Page 1 of 2

Ny i "bransjen"

Posted: 21 Dec 2014, 12:08
by redholm
Hei.

Jeg er helt fersk på forumet her, og min interesse fo mx5 er også fersk. Jeg kjører for det meste MC om sommeren, men fruen er ikke begeistret for dette så det blir ikke så mange fellesopplevelser nå. Men å kjøre åpen bil er jo ikke så dumt det heller. Har kikket litt på Finn i det siste og denne snerte lille bilen har på en måte kommet snikende inn i bakhodet. Pent design og en grei pris er jo ikke dumt. Japansk kvalitet på elektrisk og teknikk er også et stort pluss.

Men hva bør jeg tenke på når jeg skal se på disse bilene. For meg er Mazda forbundet med rust, men en godt stelt bil bør klare seg i mange år. Jeg er teknisk oppegående og ikke redd for å skru i filler en bil, mer er ikke glad i store rustjobber.

Er det andre typiske svakheter jeg bør se etter?

Re: Ny i "bransjen"

Posted: 21 Dec 2014, 12:11
by MX-Jon
Hei, hvilken type er det du tenkte på? NA/NB/NC ?
NA/NB er jo eldst så der er jo rust et mer aktuelt tema enn på NC.

Re: Ny i "bransjen"

Posted: 21 Dec 2014, 14:45
by Stalfa
Velholdt eksemplar uten rust er et meget godt utgangspunkt.
Da er det sjelden noen store overraskelser.

Re: Ny i "bransjen"

Posted: 21 Dec 2014, 19:53
by Agility
De eldste har mest kjøreglede, de moderne er biler... :wink:

Re: Ny i "bransjen"

Posted: 21 Dec 2014, 20:08
by Trouble
Når er det jeg kan forvente at det kommer mange NBér på finn.no? Nå er det få og dyrt. Er mars en god måned?

Re: Ny i "bransjen"

Posted: 21 Dec 2014, 20:37
by Miatapowers
Er bare å følge meget godt med, i grunn er det en god tid nå, vanskelig å selge dem nå i vintertiden, men februar/mars er det vel eg har gjort best dealer. Å si en er rustfri er vanskeligt da det ruster ifra innsiden av kanalene. og sees ikke før det er for seint, tror egentlig alle bør belage seg på at det bør fiksest ettehvert, 98-00 1.8 hadde coiler så ryker så man bør belage seg på feil der og koster litt for coiler til disse. 98-01 ? 1.6 hadde feil på innsugsventiler, iallefall har eg måttet byttet dem på 3 motorer :) det kan bli kostbart for noen så ikke liker å skru.. eg vil egentlig påstå at na modellene er best,minst problemer og ikke minst er dem penest og :) eg har selv en 1.8 sport nb som fungere utmerket foruten den kjente rusten som eg har fjernet midlertidligt, Eg hadde lett byttet med en na 1.8 om noen ønsket det.. :D

Re: Ny i "bransjen"

Posted: 21 Dec 2014, 23:32
by Trouble
Nå føler jeg at jeg stjeler tråden litt, men jeg er interessert i "facelift" NA og begge NBéne, helst 1.8l. Hvorfor er den ene bedre enn den andre? Du skrev jo litt nå, Miatapowers, klarer du å overbevise meg vekk fra NB? :)

Re: Ny i "bransjen"

Posted: 22 Dec 2014, 07:10
by redholm
MX-Jon wrote:Hei, hvilken type er det du tenkte på? NA/NB/NC ?
NA/NB er jo eldst så der er jo rust et mer aktuelt tema enn på NC.
Hva er forskjellen på NA/NB/NC. Ser også at det er minst to motorutgaver, 1.6 og 1.8 Det er sikkert litt mer tak i 1.8, men er det forskjell på kvalitet på alle disse utgavene. Noen har flipplykter, er det årgangene som skiller på dette?

Hvordan er deletilgangen på alle utgavene og hvordan er kvaliteten på piratdelene?

Mange spørsmål, men liker å være grundig i forkant for å slippe alle de smarte aha opplevelsene etterpå. Fo de ligger nok der og lurer..?

Re: Ny i "bransjen"

Posted: 22 Dec 2014, 08:45
by Pelle
Agility wrote:De eldste har mest kjøreglede, de moderne er biler... :wink:
...uten at de moderne har mistet noe som helst av kjøregleden :wink:

NA 1990 - 1997, 1,6 l -116 hk , 1,8 l - 130 hk(sånn ca riktig)
NB 1998 -2004, samme motorvarianter, finnes i sportsutgave med 140 hk, og diverse facelift.
NC 2005 - 2013 1,8 l - 126 hk , 2,0 l -160 hk, begge finnes med soft top eller PRHT (Power Retractable Hard Top)
Kommer også i diverse faceliftutgaver fra 2009.
ND 2014 - Usikker på motoralternativer. Tilgjengelig i Norge fra september neste år.

