Lekkasje mellom to av gummilistene over dørene.

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
Demandred
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 176
Joined: 01 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 625
Location: Løten
Status: Offline

Lekkasje mellom to av gummilistene over dørene.

Post by Demandred »

Har ved hvert eneste regnfall fått lekkasje mellom de to fremre gummilistene over dørene på begge sider. Ser ikke ut til at disse ligger helt inntil hverandre. Samt at de hardplastgreiene som ligger mellom listene og vinylen i selve taket har mistet hjørnene. Er et ganske stort problem med alt regnet vi har hatt i sommer da det etter hvert har begynt å lukte mugg av setene på begge sider. Når jeg setter meg inn i bilen og begynner å kjøre så kommer det ikke bare et par dråper ned der, men en skikkelig "stråle" som renner rett ned i setet. :( Noen som har noen gode tips om hva jeg kan gjøre for å fjerne lekkasjen, evt redusere den mye?
Medlem nr.625
2016 Ford Mondeo 2.0
[x]1999 BRG
[x]2006 Ford Mondeo 2.0 TDCI
[x]1990 - Classic Red : Anton
[x]1990 - Silver Stone
User avatar
Fomin
0 RPM
0 RPM
Posts: 17
Joined: 12 Aug 2011, 18:24
Medlemsnummer: 948
Location: Mjøndalen
Status: Offline

Re: Lekkasje mellom to av gummilistene over dørene.

Post by Fomin »

Hei.
Har samme problem som du beskriver der :D
Men dette skjer bare hvis bilen har stått stille under regnet en stund, så samler det seg vann i de gummiforingene.
Jeg pleier bare å "tømme" dem for vann før jeg kjører (bretter dem forsiktig ut) Vet egentlig ikke hvor problemet ligger jeg heller.
Mazda dermed basta!

1999 - MX-5 Gull
User avatar
RonnyG
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 319
Joined: 05 Aug 2005, 02:00
Location: Bodø
Status: Offline

Re: Lekkasje mellom to av gummilistene over dørene.

Post by RonnyG »

Er sannsynlig at de har tørket litt inn/krympet. Du kan prøve å "mette" gummiforingene med silikon. Gjorde dette selv med min bil og de ble så god som ny.
92 1,6 NA sort m/tan interiør
Demandred
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 176
Joined: 01 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 625
Location: Løten
Status: Offline

Re: Lekkasje mellom to av gummilistene over dørene.

Post by Demandred »

Kan det være en ide å bytte ut gummipakningene? Koster nesten 800kr for pakningene fra England og nesten 1000kr for dem fra USA, så hadde vært greit om det faktisk hadde vært disse det var noe feil med om jeg skal handle inn nye. Sto også på sidene til mx5parts at en vanlig årsak til at disse lakk/fyltes opp med vann var at selve kalesjen kan ha krympet. Hvordan i alle dager får en sjekket dette da? Og hvordan får en gjort noe med det?
Medlem nr.625
2016 Ford Mondeo 2.0
[x]1999 BRG
[x]2006 Ford Mondeo 2.0 TDCI
[x]1990 - Classic Red : Anton
[x]1990 - Silver Stone
User avatar
midget77
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 813
Joined: 01 Sep 2004, 02:00
Medlemsnummer: 517
Location: Fredrikstad
Contact:
Status: Offline

Re: Lekkasje mellom to av gummilistene over dørene.

Post by midget77 »

Hvordan er kalesjen din? Jeg hadde det problemet før jeg skiftet kalesje. I noen år har det ikke vært noe problem. Nå begynner kalesjen å få noen mikroskopiske hull, i tillegg til at den har krympet litt, og problemet har kommet tilbake.

Jeg kommer til å kjøpe en litt dyrere kalesje neste gang.
Thorvald
Classic red Miata 1989 prod. juni 89 -
'A' package
Rød, original hardtop.
185/60x14 på BBS-sommer og sjøstjerner-vinter
- originalt kort tonneau cover
Demandred
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 176
Joined: 01 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 625
Location: Løten
Status: Offline

Re: Lekkasje mellom to av gummilistene over dørene.

Post by Demandred »

Kalesjen er tilsynelatende i god form. Det er en rift på siden bak døren på førersiden, men denne har ikke voldt noen problemer som vet om. Det er også sterk slitasje i "hjørnet" på førersiden fordi vinduet går litt for langt opp, men heller ikke dette har vært noe problem. Det som volder problemet her kan være at kalesjen har krympet da det ser ut som om vinylen ikke går så langt ned på sidene som den skal, også Erik (Rudolf) bemerket dette da jeg spurte han om råd på et klubbmøte. En annen mulighet var at drenasjekanalene langs toppen og sidene av frontruten kunne være tette.

Kalesjebytte og gummilistbytte må vurderes men blir nok ganske dyrt. Inntil videre skal jeg prøve en topphatt og se om dette kanskje kan drenere bort litt vann fra listene/toppen av vinduene og sørge for at det blir litt tørrere i setene mine.
Medlem nr.625
2016 Ford Mondeo 2.0
[x]1999 BRG
[x]2006 Ford Mondeo 2.0 TDCI
[x]1990 - Classic Red : Anton
[x]1990 - Silver Stone
Post Reply