Forskjell mellom 94/95 ECU 1.6 og 1.8

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
User avatar
DanielHovdahl
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 813
Joined: 20 May 2010, 18:29
Medlemsnummer: 1022
Location: Heggedal, Asker
Contact:
Status: Offline

Forskjell mellom 94/95 ECU 1.6 og 1.8

Post by DanielHovdahl »

Hoppsann...

Driver og titter litt på MegaSquirt, og har fått nyss om at jeg kan støte på problemer når det gjelder harness på min 95 siden det er en 1.6, og dette var ikke en motor løsning i USA, og det er mulig pluggene/loom er forskjellig mellom 1.6 og 1.8 modellene, i 94-95 åra.

Og siden Trym nå la ut sin MegaSquirt for salg, så lurer jeg da på hva som er forskjellene mellom:
1. 90-93 1.6 og 94-95 1.6.

2. Er det noen forskjell mellom 94-95 1.6 og 1.8? Jeg hørte med Emilio, og fikk et ukonklusivt svar "Probably different." tilbake...

Om noen har noe bilder på pluggene av de forskjellige, eller hvor jeg finner en MS som passer min? Eller må jeg bryte frem saksa og loddebolten?

All hjelp, på forhånd takk!
Stolt eier av en 1995 Mazda MX5, svart /m hardtop
Drifted.com
User avatar
DanielHovdahl
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 813
Joined: 20 May 2010, 18:29
Medlemsnummer: 1022
Location: Heggedal, Asker
Contact:
Status: Offline

Re: Forskjell mellom 94/95 ECU 1.6 og 1.8

Post by DanielHovdahl »

Fikk bekreftelse på at de MegaSquirt'ene til salgs på 949 IKKE vil passe min 1.6 '95...
Stolt eier av en 1995 Mazda MX5, svart /m hardtop
Drifted.com
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

Det er ganske mange forskjellige ECU-er til MX5/Miata/Eunos.
Mellom 10 og 15 ca.

Hovedforskjellen er mellom 1.6 og 1.8.
(forskjellige sensorer og forskjellig måte å styre dysene (sekvensiell og batch))

Det betyr at mange av disse ECU-ene både har forskjellig programvare og forskjellig pinning (layout på pluggene).

Her er en figur som viser hovedforskjellen på pinningen mellom 1.6, 1.8 og 1.6 (90Hk)

Image

MegaSquirt'ene er jo laget i USA og beregnet på Miata (ikke MX5 og Eunos).
Derfor ligger man litt tynt an med en europeisk MX5 1.6l som har sekvensiell styring av dysene, noe som normalt bare er på 1.8l i USA.

Jeg tipper derfor at MegaSquirt'en som er laget for 1.8l Miata er den som ligger nærmest ditt behov.
Men jeg har ingen erfaring med å bruke MegaSquirt, så kanskje andre har noe råd om hvilken du burde bruke.

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
DanielHovdahl
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 813
Joined: 20 May 2010, 18:29
Medlemsnummer: 1022
Location: Heggedal, Asker
Contact:
Status: Offline

Re: Forskjell mellom 94/95 ECU 1.6 og 1.8

Post by DanielHovdahl »

Takk skal du ha for alltid informative innlegg, Rudolf!

Om noen har eksempler på noe som funker, hva hvor og hvordan er nøkkelord... :)
Stolt eier av en 1995 Mazda MX5, svart /m hardtop
Drifted.com
User avatar
DanielHovdahl
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 813
Joined: 20 May 2010, 18:29
Medlemsnummer: 1022
Location: Heggedal, Asker
Contact:
Status: Offline

Re: Forskjell mellom 94/95 ECU 1.6 og 1.8

Post by DanielHovdahl »

Jeg trenger vel også kanskje en Innovate LC1 Luft/fuel måler?
Stolt eier av en 1995 Mazda MX5, svart /m hardtop
Drifted.com
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

DanielHovdahl wrote:Jeg trenger vel også kanskje en Innovate LC1 Luft/fuel måler?
Du sier jo ikke noe om hvorfor du planlegger ny hjerne, bredbånd osv.

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
MxMats
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 642
Joined: 22 Oct 2007, 18:18
Medlemsnummer: 830
Location: Drammen
Status: Offline

Re: Forskjell mellom 94/95 ECU 1.6 og 1.8

Post by MxMats »

Mistenker at gutten har itb oppsett på lur? ;)
-96 Brg NA8C
-04 Bmw 116i
x-93 Mazda 626
X- Peugeot 306
X- Peugeot Spx
User avatar
DanielHovdahl
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 813
Joined: 20 May 2010, 18:29
Medlemsnummer: 1022
Location: Heggedal, Asker
Contact:
Status: Offline

Re: Forskjell mellom 94/95 ECU 1.6 og 1.8

Post by DanielHovdahl »

MxMats wrote:Mistenker at gutten har itb oppsett på lur? ;)
Korrektus. My bad!
Stolt eier av en 1995 Mazda MX5, svart /m hardtop
Drifted.com
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

Aha, det forklarer jo litt ... :wink:

Fungerende AFR-meter (eller bredbånds lambda) er et must for all tuning.
En AFR-måler kan kobles helt uavhengig av original (og ny) motorstyring.
Den kan med fordel installeres lenge før du begynner å modde.

