Page 1 of 1

Hvor driftsikker er en Miata EGENTLIG?

Posted: 16 Oct 2013, 09:09
by atledreier
Sitter og lurer litt på å bytte bilen min...

Her er ståa i dag:
Har en Toyota GT86 som har gått snart 30.000. Den er i bruk daglig til og fra jobb, den var på 7500km tur i Europa i sommer med banebesøk og en uke i alpene, den har vært to turer på Rudskogen og utallige turer på Reve. Den har gått et par langturer til Oslo (fra Sandnes) og generelt vært MYE i bruk (30'km på 11mnd).
Den har taklet banekjøringene eksemplarisk. Kan kjøre mer eller mindre kontinuerlig på bane en hel dag uten issues, og kjøre hjem om kvelden uten problemer. Den tåler også to uker på veien (forventet, det er en flunk ny bil tross alt).

Saken nå er at min kone og jeg arbeider på samme sted, og dermed forsvinner behovet for to bruksbiler. Vi vurderer å kvitte oss med begge bilene (GT86 og Touran), kjøpe Tesla som bruksbil og ha en billig lekebil i tillegg.

Så, vil en MX-5 oppfylle det overnevnte uten nevneverdig skruing? Normal service og bremseforbruk vil det selvsagt bli, men jeg er VELDIG ferdig med gamle turbobiler som må skrus på hver åttende kilometer. Kan jeg planlegge en langtur flere måneder i forveien og kan jeg forvente at bilen fremdeles ruller når turen kommer, og at den ruller helt hjem igjen?

Håper på ærlige svar her nå, jeg VET hvordan entusiastfora virker... ;)
Hvor mye bør jeg forvente å betale for en MX-5 i god teknisk stand uten for mye modifikasjoner som reduserer levetiden?

Re: Hvor driftsikker er en Miata EGENTLIG?

Posted: 16 Oct 2013, 09:40
by GTX-Lars
Problema mine har vert:
- heftig oljelekkasje som førte til motorbytte med mykje kluss for motoren ikkje var til den mx5'n.
- bremsekaliper som hang når eg kjøpte bilen gor to år sida. Den vart overhalt, men henger igjen no.
- har også skifta eit bremserør
- har skifta bremser
- lista til framvindauga løsna også litt i eine enden, men stappa den nedi og den sitter godt no :)
- litt lekkasje mellom tak/vindu når det regner mykje og eg bremser

Så viss eg hadde kjøpt ein nyare mx5 nbfl (som mx5 na + motorbytte inkl ekstrakost har kosta meg) så trur eg eg kunne kjørt meir og kanskje berre bytta slitedeler.

Min anbefaling er MX5 (ikkje Miata) 1.8 Sport med full eksos og "plug n play" sprut så får du kanskje ut 160-165whp (ref miataturbo.net)? Er jo ok det då i ein bruksbil. Bra diff har den også og 6 gir :)

Re: Hvor driftsikker er en Miata EGENTLIG?

Posted: 16 Oct 2013, 09:47
by 2re
Svaret er JA :) Dette er biler som virkelig ruller og går. Virkelig. Skal bare koses med :wink: Har inntrykk av at 40-50 lapper og oppover for en clean car borger for minimale overraskelser på en bil fra 90-tallet...

Re: Hvor driftsikker er en Miata EGENTLIG?

Posted: 16 Oct 2013, 09:55
by MX-Jon
atledreier wrote:Hvor mye bør jeg forvente å betale for en MX-5 i god teknisk stand uten for mye modifikasjoner som reduserer levetiden?
Jeg vil iallefall tro at du kan få mange ulike svar her. Når de eldste bilene er 23 år gamle og kjørelengdene varierer fra godt under 100k til 350k vil jo også tilstanden på bilene variere veldig mye. Men Erik var jo nettopp på tur nedover i Europa med sin 18 år gamle Beverly med opp mot 8000km loggede kilometer på turen uten andre problemer enn å miste en støvhette til ventilen på høyre bakhjul så det viser jo at bilene er til å stole på hvis de blir tatt godt vare på.

Re: Hvor driftsikker er en Miata EGENTLIG?

Posted: 16 Oct 2013, 10:16
by atledreier
Beverly er nok ikke representativ. :)

Det jeg ønsker er en bil som fungerer til mitt bruk med stort sett vanlige servicer og slitedeler, selv om jeg vet at banekjøring vil knekke hjullager og slike ting på sikt.

