Ulyd/pipelyd ved clutch

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
Sveini
0 RPM
0 RPM
Posts: 47
Joined: 08 Mar 2012, 20:00
Medlemsnummer: 1002
Status: Offline

Ulyd/pipelyd ved clutch

Post by Sveini »

God morgen,

Har i den siste uken opplevd en ulyd ved clutching som jeg lurer på hva kan skyldes.

Lyden kan best beskrives som en pipelyd eller skvikelyd. Den kommer når jeg trykker clutch inn eller ut, og kan også "dra" litt på lyden ved å løse clutchen ut saktere enn vanlig. Hører den for det meste ved clutching i lavere gir, men regner med det har med fart og støy å gjøre.

Kan også fremprovosere lyden ved stillestående - altså trykke clutchen raskt inn og ut. Fremprovoseres best når jeg er i første gir, men hører også at den kan komme når bilen er i fri også.

Har prøvd å kjenne om clutchen selv kjennes annerledes ut, og kan vel kanskje kjennes litt mer "porøs" ut - uten at jeg helt klarer å forklare hvordan og hvorfor. Vet ikke om dette er noe jeg innbiller meg pga lyden eller ei.

Noen som vet hva dette kan være, eventuelt noen løsninger?
Bare gi beskjed dersom det er noe jeg skal gjøre eller teste for at en diagnose kan stilles.
Sveini
0 RPM
0 RPM
Posts: 47
Joined: 08 Mar 2012, 20:00
Medlemsnummer: 1002
Status: Offline

Re: Ulyd/pipelyd ved clutch

Post by Sveini »

Videre til sist post:
Ordet jeg lette etter var "kram". Ofte når jeg trykker inn clutchen er det som om det er kram snø jeg tråkker i (både føles slik og høres slik ut).

Om ingen har noen aning hva det kan være frykter jeg at det blir en tur innom til verksted i morgen.
Sveini
0 RPM
0 RPM
Posts: 47
Joined: 08 Mar 2012, 20:00
Medlemsnummer: 1002
Status: Offline

Re: Ulyd/pipelyd ved clutch

Post by Sveini »

Da har jeg vært hos våre venner ved Hegre Auto i Sandnes.

Selvfølgelig var lyden nesten ikke til å høre når jeg først skulle vise den frem, men fikk forklart problemet. Bilen ble heist opp og noe lurium ble smurt på ett stag som går inn til girkassen. Karen på verkstedet forklarte meg litt underveis, men jeg forsto som vanlig ingenting. Luriumet hjalp dessverre ikke

I bunn og grunn er det ikke noe farlig blir jeg fortalt, eneste er den sjenerende ulyden. Er visstnok ganske vanlig, men dyrt å reparere da de må ut med hele girkassen. Det kan fort komme opp i 5000-6000,-

Ettersom jeg vil feire jul i år har jeg valgt å fortsette å kjøre rundt med lyden. Per nå ser jeg på det som en høflig tute-lyd slik at folk flytter seg når jeg er på parkeringsplasser. Får se hva jeg gjør med det på nyåret.
User avatar
MxMats
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 642
Joined: 22 Oct 2007, 18:18
Medlemsnummer: 830
Location: Drammen
Status: Offline

Re: Ulyd/pipelyd ved clutch

Post by MxMats »

Min piper eller knirker også når jeg tar clutch inn og ut. Løste det ved å smøre litt øverst på pedalen inne i bilen. I "leddet" hvis du skjønner. Er en stund siden nå da, så det har kommet tilbake, men det hjalp en god stund.
-96 Brg NA8C
-04 Bmw 116i
x-93 Mazda 626
X- Peugeot 306
X- Peugeot Spx
User avatar
DanielHovdahl
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 813
Joined: 20 May 2010, 18:29
Medlemsnummer: 1022
Location: Heggedal, Asker
Contact:
Status: Offline

Re: Ulyd/pipelyd ved clutch

Post by DanielHovdahl »

Kan også være slavesylinderen, der sylinderen treffer "spaken" inn i girkassa som må smøres, disse "knirker" litt når man trykker inn pedalen. Det lagde en lyd når jeg trykket inn pedalen, men har overhalt den og lagt på nytt fett på denne delen, nå knirker det ikke lenger. Den skal gå ann å lirke ut av "søkket" den er plassert i for å smøre på litt fett. Er på høyre side inne i hjulbuen, sitter skrudd på girkassa. Er verdt å prøve!
Stolt eier av en 1995 Mazda MX5, svart /m hardtop
Drifted.com
Sveini
0 RPM
0 RPM
Posts: 47
Joined: 08 Mar 2012, 20:00
Medlemsnummer: 1002
Status: Offline

Re: Ulyd/pipelyd ved clutch

Post by Sveini »

MxMats wrote:Min piper eller knirker også når jeg tar clutch inn og ut. Løste det ved å smøre litt øverst på pedalen inne i bilen. I "leddet" hvis du skjønner. Er en stund siden nå da, så det har kommet tilbake, men det hjalp en god stund.
Takker for tipset, men hører lyden bedre på utsiden enn innsiden, så tror nok dessverre ikke dette vil hjelpe i mitt tilfelle.
DanielHovdahl wrote:Kan også være slavesylinderen, der sylinderen treffer "spaken" inn i girkassa som må smøres, disse "knirker" litt når man trykker inn pedalen. Det lagde en lyd når jeg trykket inn pedalen, men har overhalt den og lagt på nytt fett på denne delen, nå knirker det ikke lenger. Den skal gå ann å lirke ut av "søkket" den er plassert i for å smøre på litt fett. Er på høyre side inne i hjulbuen, sitter skrudd på girkassa. Er verdt å prøve!
Har da mer tro på denne. Jeg tror faktisk det var dette de prøvde på verkstedet i dag. Gikk da inn under bilen siden den var heist opp. Klutsjen måtte trykkes inn og ut ett par ganger etterpå for at den skulle få skikkelig kontakt igjen, så er vel kanskje akkuratt det du beskrev som er gjort? Eller?
User avatar
DanielHovdahl
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 813
Joined: 20 May 2010, 18:29
Medlemsnummer: 1022
Location: Heggedal, Asker
Contact:
Status: Offline

Re: Ulyd/pipelyd ved clutch

Post by DanielHovdahl »

Sveini wrote:Har da mer tro på denne. Jeg tror faktisk det var dette de prøvde på verkstedet i dag. Gikk da inn under bilen siden den var heist opp. Klutsjen måtte trykkes inn og ut ett par ganger etterpå for at den skulle få skikkelig kontakt igjen, så er vel kanskje akkuratt det du beskrev som er gjort? Eller?
Godt mulig det, at de testet om klutsjen funket og uten lyd. Hvis de smørte den.
Stolt eier av en 1995 Mazda MX5, svart /m hardtop
Drifted.com
Post Reply