Da lærer man masse av bare å kikke på måleren under forskjellige kjøresituasjoner.
Du skjønner bedre hvordan motorstyring virker når du har vent deg til å lese AFR-verdier.

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
DanielHovdahl
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 813
Joined: 20 May 2010, 18:29
Medlemsnummer: 1022
Location: Heggedal, Asker
Contact:
Status: Offline

Re: Forskjell mellom 94/95 ECU 1.6 og 1.8

Post by DanielHovdahl »

Har da forhørt meg litt med DIYautotune, om hva som vil funke på min av MSpnp.

Fikk dette til svar:

Hello,

We've confirmed the '90-'93 MSPNP (part code MSPNP2-MM9093) will work on
'94-'95 European 1.6 MX5s as well. It already has sequential injection
contacts. Would that meet your needs?

Thanks,

Matt Cramer
DIYAutoTune.com



Det som nå er spørsmålet, er om pluggene er like. Tenkte å dele det, i tilfelle om noen andre søker på det, så ligger det et svar på det til fremtiden. :)
Stolt eier av en 1995 Mazda MX5, svart /m hardtop
Drifted.com
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Re: Forskjell mellom 94/95 ECU 1.6 og 1.8

Post by Rudolf »

DanielHovdahl wrote:Har da forhørt meg litt med DIYautotune, om hva som vil funke på min av MSpnp.

Fikk dette til svar:

Hello,

We've confirmed the '90-'93 MSPNP (part code MSPNP2-MM9093) will work on
'94-'95 European 1.6 MX5s as well. It already has sequential injection
contacts. Would that meet your needs?

Thanks,

Matt Cramer
DIYAutoTune.com



Det som nå er spørsmålet, er om pluggene er like. Tenkte å dele det, i tilfelle om noen andre søker på det, så ligger det et svar på det til fremtiden. :)
Skjønner ikke helt svaret du fikk her.
Din bil har sekvensiell styring, det er riktig, men en Miata 90-93 har batch styring.
Kontaktene er like, det er ikke noe problem, men signalene kommer på forskjellige pinner på de forskjellige modellene.

Har du sendt skjemaet som jeg la ut til Matt Cramer ?
Hvis ikke, gjør det.

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
DanielHovdahl
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 813
Joined: 20 May 2010, 18:29
Medlemsnummer: 1022
Location: Heggedal, Asker
Contact:
Status: Offline

Re: Forskjell mellom 94/95 ECU 1.6 og 1.8

Post by DanielHovdahl »

Rudolf wrote:
DanielHovdahl wrote:Har da forhørt meg litt med DIYautotune, om hva som vil funke på min av MSpnp.

Fikk dette til svar:

Hello,

We've confirmed the '90-'93 MSPNP (part code MSPNP2-MM9093) will work on
'94-'95 European 1.6 MX5s as well. It already has sequential injection
contacts. Would that meet your needs?

Thanks,

Matt Cramer
DIYAutoTune.com




Det som nå er spørsmålet, er om pluggene er like. Tenkte å dele det, i tilfelle om noen andre søker på det, så ligger det et svar på det til fremtiden. :)
Skjønner ikke helt svaret du fikk her.
Din bil har sekvensiell styring, det er riktig, men en Miata 90-93 har batch styring.
Kontaktene er like, det er ikke noe problem, men signalene kommer på forskjellige pinner på de forskjellige modellene.

Har du sendt skjemaet som jeg la ut til Matt Cramer ?
Hvis ikke, gjør det.

Erik
Ja jeg sendte med det skjemaet du la ut. Kanskje MS'en tar både batch og sekvensiell?

Jeg fikk også svar tilbake om at alle kontaktene er like ja, så de vil passe på min og andre NA'er (Og NB?) i forskjellige modeller og motorstørrelse.
Stolt eier av en 1995 Mazda MX5, svart /m hardtop
Drifted.com
User avatar
Trym N1290
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1897
Joined: 02 Nov 2010, 23:22
Medlemsnummer: 888
Location: Drammen
Status: Offline

Re: Forskjell mellom 94/95 ECU 1.6 og 1.8

Post by Trym N1290 »

Megasquirt kan du stille inn til om skal sende bach eller sekvensiell sånn jeg har forstått det.
Det så mye du kan stille på der at du trenger 3 hjerner for å få med deg alt ;-) :lol:
1991 Mazda Miata 1.6
2014 Subaru Outback 2.5
2018 Bmw i3 - Fully charged
Stalfa
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3046
Joined: 19 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 968
Location: Ski
Contact:
Status: Offline

Re: Forskjell mellom 94/95 ECU 1.6 og 1.8

Post by Stalfa »

Trym N1290 wrote:Megasquirt kan du stille inn til om skal sende bach eller sekvensiell sånn jeg har forstått det.
Det så mye du kan stille på der at du trenger 3 hjerner for å få med deg alt ;-) :lol:
Du må bare lese http://www.megamanual.com/index.html .

Nei, jeg har ikke lest den, enda.
-Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
'06 Toyta Yaris 1.3 COP => går som et olja lyn
Post Reply