Noe slikt kanskje?
http://www.finn.no/finn/car/used/viewim ... e=44075760

Re: Hvor driftsikker er en Miata EGENTLIG?

Posted: 16 Oct 2013, 10:25
by GTX-Lars
ein ting er jo mekansisk som er berre å byte ein del her og der. Ein annan ting er rust. Finner du ein nb som virker bra vedlikeholdt og rustbehandla så vil eg tru du får det du ønsker. Kanskje importere ein frå varmare strøk?

Re: Hvor driftsikker er en Miata EGENTLIG?

Posted: 16 Oct 2013, 10:27
by Stalfa
Hvor mye penger har du tenkt å legge på bordet?

Uansett kvalitet så har vanligvis en 15 år gammel bil mange deler som er gamle.
Har lagt merke til at noen NA'er har opplevd at dynamoen har tatt kvelden. En del som det kanskje ikke er så vanlig å skifte jevnlig?

Det koker vel ned til at MX5'en gir deg få overraskelser.

Posted: 16 Oct 2013, 16:43
by Rudolf
atledreier wrote:Beverly er nok ikke representativ. :)
.....
Forklar :?

Beverly er en pent brukt 18 år gammel bil, som har gått litt over 160.000 km.

I mitt eie har den vært på en tur fra Idaho til California, en sommertur til Polen, en sommertur til Vardø, og en sommertur til Dubrovnik.
I tillegg har den overtatt som "Daily driver" og brukes både sommer og vinter.

Den har aldri vært på verksted mens jeg har eid bilen, fordi jeg bare har skiftet olje, bremseklosser og fylt bensin på den.
Ellers er ingenting mekanisk gjort med bilen (bortsett fra en kort periode med pustehjelp til motoren)

Hvorfor er ikke bilen representativ ?

Erik
(som tror at MX-er lever lenge hvis de ikke blir "modifisert i hjel")

Re: Hvor driftsikker er en Miata EGENTLIG?

Posted: 16 Oct 2013, 18:18
by atledreier
Poenget var i beste positive hensikt! :-)
Den blir nok svært godt vare på, og er et prakteksemplar man ikke skal forvente å finne på Finn.no. :-) Dermed ikke representativ.

Re:

Posted: 16 Oct 2013, 22:29
by GTX-Lars
Rudolf wrote:...(som tror at MX-er lever lenge hvis de ikke blir "modifisert i hjel")
Heilt enig der

Re: Hvor driftsikker er en Miata EGENTLIG?

Posted: 16 Oct 2013, 23:30
by Kjakan
Jeg har kjørt over 100 000 km med NA, og har hatt noen få problemer, men alle bilene har jo vært 13-18 år gamle med km-stand over 200 000.
- Byttet en motor pga dårlig topp
- Stoppet langs E6 en gang pga overoppheting. Dog hadde jeg med termostat, og byttet denne langs veien - heldigvis var det feilen og jeg kunne kjøre videre.
- Nåværende bil bruker litt olje, samt en del slitedeler som er byttet/må byttes.

Stort sett bare tut og kjør. Uansett hva slags MX-5 du kjøper vil den være billigere å eie enn GT86 og Tesla.

Re: Hvor driftsikker er en Miata EGENTLIG?

Posted: 16 Oct 2013, 23:44
by midget77
Min er en NA, 1989 modell. Produsert sommeren 1989.

Etter speedometeret og serviceboka virker det som om den har gått ca 244000 km.

Bilen er en helårsbil, og jeg kjører med hardtop om vinteren.

Jeg kjøpte bilen i oktober 2004, og jeg kan lett liste opp de reparasjonene jeg har gjort /fått gjort i løpet av disse årene.

Ny kalesje,
to nye eksosanlegg, type Svendsen eksos, Det siste for to uker siden.
Ny radiator. Den røk mellom plasttoppen og metallet. Den hadde vært med ca 200000 km
Ny clutch ved ca 210000 km
En gummibelg i forstillinga
Et blinklysrele
Noen bremseklosser
skiver framme en gang
En kaliper bak.

Den eneste gangen det har vært noen eukontrollkommentar var da gummibelgen i forstillinga måtte byttes. De hadde den nemlig ikke på lager..

