Bilen min har begynt å vibrere på lavt turtall. Under 3000 omdreininger virker det som om motoren bare går på 3 1/2 sylinder. Jeg har byttet alle pluggene samt byttet til nye pluggledninger uten at feilen er utbedret.
Ved kaldstart er det så vidt bilen vil komme i gang.Her i morges kjørte jeg et par hundre meter og holdt turtallet under 3000. Deretter sjekket jeg tennpluggene. Det jeg fant ut var at den innerste tennpluggen var våt av bensin. de andre var ok. Det er helt tydelig at denne pluggen ikke tenner skikkelig ved lavt turtall. Både plugger og kabler er jo nye. Hva annet kan være galt? Jeg har en lekkasje i toppdekselpakningen hvor jeg frykter at noe olje til tider kan lekke ned i hulrommet der den øverste tennpluggen sitter. Kan dette være grunnen?
Takker for svar
vennlig hilsen Oskar
vibrerer på lavt turtall
Moderator: Styremedlemmer
Kan hende luftmengdemåleren ikke henger med hele tiden på alle turtall, slik at den f.eks fusker på lave turtall. Kjenner du en med mx-5 så kan du jo prøve å byttelåne for å se om det er feilen, i stedet for å kjøpe ny på Mazda (som sikkert koster en formue!)
-Remi-
X-1992 Mx5 Turbo
2014 Toyota Auris Touring Sports Hybrid Executive
2004 Toyota Avensis st.v.
X-1992 Mx5 Turbo (2001-2004)
X-1992 Mx5 Turbo
2014 Toyota Auris Touring Sports Hybrid Executive
2004 Toyota Avensis st.v.
X-1992 Mx5 Turbo (2001-2004)
- JohnBGoode
- 1000 RPM
- Posts: 134
- Joined: 20 Oct 2003, 02:00
- Location: Sandefjord
- Status: Offline
Tenningstull og Denslags
Det er en liten forskjell mellom Miata (US) og Mx-5 hva angår tenningsrekkefølgen (i mangel av et bedre ord...fersk på dette...men eier en Haynes-manual). Gjorde en slik feil selv og opplevde bilen som litt udefinerbar og underlig på lavt turtall. Fikk Haynesboka i Posten og sjekka..omrokkeringer på tenningsledningene og dermed var bilen frisk og fin.
- Vidar
- Moderator
- Posts: 5500
- Joined: 08 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 249
- Location: Drammen
- Status: Offline
Re: Tenningstull og Denslags
Er det ikke slik at det tennes gnist i to sylindre sammtidig ?
JohnBGoode wrote:Det er en liten forskjell mellom Miata (US) og Mx-5 hva angår tenningsrekkefølgen (i mangel av et bedre ord...fersk på dette...men eier en Haynes-manual). Gjorde en slik feil selv og opplevde bilen som litt udefinerbar og underlig på lavt turtall. Fikk Haynesboka i Posten og sjekka..omrokkeringer på tenningsledningene og dermed var bilen frisk og fin.
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
Hvis luftmengdemåleren fusker eller er ødelagt, vil ikke hjernen gi riktig mengde bensin til motoren fordi den får feil tilbakemelding om hvor mye luft motoren trenger. Da vil den antakeligvis enten drukne i bensin eller få for lite bensin. Det kan da kjennes ut som om motoren bare går på 3 1/2 sylindre. Du kan jo prøve å ta ut pluggen til luftmåleren og sette den inn igjen, eller ta ut hele luftmåleren og tørke den hvis den f.eks har vært våt. (har ikke hatt dette problemet på min egen mx5, men på en annen bil,honda civic.)
-Remi-
X-1992 Mx5 Turbo
2014 Toyota Auris Touring Sports Hybrid Executive
2004 Toyota Avensis st.v.
X-1992 Mx5 Turbo (2001-2004)
X-1992 Mx5 Turbo
2014 Toyota Auris Touring Sports Hybrid Executive
2004 Toyota Avensis st.v.
X-1992 Mx5 Turbo (2001-2004)
- KnutH
- 4200 RPM
- Posts: 468
- Joined: 09 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 163
- Location: Trondheim
- Status: Offline
Ser ikke helt poenget i å plukke av ledningen til luftmengdemåleren, da vil motoren stoppe så snart du rører gasspedalen. For meg høres det mer ut som tenningssystemet ditt er konk, eller det er noe feil med innsprøytningsdysa på den sylinderen du har problemer med, slik at den pøser inn bensin i "flytende form" i stedet for å forstøve den. Har du prøvd å kjøre på ei flaske med dyserens i bensintanken?
Livet er for kort til å kjøre kjedelige biler
2015 MX-5 Jet Black 1,5 Sport
2015 MX-5 Jet Black 1,5 Sport
Mente å ta ut pluggen og sette den inn igjen når bilen er skrudd av. Kan være dårlig kontakt på pluggen...
-Remi-
X-1992 Mx5 Turbo
2014 Toyota Auris Touring Sports Hybrid Executive
2004 Toyota Avensis st.v.
X-1992 Mx5 Turbo (2001-2004)
X-1992 Mx5 Turbo
2014 Toyota Auris Touring Sports Hybrid Executive
2004 Toyota Avensis st.v.
X-1992 Mx5 Turbo (2001-2004)
- Vidar
- Moderator
- Posts: 5500
- Joined: 08 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 249
- Location: Drammen
- Status: Offline
Når du napper ut ledningen på luftmengdemåleren, så vil du få startet bilen. Motoren går i ca 1 sek. så stopper den..
Hvertfall gjorde den det til meg..
Hvertfall gjorde den det til meg..
KnutH wrote:Ser ikke helt poenget i å plukke av ledningen til luftmengdemåleren, da vil motoren stoppe så snart du rører gasspedalen. For meg høres det mer ut som tenningssystemet ditt er konk, eller det er noe feil med innsprøytningsdysa på den sylinderen du har problemer med, slik at den pøser inn bensin i "flytende form" i stedet for å forstøve den. Har du prøvd å kjøre på ei flaske med dyserens i bensintanken?
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive