Handlet meg min første Mazda..

Generelt Prat, Tips om hjemmesider, tester o.l.

Moderator: Styremedlemmer

jonr-
0 RPM
0 RPM
Posts: 18
Joined: 30 Oct 2011, 20:50
Status: Offline

Handlet meg min første Mazda..

Post by jonr- »

...og jeg er STORFORNØYD.

Dette ble et impulskjøp for min del, men jeg angrer ikke. Denne skal jeg kose meg med på vinteren!

Det er en svart 1993 modell, med ca 200k på telleren. 1,6liter og ca 116hk.
Den har tilsynelatende diffsperre (er det originalt på alle modellene?) og ettermont. "effektanl.". Det er også montert stivere understell. Denne ligger som en klegg på veien!

Foruten å lure på om alle kom med diffsperre, så er mitt neste spm som følger:

Hvordan er det å bruke denne på vinteren? Jeg har ikke hardtop... Vil en tett kalesje holde meg varm ila vinteren (varmeanlegget er kjempe bra)?
Hvordan er bilen å starte på de aller kaldeste dagene? Hvordan er den å drifte med på vinter?

mvh jon
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

jonr- wrote:...og jeg er STORFORNØYD.

Dette ble et impulskjøp for min del, men jeg angrer ikke. Denne skal jeg kose meg med på vinteren!

Det er en svart 1993 modell, med ca 200k på telleren. 1,6liter og ca 116hk.
Den har tilsynelatende diffsperre (er det originalt på alle modellene?) og ettermont. "effektanl.". Det er også montert stivere understell. Denne ligger som en klegg på veien!

Foruten å lure på om alle kom med diffsperre, så er mitt neste spm som følger:

Hvordan er det å bruke denne på vinteren? Jeg har ikke hardtop... Vil en tett kalesje holde meg varm ila vinteren (varmeanlegget er kjempe bra)?
Hvordan er bilen å starte på de aller kaldeste dagene? Hvordan er den å drifte med på vinter?

mvh jon
Gratulerer med fornuftig bilkjøp :)

Jeg bruker MX5 hele året og har ingen problemer med det.
Det kan du lese om i Rudolf tråden.

De færreste MX5/Miata har sperrediff.
(hvis jeg får rammenummeret ditt, så kan jeg fortelle hva bilen din ble levert med)

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
Ørnbjørn
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 2249
Joined: 03 Nov 2010, 18:37
Medlemsnummer: 967
Location: Oslo
Status: Offline

Re: Handlet meg min første Mazda..

Post by Ørnbjørn »

Hvordan er det å bruke denne på vinteren? Jeg har ikke hardtop... Vil en tett kalesje holde meg varm ila vinteren (varmeanlegget er kjempe bra)?
Kalesje fungerer som krem. Varmeapperatet er kjempe, det er jo ikkje store området det skal holde lunk i.
Hvordan er bilen å starte på de aller kaldeste dagene?
Det er ein Mazda. Ingen problem.
Hvordan er den å drifte med på vinter?
Drifte er eg usikker på, men sladding skal ikkje være noko problem.
jonr-
0 RPM
0 RPM
Posts: 18
Joined: 30 Oct 2011, 20:50
Status: Offline

Re: Handlet meg min første Mazda..

Post by jonr- »

Takk for alle svar. PM sendt, "Rudolf". Leser forøvrig tråden din nå. Morsom lesing.
Jeg tror bestemt at det er diff, fordi den oppfører seg likt som andre biler jeg har/hatt med diffsperre.
Nå har jeg ikke sladdet noe særlig med bilen enda, men noe er det blitt.

Er det noe jeg burde være ekstra påpasselig med når det kommer til pleie av bilen?

Det ble skiftet olje for 5000km siden. Da jeg peilet olje 1.dagen i mitt eie, så var det under minimum. Motor tikket noe.
Jeg skiftet så olje og filter.. Fylte på 3,4l og tikkingen ble nesten borte. Jeg har peilet i 2 dager og ser ingen tegn til at den bruker olje.. (Jeg må nok være på vakt, men synes det er rart om den skal bruke så "mye" bare på 5000km (1år). Kan jo muligens være at det ble fylt på for lite, men det er lite sannsynlig.

Servooljen var også nesten borte, så der fylte jeg på nytt. Dette høres jo skrallt ut, men det er ingen tegn til lekkasje noe steder, så ville bare høre med dere/forumet om dette er en "sykdom" på disse bilene.
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

Bilen din er en MX5 (ikke Miata) produsert den 14 mars 1992.
Den er sort (brilliant black), men det visste du kanskje.
Den ble importert til Norge (fra Tyskland?) i 2004 og registrert den 26 mai samme år.

Jammen hadde du rett.
Bilen din ble levert med både VLSD (Viskose LSD) og ABS.

Gratulerer :wink:

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
jonr-
0 RPM
0 RPM
Posts: 18
Joined: 30 Oct 2011, 20:50
Status: Offline

Re:

Post by jonr- »

Rudolf wrote:Bilen din er en MX5 (ikke Miata) produsert den 14 mars 1992.
Den er sort (brilliant black), men det visste du kanskje.
Den ble importert til Norge (fra Tyskland?) i 2004 og registrert den 26 mai samme år.

Jammen hadde du rett.
Bilen din ble levert med både VLSD (Viskose LSD) og ABS.

Gratulerer :wink:

Erik
Tusen takk for info! Får du sjekket mer? Er det sjeldent å ha vlsd og abs på en 1993 modell?