Planlagte reparasjoner:
Hvis lyktemotoren tuller i vinter, slik den gjorde noen ganger i fjor blir den skiftet.
Speedometerwiren lager noen ganger en irriterende tikking. Den har gjort det fra tid til annen i mer enn ni år. Til slutt får jeg kanskje ut fingeren og skifter den. Jeg har en liggende.
En brun flekk øverst på vindusramma skal tas før det blir for vått.

Vedlikehold, som jeg tror har hatt litt å si:
Jeg har oljebehandlet den mot rust hvert annet år.
Service og oljeskift i juni
Oljeskift i desember

Av de bilene jeg har hatt (bortsett fra de som ble kjøpt for å kjøres til neste eu) er dette den med laveste driftsutgifter, og mest smil pr km.

Re: Hvor driftsikker er en Miata EGENTLIG?

Posted: 17 Oct 2013, 23:35
by jean-eric
Hadde en NA som hadde gått 260 000 km da jeg solgte den. Hadde den i et og halvt år, og eneste problemet jeg hadde, var at dynamoreima røk mens jeg var på fjellet (oups). Ikke bilens feil. Ellers måtte jeg ta rusten i kanalene bak, men det ble ikke så dyrt som først forventet., Ellers fungerte den strålende og motoren var fortsatt pigg som bare det. Ikke brukte den noe merkbart med olje heller. Forrige eier hadde heller ikke hatt noe spesielt problem med bilen. Dagens eier hadde kun byttet kalasje og bremseklosser/skiver bak siden han kjøpte den, da jeg pratet med han i fjor. :)

Nå har jeg en NB som har gått 112 000 km. Har byttet skriver og klosser på den (hysterisk enkelt), og forventer ikke akkurat spesielle problemer med den. Kanalene bak ser også bra ut foreløpig (eneste store svakhet?). :)

NA og NB er enkle biler, som er enkelt å vedlikeholde selv. Bilene er også av solid kvalitet.

Re: Hvor driftsikker er en Miata EGENTLIG?

Posted: 18 Oct 2013, 07:38
by GTX-Lars
GTX-Lars wrote:Problema mine har vert:
- heftig oljelekkasje som førte til motorbytte med mykje kluss for motoren ikkje var til den mx5'n.
- bremsekaliper som hang når eg kjøpte bilen gor to år sida. Den vart overhalt, men henger igjen no.
- har også skifta eit bremserør
- har skifta bremser
- lista til framvindauga løsna også litt i eine enden, men stappa den nedi og den sitter godt no :)
- litt lekkasje mellom tak/vindu når det regner mykje og eg bremser

Så viss eg hadde kjøpt ein nyare mx5 nbfl (som mx5 na + motorbytte inkl ekstrakost har kosta meg) så trur eg eg kunne kjørt meir og kanskje berre bytta slitedeler.

Min anbefaling er MX5 (ikkje Miata) 1.8 Sport med full eksos og "plug n play" sprut så får du kanskje ut 160-165whp (ref miataturbo.net)? Er jo ok det då i ein bruksbil. Bra diff har den også og 6 gir :)
Eg gløymde å sei ein ting; bilen har litt rust her og der. Må nok fram med sveiseapparatet snart... :P Då rykker totalkosten opp til NC...

Re: Hvor driftsikker er en Miata EGENTLIG?

Posted: 21 Oct 2013, 03:19
by Mike
Hei Atle, jeg har flere av disse flotte biler og min erfaring er at den største svakhet de har er rust i skjermene bak og bakre del av kanalene, Jeg forstår det sånn at passasjen der vannet renner fra rainrailen og ut under bilen går tett og vannet blir igjen i bilen og forårsaker rust i dette området. Jeg stager opp passajen jevnlig. Jeg har og kjørt på Reve uten noe som helst problem utatt at den ikke gikk så fort som Rudolf og Ove N :lol: Alle mine er NA. Har og kjørt flere lang turer, Oppdal - Stavanger, i bruk hver dag sommer som vinter, var på sommerturen i Sverige med tre biler uten noe som helst problem. Du vil ikke angre med å kjøpe en MX5/Miata. Det er noen ekstra gode der ute til salgs, bruk de du kjenner som har erfaring på disse biler så får du en bil du vil ha i mangen år og vil bare liker bedre og bedre :D :D