Rar elektrisk feil

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

Lightweight
500 RPM
500 RPM
Posts: 61
Joined: 14 Apr 2011, 21:10
Medlemsnummer: 924
Status: Offline

Rar elektrisk feil

Post by Lightweight »

Symptom:
Vrir om tenningsnøkkel, ingen respons. Engine check lampe og oljelampe lyser. Lys i hovedlys og interiørlys virker.
Triller bilen i gang, starter fint, nærlys virker ikke, vindusvisker virker ikke, hovedlys virker.
Kjører en stund - stopper og bilen starter fint igjen som normalt.
Virker en periode uten problem.
Så kommer det tilbake.
Noen teorier fra skarpskodde mekkere?
User avatar
obi-one
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1139
Joined: 12 Sep 2009, 22:00
Medlemsnummer: 829
Location: Nesodden
Status: Offline

Re: Rar elektrisk feil

Post by obi-one »

Har du sjekket kabelskoene på batteriet?
At de er stramme og sitter godt.....
Lightweight
500 RPM
500 RPM
Posts: 61
Joined: 14 Apr 2011, 21:10
Medlemsnummer: 924
Status: Offline

Re: Rar elektrisk feil

Post by Lightweight »

obi-one wrote:Har du sjekket kabelskoene på batteriet?
At de er stramme og sitter godt.....
jepp!
User avatar
siemens
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1657
Joined: 01 Oct 2006, 02:00
Medlemsnummer: 623
Location: Svelvik
Status: Offline

Re: Rar elektrisk feil

Post by siemens »

Hadde lignende feil på en vw caravelle, der var det tenninga som var slitt. Ikke sikkert det er det samme hos deg, men er verdt nevne det.
Svelvikramp

92 1,6 mx5
2000 suzuki grand vitara
Lightweight
500 RPM
500 RPM
Posts: 61
Joined: 14 Apr 2011, 21:10
Medlemsnummer: 924
Status: Offline

Re: Rar elektrisk feil

Post by Lightweight »

siemens wrote:Hadde lignende feil på en vw caravelle, der var det tenninga som var slitt. Ikke sikkert det er det samme hos deg, men er verdt nevne det.
Måtte du bytte den eller gir kontaktspray noen effekt?
User avatar
siemens
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1657
Joined: 01 Oct 2006, 02:00
Medlemsnummer: 623
Location: Svelvik
Status: Offline

Re: Rar elektrisk feil

Post by siemens »

Måtte bytte hele greia
Svelvikramp

92 1,6 mx5
2000 suzuki grand vitara
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

Tenningslås kan fikses:

Image

http://www.miata.net/garage/CleaningIgnitionSwitch.html

Google er din beste venn :wink:

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Lightweight
500 RPM
500 RPM
Posts: 61
Joined: 14 Apr 2011, 21:10
Medlemsnummer: 924
Status: Offline

Re: Rar elektrisk feil

Post by Lightweight »

Det var tenninga... så nå er det "løpeigang" kjøring; parkerer kun der det er litt helling for tiden! :lol:
Lightweight
500 RPM
500 RPM
Posts: 61
Joined: 14 Apr 2011, 21:10
Medlemsnummer: 924
Status: Offline

Re:

Post by Lightweight »

Google er din beste venn :wink:

Erik[/quote]

Time is not on my side...
Lightweight
500 RPM
500 RPM
Posts: 61
Joined: 14 Apr 2011, 21:10
Medlemsnummer: 924
Status: Offline

Re: Rar elektrisk feil

Post by Lightweight »

Vel, det viser seg at å vente med å se er en dårlig strategi. Hadde jeg tatt ut og sett på sakene før del ble bestilt fra England hadde jeg oppdaget dette;

Image

og dette;

Image

Som forpurrer en enkel rep og påfølgende sommerferieturstart i morgen. Vel......
Noen som har hatt dette problemet og fikset det/evt noen i Oslo området som kan bilelektrisk og kan bistå med å fikse dette superraskt?

:x
User avatar
obi-one
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1139
Joined: 12 Sep 2009, 22:00
Medlemsnummer: 829
Location: Nesodden
Status: Offline

Re: Rar elektrisk feil

Post by obi-one »

Hmmmm....her blir det noen tanker og betraktninger, uten å være fasit, så får noen andre fylle på.....

Slik jeg leser koblingsskjema for 1990 MX5, OG 1990-1996 miata, så er ledningen til starter solenoiden fra tenningslåsen den sorte og blå. Denne går ned til en egen bryter du har på clutchen, som gjør at bilen ikke starter dersom clutchen ikke er inne. Ser for meg derfor ikke ut som det er "starterkretsen" du har varmgang i......men starteren får antakelig strøm via den hvite (som ser brun ut inne ved pluggen) ledningen som er blitt varm, så det at du har startproblemer skyldes antakelig dårlig kontakt i kabelskoen på den hvite (brune) ledningen inn mot startbryteren......tror jeg.....

Den sorte og røde ledningen derimot, den har blitt god og varm.....og denne fores etter min oppfatning også av den hvite (som ser brun ut inne ved pluggen).( Har du målt om det er 12 V på denne hvite, også når pluggen er koblet fra?)......dette oppfatter jeg som den kretsen som driver "alt annet" som krever strøm når bilen er i gang. Den slitne tenningsbryteren din har skapt denne varmgangen, gjetter jeg.