Jeg har hatt en 1990 modell 1,6 liter. Vanvittig morsom bil. Til tross for relativt liten motor er den overraskende kvikk og villig, i hvert fall fra 3500 rpm.
Mange entusiaster sverger til denne modellen. Personlig ville jeg sett etter en 1,8 liter hvis jeg skulle kjøpt en
NA eller NB. Selgere som påstår at deres 15 år gamle bil er rustfri ville jeg vært skeptisk til. Da skal behandling være godt dokumentert.
Går du for NC vil jeg absolutt anbefale 2 literen. Uansett hva 1,8 liter eierne sier, så er det ganske stor forskjell mellom 126 hk og 160 hk.
En vanlig sannhet ved bruktbilkjøp er vel at jo nyere du kjøper, jo mindre problemer får du.
Kjøp av gammel bil kan jo fort bli dyrt.
Når det er sagt så finnes det mange entusiaster der ute som passer bilene sine som babyer, og det hender at det er en og annen til salgs. De er gjerne litt dyrere enn gjennomsnittet, men fort verdt pengene.
Lykke til, og velkommen i klubben etter hvert.
Per

Re: Ny i "bransjen"

Posted: 22 Dec 2014, 10:43
by Miatapowers
Trouble wrote:Nå føler jeg at jeg stjeler tråden litt, men jeg er interessert i "facelift" NA og begge NBéne, helst 1.8l. Hvorfor er den ene bedre enn den andre? Du skrev jo litt nå, Miatapowers, klarer du å overbevise meg vekk fra NB? :)
Tror du skal gå for hva du liker best eg, alle har sine feil, men om det er grunn til å velge en annen forran en annen vet eg ikke, eg ville bare styrt unna 1.6 na 90-91 om du ikke liker å skru på motor, dem andre feilene så er da grei skruing å fikse, foruten nb 1,6 ventilene da, kommer rundt 100000km denne feilen, og siden eg har hatt det på 3 motorer og ikke bare en, og lest om flere andre så har hatt det, så vil eg påstå dette skjer oftere enn na 1.6 veiva..
Her er nå bilde av en ventil så er byttet..
Ser tydligt at den er slitt langt opp, da vil den slippe luft igjennom hele tiden, og bilen blir tungstartet, merker ikke så mye når den var varm, men ble verre og verre, gikk ujevnt og harket og hostet..
Image

Re: Ny i "bransjen"

Posted: 22 Dec 2014, 12:57
by 2re
Du trenger ikke skygge unna 90-91 modeller heller. Det er bare å sette seg ned å kikke i tråden til Rudolf (Norges eldste MX-5).

Det ligger masse informasjon inne på dette forumet, og mye linker vedrørende de enkelte emner. Så det er bare å begynne å lese. Melder du deg inn i klubben først som sist får du full tilgang på hele forumet, inkludert stille spørsmål i Teknisk, annonsere i Kjøpes og Selges osv. Det finnes mange her inne med mye kunnskap :)

I og med at dette er verdens suverent mest solgte roadster er miljøet og kulturen rundt bilen ganske enormt verden over. Idag heter det MX-5 over hele verden. Men tidligere het den Eunos i Asia, MX-5 i europa og Miata i USA. Dette kan være greit å vite når man søker. Tilgangen på deler, originale og uoriginale, nye og brukte, er tilsvarende enorm. Derfor er prisene også noenlunde overkommelige. Dette er mye moro for pengene! :) Det finnes eksempelvis Porscher hvor bremseskifte koster like mye som en ok NA. MX´n er en fantastisk konstruksjon helt på høyde med langt dyrere sportsbiler. Den er fin å skru på og vedlikeholde. Lite tull med disse bilene og flere her inne har både to og tre biler :)

Re: Ny i "bransjen"

Posted: 22 Dec 2014, 13:21
by Ørnbjørn
Ha og is i magen — det rette eksemplaret dukkar opp, kjøp den beste (minst rust) bilen du finn innanfor ditt budsjett.

Re: Ny i "bransjen"

Posted: 22 Dec 2014, 15:49
by obi-one
...og pass på å skille mellom de tidlige NA 1,6 med 116 HK og de senere NA 1,6 fra 1994 til og med 1996 som ble tunet ned til 90 HK.

Noen liker disse like godt, men du bør iallefall vite at en del i klubben mener de tidligere versjonene er MYE sprekere.
Kommer an på om du liker deg best over 6000 rpm eller under i kjørestilen.... 8)

Rust er uansett årgang det som bør ha mye å si på prisen, og som nevnt ruster kanalene bakerst ofte innenfra.

Så små "uskyldige" bobler eller nylig utført puss og maling på kanaler bør ringe en liten bjelle....mange er reparert allerede, be isåfall om dokumentasjon helst med bilder på jobben som er gjort.

Sjekk også hjulbuer og (etter min mening) unngå skamsenkede eksemplarer med blytunge 16 eller 17 toms hjul. Prøvekjør isåfall først en mx-5 med originalfelger, så du kan kjenne etter selv hva du ønsker deg.

Re: Ny i "bransjen"

Posted: 24 Dec 2014, 11:55
by redholm
Takk for god informasjon folkens. Ser at det er begrenset utvalg her på berget, så jeg har nå begynt å sjekke litt utaskjærs. Bruktbil fra California sikrer minimalt med rust, men de er ofte kjørt en del. Men det er bedre å skru litt enn å strippe hele bilen for å få tilkomst til rust. Jeg jobbet med karosseri og lakk i min vakre ungdom og kjenner ikke kallet for rustrep igjen.

Syns denne er lekker. Fin farge...

http://www.cargurus.com/Cars/l-Used-Maz ... =102077289



God jul!

Re: Ny i "bransjen"

Posted: 24 Dec 2014, 13:17
by Pelle
Du har muligens lagt merke til det selv, men den du henviser til har automatgir!
Ikke særlig gunstig dersom du vil kjøre litt inspirert,
Sikkert ok dersom du bare skal daffe bortetter landeveien :oops: