trenger litt veilednig ang 60 mph chimmy

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
Fles
0 RPM
0 RPM
Posts: 24
Joined: 30 Jun 2012, 01:22
Medlemsnummer: 1027
Location: vestfold
Status: Offline

trenger litt veilednig ang 60 mph chimmy

Post by Fles »

Hei
har akkurat annskaffet meg en 1.6 92mod. miata.
har hvert på tur til vestlandet i helgen og kjørt masse morsomme veier :D kan anbefales på det sterkeste..
men jeg sliter med fortsatt to ting.

1.
60 mph chimmy.
her har dekkene hvert ballansert to ganger deretter sjekket igjenn, ny bremse skiver forran og bak. nye dekk og felger og alle har blitt kryss byttet, bruker alltid moment 120 nm og stramming i kryss (bruker kunn standard like bolter).
men har fortsatt litt vibrasjon.
merket idag at vibrasjonen blir litt mindre\borte hvis man drar forsiktig i håndbrekket.
begynner og bli litt tom for ideer nå.

eventuelt kan men prøve bytte felger med noen slik at man kan utelukke noen feil kilder.
når sant skal siees så er dette en feil som kommer og går til tide og utide.

2.
når bilen kjører over små eller store sprekker i veien så på en måte kvittrer den litt, er stille ellers men høres ut som om det kommer fra opphenget et eller annet sted

mvh filipe
1992 Miata Na Red 1,6
User avatar
Kenneth
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 293
Joined: 16 Nov 2011, 09:57
Medlemsnummer: 1004
Location: Hamar
Contact:
Status: Offline

Re: trenger litt veilednig ang 60 mph chimmy

Post by Kenneth »

Har du korrekte senter/nav-ringer?

1.
Du har gjort det meste jeg ville gjort. For jeg ville vel tro at det var enten høydekast i dekk eller felg, ubalanse eller lignende. Du kan også sjekke om du har riktig koning på mutrene i forhold til koningen på felgene. Det kan også være at du har billigdekk som står seg ovale over natten - ja, det finnes så dårlige dekk.
It's a lifestyle.
Fles
0 RPM
0 RPM
Posts: 24
Joined: 30 Jun 2012, 01:22
Medlemsnummer: 1027
Location: vestfold
Status: Offline

Re: trenger litt veilednig ang 60 mph chimmy

Post by Fles »

var på drammens treffet på torsdag fikk tips av obi-one om kjøpe meg understells brace. da fant jeg ut at jeg hadde den bak når jeg jekket opp bilen og kikket idag . har ikke den forran da.
begynner og tenke at det er ett problem med dekkene siden problemet kan være stort en dag og nesten ikke merkbart senere på dagen eller neste dag.
har pirelli P6 185.65.14.
noen som har ett sett dekk de hvet att er 100% riktige som jeg kan prøve?
helst i østlands området...

Filipe
1992 Miata Na Red 1,6
User avatar
Banzaibaggen
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 576
Joined: 28 Feb 2007, 01:00
Medlemsnummer: 670
Location: Solbergelva
Status: Offline

Re: trenger litt veilednig ang 60 mph chimmy

Post by Banzaibaggen »

Prøv med vinterdekkene. Er det likedan da?
-`99 MX-5 MS, GT2871, 3", ++
User avatar
KnutH
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 468
Joined: 09 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 163
Location: Trondheim
Status: Offline

Re: trenger litt veilednig ang 60 mph chimmy

Post by KnutH »

Jeg tipper "kvitringa" kommer fra panserlåsen din, dette er et velkjent problem. Smør opp bøylen som sitter under panseret med litt litiumfett, eller surr en runde eller to med isolasjonstape rundt den og se om du fortsatt har ulyder.
Livet er for kort til å kjøre kjedelige biler
2015 MX-5 Jet Black 1,5 Sport
User avatar
Oddis
0 RPM
0 RPM
Posts: 22
Joined: 07 Sep 2010, 07:58
Medlemsnummer: 977
Location: Tennfjord
Status: Offline

Re: trenger litt veilednig ang 60 mph chimmy

Post by Oddis »

Ang. kvitring: Sjekk foringene i endeledda på stabilisatorstaget. På langturen i helga hørtes det ut som spurv i eksosrøret, og det var omtalte foring som gniksa. Skruen var på på god vei ut gjennom foringa.
Fles
0 RPM
0 RPM
Posts: 24
Joined: 30 Jun 2012, 01:22
Medlemsnummer: 1027
Location: vestfold
Status: Offline