Jeg ville ha renset/strammet opp eller byttet begge kabelskoene som er gått varme, koblet sammen igjen, og testet da. Og så latt bilen gå en stund og kjent på varmen på kabelskoene, før jeg hadde kjørt noe som helst med den..... :shock:

Her er link til koblingsskjemaet jeg brukte for diagnosen:

http://neomiata.com/garage/Wiring%20Dia ... agrams.pdf

Hovedspørsmålet jeg sitter igjen med er om de varme kabelskoene er skapt av en sliten tenningsbryter, og om problemet fikses når du bytter bryteren. Eller om problemet sitter "et annet sted", og varmgangen i tenningsbryteren egentlig bare er et symptom.....

((TILLEGG BASERT PÅ SVARET FRA MX5 JON NEDENFOR: Jeg ser for meg at det har blitt varmgang under drift i selve tenningsbryteren, pga av slitent kontaktpunkt i bryteren, og at denne varmen har spredd seg ned til kabelskoene. Alternativt må bli at kabelskoene har vært løse (begge to ? :shock: ), og at det dårlige kontaktarealet har skapt varmgang under drift pga den relativt store strømmen som går i denne kretsen (driver alt som ikke går på egne rele, og som styres via tenningen)))

Kan noen andre bidra med noe?
MX-Jon
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1121
Joined: 03 Jan 2013, 22:24
Medlemsnummer: 1062
Location: Oslo - Sentrum
Status: Offline

Re: Rar elektrisk feil

Post by MX-Jon »

Formelen her er P = R x I x I.
Dvs effekt er motstand ganger strøm i andre potens.

Så hvis det ikke er motstand i kabelskoene så skal det heller ikke avgis noe varme der.
Det at en kontakt er dårlig et annet sted skal ikke påvirke kabelskoene. Så hvis noe går varmt er der der motstanden er og der utbedringen må gjøres.

(Spenningsfallet er også avhengig av hvor mye strøm som går gjennom så når man skal måle spenningsfallet på en enhet må man gjøre det under belastning).

Normalt sett skal det velges store nok dimensjoner på kabler, kontakter og kabelsko så det ikke blir noe spenningsfall og varmgang å snakke om.
Dersom strømmen som går gjennom en bryter er for stor til å håndteres av bryteren benytter man et rele til å ta belastningen slik at strømmen som går gjennom bryteren er minimal. Dette kan man også bruke som en omgåelse av en problematisk bryter man ikke får tak i (eller ikke får tak i raskt nok).
Man kan da koble om med et rele slik at den høye stømmen går gjennom releet og bare en liten styrestrøm gjennom den dårlige bryteren.
Miata 1993 1,6 B-package kompressor (MP45)
Jaguar E-type 1968 4.2 Series 1 Open Two Seater
Caterham Superlight R 1998
Specialized Stumpjumper :shock:
Straight roads are for fast cars, turns are for fast drivers. -Colin McRae
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

Bare for ta det helt åpenbare ....
Har du Miata ?

Hvis du har Miata må clutchen tråkkes på for å få starteren til å gå.
Det sørger en bryter ved clutchpedalen for.
Hvis denne bryteren er defekt, har løsnet, eller har kabelbrudd, så vil ikke starteren svive.

Erik

P.S. Lurt å skrive hva slags bil du har i signaturen din.
Særlig når du spør om teknisk hjelp.
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
obi-one
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1139
Joined: 12 Sep 2009, 22:00
Medlemsnummer: 829
Location: Nesodden
Status: Offline

Re: Rar elektrisk feil

Post by obi-one »

Det er en miata, og det var "brente" kabelsko på hver side av et velsvidd punkt i startbryteren.

Jeg stakk innom på vei hjem fra jobb, så nå er problemet løst med ny bryter, sliping av kabelsko med smergel og lett sammenklemming av "ørene" på kabelsko. På litt sikt bør nok de to skyldige kabelsko skiftes....

Takk for gode innspill!
Lightweight
500 RPM
500 RPM
Posts: 61
Joined: 14 Apr 2011, 21:10
Medlemsnummer: 924
Status: Offline

Re: Rar elektrisk feil

Post by Lightweight »

Takk til Obi_one for hands- on hjelp.

Ref hans beskrivelse av løsningen; etter bilelektrikerrådene jeg fikk var det bud 1 - skift kabelsko. Bud 2 - Mx jons innlegg, Bud 3 -"vet ikke hva som er årsaken før sett på det - og det kan vi gjøre etter sommerferien" :roll: .
(Kabelsko og kontakt blir byttet etter ferieturen, sammen med en oppgradering av eksosanlegget og litt annet snadder).

LW er nå på veien igjen, med ny venster kalipper (takk til Erik), Obi- one veihjelp på det elektriske, og Statoil Moss for bukk der eksoslekkasjer ble tettet med alskens remedier i påvente av påmontering av nytt anlegg.

Jeg ser at jeg ikke var analytisk nok i prosessen og neste gang skal skru litt mer før spørsmål, det kunne spart et par innlegg. Men men...

Uansett takk til alle bidragene.

Nå ble det ferietur med bilen allikevel.
:)
Post Reply