Nytt medlem.

Generelt Prat, Tips om hjemmesider, tester o.l.

Moderator: Styremedlemmer

fredrikrico
0 RPM
0 RPM
Posts: 30
Joined: 18 Feb 2012, 02:08
Status: Offline

Nytt medlem.

Post by fredrikrico »

Hei! jeg har nå meldt meg inn ( eller registrert meg ) her på MX5-norge. Jeg har aldri hatt en MX-5 før, men har vært å prøvekjørt en og har vel i grunn blitt litt hekta på denne bilen:) Skjønner at det er flere enn meg som har blitt det.. Jeg tok en prøvetur med en MX-5 2001 mod, og fant vel ut at dette er en bil jeg vil gå til innkjøp av. Prøvde en 1.6L og det holder i massevis for min del, da dette blir en bil jeg skal bruke frem og tilbake på jobb. Er så lei av å kjøpe " fornuftige biler" hele tiden, så nå vil jeg kjøpe en som er morsom å kjøre. Jeg har sett litt rundt på finn i det siste og lurer på følgende: Er det generellt mye penger å spare på å kjøpe bil i disse tider kontra våren? utvalget er ikke så enormt nå, så vurdere å vente til våren da det blir mere å velge mellom. Det betyr jo selvsagt at det er flere om ønsker å kjøpe disse bilene, men har ikke funnet en bil på finn enda som faller helt i smak. Hva vil feks en 2001 mod MX-5 1.6 koste rundtomkring vår tider? er det veldig stor forskjell? Jeg har vel satt en grense på ca 100.000 kr jeg vil bruke på en slik bil. Håper jeg blir en MX-5 eier i løpet av noen mnd:)

Mvh
Fredrik
User avatar
henki
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 362
Joined: 08 May 2009, 16:38
Medlemsnummer: 795
Location: Kragerø¸
Status: Offline

Re: Nytt medlem.

Post by henki »

Hei,bra å se flere som vil ha mx.Du vil helt klart ha flere å velge i utover våren men du vil også ha mye dårligere tid til å tenke og ev vurdere bilen.Det er jo mange som kjøper fort en dag vårsola stikker litt i hue og en sitter og drømmer seg vekk.Men om du kjøper nå så tror ikke jeg at du får det så mye billigere om du finner en bil som er bra.Det er vel mere bilens stand som setter prisen enn årstiden men du kan jo være heldig.Men finner du en du får lyst på så er det mange her med god kunnskap om biltypen som kan gi tips.Men er det en bra bil så ikke nøl.He he.Lykke til
User avatar
Legendary
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 418
Joined: 26 Aug 2011, 10:31
Medlemsnummer: 978
Location: Kongsberg
Status: Offline

Re: Nytt medlem.

Post by Legendary »

Denne ser jo fin ut; http://www.finn.no/finn/car/used/viewim ... e=33295563

Noe over din prisgrense, men den har 1.8l motoren, lav km.-stand og hardtop, så prisen er nok ikke altfor gæren. :-)
User avatar
henki
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 362
Joined: 08 May 2009, 16:38
Medlemsnummer: 795
Location: Kragerø¸
Status: Offline

Re: Nytt medlem.

Post by henki »

Legendary wrote:Denne ser jo fin ut; http://www.finn.no/finn/car/used/viewim ... e=33295563

Noe over din prisgrense, men den har 1.8l motoren, lav km.-stand og hardtop, så prisen er nok ikke altfor gæren. :-)
Løp å kjøp om bilen er bra.
User avatar
_mx5_Rune_
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1494
Joined: 23 Jul 2005, 02:00
Medlemsnummer: 542
Location: Senja/Tromsø
Contact:
Status: Offline

Re: Nytt medlem.

Post by _mx5_Rune_ »