Re: trenger litt veilednig ang 60 mph chimmy

Post by Fles »

var på eu kontroll idag. Hatten av til NAF Tønsberg for ekstremt god service. fikk være med inn og kikke og stille spørsmål, veldig positivt.
fant ut at ene forhjuls lagret var ørlite slakk i. håper det er konisk lager slik at det bare går ann og etterstramme.
noen som hvet hvor hardt (Nm) de skal sitte? eller om det er tommelfinger reglen som sier: skru til hardt og så en halv omdreining tilbake, og hjulet skal rulle fritt.
sjekket da også alle foringene og de var fine.
fant også ut at dekkene mine var 7 år gamle (0905) selv om de var kjøpt nye for tre år siden.
vinter dekkene skal jeg prøve nestegang jeg er hjemme hos foreldrene da dekkene er der.
skal ut og sjekke panserlåsen nå ang. kvittringen.

takk for svar sålangt.
1992 Miata Na Red 1,6
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

Fles wrote:.....
noen som hvet hvor hardt (Nm) de skal sitte? eller om det er tommelfinger reglen som sier: skru til hardt og så en halv omdreining tilbake, og hjulet skal rulle fritt.
.....
Ca 180Nm

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Fles
0 RPM
0 RPM
Posts: 24
Joined: 30 Jun 2012, 01:22
Medlemsnummer: 1027
Location: vestfold
Status: Offline

Re: trenger litt veilednig ang 60 mph chimmy

Post by Fles »

sjekket panserlåsen for en stund siden, viste seg att den skyldige i all kvittringen var plastikk støtfangeren forran. den vibrerer litt og lager masse lyd...
var også hos asker vulk / gummicentralen på vakås og sjekket dekkene mine (de tar alle reklamasjoner for pirelli importøren i norge og har en "hunter" super fancy dekk balanserings maskin slik som de har på goodwin racing)
det passet bra da jeg har pirelli dekk :) (reklamasjons sjekk og ballansering = helt gratis)
fant ut at det ene dekket hadde en flat spot på ca 0.8 mm. og den ene felgen hadde litt kast i seg sideveis.
men siden dekkene var så gamle gikk det desverre ikke og reklamere på de, så da blir jeg nok nødt til å prøve og annskaffe et nytt sett med dekk og felg.
bare og si ifra hvis noen har et sett de skal bli kvitt...

men når jeg skal gå til annskaffelse av nye dekk og felg så har jeg lest dekk og felg tråden, men fikk ikke helt svar på det jeg lurte på.
hva er orginal felg inn press på 15 tommerene levert fra mazda?
tanken var og kjøpe 15x7, et 40 felg og 195x50x15 dekk type super lett... vil jeg unngå stygg steinsput i hjulbuene da (ikke for brede dekk) ?
1992 Miata Na Red 1,6
Fles
0 RPM
0 RPM
Posts: 24
Joined: 30 Jun 2012, 01:22
Medlemsnummer: 1027
Location: vestfold
Status: Offline

Re: trenger litt veilednig ang 60 mph chimmy

Post by Fles »

da var jeg og prøvde nye dekk og felg igår, de skulle ifølge selger være 100 % rette og ballanserte. det noe jeg også tror desverre, det betyr at feilen er i bilen min:( nå er jeg ganske ide løs på hva problemet kan være med denne ristingen.
etter litt testing er jeg 95% sikker på at det kommer fra bakenden av bilen altså fra gir kasse og bakover i driv linjen. ristingen er der selvom man triller fra 120 kmt til 90 kmt med motoren avskrudd.
er det noen som har noen fikse ideer?

Fles
1992 Miata Na Red 1,6
User avatar
OleK
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 408
Joined: 15 Nov 2009, 12:00
Medlemsnummer: 865
Location: Stjørdal
Status: Offline

Re: trenger litt veilednig ang 60 mph chimmy

Post by OleK »

Kan det være noe som har med akslinger å gjøre? Fant denne i servicemaualen.......
Har samme problemet jeg også, har helt nye dekk som er balansert. Har kommet fram til at det er bakenden som har dette.

