Beste hovedlyspærer

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

User avatar
obi-one
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1139
Joined: 12 Sep 2009, 22:00
Medlemsnummer: 829
Location: Nesodden
Status: Offline

Beste hovedlyspærer

Post by obi-one »

Det er diverse samtaler om ulike lyspærer i forumet, knyttet til enkelte bilers prosjekttråder.
For oversiktens skyld, så tenkte jeg det kunne være artig med en samletråd på temaet.
Det har tidligere vært laget en nyttig tråd på "lys i mørketiden" som viser hvor viktig spenningsnivået er:

http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic ... B8rketiden

Uten å ha aksjer i noen firmaer, her er min erfaring som en start:
Jeg har kjørt både Osram nightbreaker og nightbreaker plus. Fornøyd med begge. "Pluss" varianten har bedre levetid, etter min erfaring. Kjenner ikke Philips sin variant, men min oppfatning er at det viktigste er å komme opp på nivået "over" standardpærer, dvs (lovlig) 90%-100% bedre lys......

Her er en sammenlikning, riktignok fra en butikk, så man vet jo aldri hva de tjener mest på å selge....
http://www.powerbulbs.com/blog/2013/11/ ... eme-vision

Når det gjelder pærer med mye "blåstikk" for å gjøre dem mer like xenon, så er nok min oppfatning at slike pærer kun gir bilen et "optisk løft", som produsentene hevder.

Dvs for noen så SER bilen tøffere ut, men jeg tror det viktigste i forhold til kjøringen er å få mest mulig lys på veien, så pærer med mye "blåfarge i glasset" kan slik jeg ser det (!) gi et mindre optimalt resultat enn tilsvarende høyeffektspærer (både Philips, Osram og andre) som er laget for å få maks mengde lys på veien. 8)

Just my 50 cents, jeg er ingen belysningsingeniør......men jeg fant en som ser ut som han er:

http://www.danielsternlighting.com/tech ... white.html

Kjør debatt...... :)
User avatar
Fabiz
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 742
Joined: 06 Jan 2013, 18:41
Medlemsnummer: 1060
Location: Nesodden
Status: Offline

Re: Beste hovedlyspærer

Post by Fabiz »

Da skal jeg dele mine erfaringer, og litt til. :)

Det er et kjent fenomen at jo høyere fargetemperatur man har (Kelvin), desto mer forsvinner lysstyrken. Jo lavere Kelvin man har, desto høyere belysningsevne har lyspærene. Det er selvfølgelig unntak.

Som tidligere nevnt her på forumet, så er ikke Osram Night Breaker noe bedre enn "vanlige" pærer. Dette er bevist både i reflektorlamper(typisk MX5 NA) og i linselamper(NB FL). Disse "Pluss"-pærene du nevner har heller ikke bevist lenger levetid, og min erfaring er at de faktisk har kortere levetid.

Phillips sine X-treme Vision ligger omtrent på lik linje med Night Breaker. De lover bedre lys, men forskjellen er minimal i forhold til "vanlige" 55W-pærer.

Biltema sine pærer fungerer helt OK i 55W, men har kort levetid. Både de "gule" og de "blå" pærene til Biltema er dårlig, og har også "rare" farger. De er hverken gule eller xenonmatch. 100W-pærene til Biltema anbefales ikke for bruk i OEM-lamper. De er fine i tusenmetre, men utvikler så mye varme at de smelter innmaten i hovedlykter.

Nokya Arctic White og Hyper Yellow har jeg god erfaring med. Arctic White gir samme farge som Xenon, men ikke merkbart dårligere lys. Hyper Yellow er veldig fin om vinteren, og også på mørke høstkvelder, da det gule lyset skaper gode kontraster. Baksiden er vel at noen synes at gult lys er vel "rånete". :)

Her ser dere et bilde av Arctic White i hovedlys og Hyper Yellow i tåkelys: (Lysene er skrudd på kun for bildetakning, og brukes ikke kombinert under kjøring, da dette er ulovlig.)
Image
photo by fabianrosenberg, on Flickr
(Beklager mobil-kvaliteten)

Fabian
Tlf. 41 42 64 20
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

Hvis en slik tråd skal ha noen verdi, så må dere underbygge påstandene med målinger/referanser/kilder etc.
Det blir litt håpløst med masse "fakta" som ikke har noen form for dokumentasjon.

Jeg har jobbet med lys i årevis og foretatt mye målinger på fargetemperaturer, RA-indekser, lumen og lux.
Noe av det som er skrevet ovenfor er direkte feil.