Hei
Akkurat dette med priser er veldig vanskelig å si. Vanligvis går disse bilene, naturlig nok, for mer penger på våren enn om høsten. Fra jul og frem mot våren er tiden hvor det helt klart er lettest å selge mx5. Flere interesssenter gjør at selger tar sjangsen på å prissette bilen høyere enn når markedet er "rolig". Dette kan du nok fortsatt se for deg som en hovedregel. Nå har det seg slik at eldre biler ikke har noen fast "listepris," men blir prissatt etter markedet. Biler over 5-7år blir ofte prissatt etter utseende, teknisk stand, rust osv. Nå er det selvfølgelig noen biler som ikke tilsvarer prisen de ligger ute for, men slik vil det alltid være at noen mener det de eier er "gull" verdt.
Dette er biler der prisene styres veldig av markedet. Det siste året har det derimot vært temmelig jevne priser året rundt og det har ikke vært mange biler som har blitt "dumpet" i lavsesongen. De bra bilene som har dukket opp på finn har stortsett blitt solgt etter kort tid.
Mitt tips er å ha is i magen og vente til "riktig" bil dukker opp.
Da jeg kjøpte min første mx5 i 2006 hadde jeg leita i 1,5år (i Norge, Tyskland og USA) før jeg fant den rette bilen. Jeg hadde to andre på handen i denne tiden som jeg i ettertid er veldig glad for at jeg ikke gikk for.
Etter å ha taksert innbyttebiler i 2-3år har jeg sett mye rart, men samtidig mye bra også. En grundig sjekk av bilen du ønsker er utrolig viktig. Som oftest klarer man å avduke de fleste "tikkende bombene." Av de 100-150 bilene jeg takserte mens jeg jobbet som mekaniker var det vel 4-5biler der jeg bommet såpass på taksten at de ble solgt videre med tap. Uansett hvor grundig man sjekker kan man aldri gardere seg helt. Selv om bilen ser bra ut kosmetisk kan det være mange skjulte hemmeligheter under fasaden som kommer frem over tid.
Nå skal det sies at Mx5 er noe av det mest idiotsikre man kan kjøpe. Disse bilene er noe av det mest driftsikre man får tak i. Så lenge bilene er pen med tanke på rust så er det lite å bekymre seg for.
- 91mod. Mx5, "go-bilen" http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic.php?t=3394
- 94 mod Accord Coupe "prosjekt rust"
- 12 mod i40 premium
x 90mod Miata http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic ... 19&t=16176

medlem nr 542
fredrikrico
0 RPM
0 RPM
Posts: 30
Joined: 18 Feb 2012, 02:08
Status: Offline

Re: Nytt medlem.

Post by fredrikrico »

Hei, og takk for svar! Jeg har sett litt på den bilen som det er linket til over. Jeg syns 2001 modellene er finere enn de som er 2000 mod. Så har vel igrunn bestemt meg for en 2001 eller nyere om mulig. Jeg har ingen hastverk med å kjøpe bil, men er noe med at når man blir gira så skulle man helst hatt bilen i går:) Men jeg skal nok klare og ha litt is i magen:) Skjønner at det ikke vil være enormt store prisforskjeller på å kjøpe bil nå kontra nærmere vår. Ser bare at noen skriver "vinterpris" i annonsene:) Men sånn kan man vel skrive når man skal selge bil:) Jeg er ingen bilmekanikker, ei heller på hobby- basis, så alle mine bil kjøp til nå har vært gjennom forhandlere, noe jeg føler tryggere enn å kjøpe privat. Skal det bli privat kjøp er nok en naf-test eller tilstandsrapport et must for min del før jeg kjøper.
User avatar
_mx5_Rune_
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1494
Joined: 23 Jul 2005, 02:00
Medlemsnummer: 542
Location: Senja/Tromsø
Contact:
Status: Offline

Re: Nytt medlem.

Post by _mx5_Rune_ »

Noe du kan tenke på er at det kun er å bytte frontlykter og frontfanger om man ønsker at eldre NB skal se ut som en facelift. Skjermene og panseret er lik på disse bilene. Om eneste grunnen til å kjøpe en facelift er fronten så kan det faktisk lønne seg å kjøpe en eldre og bytte fronten på den.
1.8literen med 6trinnskasse er i allefall noe jeg ville satset på om jeg skulle kjøpt NB. Skulle du finne på å trimme i fremtiden har du det beste utgangspunktet du kan få.
- 91mod. Mx5, "go-bilen" http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic.php?t=3394
- 94 mod Accord Coupe "prosjekt rust"
- 12 mod i40 premium
x 90mod Miata http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic ... 19&t=16176

medlem nr 542
User avatar
nope-mx5
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3409
Joined: 17 May 2008, 19:58
Location: Vestby
Contact:
Status: Offline

Re: Nytt medlem.

Post by nope-mx5 »

_mx5_Rune_ wrote:Noe du kan tenke på er at det kun er å bytte frontlykter og frontfanger om man ønsker at eldre NB skal se ut som en facelift. Skjermene og panseret er lik på disse bilene. Om eneste grunnen til å kjøpe en facelift er fronten så kan det faktisk lønne seg å kjøpe en eldre og bytte fronten på den.
1.8literen med 6trinnskasse er i allefall noe jeg ville satset på om jeg skulle kjøpt NB. Skulle du finne på å trimme i fremtiden har du det beste utgangspunktet du kan få.
99-00 er vel også velkjent for å ha svakheter med coilpacken.
NBFL er en nyere bil på de fleste måter.

