IL Tempo....

Her kan du lage prosjekttråd som også kan nås av personer som ikke er forummedlemmer. Ønsker du din tråd flyttet hit, gi beskjed til moderator!

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
User avatar
Trym N1290
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1897
Joined: 02 Nov 2010, 23:22
Medlemsnummer: 888
Location: Drammen
Status: Offline

Re: IL Tempo....

Post by Trym N1290 »

Tøffing 8-)
1991 Mazda Miata 1.6
2014 Subaru Outback 2.5
2018 Bmw i3 - Fully charged
User avatar
uggla
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1350
Joined: 03 Aug 2006, 02:00
Medlemsnummer: 595
Location: Oppegård
Status: Offline

Re: IL Tempo....

Post by uggla »

Nydelig bil,
men dropp de lexus baklyktene a... :wink:

Originalt FTW!

Magnus
'92 NA 1,6 BRG "Schnell"
FM Understell/1,8 bremser/JR CAI & Grenrør/Torsen 4,3:1/Advan AD08R
'16 CX-5 AWD 2,5 "Rasjonell"
User avatar
Agility
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1680
Joined: 06 Jun 2009, 16:10
Medlemsnummer: 813
Location: Jeppedalen, Hurdal
Status: Offline

Re: IL Tempo....

Post by Agility »

uggla wrote:Nydelig bil,
men dropp de lexus baklyktene a... :wink:

Originalt FTW!

Magnus
Nææææ...., vet ikke helt, de matcher bilen liksom med bling, blankt, gult og svart....
Hadde på originallyktene fra Mazdarati'n sist høst, men det ble feil....
Og fra det ene til det andre.., steike den kjerra går... :shock:
Lader tett opptil 0.5 bar...
Blåste løs innmaten i katalysator'n i dag, og doningen skal på ny EU innen utg september, så da må det ny kat til. Blir interessant å se konsekvensen av nytt regelverk og maskineriet under panseret... :roll:
-10 MX-5 NC PRHT Storm
-92 Jaguar XJS V12 convertible -It's a JÆÆÆG....
-17 Kia Soul EV -Batteribil
-15 MB GLK 220cdi 4Matic -Bikkjebil
[X] -91 MX-5 kompressor IL Tempo... -Lekebil
[X] -90 Miata Mazdarati
[X] -93 Miata SE Special
helly
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 420
Joined: 24 Aug 2013, 00:15
Location: Ålesund
Status: Offline

Re: IL Tempo....

Post by helly »

Akkurat det er jeg meeeget spent på.
0.5 bar? Det er jo veldig bra! Leste at du ikke har oppgradert til mindre hjul også.
Fikk endelig testet mitt kit. Lader bare 4.6 psi.
Meeget strøken den bilen din! :-)
1990 1.6
User avatar
Lloyd
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 737
Joined: 12 Oct 2008, 20:04
Medlemsnummer: 912
Location: Stavanger
Status: Offline

Re: IL Tempo....

Post by Lloyd »

1'r feil for lysende airbag lampe. 2'r feil for manglende ABS ringer. Null hull for snap-off, mspnp, halv intercooler rørgang med konfilter, stilas og fastrustet håndbrekkwire. Greit med torsen i sånne tilfeller. ;-)

Ordner seg med en aluklomp ekstra. Hehe!
Proud Land Rover Discovery 2 driver.... erh owner. :mrgreen:
User avatar
Agility
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1680
Joined: 06 Jun 2009, 16:10
Medlemsnummer: 813
Location: Jeppedalen, Hurdal
Status: Offline

Re: IL Tempo....

Post by Agility »

Gikk jo på en smell med sjekk av bremsevæske på NSK møte forrige torsdag...
Var heeeeelt sikker på at den ble byttet i høst, men det var mest sitronbrus i rørene... :shock:
Vel, uansett er det litt kilent å bytte på en MX med ABS, problemet er å få tømt ventilene i pumpa...
Litt forsking og undersøking så var det løst, bytta samtidig clutchvæska, den var ganske så svart.
Skulle til Rudskogen fredag, men den planen måtte jeg droppe..., Da satser jeg forøvrig på at bøyla er på plass ved neste forsøk... :roll:
Last edited by Agility on 23 Apr 2015, 10:36, edited 1 time in total.
-10 MX-5 NC PRHT Storm
-92 Jaguar XJS V12 convertible -It's a JÆÆÆG....
-17 Kia Soul EV -Batteribil
-15 MB GLK 220cdi 4Matic -Bikkjebil
[X] -91 MX-5 kompressor IL Tempo... -Lekebil
[X] -90 Miata Mazdarati
[X] -93 Miata SE Special
User avatar
Lloyd
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 737
Joined: 12 Oct 2008, 20:04
Medlemsnummer: 912
Location: Stavanger
Status: Offline

Re: IL Tempo....

Post by Lloyd »

Må man på død og liv skifte væska i pumpa og da? :-)

Det går seg jo gradvis til under inspirert kjøring, eller ved uoppmerksome stunder!

Eller ble det for mye "sitronbrus" i systemet? :-)
Proud Land Rover Discovery 2 driver.... erh owner. :mrgreen:
Stalfa
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3049
Joined: 19 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 968
Location: Ski
Contact:
Status: Offline

Re: IL Tempo....

Post by Stalfa »

Agility wrote: MX med ABS, problemet er å få tømt ventilene i pumpa...
Kan du forklarer hva ventilene i pumpa er for noe?
Jeg har bare sett ABS-klumpen fra utsiden.

