Vannlekasje NC

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
SBE
0 RPM
0 RPM
Posts: 6
Joined: 25 Aug 2014, 10:00
Status: Offline

Vannlekasje NC

Post by SBE »

Hei!
Jeg har en NC 2.0 2006 modell soft-top hvor jeg etter nylig styrtregn fikk masse vann på gulvet på førersiden. Satte inn en avfukter mens bilen sto i garasjen, og det tørket det opp. Dro til Mazda-forhandler i Moss for å få hjelp. De satte trykkluft inn i dreneringen nedenfra og blåste gjennom. Dermed kom det vann ut av dreneringen når vi spylte forsiktig ovenfra. Men fremdeles kommer det vann på gulvet på førersiden, selv om noe kommer ut gjennom dreneringen også. Mekanikeren trodde det manglet "takrenne" i kalesjen. Synes det er rart, når det bare lekker på førersiden. Er det noen som vet hvordan man demonterer, for å sjekke dette? Hvordan ser denne takrennen ut? Hvis den mangler, er det greit å montere selv, når man er relativt hendig? Takknemlig for tips, ser for meg litt garasjejobb i høst...
Mx5 NC 2006 2.0
User avatar
midget77
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 813
Joined: 01 Sep 2004, 02:00
Medlemsnummer: 517
Location: Fredrikstad
Contact:
Status: Offline

Re: Vannlekasje NC

Post by midget77 »

Det står litt om dette på miata.net.

Det ser ut som om NC og NA er litt forskjellige her også.

https://www.google.no/search?q=nc+rain+ ... 66&bih=643
Thorvald
Classic red Miata 1989 prod. juni 89 -
'A' package
Rød, original hardtop.
185/60x14 på BBS-sommer og sjøstjerner-vinter
- originalt kort tonneau cover
SBE
0 RPM
0 RPM
Posts: 6
Joined: 25 Aug 2014, 10:00
Status: Offline

Re: Vannlekasje NC

Post by SBE »

Forsøkte tipsene fra den engelske siden, men det hjalp ikke, så her ble det å sette på varme i garasjen og gå drastisk til verks. Ut med setene, av med midtkonsoll, ut med bakveggen bak setene. Dekslene bak ble fjernet, og så kunne jeg se hvor dreneringene var. Fjernet rullene for bilbeltene + et deksel bak dem, og kom til dreneringene. Fikk ut slanger og ventiler fra dem, og fant årsaken(e).

Enveisventilene var helt tette, gummiklaffene var stive og slangene helt tilstoppet med sant og skitt. På MX5parts.co.uk fant jeg et modifiseringssett fra Mazda http://www.mx5parts.co.uk/hood-drain-mo ... -3352.html med forklaring på problemet. Herved bestilt, og skal monteres så snart de kommer. Gunstig anledning til å få gjort rent litt også, utrolig hvor mye skitt, løv og annen moro som samlet seg under dekslene bak.... Fikk gjort rent bilbelte + sneller også, så nå glir de fint tilbake på plass!
Mx5 NC 2006 2.0
Post Reply