En ting er også om du vurderer trimming etc, så er det ekstremt lite utvalg til 1.6l NB siden den ikke selges andre steder en i Europa.

-n
Volvo V40 D2 2013
x 2001 NBFL Sport
Forumtroll
Stalfa
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3046
Joined: 19 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 968
Location: Ski
Contact:
Status: Offline

Re: Nytt medlem.

Post by Stalfa »

Utvalget på finn.no er lik null, sammenliknet med mobile.de . Og totalprisen blir nok en del lavere om du importerer selv.
-Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
'06 Toyta Yaris 1.3 COP => går som et olja lyn
fredrikrico
0 RPM
0 RPM
Posts: 30
Joined: 18 Feb 2012, 02:08
Status: Offline

Re: Nytt medlem.

Post by fredrikrico »

Jeg er ikke så opptatt av at det skal være en 1.8 l med 140 hk, da jeg skal bruke denne bilen frem og tilbake på jobb og kosekjøring:) Har sett litt på biler på mobile.de men total prisen blir ganske så høy ( med import hjelp) Så det er forskjell på NB og NBFL? NBFL er da den nyeste utgaven av NB`er som er fra 2001 mod?
Stalfa
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3046
Joined: 19 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 968
Location: Ski
Contact:
Status: Offline

Re: Nytt medlem.

Post by Stalfa »

fredrikrico wrote:Har sett litt på biler på mobile.de men total prisen blir ganske så høy ( med import hjelp)
Åååh?

NA'er blir mye billigere importert.
-Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
'06 Toyta Yaris 1.3 COP => går som et olja lyn
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

Hvis jeg hadde hatt et budsjett på kr. 100.000,- så hadde jeg ikke vært i tvil.
I steden for å "krangle" meg til en NB til kr. 100.000,- så ville jeg kjøpt en strøken NA til kr. 60-70.000,-

Så ville jeg brukt 30-40.000,- til å shoppe ekstrautstyr i vilden sky.
Veltebøyle, hardtop, skinnseter, snurrepiperier til motorrommet og/eller annet gøy.

NA alternativet ville gitt meg mye mere morro :wink:
(og en like god bil, minst)

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
henki
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 362
Joined: 08 May 2009, 16:38
Medlemsnummer: 795
Location: Kragerø¸
Status: Offline

Re: Nytt medlem.

Post by henki »

fredrikrico wrote:Jeg er ikke så opptatt av at det skal være en 1.8 l med 140 hk, da jeg skal bruke denne bilen frem og tilbake på jobb og kosekjøring:) Har sett litt på biler på mobile.de men total prisen blir ganske så høy ( med import hjelp) Så det er forskjell på NB og NBFL? NBFL er da den nyeste utgaven av NB`er som er fra 2001 mod?
Det er mange gode råd her som er bra men du skal ha den til kosekjøring og jobb og da er jeg veldig enig med deg.Har hatt og har nå 1,6 og det duger i massevis til det.Og det finnes faktisk fine nb`r til 100000 kr.Du finner nok en etterhvert som du blir fornøyd med.Og på nb er det etter min erfaring og noe sjekking med god hjelp av en som har gjort dette før lite å spare på nb import.Men her er det forskjellige erfaringer for mange.Så stå på og let videre.
fredrikrico
0 RPM
0 RPM
Posts: 30
Joined: 18 Feb 2012, 02:08
Status: Offline

Re: Nytt medlem.

Post by fredrikrico »

Jeg ser at det kan være penger å spare på å importere en NA fra Tyskland, men jeg ønsker å kjøpe en NB da jeg syns disse er mye finere ( min mening ). Ellers er jeg ikke noen bilmekanikker og ønsker ikke kjøpe en bil jeg må "oppgradere" for å få den fin. Så jeg vil nok vente til den riktige NB i min prisklasse dukker opp her i Norge. Håper hvertfall at det vil bli flere MX-5`er lagt ut for salg etterhvert:) Uansett vil jeg takk for alle svar her..
fredrikrico
0 RPM
0 RPM
Posts: 30
Joined: 18 Feb 2012, 02:08
Status: Offline

Re: Nytt medlem.

Post by fredrikrico »

Lurer på om prisen på denne er høy, eller om det er et "vintertilbud" som det står i annonsen: http://www.finn.no/finn/car/used/object ... e=32806045
Kanskje det er noen som har sett på den før?
Post Reply