Jeg har ABS og hadde ikke noe probmel med å få skiftet bremsevæske slik at bilen gled rett igjennom teknisk hos NSK.
-Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
'06 Toyta Yaris 1.3 COP => går som et olja lyn
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

Stalfa wrote: ......
Jeg har ABS og hadde ikke noe probmel med å få skiftet bremsevæske slik at bilen gled rett igjennom teknisk hos NSK.
NSK måler bare i bremsevæskereservoaret.
Strengt tatt, så kan du ta ut en spiseskje eller to av bedriten væske i reservoaret, toppe opp med ny og bestå testen med glans.
Da har du ikke gjort mye med den ødelagte væska som ligger inne i kalipperne dine, det er den væska som skal gjøre jobben.

Dette burde jeg kanskje ikke forklart .......
:oops:

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
Lloyd
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 737
Joined: 12 Oct 2008, 20:04
Medlemsnummer: 912
Location: Stavanger
Status: Offline

Re: IL Tempo....

Post by Lloyd »

@Stalfa:
ABS klompen er en elektrisk pumpe som pumper bremsevæske. Akkuratt som pedalen gjør.
Bare at og kun kjøre på trykk vil ikkje funke.
Du må sleppe opp, og trykke ned igjen.
Det dei da gjør, er og la pumpa gå for og opprettholde trykk, menst en 4-5 ventiler gjør jobben med og simulere pumping av pedalen.
Små kraner som åpner og stenger.

Det som er "pluss", er at den kan gjøre dette individuelt pr hjul. Det kan ikkje pedalen.
Ergo mulighet for effektiv innbremsing under skiftende underlag.

Disse ventilene er normalt stengt, og du bytter ikkje væska som er inni systemet under lufting av bremser.

Får du luft inni klumpen, har eg lest at det er et rent *pip* og få luftet det ut.

Derav nysjerrig på om Agility har funnet en manuell aktiverings måte av ventiler for og lufte pumpa og eventuelle grapset inni der? :-)
Proud Land Rover Discovery 2 driver.... erh owner. :mrgreen:
Stalfa
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3049
Joined: 19 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 968
Location: Ski
Contact:
Status: Offline

Re: IL Tempo....

Post by Stalfa »

Aaahhh....Slik ja...Den pumper ikke så mye på min bil. :)

Og det er vel strengt tatt individuelt per fremhjul men felles for bakhjul, eller tar jeg feil? :)
-Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
'06 Toyta Yaris 1.3 COP => går som et olja lyn
User avatar
Lloyd
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 737
Joined: 12 Oct 2008, 20:04
Medlemsnummer: 912
Location: Stavanger
Status: Offline

Re: IL Tempo....

Post by Lloyd »

Du har nok helt rett.

Det er vel en fordelingsblokk der bak.
Godt noen passer på meg litt! :-)
Proud Land Rover Discovery 2 driver.... erh owner. :mrgreen:
Stalfa
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3049
Joined: 19 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 968
Location: Ski
Contact:
Status: Offline

Re: IL Tempo....

Post by Stalfa »

Lloyd wrote: Det er vel en fordelingsblokk der bak.
I tillegg er det vel bare tre rør ut av abs-klossen, en bak og en til hvert hjul foran. :)
Lloyd wrote:Godt noen passer på meg litt! :-)
Hyggelig å kan bidra til noe.
-Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
'06 Toyta Yaris 1.3 COP => går som et olja lyn
User avatar
Agility
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1680
Joined: 06 Jun 2009, 16:10
Medlemsnummer: 813
Location: Jeppedalen, Hurdal
Status: Offline

Re: IL Tempo....

Post by Agility »

Metoden er ganske enkel for å bytte væska i pumpa ved å aktivere ventilene...
Få bilen av bakken og fjern hjula.
Deretter fjerner du mesteparten av den gamle væska i beholderen. Fyll opp med ny og luft en av kaliperne med noen trykk på pedalen. Rekkefølgen på hjula spiller ingen rolle. Steng alle bleed skruer.
Nå starter du bilen, sett i 2 gear så akslingene begynner å snurre. Trykk bremsepedal i bånn, dermed starter abs pumpa siden forhjula står og bakhjula går. Nå får du fart på bremsevæska i ventilene i pumpa
Noen runder med lufting og aktivering av pumpa gjør susen, og deretter er det bare å lufte på vanlig måte.
Har du gjort alt riktig ender du opp med steinhard bremsepedal... :roll:
Special'n har super hard pedal, mens IL Tempo ikke kom helt dit, men tar noen runder med lufting etter litt kjøring så blir nok den og bra...
Hævv Fønn... :mrgreen:
-10 MX-5 NC PRHT Storm
-92 Jaguar XJS V12 convertible -It's a JÆÆÆG....
-17 Kia Soul EV -Batteribil
-15 MB GLK 220cdi 4Matic -Bikkjebil
[X] -91 MX-5 kompressor IL Tempo... -Lekebil
[X] -90 Miata Mazdarati
[X] -93 Miata SE Special
User avatar
Lloyd
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 737
Joined: 12 Oct 2008, 20:04
Medlemsnummer: 912
Location: Stavanger
Status: Offline

Re: IL Tempo....

Post by Lloyd »

Thank you!
Veldig kjekk info!
Og det hørtes kjekt ut og prøve!
Proud Land Rover Discovery 2 driver.... erh owner. :mrgreen:
Post Reply