk har pussa litt ned rusten på utsida og lakka svart på nytt.

Ta med lommelykt og grav ut all skit frå hjulbuen mot kanalen og leit etter rust. Viktig!

Eventuelt kan det ruste frå utsida, via saumen som er rett under døra. Dette gjeld også for NB.

Eg reknar med du finn rust om du leitar, og då bør prisen være deretter då det kan koste titals tusen for å få det reparert.
///// Rammeskjeiv, knust 92 NA. 1.6l med m45 kompressor og Megasquirt diypnp, delebil
\\\\\ Sleten raud, 92 NA. 1.6l, Randall CAI, Raceland 4-2-1 header, Flyin' miata cat-back, Raceland coilovers, uten krengestag, Rota RB, 20mm spacer, Nardi Deep-corn ratt,
Mikaelø
0 RPM
0 RPM
Posts: 11
Joined: 29 Mar 2015, 21:41
Status: Offline

Re: Tips/råd kjøp av MX-5

Post by Mikaelø »

Kommer flere å flere Mx-5er om dagen.
Har sendt et par mailer, men ikke noen som er i "nærområdet" (les mindre enn 4 timer kjøring).

Jakten fortsetter!
User avatar
Trouble
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 529
Joined: 04 Nov 2014, 23:39
Medlemsnummer: 1288
Location: Oppegård
Status: Offline

Re: Tips/råd kjøp av MX-5

Post by Trouble »

4 timer er jo ingenting. Step up your game, man!
Mikaelø
0 RPM
0 RPM
Posts: 11
Joined: 29 Mar 2015, 21:41
Status: Offline

Re: Tips/råd kjøp av MX-5

Post by Mikaelø »

En vei altså. :)

Hva er hovud forskjellen på en US Miata å en norsk MX-5 ?
Har kommet en US miata til salgs som jeg syns var veldig bra.
User avatar
Trouble
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 529
Joined: 04 Nov 2014, 23:39
Medlemsnummer: 1288
Location: Oppegård
Status: Offline

Re: Tips/råd kjøp av MX-5

Post by Trouble »

Utstyr? Jeg har i hvertfall A/C, Cruise controll, høyttalere i nakkestøte, limited slip-differensial osv. på min Miata..
User avatar
Agility
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1680
Joined: 06 Jun 2009, 16:10
Medlemsnummer: 813
Location: Jeppedalen, Hurdal
Status: Offline

Re: Tips/råd kjøp av MX-5

Post by Agility »

Som oftest mindre rust da de har sine 10 første leveår i tørt klima i USA...
-10 MX-5 NC PRHT Storm
-92 Jaguar XJS V12 convertible -It's a JÆÆÆG....
-17 Kia Soul EV -Batteribil
-15 MB GLK 220cdi 4Matic -Bikkjebil
[X] -91 MX-5 kompressor IL Tempo... -Lekebil
[X] -90 Miata Mazdarati
[X] -93 Miata SE Special
Steso
0 RPM
0 RPM
Posts: 7
Joined: 04 Apr 2015, 09:20
Status: Offline

Re: Tips/råd kjøp av MX-5

Post by Steso »

Her er annen kar med kjøpsplaner. Selger en Porsche og har budsjett på 120.000. Vil ha det enklere og "morsommere"! Jeg henger meg på med spørsmål NB 99 GT-R er OK alternativ, eller bør jeg "go NA classic" og oppgradere derfra? Jeg skal ikke konkurrere med deg M! Legger meg etter deg på banen :D
User avatar
DrHolm
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3045
Joined: 13 Feb 2006, 01:00
Medlemsnummer: 554
Location: Lindeberg, Sørum
Status: Offline

Re: Tips/råd kjøp av MX-5

Post by DrHolm »

Imo. Er NBFL '01 Sport 1.8 det beste utgangspunktet med det budsjettet.
| '99 1,8 V2.0 | "Built, not bought..." |
| DiscBrakesAustralia | Hawk | Goodridge | PolyBush | RacingBeat | Sparco | NGK | Magnecore | TRMotorsport | BFGoodridge | AeroCatch | I.L. |
Steso
0 RPM
0 RPM
Posts: 7
Joined: 04 Apr 2015, 09:20
Status: Offline

Re: Tips/råd kjøp av MX-5

Post by Steso »

Takk for kjapp tilbakemelding doktor. Men du, "Imo" betyr? Og FL er? Takk igjen :-)
User avatar
vidarlavoll
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 662
Joined: 20 Jul 2010, 11:50
Medlemsnummer: 886
Location: Nærsnes, Røyken
Status: Offline

Tips/råd kjøp av MX-5

Post by vidarlavoll »

DrHolm wrote:Imo. Er NBFL '01 Sport 1.8 det beste utgangspunktet med det budsjettet.
+1
Voodoo
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 301
Joined: 30 Sep 2014, 10:34
Location: Tønsberg
Status: Offline

Re: Tips/råd kjøp av MX-5

Post by Voodoo »

Imo = in my opinion.
-90 Miata B-pack "Serenity"
Detailer og Kundeservice hos Bilpleiekongen, Båtpleiekongen og Exint.no
-Approved Meguiar's detailer
-Rupes Bigfoot System Specialist.
Post Reply