Vinter i nord!

Generelt Prat, Tips om hjemmesider, tester o.l.

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
User avatar
Slurfi
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 188
Joined: 30 May 2004, 02:00
Location: Bodø
Status: Offline

Vinter i nord!

Post by Slurfi »

Da var det skjedd. Sakte men sikkert krøp graderstokken nedover til rundt 0 grader, det har snødd og ligger is på veien. Måtte såklart legge om til vinterdekk da.. og ta en liten prøvetur på en stor tom parkeringsplass med med masse is og litt snø på topp. Første tur med mx5 og bakhjulsdrift i det heletatt på snø.. artig!

Men så et lite spørsmål, va å sjekka lufttrykket på shell, fant på lista der at for 185/65-14 skulle det være 20 i trykk. Jeg har vel 185/65-15. Blir det rett å ha 20 da, eller hva bruker dere andre som har nogenlunde like dimensjoner? (piggdekk om det har noe å si..)
1993 MX-5, Brilliant Black. Blinklys i sidespeilene. Luftinntak og lite skilt forran. Hardtop. Lexus baklykter, fjernet antenne og alt av emblemer. Low profile fra I.L. motorsport, RB intake. Borla Dual-Tip Exhaust, KYB AGX.
User avatar
mojo-91
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1740
Joined: 25 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 267
Location: Oslo
Status: Offline

Re: Vinter i nord!

Post by mojo-91 »

Sikker på at du har 185/65/15 som vinterdekk? Gir ikke dette en alt for stor rulleomktets?
Standard dekkdimensjon på NA er 185/60/14. Hvis det er 15 tommere du har på vinterdekkene istedet for 14, og med 185 i bredde så skulle jeg tro 185/55/15 ville være rette dimensjon.
User avatar
Slurfi
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 188
Joined: 30 May 2004, 02:00
Location: Bodø
Status: Offline

Post by Slurfi »

Hmm ja er ikke helt sikker.. mulig det er 55. Uansett har jeg faatt mail fra den tidligere eieren saa problemet er lost.
1993 MX-5, Brilliant Black. Blinklys i sidespeilene. Luftinntak og lite skilt forran. Hardtop. Lexus baklykter, fjernet antenne og alt av emblemer. Low profile fra I.L. motorsport, RB intake. Borla Dual-Tip Exhaust, KYB AGX.
User avatar
nope
0 RPM
0 RPM
Posts: 14
Joined: 17 Sep 2004, 02:00
Location: Kautokeino
Status: Offline

Post by nope »

Slurfi wrote:Hmm ja er ikke helt sikker.. mulig det er 55. Uansett har jeg faatt mail fra den tidligere eieren saa problemet er lost.

Har heller ikke funnet riktig lufttrykk til mine vinterdekk.
Har 185/55-15.
kas lufttrykk skal d være?
User avatar
Slurfi
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 188
Joined: 30 May 2004, 02:00
Location: Bodø
Status: Offline

Post by Slurfi »

Er nok samme dimensjonen jeg har. På shell sto det som sagt 20 i trykk, men bilens tidligere eier fortalte meg at jeg burde ha 28 i trykk, så jeg endte vel opp på 26 foreløpig, så får vi se hvordan det går.

Er ihvertfall sjitskøy å kjøre nå.. og litt skummelt. En liten trykk på gassen så flyr rompa ut til siden. Tar vel litt tid å bli vant med det her.

Oh så litt av et syn da jeg kjørte hjem i 12-tiden i dag. Bodø's 2 fineste biler (var noe sånn kåring her sist helg) var ute å leka seg på isen, sannsynligvis en siste tur før vinterlagring. Litt av et syn da.. en Lamborghini Diablo og en Ferrari 458 med gud vet hvor mange hester på glattisen utenfor en Shell-stasjon. Tviler på at det er noe gunstig å kjøpe vinterdekk og bruke disse som vinterbiler...
1993 MX-5, Brilliant Black. Blinklys i sidespeilene. Luftinntak og lite skilt forran. Hardtop. Lexus baklykter, fjernet antenne og alt av emblemer. Low profile fra I.L. motorsport, RB intake. Borla Dual-Tip Exhaust, KYB AGX.
Post Reply