Jeg mener ikke å være surmaget, men hvis hensikten med tråden er å gi råd og informasjon, så bår man være litt seriøse.
Lys er svært viktig nå i høst og vintermørket.

Hensikten med tråden er utmerket.
:)

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
obi-one
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1139
Joined: 12 Sep 2009, 22:00
Medlemsnummer: 829
Location: Nesodden
Status: Offline

Re: Beste hovedlyspærer

Post by obi-one »

Enig i at det beste er å søke mest mulig objektive fakta, så jeg har lett litt, og fant en interessant post i USA, denne viser til to punkter som jeg oppfatter som klare fakta:

1) Det er en avveining mellom mer levetid på pæra kontra maksimalt lys (lumen), hvor pærene med maks lys stort sett har kortere levetid.
2) Påstandene om "pluss 90%" osv kan være litt villedende, siden det ikke gjelder hele lysbildet fra lykten, men kan være "utvalgte punkter" i lysbildet, hvor produsenten kan ha valgt hvilket punkt....dette var iallefall nytt for meg...... :idea:

For de spesielt interesserte så er det også en liste over lumen effekt av enkelte utvalgte lyspærer nederst, tror det kan være greit å forholde seg til en "standard", og da er kanskje lumen best :?:

kilde:http://store.candlepower.com/osnibr.html

SITAt
They (NIGHT BREAKER) are reasonably comparable to the Philips Xtreme Power in terms of raw light output; the differences between the two are not necessarily systematic (neither range is consistently better than the other), and these differences are almost unmeasurably small, certainly imperceptible in terms of actual headlamp performance, with the exception of the high beam mode of the H4 bulb, in which the Philips is definitely better. The Osram Night Breaker has relatively large areas of blue glass which do nothing for your seeing performance -- so-called "whiter" light does not help you see better -- but there is a colorless window completely surrounding the filament, so the tinted light is primarily confined to the extremities of the beam. Both of these bulbs have the best available output from a standard-wattage bulb, and an accordingly short lifespan (no free lunch). The law of diminishing returns applies here: there is a significant improvement in beam performance when going from a long-life to a standard bulb, an equally significant improvement when going from standard to +30, a smaller improvement when going from +30 to +50, and a smaller improvement still when going from +50 to +80/+90.

As for the various "plus" claims (+30, +50, +80, +90, etc.) keep in mind how they're devised: The plus-numbers cannot be attained simply through greater intensity from the bulb, because of intensity and wattage restrictions contained in bulb regulations prevailing worldwide. The "Plus" bulbs do produce near the maximum allowable flux but that's obviously not the whole story. These bulbs have higher filament luminance and give better beam focus because the filament coil itself is smaller. Headlamp optics are calculated based on a point source. The smaller the filament, the more closely it approximates a point source, and therefore the better the focus of the resultant beam pattern. The better the focus of the beam pattern, the higher the beam peak intensity (that is, the brighter the "hot spot"). Depending on the particular bulb and the specific headlamp optic in use, the gain in hot spot intensity can indeed be up to 50% (80%, 90%, whatever) at some specific but not uniform or predictable point in the beam. In practice, that means once Osram or Philips or whoever have designed their newest bulb, they throw the nearest convenient intern in a room with a bunch of headlamps and have him photometer them until the one that gives the single greatest increase (at any point in the beam!) is found, then they give the intern a food pellet as a reward. Tungsram called their 2nd-generation upgrade H4 "+60" either because they were lying or because they found a headlamp for a 1983 Tatra or something that had 60% more light in one particular spot. That doesn't mean the Tungsram "+60" H4 was better than the "+50" bulbs from Philips, Osram, and Narva -- it wasn't! So, those "+30" and "+50" and "+80" type numbers are not necessarily a trick or a scam, it just doesn't mean what most people assume it means.

****Fjernet butikkreklame********

Here is some more detailed info:

For reference, here's manufacturer data, from internal engineering databases, for output and lifespan at 13.2v for standard-wattage H1 bulbs. The numbers here are a composite of values applicable to the products of the big three makers (Osram-Sylvania, Philips-Narva, Tungsram-GE). Each manufacturer's product in each category is slightly different but not significantly so. I picked H1-type bulbs for this comparison, and while the absolute numbers differ with different bulb types, the relative comparison patterns hold good for whatever bulb type you consider. Lifespan is given as Tc, the hour figure at which 63.2 percent of the bulbs have failed.