Og hva er forskjellen på mx5 og miata? (edit: søkte på google og fant svar ;) )
User avatar
obi-one
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1139
Joined: 12 Sep 2009, 22:00
Medlemsnummer: 829
Location: Nesodden
Status: Offline

Re: Handlet meg min første Mazda..

Post by obi-one »

Gratulerer med morsom bil!
Jeg synes mx-5 er morsomst om vinteren! Veldig forutsigbar å sladde med, nøytral i opphenting, litt ivrig på å spinne innerste hjul for oss uten diffsperre, så der vil vel du ha det enda morsommere. Med piggfritt så spinner du lett på iallefall de 3 første girene, men her vel vel LSDiff hjelpe på også.

Varmeapparatet holder i massevis. Jeg har hardtop, hovedfordelen med denne er at bilen blir enda stivere, og mye mer stille innvendig, og selvsagt mindre slitasje på softtoppen, men denne kan du jo bytte etterhvert også, hvis den blir slitt.

Velkommen i klubben etterhvert, legg gjerne ut noen bilder også!
jonr-
0 RPM
0 RPM
Posts: 18
Joined: 30 Oct 2011, 20:50
Status: Offline

Re: Handlet meg min første Mazda..

Post by jonr- »

obi-one wrote:Gratulerer med morsom bil!
Jeg synes mx-5 er morsomst om vinteren! Veldig forutsigbar å sladde med, nøytral i opphenting, litt ivrig på å spinne innerste hjul for oss uten diffsperre, så der vil vel du ha det enda morsommere. Med piggfritt så spinner du lett på iallefall de 3 første girene, men her vel vel LSDiff hjelpe på også.

Varmeapparatet holder i massevis. Jeg har hardtop, hovedfordelen med denne er at bilen blir enda stivere, og mye mer stille innvendig, og selvsagt mindre slitasje på softtoppen, men denne kan du jo bytte etterhvert også, hvis den blir slitt.

Velkommen i klubben etterhvert, legg gjerne ut noen bilder også!

Tusen takk! Kjempefin info!

Jeg skal ta et bilde av den i morgen, tenker jeg.
User avatar
2re
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3202
Joined: 08 Mar 2008, 18:32
Medlemsnummer: 704
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Re: Handlet meg min første Mazda..

Post by 2re »

Velkommen i klubben! :)
2RE
Leder
Orlando - 96 Miata M edition 1.8 Starlight Blue Mica
x Petronella - 96 MX-5 1.6 BRG
"If you can't go fast with 90 horsepower, 900 horsepower won't help you" - Bob Hall, father of the MX-5/Miata
x 2013 Mazda6 2.0 Vision
2017 Mazda CX-5 Optimum AWD
jonr-
0 RPM
0 RPM
Posts: 18
Joined: 30 Oct 2011, 20:50
Status: Offline

Re: Handlet meg min første Mazda..

Post by jonr- »

2re wrote:Velkommen i klubben! :)
takker :)
jonr-
0 RPM
0 RPM
Posts: 18
Joined: 30 Oct 2011, 20:50
Status: Offline

Re: Handlet meg min første Mazda..

Post by jonr- »

Her er et par bilder tatt i garasjen. Jeg skal få tatt bedre bilder en annen dag :)

http://imageshack.us/photo/my-images/62/bilde3e.jpg/

Image

http://imageshack.us/photo/my-images/689/bilde5g.jpg/

Image
User avatar
rocktrond
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 237
Joined: 28 Jul 2010, 17:39
Medlemsnummer: 1021
Location: Kristiansund
Contact:
Status: Offline

Re: Handlet meg min første Mazda..

Post by rocktrond »

Gratulerer - fra en mx-5 fersking til en annen :)

ps - hvordan kjenner man om man har diffsperre eller ikke?
http://trondulseth.com | Long Live Rock'n'Roll

Hyundai i40 (familie/ferie)
XXX - "Black Rock" - Miata 1994 1,8 aut
XXX - "Black Rock 2" - 2012 Spring Special Edition
User avatar
Legendary
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 418
Joined: 26 Aug 2011, 10:31
Medlemsnummer: 978
Location: Kongsberg
Status: Offline

Re: Handlet meg min første Mazda..

Post by Legendary »

Fin MX-5!

Er BMW'en din også? :-O
jonr-
0 RPM
0 RPM
Posts: 18
Joined: 30 Oct 2011, 20:50
Status: Offline

Re: Handlet meg min første Mazda..

Post by jonr- »

rocktrond wrote:Gratulerer - fra en mx-5 fersking til en annen :)

ps - hvordan kjenner man om man har diffsperre eller ikke?
Takk for det og lige måde :)
Løft opp bilen bak og snurr ene hjulet rundt. Om det andre snurrer så vet du at du har diffsperre. (Jeg er ingen spesialist selv, men mener å ha hørt at dette er den "lovlige" måten å sjekke det på.)
Jeg tok en aldri så liten rus opp til 4500rpm og slapp clutchen. Ved å svinge litt fram og tilbake, så merker man fort om begge elelr bare det ene bakhjulet spinner. Gjøres helst på grus med disse bilene, etter hva jeg har lest.
Legendary wrote:Fin MX-5!

Er BMW'en din også? :-O
Ja, det er "sommerbilen" min :)
jonr-
0 RPM
0 RPM
Posts: 18
Joined: 30 Oct 2011, 20:50
Status: Offline

Re: Handlet meg min første Mazda..

Post by jonr- »

TØFF! Er dette holdbart? Skikkelig ulv-i-fåreklær :) Må sparke bra med 300hk i en mx5.

http://www.finn.no/finn/car/used/object ... e=31483741
Post Reply