Fra servicemanual
Image
mvh Ole
91 Miata Mariner Blue Bignose 1.6
Fles
0 RPM
0 RPM
Posts: 24
Joined: 30 Jun 2012, 01:22
Medlemsnummer: 1027
Location: vestfold
Status: Offline

Re: trenger litt veilednig ang 60 mph chimmy

Post by Fles »

dette er en ting jeg ikke har sjekket ennå, mange takk for svar :) noen som hvet foresten da hvor man kan få balansert prop shaften sin hen? har ikke hørt om dette før så virker litt unormalt for meg, men er sikkert noen som gjør slik.
de andre tingene skal jeg jeg vel selv klare og sjekke :)
1992 Miata Na Red 1,6
Fles
0 RPM
0 RPM
Posts: 24
Joined: 30 Jun 2012, 01:22
Medlemsnummer: 1027
Location: vestfold
Status: Offline

Re: trenger litt veilednig ang 60 mph chimmy

Post by Fles »

da er time hos gjermundsen auto i Tønsberg bestilt, virket som de hadde en plan for og finne ut av problemene med bilen.
var under bilen igår og kikket banket og dro litt, alt så rett og fint ut uten lekasjer i driv linje. litt slakk i stikk akslinger inn mot diffen. men hvet ikke om det skal være slik eller ikke, vanskelig og si. merket ikke noen unormal slitasje i ledd langs drivlinjen osv.
Håper de finner ut av dette snart
1992 Miata Na Red 1,6
Fles
0 RPM
0 RPM
Posts: 24
Joined: 30 Jun 2012, 01:22
Medlemsnummer: 1027
Location: vestfold
Status: Offline

Re: trenger litt veilednig ang 60 mph chimmy

Post by Fles »

Da har jeg vært hos gjermundsen auto i tønsberg idag, veldig trivelige folk. fikk lov til å bli med inn og spørre og grave rundt mens de holdt på.
Fikk følgende beskjed etter kontroll: funnet kast i felg, kan være noe kast i driv aksel.
ikke noe banebrytende nytt altså, men skal kjøpe nye dekk og felg, jeg så selv at den slingret ganske mye ved kjøring på bukk med løftet bakende.
tror problemet må være to delt siden jeg nå har prøvd 3 sett dekk og felg uten tegn til forbedring. var og hentet vinterdekkene idag så skal prøve de snart, det blir 4 settet med dekk og felg jeg prøver.
litt rart igrunn siden jeg så at det ikke var noen vibrasjoner når vi kjørte opp farten uten felger montert.
men uansett så må de gamle felgen gå.
1992 Miata Na Red 1,6
Fles
0 RPM
0 RPM
Posts: 24
Joined: 30 Jun 2012, 01:22
Medlemsnummer: 1027
Location: vestfold
Status: Offline

Re: trenger litt veilednig ang 60 mph chimmy

Post by Fles »

Heisann
Større oppdatering her nå, mye nytt er gjordt og blitt sjekket.
Ny prop shaft er sjekket, nye bremseskiver og klosser. dette gå ikke noe utslag.
idag monterte jeg brace forran og fikk nye antiroll bar bushes bak, dette ga utslag. vibrasjons området flyttet seg nå opp til 110 KM/t.
vidre så kan nå vibrasjonen med større sikkerhet anslåes til bak høyre. (kjennes mere tydelig ut nå med nye anti rollbar bushes)
bilen ble vidre veldig bra med tanke på rulling fra side til side og mye mer nøytral.
virker som vibrasjonene blir større desto tyngre felg dekk pakke som sitter på (større felg 15")
trekker derfor konklusjonen at det ikke er dekk felg som er problemet, jeg har nå prøvd 4 forskjellige dekk og felg pakker uten hel.
mistenker sterkt 3 mulige kandidater som er igjenn: (kan ikke være fysisk mulig noe annet nå)

foringer bak
stikk aksler
hjul hub med lager bak

så planen vidre er nå og demontere alle bære broer bak og sette inn nye foringer og samtidig sjekke stikkakslinger mere nøye nå som dette skal demonteres.
men dette gir to nye utfordringer
jeg er student og trenger og finne et sted som selger orginale foringer bak billig. (er litt skeptisk til Polybushes)
og et sted som gjør firehjuls kontroll rellativt rimelig.

Noen forslag?
evt. høres dette fornuftig ut?

Fles
1992 Miata Na Red 1,6
Post Reply