H1 (regular normal): 1550 lumens, 650 hours

Long Life (or "HalogenPlus+") 1460 lumens, 1200 hours

Plus-30 High Efficacy (Osram Super, Sylvania Xtravision, Narva Rangepower, Candlepower Bright Light, Tungsram High Output, Philips Premium): 1700 lumens, 350 hours

Plus-50 Ultra High Efficacy (Philips VisionPlus, Osram Silverstar, Narva Rangepower+50, Tungsram Megalicht, but not Sylvania Silverstar): 1795 lumens, 350 hours

Plus-80/90 Mega High Efficacy (Philips Xtreme Power, Osram Night Breaker): 1780 lumens, 250-300 hours

Blue coated 'extra white' (Osram CoolBlue, Narva Rangepower Blue, Philips BlueVision or CrystalVision, Tungsram Super Blue or EuroBlue, Sylvania Silverstar or Silverstar Ultra, which is just a rebrand of the Silverstar product, also PIAA, Hoen, Nokya, Polarg, etc): 1380 lumens, 250 hours

Now, looking over these results, which one would you rather buy and drive with? The answer depends on how well you want to see versus how often to change the bulb. If you want the best possible seeing, you pick the Plus-50 or Plus-90. If you don't care as long as it works and you don't want to hassle with it, you pick the long life.
User avatar
obi-one
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1139
Joined: 12 Sep 2009, 22:00
Medlemsnummer: 829
Location: Nesodden
Status: Offline

Re: Beste hovedlyspærer

Post by obi-one »

...og her er det jeg oppfatter som en nøytral test (men blir vel litt som test av vinterdekk, ikke helt lett å vurdere hva kriteriene er og hvilke bindinger som er mellom publikasjonen og leverandørene). Uansett:

http://www.autoexpress.co.uk/accessorie ... lamp-bulbs

"We used industry standards in a light tunnel to come up with a beam rating for the 15 contenders and find out which were the shining stars."

De tre beste ble:

1) Osram Night Breaker Plus
Key to the victory was good light 75 metres down the road, where rival bulbs struggled to get further than 50 metres. Despite this penetration, the beam was well controlled, with no glare for oncoming drivers.

2) Ring Xenon Ultima

3) Osram Silverstar

Det som er litt dumt med denne testen er at det ikke finnes noen liste over hva de 12 andre pærene var, så jeg vet ikke om Philips sine var med i testen......

...og litt bekymret kan man jo bli når man leser i en annen test (av H4 pærer, som jo er mest relevant i MX-5) at bladet har testet i lystunellen hos Osram....
Men det viser iallefall at de er åpne på hvordan de har testet:

We went to Osram’s light tunnel in Herbrectingen, Germany, to see which will get you safely through the winter.

How we tested them

Our last test focused on the single-filament H7 bulbs commonly found in dipped beam headlamps. This time round, we look again at the twin-filament H4 versions, covering dipped and main beams in a single bulb.

We split our bulbs into two groups: those that provided up to 60 per cent more light than a standard bulb, and those that gave more than 60 per cent extra. All performance claims refer to the extra light delivered 50 to 75 metres ahead of the car – right where the driver needs it.

http://www.autoexpress.co.uk/car-mainte ... lbs-tested



Min konklusjon ut fra dette er iallefall at det er vanskelig å finne belegg for at Osram sine er spesielt dårlige, men kanskje noen kan finne noen rimelig nøytrale tester som viser om Philips sine er bedre?
Stalfa
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3046
Joined: 19 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 968
Location: Ski
Contact:
Status: Offline

Re:

Post by Stalfa »

Rudolf wrote:Hvis en slik tråd skal ha noen verdi, så må dere underbygge påstandene med målinger/referanser/kilder etc.
Det blir litt håpløst med masse "fakta" som ikke har noen form for dokumentasjon.

Jeg har jobbet med lys i årevis og foretatt mye målinger på fargetemperaturer, RA-indekser, lumen og lux.
Noe av det som er skrevet ovenfor er direkte feil.
Du møter ikke deg selv i døra her, Erik? ;)
-Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
'06 Toyta Yaris 1.3 COP => går som et olja lyn
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

Stalfa wrote:
Du møter ikke deg selv i døra her, Erik? ;)
Jeg er sikkert litt treig, men den forsto jeg ikke.
(jeg ønsket ikke å henge ut noen, derfor siterte jeg ikke det som var feil (hint: fargetemperatur))

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
obi-one
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1139
Joined: 12 Sep 2009, 22:00
Medlemsnummer: 829
Location: Nesodden
Status: Offline

Re: Beste hovedlyspærer

Post by obi-one »

...ikke trådstarter heller, men det er fint om vi holdet oss på topic.... 8)

Men for å ta ned debatten, forsøksvis, så er vel fargetemperatur (kelvin) og intensitet (lux eller lumen) to ulike sider ved en lyskilde, og slik sett helt uavhengige av hverandre....

Men slik jeg oppfatter fabiz så er det i praktisk valg av produkter på markedet mange som søker etter halogenpærer med mye blåstikk (høy kelvin), siden disse pærene "likner på" lysbue xenon. For å få den blå fargen så farger produsentene glasset i pæra blått, og jo blåere det skal bli, jo mer mister man intensitet.

Men dette er altså ment som en tråd for å samle litt facts og synspunkter, så folk i klubben kan ha litt kunnskap i praksis når man kjøper pærer.....

Jeg oppfatter det som et faktum at hvis det er farger i glasset på lyspæra ( på siden, der hvor hovedmengden skal ut), så vil dette alltid redusere intensiteten (lumen) som pæra produserer. Blir på samme måte som en solbrille, for eksempel...

Så er det jo alltid ulike ønsker for en lyspære, mitt enkle ønske er å se best mulig i høstmørket, uten å blende andre :)
User avatar
obi-one
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1139
Joined: 12 Sep 2009, 22:00
Medlemsnummer: 829
Location: Nesodden
Status: Offline

Re: Beste hovedlyspærer

Post by obi-one »

...men for å dra opp igjen intensiteten igjen, fabiz, jeg ville sette stor pris på om du kunne henvise til kildene dine for at det er "bevist" både at night breaker ikke er bedre enn vanlige pærer, og at "pluss" varianten ikke har noe lenger levetid....

Målet er fortsatt en opplyst (!) debatt, så sterke ord som "bevis" hadde vært fint med litt kilder for...
User avatar
obi-one
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1139
Joined: 12 Sep 2009, 22:00
Medlemsnummer: 829
Location: Nesodden
Status: Offline

Re: Beste hovedlyspærer

Post by obi-one »

....og enda litt mer om hvordan lyspæra virker...fra en diskusjonstråd i usa....

"nnn watts optical effect": No. There's no such thing as "optical effect" in this context, it's a meaningless buzzphrase. Remember, lumens are not hard-linked to watts. There are (normal, plain, regulation-spec) bulbs nominally rated 12v 55w that produce from 910 lumens (9003 low beam) to 1820 lumens (H2). Different filament, fill gas, and bulb capsule parameters determine whether any given bulb design is optimized for longer life or higher output or somewhere in the middle. Which brings us to all the noise IPF makes about the great big large-diameter glass on their "Fatboy" XX bulb. It certainly is visually impressive, and it's an easy sell since we tend to associate bigger with stronger/better, but that's wrong in the case of halogen bulbs, which work better with a smaller glass tube. A smaller glass tube is closer to the filament, so it heats up faster and runs hotter, which means a more efficient halogen cycle, which means the filament can be driven harder without tungsten boil-off exceeding the rate of tungsten redeposition by the halogen cycle. And a smaller tube is physically stronger, so it can safely withstand higher gas fill pressure, further improving bulb efficacy.Also, disregard the babble about color temperature or "kelvin ratings". It's a distraction from what really matters (lumens). You want bulbs with clear, untinted bulb glass.If you need to stay with standard-wattage bulbs, the best ones on the market right now are Philips Xtreme Power (Hey, lookit there, uncolored glass and a smaller-than-standard glass capsule...!) 1895/1150 lumens.If your application, whatever it is, has good enough wiring that a slight increase in wattage can be tolerated, then you might prefer the Osram 70/65w bulb instead. 2000/1350 lumens.International regulation ECE R37 specifies the luminous flux of the H4 bulb: 1650/1000 lumens ±15% and max allowable wattage 75/68w @ 13.2v. The U.S. regulation 49CFR564 for the 9003/HB2 (U.S. designation for the H4 bulb) is similar: 1580/910 lumens ±10% and max allowable wattage 72/65w @ 12.8v. The lumen differences are not the extent of the performance differences; the filament changes required to make a long-life bulb tend to reduce the beam focus, which shortens seeing distance, and to reduce filament surface luminance, which makes the light less white and more brown. The opposite filament changes are made to create the "Plus" or "Hyper" (+30, +50, +80, +90) type bulbs: Lifespan is reduced, but the beam focus is better so seeing distance is longer. Light color is whiter and less brown. The takeaway message here is that even if all the filaments put out exactly the same amount of light — the same lumens from a long life, a +30, a +50, a regular, an ultralong-life, etc. — the headlamp performance and appearance with the long-life bulb would still be inferior compared to the same headlamp performance and appearance with a regular, or +30, or +50, or +80, or Hyper bulb.
Stalfa
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3046
Joined: 19 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 968
Location: Ski
Contact:
Status: Offline

Re:

Post by Stalfa »

Rudolf wrote:
Stalfa wrote:Du møter ikke deg selv i døra her, Erik? ;)
Jeg er sikkert litt treig, men den forsto jeg ikke.
Du arresterte andre for ikke å komme med fakta også kom du selv med en påstand uten begrunnelse.
Det var bakgrunnen for mitt spørsmål.

På den andre siden så tviler jeg på at noen trenger noe mer info enn det Obi drukner oss med. :)
-Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
'06 Toyta Yaris 1.3 COP => går som et olja lyn
User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Re: Beste hovedlyspærer

Post by Miatapowers »

Tviler på Erik møter seg selv i døren, som han pleier så vet han alt om det han kan, :D
Eg har prøvd både nightbreaker og pluss samt phillips extreme,, Og alle pærene gir godt lys og mye bedre enn feks originale vw og bmw longlife pærer. men nightbreaker uten pluss lever veldig kort, med pluss så er dem litt bedre, men phillips sine extreme varer lenge, har hatt dem ett år på golfen nå, og funker enda, og gir meg godt lys på både tørr og våt vei.. Så skal eg gå god for noen av dem, så vil eg gå god for phillips sine.
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
User avatar
Fabiz
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 742
Joined: 06 Jan 2013, 18:41
Medlemsnummer: 1060
Location: Nesodden
Status: Offline

Re: Beste hovedlyspærer

Post by Fabiz »

Rudolf:

Jeg er enig i at jeg ordla meg litt feil i første innlegg.

Men, du ser selv at trådstarter begynte med sine erfaringer, og da fulgte jeg opp med mine erfaringer, som jeg også skrev innledningsvis.

Skal vi basere denne tråden helt og holdent på fakta, så kan man ikke lese på foraer, tester av lyspærer i lystunneler og tester gjort på ulike biler. Skal du finne ut av hvilken pære som fungerer best, så må man enten finne tester eller prøve ulike pærer på en gitt bilmodell.

Skal man finne ut av hva som fungerer best på en bil må man jo ta X bil med Y slitasje på lamper. Først DA kan man konkludere med hva som fungerer best.

Den tråden her må jo egentlig dedikeres til EN type MX5, om det er NA, NB, NBFL, NC eller NCFL. Alle disse modellene har ulike lampekonfigurasjoner, og vil derfor yte ulikt, selv med identiske pærer.

På bakgrunn av dette, så er det veldig lite som tilsier at man kan danne grunnlaget i denne tråden på noe annet enn nettopp, erfaringer.

Jeg kan også legge ved en test, men den er jo ikke verdt noe som helst i denne sammenheng: http://www.powerbulbs.com/blog/2013/04/ ... ulb-review

Fabian
Tlf. 41 42 64 20
User avatar
Dimsen
500 RPM
500 RPM
Posts: 95
Joined: 06 Jul 2004, 02:00
Medlemsnummer: 974
Location: Bergen
Status: Offline

Beste hovedlyspærer

Post by Dimsen »

Ny test av hovedlyspærer til bil konkluderer med at Philips X-tremeVision +100 % er den beste lyspæren i dag. Testen er foretatt med H7 pærer ( og det er jo det min NC benytter :D ). Testen er foretatt av NAF og FDM ( Forenede Danske Motorejere )
https://www.naf.no/forbrukertester/test ... r-for-bil/
(X) 2017 mod Machine Grey MX-5 RF
(X) 2010 mod Liquid Silver Metallic MX-5 PRHT
(X) 2003 mod, Sunlight Silver Metallic MX-5
(X) 2008 mod, Brilliant Black MX-5 PRHT
(X) 1990 mod, Classic Red MX-5
User avatar
obi-one
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1139
Joined: 12 Sep 2009, 22:00
Medlemsnummer: 829
Location: Nesodden
Status: Offline

Re: Beste hovedlyspærer

Post by obi-one »

Bra test, synes jeg, som vel også bekrefter en del av innholdet i tråden så langt. I tillegg vil jeg legge til at Osram har kommet med en oppgradert Night breaker som heter Ultimate (erstatter plus) som visstnok tyner ut enda noen ekstra lux.
Og nå blir det jo lysere tider uansett.... 8)
Post Reply